Schulze 6/330d en balancers

WV

verslagschrijvers
Ik heb mij voorgenomen om langzamerhand over te schakelen op LiPo’s.
Als eerste stap heb ik daartoe een Schulze 6/330d software V8.51 in Dortmund aangeschaft.
Nu lees ik in de handleiding dat het balanceren via een externe balancer problemen kan geven omdat deze slechts zouden balanceren bij de spanning en stroom op dat moment en dit niet ‘updaten’ gedurende de laadvoortgang.
Kan iemand dit uitleggen?

Ook lees ik hier op het forum dat (sommige) balancers een spanningsval zouden veroorzaken waardoor de accu’s overladen worden.

Kortom, welke balancers gebruiken jullie icm de 330d en wat zijn de ervaringen?

Ik zoek ook nog een leuke balancer voor dezelfde lader dus ik ben ook benieuwd.
Ga het dan ook zeker volgen

Groetjes,

Jeroen

Geen probleem met de robbe balancer.

?? door de spanningsval zou een accu minder vol kunnen laden.. dus hoe zou je m dan overladen??

Ik heb gisteren die nieuwe balancer van Robbe besteld voor m'n ISL 6-636+. Ik hoop dat dit een beetje werkt, want die schulze balancer is toch weer 100 euro duurder.

Niek zei:
?? door de spanningsval zou een accu minder vol kunnen laden.. dus hoe zou je m dan overladen??

Doordat de lader een lagere spanning meet (door de balancer) dan de LiPo's hebben, waardoor hij (te lang) blijft laden.

JohanvG zei:
Ik hoop dat dit een beetje werkt, want die schulze balancer is toch weer 100 euro duurder.

en dat wordt mij een beetje te gortig voor een lader van € 89.

WV zei:
Doordat de lader een lagere spanning meet (door de balancer) dan de LiPo's hebben, waardoor hij (te lang) blijft laden.

Ik denk dat de lader juist een hogere spanning meet, dus zou daardoor te VROEG afslaan, ga maar na:
De Lipo is bv. 4.1V, de balancer heeft bv. een verlies van 0.1V, de lader meet dus 4.2V en slaat af.
Die balancer zit toch tussen de lader en de lipo geschakeld mag ik aannemen?

tenzei de de lader dus iedere keeer heel even stopt en dan meet wat de celspanning is, ipv zijn eigen klemspanning te meten?

Volgens mij zitten jullie veel te veel te denken alsof je Nicad's of zo aan het laden bent.
Een LiPo lader is, net als een loodacculader, één van de simpelste laders die er zijn. Een normale LiPo lader meet de spanning niet en slaat ook niet af!!! De uitgang van de lader wordt MAXIMAAL 4,215V per cel. De laadstroom stel je in op een maximale waarde om te voorkomen dat je de accu te snel laad. Naarmate de accu voller raakt zal de klemspanning van de accu hoger worden. Daarmee wordt het verschil met de laderspanning steeds kleiner waardoor de stroom ook minder zal worden. Wanneer de accu vol is zal de celspanning ook 4,215V per cel zijn en dus gelijk aan de laadspanning. Als er geen spanningsverschil meer is loopt er ook geen stroom meer dus is het laden gestopt. Maar de lader is NIET uitgeschakeld!!!
Een balancer is een elektronisch schakelingetje dat parallel staat aan een LiPo cel dus zal er geen spanningval over ontstaan. Als er iets in serie met de cel zou staan waarover dan wel een spanningsval zou ontstaan dan zal de lader de accu NIET overladen maar juist niet helemaal vol krijgen. Nog een punt waar je aan moet denken is dat de laadstroom steeds minder wordt naarmate de accu voller raakt. Als de laadstroom minder wordt zal ook de eventuele spanningsval kleiner worden. Wanneer de accuspanning gelijk is aan de laadspanning loopt er geen stroom meer en zal de spanningval ook nul zijn.
Je hoeft je volgens mij dus geen zorgen te maken. Je accu loopt volgens mij geen gevaar en zal hooguit niet 100% vol komen maar dat kleine beetje minder zal je waarschijnlijk niet eens merken.

Bedankt Ernst, helemaal duidelijk!

Rest mij nog de vraag wat een goede balancer is.
Robbe, Graupner, Simprop, Hyperion? Ze zien er aan de buitenkant allemaal hetzelfde uit, maar zijn ze dat ook?
(Hyperion gaat tot 6S en is geschikt voor A123 cellen, de anderen tot 5S)

En wat is er zo bijzonder aan de Schulze balancer dat ie 130 euro moet kosten?

Wat is een goede balancer?
Daar kan ik geen definitief antwoord op geven. Zelf heb ik een Robbe balancer en die bevalt mij prima. Ik lees hier op het forum dat diverse andere mensen net zulke goede ervaringen hebben met andere balancers. Dus ja welke is dan goed en welke niet? Ik kan daar geen oordeel over geven.
En die Schulze? Van dit merk weten we dat ze goede spullen maken maar waarom hun balancer dan zo veel geld moet kosten kan ik ook niet zeggen. Zo veel beter zal hij echt niet zijn denk ik. Maar heeft hij misschien veel extra's? Of is het eigenlijk een lader met ingebouwde balancer?

of.. is die balancer een echte balancer en neit alleen een maximaal 4.2 per cel apparaatje (dat pas ih de laatste fase van het opladen de volste cel tegenhoud zeg maar, ipv continu balanceert.)

Ik gebruik de Schulze 6/330d met de Hyperion balancer voor 6 cellen. Deze combinatie wekt perfect, ik ben over alle twee heel tevreden. Het voordeel van de Hyperion is dat je hem ook kan gebruiken zonder de lader, bijvoorbeeld om je nieuwe pakket eerst op gelijke spanning brengen en daarna pas gaan laden.

Alexander zei:
of.. is die balancer een echte balancer en neit alleen een maximaal 4.2 per cel apparaatje (dat pas ih de laatste fase van het opladen de volste cel tegenhoud zeg maar, ipv continu balanceert.)
Dat zou kunnen maar dat hoeft ook niet veel te kosten.
Mijn Robbe balancer (€24,95 vorig jaar in Dortmund) begint direct met het zo veel mogelijk gelijk maken van alle cellen wanneer de accu erop aangesloten wordt. Als je dan netjes wacht tot alle ledjes uit zijn dan zijn de cellen dus aan elkaar gelijk en kan je het laden starten. Zo lang de cellen nog goed zijn zal er tijdens het laden vrijwel geen onbalans ontstaan zodat de balancer niet of nauwelijk zal hoeven in te grijpen. Pas als de cellen vol raken zal de ene iets eerder vol zijn dan de andere, dat is heel normaal want hoe goed de cellen ook zijn geen twee zullen altijd 100% eender zijn. Op dat moment grijp de balancer weer in en zal de kleine laadstroom die er nog loopt buiten de reeds volle cel omleiden en zo overladen voorkomen.

Mocht er tijdens het laden toch onbalans ontstaan dan gaat de balancer weer ingrijpen maar omdat hij slechts kleine stromen aan kan zou het mis kunnen gaan. Op dat moment zal de balancer het laden onderbreken en proberen de cellen weer in balans te krijgen. Wanneer dit vaak gebeurt is dat een teken dat er echt iets mis is met die accu. Één of meerdere cellen kunnen defect zijn. Dat is dus één van de redenen waarom je er bij moet blijven tijdens het laden zodat je het proces in de gaten kan houden en kan ingrijpen als het nodig is.

De Schulze zal volgens mij ook volgens dit principe werken. Tenminste ik zou niet weten hoe het anders zou moeten.

benvlieggraag zei:
Ik gebruik de Schulze 6/330d met de Hyperion balancer voor 6 cellen. Deze combinatie wekt perfect, ik ben over alle twee heel tevreden.

Hmm, deze stond ook al boven aan mijn lijstje. Bij ACW te koop voor ca € 29 en met die 2,50 dollar verzendkosten lach je iedereen uit :lol:

Een goede balancer :

V-balancer Flightpower
TP 210 Thunder power
enz .

De V-balancer is een van de goedkoopste goede balancers !

De goedkopere kunnen nu eenmaal niet genoeg laadvermogen wegstoken .
De duurdere balanders kunnen korte tijd enkele honderden mA tot enkele Amperes wegstoken .

Als een cel vol is , en dus gebalanceerd moet worden , moet de balancer van die ene cel de komplete laadstroom opnemen .

Ik heb met de bovenste 2 goede ervaring ( er is ook al weer een goedkopere 100 % gelijke copie van de 210 op de markt ! )

Back