schulze 24.40K pakt geen 24 volle cellen :( Opgelost !! 8)

Tadango

Forum veteraan
Wel meer mensen hebben er last van. Heb je een goede dure regelaar die een x aantal cellen aan kan, pakt hij die niet als ze net van de lader komen :( Mijn schulze pakte 24 cellen wel als ze even gelegen hadden maar in de kou van nu pakt hij ze dan zelfs ook niet.

Nu kan je 3 dingen doen:
- Duurdere regelaar kopen die meer cellen kan
- 1 cel van je paket afslopen
- regelaar laten weten wie de baas is :fuckyou2:

We gaan natuurlijk voor optie 3 :) Elke uP (micro cpu) kan maar 5 of 3.4 volt meten maximaal. Om hem toch hoge voltages te kunnen laten meten wordt er een spannings deler gebruikt die uit 2 weerstanden bestaat. Door deze iets aan te passen zal de regelaar een lagere spanning zien en de volle accu's wel toestaan.

Regelaar opengehaald en de spannings deler opgezocht :
1149.jpg

2 weerstanden, 10K en 100K. Dus een verdeling van 1 op 11. Hier wou ik 1 op 12 van maken dus daarvoor met er een 115K weerstand parrallel aan de 10K worden gezet. Nu had ik 100K liggen dus dan die maar.

1150.jpg

Weerstandje erbij en klaar :) Hij pakt nu vers opgeladen cellen ook :) Dit is vast voor meer regelaren nodig maar de weerstand deler zal op een andere plek zitten. Ook zullen de weerstand waardes anders zijn.

Netjes 8)

Maar........... Als ik het goed begrijp belazer je de micro cpu nu dus.
Hij meet dus nu een lager voltage dan de werkelijkheid is. Dus de afslag spanning is ook niet betrouwbaar meer, hij zal dus nu wel eerder afslaan ook al is de spanning van de accu nog ruim voldoende. Zaak is dus dat je die dus ook uitschakelt of niet?

Hij baseert z'n afslag spanning op de beginspanning??? dus als je een vrij lege accu er aan hangt gaat die vrolijk net zo lang door tot de 58,6 bereikt is.

ik neem aan dat als een regelaar 8s lipo ondersteund hij ook echt 8 x 4.2 volt accepteerd. Daar is de spanning duidelijk ;)

Bij goede vers geladen NiMh of NiCd cellen kan de eind spanning erg hoog liggen. Ik zit op 1.425 per cel. Dat is redelijk hoog. Zakt vrij snel naar 1.34 maar dat duurt toch wel 30-60 min... zolang ga ik niet wachten na het laden ;) Dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden... Ook de kou speelt mee, daardoor verliep de meting / referentie spanning en moest de spanning nog lager zijn. Ik heb even gedraaid op beide packs los en nog was het niet genoeg om te starten. Toen hij even binnen stond en opgewarmd was wel weer.

Back