Schultze regelaars

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Rob, 23 aug 2002.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Zutphen
    Ik las ergens :wink: dat Schultze regelaars zouden afslaan wanneer de accu te leeg raakt waardoor oa niet alle capaciteit uit de accu benut zou kunnen worden :( . Dit in tegenstelling tot een Robbe regelaar die de motor dan zou terugtoeren.

    Nu heb ik een Slim 5be en bij mij gaat de motor gewoon steeds langzamer draaien terwijl de besturing het gewoon blijft doen. Doet een Slim 8 of 10 dat ook (ik wil overstappen naar een sp280)?

    Rob.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
  2. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.209
    Locatie:
    Almere
    Schulze reglaars slaan af om nog wat capaciteit voor de besturing over te houden.

    Als je de accu even rust geeft en je doet je gas dicht om de blokade ongedaan te maken kan daarna weer gas geven tot de spanning weer inzakt.

    Reden dat de regelaar afslaat en niet terugregelt is de herkenbaarheid. Hoog in de lucht zou je met langzaam terugregelen niet kunnen zien.
    Kans bestaat dat je de accu zo leegtrekt dat je niet eens meer tijd genoeg hebt om goed te kunnen landen.

    Bij helicopters is het wat onhandig als de regelaar er mee kapt. :x
    Ook bij indoor vvliegen geldt het verhaal van de herkenbaarheid niet zo en kan het ook lastig zijn als de boel in 1 keer afslaat. Een bleriot bijvoorbeeld moet je namelijk met een beetje gas landen anders klapt ie te hard neer.

    Best mogelijk dat ze bij schulze voor de nieuwere kleine types de programering hebben aangepast. Bij de oudere slim serie hadden alle regelaar van klein tot groot volgens mij het zelfde programma.

    Slim 5 kan overigens net een 280 aan met gunter op 7 cellen (4.5A).
    Bij meer cellen wordt het kritisch.
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Zutphen
    Zoiets met de software moet het dan wel zijn, bij mij ie ie nog nooit afgeslagen en hij is vrij nieuw en de 5be instructies stonden ook op een aanvullend informatieblaadje.

    Voor de Slowmo wou ik inderdaad die configuratie toe toepassen (280, Gunther, 7x NiCd 350mAh, Slim 5be) dus dat gaat net; mooi!

    Ik had gedacht om een 280/Gunther met 8xGP60AAH en een Slim 8 te gebruiken voor een Devine2 die ik wil gaan bouwen. Goed gedacht?

    Rob.
     
  4. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Het daadwerkelijk afslaan hangt mi ook van je cellen.
    Bij mijn kleine nimh valt het mij op dat er inderdaad teruggetoerd wordt (waarbij dan de nimh weer meer spanning gaan geven waardoor er niet afgeslagen wordt?) bij mijn nicd cellen heb ik daadwerkelijk afslag, die ik dan weer kan overriden met gas even dicht.
     
  5. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.209
    Locatie:
    Almere
    Best mogelijk dat er complexere software in zit dan ik dacht.
    Als de software anders reageerd voor de langzame NiMh dalingen dan voor de snellere Nicad uitschakeling bij leegraken kan dat een manier zijn om de laatste restjes uit een NiMh te persen en te vroeg uitschakelen te vermijden.

    Hoop gespeculeer dit keer. Sorry geen Feiten. :sniper: :teacher:
     
  6. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.203
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik heb hier een slim40be. En volgens de gebruiksaanwijzing
    werkt deze net als de
    slim,05be,10be,105be en slim 05bek,10cek en 105 bek.

    Als je wilt dat de motor afslaat bij onderspannig dan


    met rem:
    gas dicht zender aan, ontvanger aan (Piep) , volgas 1/2 sec laten staan.
    er volgt een korte loop onderbreking

    zonder rem:
    vol gas zender aan, ontvanger aan Piep Piep, gas dicht 1/2 laten staan.(Piep)

    Motor met vertraging, zachte aanloop.
    half gas,zender aan (Piep Piep Piep) ,gas snel dicht 1/2 sec laten staan (Piep)

    Als je wilt dat regelaar na spanningval naar een bepaalt toerental gaat.

    gas op postitie zetten bv 1/4 gas,zender aan (Piep) ,ontvanger aan.

    Als je wilt dat regelaar gewoon terugloopt tot ie helemaal leeg is:

    vol gas, zender aan,ontvanger aan (piep piep) ,gas direct terug.(piep)

    De laatste lijkt erg op die van zonder rem.


    Johan
     
  7. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Aha, nieuwe mogelijkheid van de nieuwe serie regelaars.
    Mijn slim8, 18 en 24 hebben dat niet.

    De laatste tijd is parkfly nogal in opkomst, en wil iedereen het laatste ma uit de accu slepen.

    In de tijd van mijn slim18 zat deze in een elecktro zwever, dan is het wel erg prettig als je na definitieve motor afslag met ca 1/2 u reserve voro ontvanger en servo's die termiekbel toch nog even mee kunt pakken, ipv dat je binnen een aantal minuten geland moet zijn..
     
  8. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.203
    Locatie:
    Het Oldambt
    Heb nog even wat uitgeprobeerd met de regelaar.

    De gebruiksaanwijzing klopt niet helemaal.

    Als je wilt dat de prop blijft draaien tot de accu helemaal leeg
    is moet je het volgende doen:

    zenderaan,driekwart gas,ontvanger aan,gas dicht,volgas.

    Dus niet met volgas zoals omschreven in mijn eerdere post.
    als je met volgas begint, gaat ie gewoon werken zonder rem
    en met afslag.

    Johan.
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb een slim5be en een vertraagde prop. Voor modus met vertraging zonder afslag: zender aan, half gas, ontvanger aan (biep, biep, biep) en gelijk gas dicht (biep). Is nog nooit afgeslagen.

    Rob.
     
  10. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Slim 30

    Hallo jongens,

    Ik wil een schultze slim tot 35A kopen, kan hij dan ook gewoon gebruikt worden voor een sp400 of een sp480 ?

    Je bent toch niet verplicht voor verschillende motoren ook verschillende regelaars te gebruiken ?

    En wat is beter een schulze be35 of een kontronik sun 3000
     
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.203
    Locatie:
    Het Oldambt
    Nee, je kan met een zwaardere regelaar overal instoppen.
    Meestal is gewichts besparing een reden om lichtere regelaars
    te kopen.

    Voor de borsteloze motoren zijn wel aparte regelaars
    te verkrijgen.

    Als het gewicht niet zoveel uitmaakt, neem dan een
    35 of 40 amp regelaar. Kun je hem ook nog een keer gebruiken
    voor een 600 of 700 E-motor.

    Johan
     
  12. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    En wat is beter een schulze be35 of een kontronik sun 3000
    is een slim 35be voor 49.95 een goede prijs?
     
  13. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.203
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik heb hier ook 2 slim's 35, die doen het goed.

    Ik kan je niet vertellen of de een beter is dan de ander.
    Heb slechts ervaring met slim.

    En de prijs? Ja, volgens mij heb ik er ook een dikke
    honderd gulden voor betaald.

    Als je een regelaar koopt, denk dan ook even aan een onstoring
    setje op je motortje.
    3 condensators achterop voor het onstoren

    en een diode over de contacten om geen stroom naar
    het regelaartje te jagen.


    Johan
     
  14. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Zutphen
    Is die diode altijd wenselijk, ook bij 5A regelaars? Bedoel je met over de contacten de + en - van de motor?

    Rob.
     
  15. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Dat is een kwestie van religie.
    Ik hang de schulze religie aan..
    Hebben ook net iets geavanceerder spul.

    Op je vorige opmerking inzake grote regelaar:
    kleinere regelaar is lichter en meer toegespitst op dat bepaalde stroom gebied. Dit geldt vooral voor ingebouwde beveiliging:
    Een 35 a 40 amp regelaar vind het prima om 40 tot 50 amp stroom in een geblokkeerde sp400 weg te stoken, [op te roken], de beveiliging komt pas in boven de 50 A. Een regelaar van 18 amp zegt Ho bij 25 a amp, en je sp400 blijft in leven.

    Ook is een grotere regelaar is zwaarder en logger, en past ook moeilijker in een model. Je kunt bijvoorbeeld mijn holiday best een 60 Amp regelaar zetten, zal zo'n beetje een kwart van het totale gewicht zijn..
     
  16. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Die [schotsky!!] diode is wenselijk als je de motor veel halfgas gebruikt.
    De tegen EMK van de motor wordt ermee kort gesloten en de regelaar wordt daardoor minder belast.

    Bioj kleine motortjes natuurlijk een kleinere diode gebruiken, en deze in sper(!) aansluiten.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    :twisted: Uit het archief :twisted:

    Stroom kan maar in een richting door een diode lopen, in de andere richting spert hij, eenrichtingsverkeer dus (palingfuik?). Een Schottky (dubbele 't') diode is een snelle jongen (net als ik ;)), hij kan snel omschakelen van sper naar geleiding en vice versa. Het plaatsen van een Schottky-diode geeft minder borstelslijtage en een iets hoger toerental (of lager stroomverbruik). Het helpt ook tegen storingen, minder collectorvuur.

    De diode moet direkt over de motoraansluitingen en de reeds aanwezige condensator gesoldeerd worden. De ring op de behuizing moet altijd naar de (+) van de regelaar wijzen. Het is irrelevant aan welke motoraansluiting de indicatie-ring uiteindelijk komt. Een diode geleidt in de ene richting en spert in de andere richting, hij mag/kan dus maar op een manier op de spanningsbron(=regelaar) aangesloten worden. Doe je het verkeert dan fungeert hij als kortsluiting.

    Meer informatie hier, onder meer welk Schottky diode type te gebruiken:
    http://www.frach.de/tipps.html#Anker259931
    http://www.schulze-elektronik.com/tips_e.htm
    http://www.frach.de/
     
  18. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Maar hoe zit het nu als ik een RONDO 400 op een speed 400 heb, moet ik het dan nog ontstoren?
     
  19. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Tita, je bent niet lastig hoor :twisted:
    Maar kijk ook eens in de handleiding?

    Het kan zijn dat bij die 'solder on butt 'regelaars de schot(t)sky diode en ontstoor condensatoren al op de regelaar zitten.

    Maar als je net zoals ik toch draden (en stekertjes) tussen die regelaar en motor doet (veiliger bij crashes, en makkelijker uit te wisselen) dan moet je toch de motor onstoren met 1 condensnatortje, anders gaan die stukkies draad als stoor zender werken. In de sp400 zitten zelf ook al 2 snatertjes over de aansluitingen en het huis.
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.271
    Locatie:
    Veldhoven
    :?: snap niet...

    niet dat ik nu iets wil ontstoren ofzo hoor, want ik heb nog geen/weinig stroring gehad
     

Deel Deze Pagina