Schulze 330D klaagt bij laden van 1 NICD cel

Mijn schulze 330D blijft maar klagen dat het voltage te laag is bij het laden van 1 NICD cel. Hij slaat dan ook na een seconde of 30 af met de melding "batterie Leer".
Tijdens de laadpogingen wordt nog wel het laadvoltage getoond (1.30 of zo).

Als ik deze cel op mijn druppellader zet laadt ie prima en kan ik hem ook prima als gloeiplugcel gebruiken.

Ik heb overigens firmware versie 8.06

Jullie nog ideëen?

Groet,

Marc

Had ik ook.

Gewoon het programma 'auto DC' inschakelen.
Hij zal hij dadelijk een lege accu herkennen en beginnen te laden zonder te stoppen.

1 losse nicad of nimh cel laden is dan ook de zwaarste proef voor een lader. Zeer vele laders hebben er grote problemen mee.

Heb ik ook eens gedaan. Mijn oplossing was om eerst de laadstroom helemaal op z'n laagst te zetten, dan de cel aansluiten en dan de stroom weer hoger zetten.

Groeten Ingo

Bedankt voor de opmerkingen.
Ik gebruik ook het auto laad programma maar ga zeker even de suggestie van Ingo proberen.

Misschien wat onhandig uitgedrukt maar als de accu vol is zal hij natuurlijk wel stoppen met laden. :roll:

Bij de PowerCube gaat het laden en ontladen van één cel volkomen probleemloos. Maar dat is dan ook een high-end lader.

Tijdens het ontladen wordt de tractiebatterij bijgeladen door de laagspanning om te transformeren naar een hf laadspanning net zoals bij de Fronius acculaders.

Ik heb ook eens geprobeerd om 1NiMh cel te laden, maar dat vlotte niet echt. Uiteindelijk heb ik een domme GP powerbank huis tuin en keukenlader gebruikt. Ik heb de + en de min van de lader verlengt met krokodillen klemmetjes eraan.
TM

lees de gebruiksaanwijzing en daar staat in dat als je 1 aparte cel wilt laden je inderdaad eerst de stoom op zijn laagst moet zetten

gaat hij dan laden kun je de stroom wat opschroeven naar het gewenste amperage

idem voor ontladen

RTFM oftwel Read The F... Manual.

Er staat duidelijk in dat met 1 cel eea niet goed werkt.

Dus het is zinvol om nadat hij er achter komt dat het in de handleiding staat, nog maar eens tegen hem te schreeuwen dat het in de handleiding staat?

Ron,

Alle informatie in dit draadje was zeer zinvol.

Alleen de opmerking van Niek had achterwege kunnen blijven. Dat voegde verder niets toe en dat voor een Moderator!

Hebben jullie nou nooit dat je gaandeweg een draadje inziet dat je b.v. inderdaad de manual had moeten lezen?

Ik dacht met mijn enigzins cynische opmerking
Wie had gedacht dat je nog wat aan die gebruiksaanwijzing zou hebben
dat te hebben aangegeven.

Nog even on-topic

Het werkt dus niet op uitgang 1 maar wel op uitgang 2 (ook niet als ik de laagste laadstand gebruik).

Groet,

Marc

Back