Scratch bouw M.S. Crania 1:100

Hoewel het weer niet mee zit, de tuin kost momenteel wat meer tijd, toch nog lekker aan het freubelen geweest met de inrichting van de brug. Ik had gelukkig 2 foto’s gemaakt in de tijd dat ik er op gevaren had dus die kon ik mooi als hulp gebruiken.
525978836.702952.jpg

Met dit gedachte heb ik de radar console gemaakt met daarin een klein groen smd led voor de groene gloed en de machine kamer Telegraaf. Eigenlijk jammer dan je met 1:100 zo weinig details kwijt kan.
IMG_0574.JPG

De zomer ligt weer achter ons en in plaats van onkruid wieden is het nu weer tijd om de werf weer te openen. Hoewel er wel wat gebeurd is in het afgelopen half jaar in de tussentijd weinig op de foto gezet.
Image1603141527.571170.jpg

IMG_0151.JPG

Aan bakboord loopt er een kabel kokker van voor naar achter om alle bedrading onderdeks weg te werken. Helaas bleek later in het project dat daar nog al wat lekkage langs op trad. Tijdens het testen op lek dichtheid van de ladingtanks liep keer op keer de machinekamer vol, na wat zoeken via deze leiding. Maar met geduld en voldoende epoxy intussen alles waterdicht.
Image1603141870.737814.jpg

Ook de bedrading verder bedacht en via een 25 polige stekker (uit de oude doos) van voorpiek, 2 x pompkamer en achterschip naar de geluidsmodule en ontvanger die in de midscheeps accommodatie een plekje gevonden hebben.
Image1603142023.504420.jpg

Image1603142036.437725.jpg

Dat betekent ook dat het moment gekomen is om de buitenkant in de epoxy te gaan zetten. Wat ik me even afvraag wat de reden is om glasvezel doek te gebruiken. Ik heb het wel liggen, maar wordt het niet strakker zonder doek? Voor de stevigheid heb ik het niet nodig. Hoor graag jullie advies.

Cor, Door er een laag keperweefsel over te zetten voorkom je dat er later krimpscheurtjes ontstaan. En dan moet je alsnog aan de gang. Met een afgebouwd schip is dat veel bewerkelijker. En mocht je tijdens het varen iets raken dan heb je alleen maar wat verfschade. Ook de verbindingen van voor en achterschip worden sterker, met minder kans op scheuren. Bij de epoxyromp van mijn coastertje heb ik na 3 lagen 80 grams keperweefsel de boel geschuurd en er nog een dun laagje epoxy over gezet. Resultaat een mooi glad rompje. Succes ermee! G. Klaas.

Image1603622370.741323.jpg

De eerste laag epoxy zit er op, een paar lucht belletjes achter gebleven maar overal ben ik best tevreden. De ergste oneffenheden glad schuren en dan de 2e laag.

Dat wordt een kranige Crania Cor! Succes met de 2e laag. Gr. Klaas.

Image1604269534.342099.jpg

De tweede lag epoxy zit er op, en ziet er best goed uit. Nog een keer voorzichtig schuren en de heilige dagen goed inzichtelijk maken zodat bij de laatste keer alles mooi glad is.
Voor de zekerheid de achter opbouw gepast en na wat schuurwerk paste het nog netjes. Deze had al weer bijna een jaar in de kast gelegen dus was weer even kijken hoe de boel technisch aangesloten was. Toen nog gedacht dat de ontvanger een plekje in het achterschip zou hebben. Omdat er intussen ook een beier geluidsmodule bij gekomen is intussen met voortschrijdend inzicht besloten de ontvanger toch maar in de midscheeps accomodatie te plaatsen.

Vandaag voor het eerst in het (bad)water gelegen. Ook het vol en leeg pompen getest, ze zakt ongeveer 3 cm in.

Ze ligt redelijk vlak zowel bb/sb als voor/achter. Wil nog wel wat extra gewicht achterin leggen zodat ze standaard iets achter over ligt.

Ook de overloop werkt goed, water level blijft netjes 1 cm onder het dek ook als de pomp blijft draaien. Enige probleem is dat de gaten van voor naar achteren iets te klein zijn, dus er ontstaat in eerste instantie niveau verschil tussen voor en achter. Vooral tijdens het leeg pompen, zuig zit in laatste tank, is deze al leeg als er voor nog 4 cm water in staat.

Laatst bewerkt:
Leuk hoor Cor! Het ene moment ben je werfbaas, dan weer pompman en uiteindelijk sta je op de brug en bepaal je waar de reis naar toe gaat. Een heel proces eer je zover bent, maar toch een goed gevoel om het onder je handen te zien groeien. En ons deelgenoot te maken van je verslag. Succes verder. Zou haar ballasten dat er mee te varen is en dan eventueel laden en lossen via het pompsysteem. Gr. Klaas.

Ziet er mooi uit!

Is het misschien een idee om in elk deel van de ballast tanks een slangetje te plaatsen en die via een manifold op de pomp aan te sluiten? Zo voorkom je klotsen wat de stabiliteit tijdens het varen in gevaar kan brengen terwijl je wel gelijkmatiger kan vullen en legen.

Probleem is dat ik nu al moet woekeren met de ruimte. Behalve tank 5 en 6 Center waar de accu staat zijn alle ruimtes gelijk aan het originele ontwerp. Dus de lading pompen staan ook echt in de pomp kamers. En in de midscheeps accomodatie gebruik ik de technische ruimte op het hoofddek voor ontvanger en geluidsmodule. Op deze manier kan ik alle hutten intact houden en origineel inrichten.

Intussen ook romp en dek geverfd, alleen dek bij nader inzien te donker. Dat krijgt nog een nieuwe, lichtere laag.
Image1609175348.299990.jpg

Wordt een imposant schip Cor! En een gewichtige dame. Schat zo rond de 30 kg. Krijg je dat nog getransporteerd? Succes verder met afwerken. Gr. Klaas.

Valt wel mee Klaas, met de accu er in 8,4 kg. (Speciaal voor jou even gewogen.) voordeel is dat ik geen ballast nodig heb, dat pomp ik er gewoon in. Misschien nog iets om haar leeg goed getrimd te krijgen. Ze meet 1,5 meter lang en 18 cm breed. Hoe groot is jou tanker dan?

Cor, Bedankt voor je antwoord. Mijn tankertje is 90 cm lang en 12 breed. Schaal 1:250. Gewicht 3 kg. Handzaam dingetje. Ze vaart niet helemaal aan de geladen waterlijn.
Maar die van jou valt dan wel mee met afmetingen en gewicht. Was ik iets te zwaarmoedig met het schatten. Als je het displacement weet in tonnen en deelt dat door 1.000 dan heb je het gewicht in kg van het model. Heb even op helderline.com zitten kijken voor meer info, maar kan geen displacement vinden. Gr. Klaas.
https://www.helderline.com/tanker/crania

Cor, Bedankt voor de info, maar die gegevens staan ook wel bij helderline.com. Ik heb gezocht naar displacement of waterverplaatsing. Dus gewicht van schip + lading, maar dat vind ik nergens. De Bruto en Netto tonnages zijn inhoudsmaten, waar wij als modelbouwers niets mee kunnen. Deadweight is laadvermogen. Geen idee eigenlijk wat het casco van zo'n schip weegt. Staat er nog iets over displacement op jouw tekeningen? Als je light displacement vindt is dat het gewicht van het ongeladen schip. Als je daar het Deadweight gewicht bij optelt heb je de waterverplaatsing van het geladen schip. De 8,4 kg die je nu hebt komen overeen met 8.400 ton voor het echte schip. Enig idee hoeveel liter water je in de tanks kunt pompen? In wezen komt elke liter overeen met 1.000 ton vracht. Gr. Klaas.

Je kunt je nog aardig uitleven op de details aan dek Cor. Was het voor jullie een bewerkelijk schip? E.e.a. afhankelijk van je functie natuurlijk. De bouw zal een hoop herinneringen bij je oproepen. Gr. Klaas.

Hoi Klaas,
op de tekeningen inderdaad de displacement gevonden.
En was mn eerste schip, was assistent werktuigkundige, maar was een goede start. Nog niets automatisch, gewoon nog 1 x per wacht met de olie spuit om olie potjes te vullen en manoeuvreren met een telegraaf en daarna met de hand brandstof pomp regelen. Of stoppen, met lucht de boel omkeren en starten. En als het dan in het Mancherster Shipping Canal erg gek werd met manoeuvreren was soms de lucht op ;-)
En de lading pompen waren nog stoom aangedreven armen en benen pompen.

upload_2021-1-1_15-7-18.png

Hallo Cor, Bedankt voor de info. Je model gaat afgeladen dus 18 kg. wegen. Zonder lading zal het even over de 10 kg zijn schat ik. Dat is nog wel hanteerbaar met wat hulpmiddelen. Voor mijn zwaarste sleper (9,5 kg) heb ik van wat PVC pijp en spanbanden een draagtuigje gemaakt om haar te water te zetten. Die armen en benenpompen ken ik nog uit de tijd dat ik voer. Het eerste scheepje waar ik schipper op werdhad zo'n ding aan dek staan. Voor de gein wel eens geprobeerd met stoom van de wal. In 1972 werd ik operator bij BP in Europoort en kregen we veel BP schepen voor de wal met een dubbele pompkamer en ook van die dingen. Als kind opgegroeid in de binnen(tank)vaart. Zat veel in de MK en heb daar later mijn voordeel mee kunnen doen. Altijd leuk werk gehad en in 2005 bij BP afgezwaaid als Marine Coördinator. In die functie ook veel contact met andere "olieboeren". Succes verder met da afbouw! Gr. Klaas.

Back