Schumacher Cat SX Lipo Version

Pasqual

Forum veteraan
Vorige week zaterdag de Schumacher Cat SX Lipo version besteld voor een leuke prijs. Deze kwam afgelopen donderdag binnen en vandaag alvast wat foto's gemaakt van de inhoud. Ik wil nog niet starten met de bouw omdat ik nog op een RVS schroeven set wacht voor de Cat. Dit setje hoop ik binnenkort binnen te krijgen en dan kan ik echt met de bouw beginnen.

Hier onder alvast wel diverse foto's van de inhoud en de bodemplaat van de Lipo versie.
2.jpg

3.jpg

5.jpg

De inhoud natuurlijk al even bekeken en deze is lekker compleet. Ook viel me gelijk op dat mijn kit de geupdate ball differentieel outputs heeft zonder de gaten om ze lichter te maken. Deze diff outputs zouden heel moeten blijven tijdens het rijden. Hier zal ik het nog even over hebben als ik daadwerkelijk de diff's ga bouwen.

Wel kwam ik een klein foutje tegen bij 1 van de turnbuckles. Deze was geheel rond en hierbij is vergeten om hem vierkant te maken in het midden zodat je hem kan afstellen. Hier over een mailtje gestuurd naar Schumacher kijken of ze het willen en kunnen oplossen.

6.jpg

7.jpg

Binnenkort meer over de Schumacher Cat SX Lipo versie.

Laatst bewerkt:
Inmiddels contact gehad met Schumacher over de foutieve turnbuckle. Ze sturen me zo snel mogelijk een nieuwe toe zodat ik wel een juiste heb. Dus dat is netjes opgelost.

Ik hoop deze week nog de schroeven binnen te krijgen zodat ik eindelijk kan beginnen met de bouw.

Heb wel al alle Carbon delen met secondelijm behandeld maar daar is weinig aan te zien dus daar heb ik geen foto's van gemaakt. Hopelijk het weekend de eerste foto's van de bouw.

Heb dat lelijke ding inderdaad toch besteld. Vond hem toch wel mooi en na wat opruimen en ik hem goedkoop tegen kwam bij onze Oosterburen toch maar besteld.

Zal hem niet heel veel gebruiken omdat ik Onroad leuker vind maar wilde hem toch hebben omdat ie zo apart is ;)

Vandaag zijn de schroeven binnen gekomen en gelijk een goed begin gemaakt aan de Cat SX. Ik had afgelopen week al, alle carbon delen voorzien van een laagje seconden lijm op de randen van het carbon. Dus kon gelijk aan de slag met het monteren van de bulkheads en de aandrijflijn.

7.jpg

Als eerste zijn de bulkheads van de linkerkant van het chassis aan de beurt. Ook wordt gelijk de motorsteun gemonteerd en deze is heel anders als gebruikelijk. Deze motorsteun wordt gebruikt zodat je ook de balans van de auto met de motor kan wijzigen door hem gewoon een beetje naar links of rechts te schuiven. De bulkheads aan de voorkant heeft bij de Lipo versie 1 stap extra en dat is een extra snaar spanner om ruimte te houden voor de Lipo.

9.jpg

10.jpg

11.jpg

Net als de motorsteun is de aandrijflijn heel anders als normaal. Meestal heb je 2 snaren met 2 tandwielen of heb je een cardanas in het midden met in totaal 6 tandwielen. De Cat SX heeft geen van beide en heeft 3 snaren en 4 tandwielen om het geheel in beweging te brengen. Het voordeel hiervan is dat de motor de zelfde kant opdraait waar je ook naar toe gaat. Voor de pulleys en tandwielen in de aandrijving gebruiken ze nette en goede cnc onderdelen. Waardoor het geheel goed rond is en je zo min mogelijk wrijving hebt tijdens het draaien.

12.jpg

13.jpg

14.jpg

De slipper van de Cat SX is wel behoorlijk het zelfde als die van bijvoorbeeld de B4. De spurs van de B4 zijn dan ook passend te krijgen door even het middelste gat iets groter te maken in het spur. Echter stel je de Cat SX slipper wel aan de andere kant in als je normaal gewent bent. Het enige wat even pielen is bij de Cat SX is de randen op de aluminium CNC pulleys te krijgen. Deze gaan niet altijd even soepel. Aan de andere kant ook maar goed ook dan blijven ze goed zitten.

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

Het grootste gedeelte van de aandrijving zit op zijn plek. Binnenkort weer verder met de auto en dan zijn de diff's aan de beurt. Hier onder de laatste foto voor vandaag. Op de laatste foto het topdeck op zijn plek. Binnenkort meer over de bouw van de Cat SX. Voorlopig geen problemen en bouwt ie lekker makkelijk.

20.jpg

Ik vind dat inderdaad ook mooi. Bij de Mi3 hebben ze dat ook zo gedaan. Echter hadden ze van mij wel de kleur mogen gebruiken zoals ze dat bij de Mi3 hebben gedaan. Ik vind deze zwarte anodisering net ff wat minder.

Vandaag even de differentiëlen gebouwd. Net als bij de Mi3 zitten hier keramische kogels in en zelfs een thrust bearing met keramische kogels. De opbouw van de diff's zijn geheel het zelfde als de Mi3 dus daar heb ik al genoeg ervaring mee en zaten zo in elkaar en liepen mooi soepel. Niet te veel vet gebruiken bij de kogels en ze zijn zo in elkaar te zetten zodat ze soepel lopen en ook niet slippen.

De Diff's in mijn Cat SX zijn de geupdate diff's die heel moeten blijven tijdens het rijden. Hierdoor zitten er geen gaten meer in de outputs om ze lichter te maken. Ook zit er een extra wijzing bij voor de dustcover voor de thrust bearing te beschermen. Normaal kwam daar een plastic plaatje op echter hebben ze dat nu opgelost met een o-ring. Helaas heb je na het monteren van deze o-ring dat het diff iets minder soepel loopt. Misschien dat dit beter wordt na gebruik maar het valt op zich wel mee.

21.jpg

22.jpg

23.jpg

De diff's worden gemonteerd met mooie houders waarmee de hoogte van het diff is in te stellen en ook de snaar spanning mee af te stellen is. De achterkant is makkelijk af te stellen aan de voorkant was het even spelen met de instelling om de snaar niet te strak te zetten. Dit waren de foto's voor vandaag. Binnenkort weer wat meer foto's.

24.jpg

25.jpg

Weer wat verder met de Cat SX. Nu zitten de shocktowers en de stuurinrichting op hun plek. Nog geen foto's van de draagarmen die komen in de volgende stap.

28.jpg

31.jpg

32.jpg

Zo weer een stuk verder met de bouw. De draagarmen zitten nu op hun plek en de dempers zijn gebouwd. Binnenkort de laatste kleine dingen monteren en dan is het chassis klaar.

33.jpg

41.jpg

Open geknipte blader:
43.jpg

44.jpg

49.jpg

waar is die opengeknipte bladder goed voor? Zo'n bladder dient toch juist om olie en lucht te scheiden, en zo een volume compensatie te hebben voor je zuigerstang?

Een nog niet geknipte bladder kan scheuren tijdens gebruik. Dat geeft niet zulke beste eigenschappen mocht dat gebeuren tijdens het rijden. Vandaar dat zowat iedereen hem open knipt en vervolgens zo gebruikt.

Door de shock goed te bouwen heb je er geen last van dat je geen bladder meer hebt. De dempers van vele offroads hebben geen bladder (Associated, Tamiya, Yokomo, Losi etc..) dus je mist ze niet.

Laatst bewerkt:
Zoveel mogelijk olie in de demper doen. Vervolgens de dop er half op draaien. Dan de shock onder een hoek van 45 graden schuin houden met het ontluchtingsgat naar boven. Dan de shock shaft rustig tot op 2 a 3mm na in de shock duwen en dan de dop dicht draaien.

Dan heb je een shock met een heel klein beetje rebound en moet zeggen dat deze Schumacher shocks erg soepel werken. Soepeler als de Associated shocks die ik heb.

Zo lelijk is hij nog niet! Ga je hiermee ook wedstrijden rijden?
Mvg. Joris

Back