Tadango
Forum veteraan
Wel meer mensen hebben er last van. Heb je een goede dure regelaar die een x aantal cellen aan kan, pakt hij die niet als ze net van de lader komen
Mijn schulze pakte 24 cellen wel als ze even gelegen hadden maar in de kou van nu pakt hij ze dan zelfs ook niet.
Nu kan je 3 dingen doen:
- Duurdere regelaar kopen die meer cellen kan
- 1 cel van je paket afslopen
- regelaar laten weten wie de baas is :fuckyou2:
We gaan natuurlijk voor optie 3
Elke uP (micro cpu) kan maar 5 of 3.4 volt meten maximaal. Om hem toch hoge voltages te kunnen laten meten wordt er een spannings deler gebruikt die uit 2 weerstanden bestaat. Door deze iets aan te passen zal de regelaar een lagere spanning zien en de volle accu's wel toestaan.
Regelaar opengehaald en de spannings deler opgezocht :
2 weerstanden, 10K en 100K. Dus een verdeling van 1 op 11. Hier wou ik 1 op 12 van maken dus daarvoor met er een 115K weerstand parrallel aan de 10K worden gezet. Nu had ik 100K liggen dus dan die maar.
Weerstandje erbij en klaar
Hij pakt nu vers opgeladen cellen ook
Dit is vast voor meer regelaren nodig maar de weerstand deler zal op een andere plek zitten. Ook zullen de weerstand waardes anders zijn.

Nu kan je 3 dingen doen:
- Duurdere regelaar kopen die meer cellen kan
- 1 cel van je paket afslopen
- regelaar laten weten wie de baas is :fuckyou2:
We gaan natuurlijk voor optie 3

Regelaar opengehaald en de spannings deler opgezocht :

2 weerstanden, 10K en 100K. Dus een verdeling van 1 op 11. Hier wou ik 1 op 12 van maken dus daarvoor met er een 115K weerstand parrallel aan de 10K worden gezet. Nu had ik 100K liggen dus dan die maar.

Weerstandje erbij en klaar