Schulze 435 storing (kan het door de regelaar komen??)

Tadango

Forum veteraan
Ik had 2 nieuwe schulze 435 ontvangers kocht om een rex5 en een mpx pico 4/5 te vervangen. Met veel wind had ik tsagi getest en dat was niet echt bestuurbaar. Ontvanger gaf veel fouten aan (4-7 ofzo) binnen 1,5 min vliegen. Naja, met minder wind maar nog een keer proberen dacht ik. Later met de picojet gevlogen en dat vloog super. 0,0 storingen perfect bereik kortom geweldig.

Nu komt het. vandaag windstil, ik weer vliegen met de tsagi. Ik gooi hem weg, draai naar links en merk een tik. Ik leg hem recht en hij blijft recht :(. Motor blijft lopen en hij reageert niet meer. Ik antenne omhoog, niks. Gas dicht, niks. Wat ik ook doe, hij blijft langzaam dalen met 1/2 gas. Een harde klap en dwars doormidden :(

Waarom had ik opeens geen ontvangst meer? Op de grond werkte alles goed. Na de crash precies zo. Afstand ook goed enz. Het moet dus komen door de motor loop. Is een brushless dus kan niet echt storen... zou je zeggen... Nu las ik laatst iets over een regelaar op een verkeerde frequentie die het ontvangst omzeep hielp. Zou dit kunnen? Ik trok slecht 5A met een 18A regelaar (Hacker master 18P).

Iemand hier iets van gehoord of ervaring mee? Ik kan weinig anders doen dan de tsagi te repareren en opnieuwe te proberen. Met de jeti rex5 had ik nooit problemen. Alleen met een camera erop. Daarom heb ik die vervangen door de schulze. Was mischien toch niet zo verstandig......

mkz quatra? ;)

Maar effe serieus, als er wat mis is met je accu (los contact) en je stekkers (los contact) en draadbreuk, overhitte bec enz enz. kan de ontvanger er ook niet veel meer aan roeren..

dat is het allemaal niet. Met de rex5 vloog hij zonder problemen. Alleen ontvanger verwisseld en storing. Op de grond kan ik doen wat ik wil maar er is niets te merken. Motor bleef lopen dus accu en contacten waren goed.

Verhalen, dat de schakelfrequentie (en/of harmonischen daarvan) van de regelaar interfereert met oscillatorkringen in de ontvanger hoor je vaker, maar zijn uiterst onwaarschijnlijk. De microprocessor in de ontvanger werkt op enkele MHz-en en komt dus niet in aanmerking. Een harmonische, die op het 455kHz middenfrequent gebied uitkomt zou de enige mogelijkheid zijn, maar je mag aannemen, dat ontwerpers van regelaars daarmee rekening hebben gehouden.

Uiteraard produceert een brushless motor een flink elektromagnetisch veld en kan dus wel degelijk de ontvanger storen. Ook de bedrading kan hiervoor verantwoordelijk zijn.

Aangezien de motor blijkbaar gewoon bleef draaien zal de ontvanger in holdmode zijn gegaan. Als dit ontvangertype voor failsave te programmeren is, is het voor een volgende keer dus zeker aan te raden deze in te stellen op gas-dicht.

Waarom de ontvanger in holdmode is gegaan blijft natuurlijk de vraag. Als dit door de motorloop wordt veroorzaakt, moet dit bij het droogtesten terug te vinden zijn. Het meest aannemelijk is dan, dat je bij een bepaald toerental opeens een registratie van veel foutpulsen zult tegenkomen.

De voorgaande vlucht met 4 tot 7 geregistreerde fouten in anderhave minuut geeft daarvoor geen verklaring. Er zijn nu eenmaal tijdens de ontvangst veel glitches en spikes. Hiervan merk je niets, totdat je een ontvanger hebt, die dit registreert.
Zelf heb ik ooit een onjuiste-puls-teller gepubliceerd, waarmee je o.a. pulsen-teveel kon laten zien op kanaal 1 van de (ppm-)ontvanger. Zowel in scheeps- als automodellen bleef de teller nooit lang op 0 staan. Voor vliegtuigen was het bouwontwerp wat te 'gewichtig'.
Bij de APD-ontvangers van Schulze zal de detectie van onjuiste pulsen al direkt vóór of na de pulsvormer plaatsvinden. Dit geeft een wat beter beeld en uiteraard een nog hoger aantal geregistreerde fouten.

Ik heb de brokken piepschuim weer tot een tsagi gelijmd en de boel weer klaar gemaakt. Ik wou iets veranderen maar kon weinig doen. De regelaar heeft een vaste frequentie, kan ik dus niets aan doen. Ik heb de timing van 10 graden naar 18 gezet omdat die beter is voor buitenlopers. Er zat eerst een binnenloper op en ik had de regelaar niet veranderd. De antenne loopt over de vleugel en dan naar beneden los. Dit zit ook op mijn picojet en dat vliegt perfect. Toch de antenne aan de onderkant maar weer terug naar hem midden laten lopen en vast geplakt. Ook heb ik een flits schakeling eraf gekoppeld, maar die stond uit dus kon het niet geweest zijn (draaide goed met de rex5).

Vanavond weer geprobeerd met wat wind en hij bleef bestuurbaad :) Wind was goed merkbaar. Ik meende 1 tik te zien maar de ontvanger gaf geen storingen aan na de landing dus dat zal wel wind geseest zijn. Na een afstand test en 3 min vliegen 0,0 storing. Naja... Toch de antenne??

Vanmiddag kon ik niet zien of hij storingen gevonden had want alles lag uitelkaar :(

let wel je hebt nu 2 dingen tegelijk veranderd. Gooi die antenne weer los en probeer opnieuw.

En dan weer crashen zeker ;) Het is leuk om de oorzaak te weten, helemaal mee eens maar als hij goed vliegt ga ik liever niet weer proberen om storing erin te krijgen. Nadeel van deze ontvanger is dat hij niet gaat tikken maar ik helemaal geen controle meer heb. Ik dacht ook dat hj de servo pulsen ontkoppelde en dat de regelaar dus wel uit zou gaan. De motor liep door dus hij moet pulsen zijn blijven geven. Kan ook zijn dat hij even blijft door pulsen en dan stopt.

Tadango zei:
Het is leuk om de oorzaak te weten, helemaal mee eens maar als hij goed vliegt ga ik liever niet weer proberen om storing erin te krijgen.

Kom op.
In naam van de wetenschap is zo'n eventuele crash maar een klein offer ........ en toch een grote bijdrage. 8)

Als iemand dan een nieuwe tsagi doneert doe ik het graag :) Ding wordt niet meer gemaakt :( vandaar dat ik iets zuiniger op ben.... ding kost niets...

Back