SCIB!!!!!

er zijn nieuwe batterijen binnenkort te koop onder de naam van
SCIB van toshiba..voorlopig enkel nog voor auto's en heftrucks maar ze sluiten ook de rc wereld niet uit...
SCIBS zijn in tien minuten tot 90 % capaciteit te laden en bevatten geen chemische delen zoals lipo's....
wat betreft de capaciteit en power is er nog niets bekend....
het werd tijd dat er eens iets anders kwam want een lipo is zo leeg

als er meer nieuws is dan laat ik het hier wel weten....................

hierbij de link naar de site

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2007_12/pr1101.htm

Laatst bewerkt:
de ontwikkeling hiervan loopt al heel lang en is ook al paar pogingen in AA cellen mee gedaan. echter is de levensduur momenteel nogal kort en was de verhouding capaciteit gewicht niet echt geweldig.

maar misschien dat deze nieuwe variant dat allemaal verbetert heeft ;)

afwachten dus

... en bevatten geen chemische delen zoals lipo's....

Dát lijkt me pas knap: batterijen zonder chemie...:-)

Bij dit type batterijen is er sprake van een zeer stabiel electrolyt dat volgens het persbericht het mogelijk maakt om snel te laden/ontladen zonder al te grote gevolgen voor de levensduur, zoals bij bijv. LiPo's wél het geval is. Nu de praktijkervaringen nog!

exploding lipos.. History
exploding SCIBS Future.

Dat is misschien wel een beetje erg zwart kijken.
Hoewel, het zijn LiIon accu's en die kunnen bij verkeerd gebruik ook ploffen.
Dus bij overladen kunnen deze cellen waarschijnlijk ook ploffen. Aangezien er met enorm hoge stromen geladen kan worden zou die plof ook best wel eens behoorlijk heftig kunnen zijn.
Overigens heb ik zo'n anderhalf jaar geleden al over deze cellen gelezen. In dat persbericht werd verwacht dat de cellen in maart van dit jaar op de markt zouden komen. Na die publikatie heb ik er eigenlijk niets meer over gehoord. Ook niet of ze op de markt zijn gekomen.

hm kan je mij een accu vertellen waar dit niet mee begonnen is op deze manier ;)?

nicd had het
nimh had het
lipo had het
lion had het

loodcel weet ik trouwens niet... die scheurde volgens mij open net als de alkaline batterijen.

het is toch een hoop energie in een klein pakket stoppen.

Bij verkeerd gebruik, kun je praktisch elke accu laten ontvlammen.

staat nog in de kinderschoenen he ;).

maar dat in 10min vol 4.2Ah * 6 = 25,2A *1,4 = CA 35A laadstroom bij 24V???

en 24V dat zal wel voor een heftruck wezen ofzoiets ;). dus voor de modelbouw zullen het wel lichtere cellen worden.

Ik heb A123 cellen ook in 11 min zien laden met stromen van 25A bij 45V ;) Dat was een 2100g pakket van nominaal 42.9volt en 4600 mAh.

Ze moeten dus nog wel een heeeeel stuk beter worden :)

Back