Scorecards invullen met seconden of minuten:seconden.

Hoi,

Tijdens en na de wedstrijd in Lier toch wat discussie gehad over wat in te vullen op de scorecards, nl. seconden of minuten:seconden.

Eerst en vooral... eender wat je kiest is beter dan de keuze vrij te laten. Zo is er geen ruimte voor interpretatie door de scorekeepers, maar ...

Zelf heb ik liever minuten:seconden en wel omdat de chronometers die op onze wedstrijden het meest gebruikt worden de tijd in minuten:seconden laat zien. De chronometers op smartphone/pda laten deze keuze vrij en tonen dikwijls zelfs beide tijden...

Ik dacht dat het Bruce Davidson was die zei 'do no math' op een van zijn Bruce wedstrijden en ik kan dat best volgen. In het heetst van de strijd kan zelfs een simpele optelsom leiden tot een rekenfout. En dat is ook mijn redenering. Simpel overtypen en laat de computer maar de berekening maken naar seconden.

Graag wil ik weten wat de voor en nadelen zijn van beide methodes van notatie volgens jullie.

Johan

Als je een stopwatch hebt die minuten en seconden aangeeft dan dit ook opschrijven op het scoreformulier. Dit heeft mijn voorkeur. Maar de organisator bepaalt meestal wat je moet doen.

Als je een stopwatch hebt die minuten en seconden aangeeft dan dit ook opschrijven op het scoreformulier. Dit heeft mijn voorkeur. Maar de organisator bepaalt meestal wat je moet doen.

mijn voorkeur gaat eigenlijk ook naar minuten seconden maar ik vind het belangrijk om altijd hetzelfde te doen , laatst op de german open heb ik matrthias hammerskiold gecoached tijdens de fly-off's , ik had daarbij een fout gemaakt door een 3 minuten vlucht als 120 op te schrijven , gelukkig hebben we dit achteraf kunnen rechtzetten , ik merkte wel op dat matthias (en waarschijnlijk ook de andere zweden het gewent waren om alles in seconden te noemen, tijdens poker keek hij voor zen laatste vlucht op de klok en riep onmiddelijk 137 of iets dergelijk en gooide , alles gebeurde binnen de 2 seconden

wat erop wees dat hij wel gewend was op deze manier te werk te gaan.

ik heb net de scores van de wedstrijd in lier opnieuw ingegeven , (had ik vorig jaar met johan besproken , omdat loet me zei dat er (bijna) altijd fouten inzaten) , deze keer was alles ok of hadden ik en johan alles toch op dezelfde manier geinterpreteerd . 2 onduidelijkheden vielen me op 1 onduidelijk shrift en de ander een 3 delig getal zonder komma tussen , de andere tijden waren door deze persoon wel met komma tussengeschreven dus deze werd dan ook als min/sec geintrepreteerd maar als alles in seconden is kan dit niet voorkomen .

hoe zou het in andere disciplines gaan?

Persoonlijk geef ik er ook de voorkeur aan om de tijden in minuten:seconden te noteren, maar ikheb altijd begrepen dat het in seconden moest!

Een (groot) voordeel aan het noteren van de tijden in seconden is dat men bij het invoeren van de scores in de computer ze niet hoeft om te rekenen. Dit lijkt mij trouwens gemakkelijk aan te passen in de programatuur.

Misschien is dit een goed punt om eens aan te snijden tijdens de vliegersvergadering?

het heeft sterk mijn voorkeur om de tijd in minuten en seconden te noteren. Omrekenen naar seconden veroorzaakt alleen maar fouten.
Een PDA kun je instellen op een weergave in seconden maar daar maakt lang niet iedereen gebruik van.

Bas

Het is een kwestie van gewoonte.
Uit de VV komend ben ik gewend aan alles in seconden, dat is ook simpeler voor degenen die de scores moeten verwerken. Uiteindelijk denk je dan bij vluchttijden ook alleen in seconden en is er dus nooit een probleem.
Met een beetje oefening is het echt niet moeilijk hoor: ook DLG'ers kunnen dat wel leren (denk ik toch).

Maar het allerbelangrijkste: spreek iets af en doe dat dan allemaal en op elke wedstrijd.
In art. 5.7.7 van de FAI (en KNVvL) reglementen staat: " De vluchtduur wordt in volle seconden gemeten....." Verder worden daar in enkele gevallen tijden in minuten en seconden, maar soms ook tijden in seconden genoemd.

Tijd voor een verduidelijking in de (internationale) reglementen lijkt mij.
Een Nederlands voorstel wellicht?

Groeten,
Jan

Laatst bewerkt:
De software die wij gebruiken kan perfect omgaan met minuten:seconden. Voor mij is er dus geen reden om seconden te gaan gebruiken daar de computer perfect de omrekening kan maken.

Ik sluit me aan bij het 'do no math' credo...

Ik zie dus ook geen enkel rationeel voordeel voor het gebruik van de seconden notatie.

Cheers,
Johan

Bij ons in de F5J wordt altijd in minuten en seconden geschreven, de reden hiervoor is om zoals eerder gezegd fouten te voorkomen, men kan het zo van de stopwatch overnemen.
Wat betreft een eenheid binnen de KNVvL denk ik dat je verder moet kijken en FAI breed want daar komt de regelgeving vandaan. Kijk ik op de eurotour wedstrijden dan wordt ook alles in minuten en seconden genoteerd.
Dus ik zou zeggen minuten en seconden want overschrijven is makkelijker voor de mens dan gaan rekenen en zo voorkomt men fouten.

(verondersteld dat de regel min/sec word)zouden de scorevakjes moeten opgesplitst worden in 2 delen , 1 (kleiner) deel voor de minuten en 1 (groter) deel voor de seconden zo kan er geen onduidelijkheid zijn van hoe de tijd is neergeschreven .

zo zouden evnetueel mensen die enkel in sec schrijven enkel het 2de vak kunnen gebruiken ....in f3k score kan het makkelijk op beide manieren ingegeven worden.

natuurlijk is het beter van een eenduidige regel te hebben die door iedereen en overal nageleefd word.

Ik heb een aantal jaar voor HollandGlide de scoreverwerking gedaan.

Daar was het ook altijd een sport om te ontcijferen wat de mensen op hun score briefje hadden geschreven.
De hollandglide wedstrijd leiding gaf in de piloten briefing ook altijd aan om de tijd als mm:ss te noteren en de landings afstand gewoon als meters:cm die het meetlint aangaf.

Dus was ook voor de random tijdwaarnemers het makkelijkste, geen discussie of omrekenfouten, gewoon noteren wat de stopwatch en het meetlint aan geeft en klaar.

de huidige software rekend dit inderdaad keurig uit naar de punten.

dus inderdaad : do no math on the field....

(nu nog mensen leren om leesbaar te schrijven.....)

ik denk dat het gros het zelfde denkt als ons johan...

minuten en seconden zijn in mijn ogen het duidelijkst....

neem bv de pokerronde en iemand zegt 9m59sec... of de 2x5min... tel de seconden maar eens uit zonder fouten!

mij lijkt het idd het simpelste wat de chrono zegt... dit is "normaal gezien" minuten/seconden

Back