[Schuimsnijden] Vormvast snijdraad gezocht

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Igwe Aneke, 29 jun 2004.

  1. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Voor het inbouwen van gfk/koolstof buizen in piepschuim-vleugels, schuur ik normaliter de ruimte weg die nodig is om de buis aan te kunnen brengen. Omdat dit met het gammaschuim (ps15) niet altijd even mooi/goed gaat ben ik opzoek geweest naar een andere manier om dit te bereiken.
    Mijn bedoeling is de ruimte weg te snijden met snijdraad alleen weet ik niet zo goed welk materiaal ik hier het best voor kan gebruiken. :?
    Plaatje van wat de bedoeling is:
    [​IMG]

    Kan ik hier elk soort willekeurig staaldraad voor gebruiken? Of bijvoorbeeld de veer uit een pen? :?
     
  2. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hallo,

    Ik kan me een artikel herinneren van ene Klaus Paradies (!) in de FMT, waarin hij met 0,3 en 0,5 mm verenstaal profielen buigt, en mbv een kleine trafo bij een lage spanning de draad -en niet de trafo- aan het gloeien krijgt.

    Ik kan me voorstellen dat verenstaal door het hoge koolstofgehalte inderdaad een behoorlijke Ohmse weerstand heeft, waardoor dit trukje lukt...Voorzichtig proberen met een gezekerde en regelbare voeding lijkt mij wel aan te raden.

    Hans
     
  3. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Voeding is gezekerd en regelbaar in spanning en stroom (0-30V 0-3A). :)
    Morgen maar even verenstaal halen dan. Bedankt. :D
     
  4. Guest

    Guest Guest

    Ik denk dat bij de lengte draad je lijkt te gaan gebruiken dat de stroom meer dan 5A zal zijn.
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Voor die 5cm lengte? :?
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Korter..... minder weerstand.... hogere stroom.


    TIP:

    Gebruik een ringkern trafo en wikkel daar een paar dikke windingen omheen, dan heb je bij een lage spanning een hoge stroom.

    Voor mijn snij apparaat gebruik ik een ringkern trafo van 36V bij mijn lengte staaldraad loopt er een stroom van 2A dan is het draad eigenlijk nog te warm, maar ik maak de snelheid groot genoeg zodat dat wel goed gaat. Voor een draadje van 5 cm heb je dus een veel hoger stroom nodig bij een lage spanning. Afhankelijk van de weerstand van je draad heb je mischien maar ca. 1V nodig indien je een beetje naar het vermogen van mij gaat kijken (72VA) zal je bij 1 V dus 72A nodig hebben.

    Hou me hier niet aan vast !!!! als je wilt kan ik dit wel uit proberen.
    Misschien heb je aan 30VA al voldoende.
     
  7. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Inplaats van een kleine ring, kun je natuurlijk ook je gewone snijdraad gebruiken. Maak een set profielen aan met een uitsparing voor de "buis" en volg die gewoon met je snijdraad.

    Een andere oplossing is het gebruik van een met een brander heet gestookte stevige koperen/stalen pen. Door het gebruik van 2 profielen waar de pen doorheen past (aan 1 kant van de vleugelkern) is hier een mooie baan voor de pen te maken. Meesterbouwer Phil Barnes doet het op deze manier.
     
  8. RCtechnics

    RCtechnics

    Lid geworden:
    6 mrt 2003
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik heb ergens gezien dat ze zoeen klein stukje draad aan de stift van een 100Watt soldeerbout wikkelden en zo gaten voor servo's e.d. maakten in schuimvleugels.

    Misschien leuk om een keer te proberen (snel en simpel).
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ook een mogelijkheid is om een soldeerpistool te gebruiken. De originele soldeerstiftjes dan vervangen door 1 mm staaldraad (gebogen in alle vormen en maten die je wenst) en snijden maar. Dit soldeerpistool heeft toch vrijwel iedereen in huis.
     
  10. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    in dat soldeerpistool past ook gewoon 2.5mm² koperdraad uit de electriciteitsinstallatie, dat werkt ook.

    Kris.
     
  11. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Oh ja? :roll: Ik niet dus. Maar ik ga er nu wel een halen, bedankt voor de tip. :D (Ik was anders al van plan een soldeerbout of brander te gaan gebruiken, maar dit is ideaal, ook voor de inbouw van servo's.)

    Ik heb overigens 0.5mm verenstaal gehaald en geprobeerd dit met mijn voeding heet te stoken, maar dit ging niet (het werd wel warm, maar niet heet genoeg). Rob je had dus gelijk, 3A is veels te weinig. :sad:
    Nu ben ik absoluut geen electro-guru (qua opleiding/werk/interesse ook niet mijn richting) maar waarom geeft mijn voeding 0V aan? :)oops:)
    Te weinig weerstand?
     
  12. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja. Als je een voeding accu oid kortsluit.(zeer lage weerstand) dan wordt er een hele hoge stroom lopen. Kan deze stroom niet of niet meer geleverd worden dan zakt de spanning in elkaar. Vandaar 0V tijdens een kortsluiting.

    Beetje simpel uitgelegd. Betere uitleg komt misschien wel van andere. Ben ook geen super electro man. :)
     
  13. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Lage weerstand, dus lage spanning (bij tevens lage (3A) stroom. Die formule kende ik. [​IMG]
    Ik snap hem. :)
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Die relatief hoog is. ;)
     

Deel Deze Pagina