schuren van een laag motip acryllak?

Hoi mensen,

Ik ben mijn Micromagic r.b. zeilboot aan het spuiten.

Ik heb eerst een laag plastic primer gedaan, ik heb zonet de eerste kleurlaag gedaan. En zo wil ik de tweede kleur laag erop spuiten, dan de stickers er op en dan als afsluiting de vernis- transperant lak. Alle lak is acryl(auto) spuitbuslak van Motip.
Moet ik nog laklagen schuren? en welke?

Hoelang moet ik wachten tot ik een nieuwe laag mag spuiten?

Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook al jaren Motip spuitbussen, schuren is alleen nodig als het niet glad genoeg is, anders zou ik het niet doen. De primer is normaal vrij snel stofdroog, de kleurlak ook. Enkel de blank lak doet er wat langer over, hangt ook van de temperatuur en luchtvochtigheid af. Als je meerdere dunne laagjes doet kun je ieder half uur zeker weer een nieuwe laag aanbrengen:)

Ik gebruik ook al jaren Motip spuitbussen, schuren is alleen nodig als het niet glad genoeg is, anders zou ik het niet doen. De primer is normaal vrij snel stofdroog, de kleurlak ook. Enkel de blank lak doet er wat langer over, hangt ook van de temperatuur en luchtvochtigheid af. Als je meerdere dunne laagjes doet kun je ieder half uur zeker weer een nieuwe laag aanbrengen:)

Ik heb net de 2e kleurlaag gedaan. Het is nog niet glad, dus ik denk dat ik heel licht deze laag schuur.

a)Kan dat al, als de lak droog is na 30 minuten?

b) Of moet deze laag dan eerst 24 uitharden voordat ik kan schuren?

bedankt voor de info tot zover.

Zeer zeker mee wachten, na 30min is de laag alleen stofdroog, maar nog lang niet hard genoeg om te schuren.....

Al jou vragen worden beantwoord in de text OP de spuitbus.

Ik heb zeer veel ervaring met motip lakken en de voorbewerking, maar ik beantwoord je vragen nog niet, het klinkt lullig, maar ik wil dat je zelf iets meer moete doet. Het lezen van texten op bussen lak, primer, coating, chemecalien etc is zeer belangrijk. Ik heb de hoop dat ik het je op deze wijze kan leren.

Dus: lees eerst de bus.

Kom je er niet uit, dan is het tijd om los te barsten met vragen.

Jahre,

Ik heb de text op de bus gelezen, voordat ik de vragen hier stelde. Mijn vragen waren niet overbodig. Fijn dat er hier iemand is die een helder antwoord geeft.
Er zijn vele manieren van leren en ik zelf kies de weg om te leren die bij mij past. Een deel daarvan is gebruik maken van ervaringen van anderen. Op mijn beurt en wellicht op een ander gebied help ik mensen weer. Zo is er sprake van wederkerigheid. Dat maakt dit forum en leuk en nuttig.

"Waarom wil je dat ik zelf iets meer moeite moet doen" Realiseer je, dat je uit gaat van een vooronderstelling?

Laatst bewerkt:
ik zou adviseren om 48 uur te wachten met schuren de autolak is eigenlijk pas echt hard naar 7 dagen.

schuur met een hele hoge korrel 1000 of meer. en gebruik een klein beetje water.

oefen geen druk uit op de lak dan ben je het in een keer kwijt.

je hebt de text op de bus niet gelezen.

Motip text:

Sneldrogende acryl lak voor ondergronden van hout, metaal, aluminium, glas, steen en diverse soorten kunststof. De ondergrond schuren en schoon, droog en vertvrij maken. Omgeving afdekken. Een primer aanbrengen. Voor gebruik, 2 minuten schudden en proefstukje spuiten. Spuitafstand 25-30cm. Aanbrengen in meerdere dunne lagen. Verwerkingtemperatuur 15-25 C. Uitgehard na 2 uur. Zonder schuren overspuitbaar na 10-20 minuten.

Dit is de text welke in het nederlands, duits, frans, tsjechisch, spaans, pools, russisch en italiaans op een Motip spuitbus hoogglans zwart staat.

Nitro cellulose lakken hebben een iets andere text. Deze is uitgehard na 24 uur.

Al jou vragen worden hiermee beantwoord en blijven er dus twee mogelijkheden over: je vraagt naar de bekende weg of je hebt de spuitbus niet gelezen.

Jou vragen:

Moet ik nog laklagen schuren? Spuitbus: Zonder schuren overspuitbaar na 10-20 minuten.

En welke? Spuitbus: Zonder schuren overspuitbaar na 10-20 minuten.

Hoe lang moet ik wachten tot ik een nieuwe laag mag spuiten? Spuitbus: Zonder schuren overspuitbaar na 10-20 minuten.

Kan dat al als de lak droog is na 30 minuten? Spuitbus: Uitgehard na 2 uur.

Of moet ik deze laag eerst 24 uur uitharden voor ik kan schuren? Spuitbus: Uitgehard na 2 uur. Zonder schuren overspuitbaar na 10-20 minuten.

Durf jij na 4 weken bedenktijd nog staalhard te beweren dat je de spuitbus hebt gelezen voor je ermee aan het werk ging? Uit jou vragen en de text op elke Motip spuitbus blijkt overduidelijk van niet.

Ik ga hier verder niet op in. Viking ga ergens anders "scoren΅. Waarom doe je dit?

Ik heb voldoende informatie, informatie die niet op de spuitbussen staan die ik heb, gekregen van anderen.

Laatst bewerkt:
Waarom ik dat doe?, het antwoord heb ik in de eerste post al geschreven.

Jahre Viking,

Weliswaar niet heel lang actief op dit forum, maar ik stoor mij wel een beetje aan de manier van antwoorden.

Als jouw doel is om mensen het zelf te laten leren, dan hoef je mijns insziens niet te antwoorden. Dan kunnen de reply's van de dames en heren komen die wel antwoorden op de vragen willen geven.

Rman, als je tijd hebt om het te laten harden dan zou ik het zeker de tijd gunnen ondanks dat er 2 uur voor staat.
Verffabrikanten geven altijd resultaten onder de ideale omstandigheden op. Wellicht heb je het spuiten al afgerond, daar de laatste post van Juli dateert.

hallo

ik kan jahre geen ongelijk geven met zijn reactie

het soort vragen dat hier gesteld worden zijn er uit gemakzucht

het lezen van de handleiding wordt meestal niet gedaan voor het aanbrengen en daarna komen posten van dat het verkeerd is gelopen en dan vragen waarom

komt voor in wel haast elke tak van onze hobby
dat is ook een van de redenen dat ik veel minder op postings in ga tegenwoordig

groetjes raf

hallo skiff

uw eigen bijdrage brengt ook geen zoden aan de dijk mijn gedacht!!!!!

groetjes raf

Nou...helemaal zinloos is de vraag in mijn ogen niet. Er staat "zonder schuren overspuitbaar na 20 minuten" en "uitgehard na 2 uur".
Er staat NIET hoe lang je moet wachten met schuren mocht je dat willen.

En Jahre, als je veel ervaring hebt met Motip lakken denk ik dat je zelf ook wel eens gemerkt hebt dat het na 2 uur droog LIJKT totdat je het gaat schuren.... Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik wacht door schade en schande wijs geworden minstens 24 uur voordat ik ga schuren. Ook het aanbrengen van blanke lak op de kleurlaag na 2 uur is bij mij vaak verkeerd uitgepakt. De onderliggende laag werd weer zacht en begon te blaren. Heeft vast te maken met mijn gebrekkige techniek maar als je tussen de verschillende lagen 24 uur wacht gaat het altijd goed.

het licht er natuurlijk ook aan in wat voor dikte je de lagen aanbrengt,
de eerste lagen moeten wat dunner, en dan is het ook eerder droog
gr, Jeroen

Back