Schweizer SGS-1 26-E 1:6 in Rhino

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door arthurw, 12 mei 2022.

  1. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ik heb een frees en een laser - en die zijn te weinig aan het werk.
    Het lijkt me leuk om te proberen een zwever te ontwerpen in Rhino en dan uiteindelijk te frezen en/of te laseren.

    De keuze is gevallen op de Schweizer SGS 1 -26E.
    f900da5fd6950350f22dcd2d7ae3dd42.png

    Het drie-aanzicht hierboven is goed geschikt omdat behalve de 3 zijden ook de rompdoorsnedes gegeven zijn.

    Rhino heb ik eerder gebruikt en een 90 dagen versie is gratis te downloaden via de officiële website.

    In dit draadje zal ik mijn voortgang bijhouden, inclusief tegenslagen etc. Ik hoop op feedback over hoe dingen beter kunnen, etc. De bedoeling is dat het draadje uiteindelijk ook genoeg info bevat voor wie hetzelfde wil doen voor een ander vliegtuig. Je zou het ook zelf kunnen volgen met de afbeelding hierboven.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2022
    ISOLA2, reing, Aeroplaniga en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Als eerste plaats ik de bitmap hierboven als achtergrond in Rhino. Hiervoor dubbelklik op de 'right' view om hem groot te maken. Daarna via de dropdown de bitmap selecteren.

    Background.png

    De bitmap kan vrij willekeurig geplaatst worden, uitlijnen doen we later. Trek simpelweg een vak in het kwadrant rechtsboven.

    bg2.png

    Volgens de tekening is de lengte van de romp 6566 mm. Schaal 1:6 geeft dus ca 110 cm.
    Als eerst ga ik nu een hulplijn tekenen vanuit 0,0 naar 110,0 met het polyline tool.
    Daarvoor zet ik grid snap aan en klik op 0,0, dan via de dialoog 110,0 als 2e punt.
    Er staat nu een horizontale lijn van 110 cm lang.

    Uit het 'right' dropdown menu kies ik nu: align.
    Rhino vraag nu het basepoint op de bitmap aan te klikken. Dat wordt het meest linker puntje op de neus van het zijaanzicht. (Zet gridsnap uit).
    Daarna klikken we het meest rechtste punt aan, op dezelfde y-as hoogte. Hou hiervoor shift ingedrukt als je naar rechts beweegt. Het uiterste puntje is onder het einde van het hoogteroer.

    Daarna het base point in ons ontwerp (0,0)
    En het reference point op ons ontwerp (110,0), het eind van de lijn.

    Zodra dit gedaan is staat de achtergrond op zijn plek in de grootte van 110 cm (1:6)

    bg3.png

    Als volgende stap gebruik ik het curve tool (curve - interpolate points) om het zijaanzicht over te trekken.

    bg4.png

    In begin rechtsboven bij het stabilo en plaats dan 8-10 punten die daarna nog verfijnd zullen worden.

    bg5.png

    Als je goed kijkt zie je dat de lijn op veel punten niet aanligt, hoewel alle geplaatste punten op de omtrek liggen. Maar door de lijn aan te klikken verschijn er controle punten waarmee de lijn te 'sturen' is:

    bg6.png

    Door de background via het 'right' menu te 'hiden' kun je het resultaat goed zien. Dat hiden doe je regelmatig, totdat alle details zijn overgenomen.

    bg7.png

    Tevreden? Dan verticale lijnen omhoog trekken vanuit de punten van de rompdoorsnedes:

    bg8.png

    Achtergrond uit

    bg9.png

    ..en via het Trim tool de romp als cutting object selecteren en alle eindjes afknippen

    bg10.png

    nu hebben we de exacte hoogtes van de romp-doorsnedes.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2022
  3. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Alle kenmerkende lijnen in hetzelfde vlak tekenen, lijnen goed aansluiten (object snap).
    Ook de outline van het stabilo en de vleugel, het geeft niet dat die niet in hetzelfde vlak liggen, dat komt later goed.

    bg11.png

    Af en toe eens in het perspectief kijken:

    bg12.png

    Nu gaat het om de formers. We weten de exacte hoogte. Trek de 'staanders' recht naar beneden (shift ingedrukt houden) tot ze op de former op de tekening staan.
    bg13.png

    Nu 1 helft tekenen, spiegelen en weer naar boven verplaatsen. De eindpunten van de lijn net verplaatsen en gebruik als begin en eindpunt van een tangente lijn. Zorgen dat de former op dezelfde plek weer vast snapt.

    bg14.png

    Dit moet voor alle formers gebruiken, behalve waar tussen 2 formers een logische interpolatie zit.

    Daarna moeten de formers met gedraaid worden met Rotate 3D. Het is handig om de perspective view hier bij te gebruiken. De draaias is de hulplijn die we net gebruikt hebben als begin en eindpunt.

    bg15.png

    Als alle spanten geplaatst zijn is het framewerk klaar om te gebruiken om een huid aan te brengen, en gaat het op een romp lijken.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2022
    ISOLA2, Berrie, Peter À en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Lijkt me een typische helling-kist, met acro.
    Welke profilering?
    Tipverdraaiing?
    ...
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    nou het is vooral een trainer. Maar in 1975 is er wel een leuke film mee gemaakt (zie trailer).
     
    ISOLA2 en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  6. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Arthur, mocht je info willen of effe keer buurten voor wat overleg, app me maar. Deze is weliswaar 488cm maar ook een 1-26 2017158414.jpeg 1080879933.jpeg
     
    M.l.v.Doesburg, Hein.z en ISOLA2 vinden dit leuk.
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Vooropgesteld dat je de Construction Plane nog steeds in de default positie is, kan het een ietsje eenvoudiger. In Perspective View kun je de gewone Rotate gebruiken, en hoef je alleen maar een punt aan te klikken, bijvoorbeeld het snijpunt van de hulplijn en de former.
     
  8. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Even over de formers.

    In dit plaatje zie je de former die gereconstrueerd moet worden. De hoogte weten we precies want die hebben we afgeleid uit de intersectie met het nagetekende zij-aanzicht.

    former1.png

    Die gebruiken we als begin- en eindpunt. De truuk is nu om met zo weinig mogelijk punten de curve na te tekenen.
    Dat kan met verschillende curve tools, maar zelf vind ik een 'handle curve' meeste controle geven:

    former2.png

    Met het tool geselecteerd klik je nu eerst op het eindpunt:

    former3.png

    Je plaats nu punten met de linker muisknop ingedrukt, waarbij je in de richting van de curve beweegt. Het moeten er zo weinig mogelijk zijn en de eerste en de laatste moeten handels hebben die helemaal horizontaal zijn. Als je dat niet doet dan krijg je na het spiegelen of een 'ridge' of een inkeping.

    former4.png

    De curve ligt nog niet goed aan. We gaan hem nu perfectioneren met behulp van de control-punten. Het is moeilijk uit te leggen maar als je het uitprobeert heb je zo door hoe ze werken:

    former5.png

    Door te spiegelen kunnen we de former compleet maken en door even de achtergrond uit te schakelen zie je direct dat de curve boven en onder mooi doorlopen.

    former6.png

    Er is nog wel een uitdaging:

    - Stel dat we alle andere formers ook zo maken, dan kan het door individuele afwijkingen zo zijn dat je toch sprongetjes gaat zien
    - De hoogte zal precies passen, maar door de 'grofheid' van de tekening kunnen we er in de breedte best wat naast zitten

    De oplossing is om zo weinig mogelijk formers te gebruiken; precies zo veel als nodig zijn om Rhino een passend verloop te laten berekenen. En om formers zo veel mogelijk hetzelfde te houden - kopieren en dan aanpassen.

    Daarnaast kunnen we ook voor de breedte een hulplijn gebruiken. Daarom teken we ook het bovenaanzicht na.

    boven1.png

    boven2.png


    Door ofwel deze curve in ons 3D model te plaatsen of wel eerst weer intersectie te maken kunnen we de exacte breedte weer bepalen.
     
  9. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ah, goede tip, thanks
     
  10. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Tegen de tijd dat het constructief gaat worden: graag. En Amersfoort is om de hoek!
     
    Sebastiaan3Z9 vindt dit leuk.
  11. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Zo ver ben ik nog niet Dirk... maar tegen die tijd kom ik om advies vragen. Mijn eerste doel is de een 3d model van de romp te maken en te kijken of ik dat dan kan 'vertalen' naar een logische constructie van spanten en liggers.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    DevFuz en DevWing!
    Nu installeren en effe mee spelen
    Morgenavond is je complete romp getekend dat kan met de trial-versie, voor ouput moet je de betaalde versie hebben).
     
  13. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Dat kan, maar in dit draadje probeer ik het juist met Rhino te doen. Ik weet dat je met DevFus snel resultaten kunt halen, maar ben geen fan van de 'wizard'.
    De ribben van de vleugel zal ik wel in Profili Pro genereren.
     
  14. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    De halve formers zijn in het model geplaatst, en vastgeklikt aan de referentielijnen, waar nodig met Scale 1D:

    romp0.png

    Met Sweep 2 Rails en wat spelen met de instellingen onstaat dan snel een romp-oppervlak:

    romp1.png

    Dat ziet er best ok uit - maar daarbij is het belangrijk goed over alle assen te kijken:

    romp3.png

    Want die rare bubbel hoort daar natuurlijk niet.

    Dan is het zaak om een andere aanpak te kiezen - middels het plaatsen van een extra afgeleide former, of door de romp te vereenvoudigen en de cockpit kap later 'uit te trekken'.
    Vanavond eens mee verder.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Mooi!

    Mooie kist ook, zie je (te) weinig.

    Succes!


    jan.
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Om die bobbel te voorkomen is een extra guide (rail) noodzakelijk.
    De oorzaak van die bobbel is de cockpitcap. Daar neemt de romp opeens sterk in omvang toe, en Rhino probeert de formers zoveel mogelijk gelijkvormig te houden waardoor die bobbel aan de onderkant ontstaat. Ik ben o.a. daarom overgestapt op Soliworks, omdat die betere tools heeft om dat op te lossen. Maar je kunt het ook oplossen door de sweep op te splitsen in drie stukken:
    - van de rompneus tot de former waar het probleem ontstaat
    - vanaf het rompeinde tot de former waar de bult weer weg is
    - en dan een sweep tussen die twee, met een paar goed gekozen 'constraints' (ik weet niet meer hoe dat heet in Rhino).
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina