Scratch bouw M.S. Crania 1:100

Hey Cor, ziet er niet slecht uit. Kontje gaat er natuurlijk nog beter uit zien als het eenmaal geschilderd is.
Graag zou ik je nog wel een tip willen geven.
Je meld dat je het hout met G4 behandeld om de boel water bestendig te maken, maar ik merk dat je triplex gebruikt om je romp te beplanken.
Indien de triplex niet watervast is ( de lijm waarmee het samengesteld is ) geeft het behandelen met G4 maar beperkte invloed omdat de lijm nog steeds kan oplossen indien deze niet watervast is.
Ook de plamuur die je gebruikt word mogelijk niet waterbestendig met de G4
Beter zou zijn om volle plankjes te gebruiken voor de beplanking en het schuursel te mengen met watervaste lijm en dit als plamuur gebruiken.
Als je dan G4 gebruikt is het wel gegarandeerd waterbestendig.

Nu niet meteen panikeren want indien je alles goed voorziet van 2 lagen lak verf blijft alles ok tenzij er barstjes inkomen.
een andere mogelijkheid is , straks nog een laagje epoxy en keperdoek erover heen wat zeker waterdicht is en bovendien extra stevigheid aan je romp geeft.

Je leest het, mogelijkheden te over dus, je kan nog alle kanten uit, blijf maar lekker verder bouwen.
succes Marc
 
Kom je qua ruimte aan de binnenkant nog een beetje uit Cor? Ben je er al uit wat soort koppeling je tussen motor en schroefas zet? Bij voldoende lengte raad ik je aan een dubbele kruiskoppeling te nemen. Een enkele gaat snel wringen als het hout iets werkt. Alternatief is een stukje rubber slang dat mooi klem om de assen sluit. Zal je wel lukken denk ik. Succes verder. Gr. Klaas.
 
Gelukkig heb ik de keperdoek en epoxy al binnen, dus de G4 is gewoon voor de zekerheid zodat ik een goede basis heb. En Klaas, ik heb de schroefas en de motor helemaal in lijn gekregen, dus er zit alleen een metalen busje tussen. Zeer binnenkort eens uitproberen in de badkuip. Zal ook nog een foto van het binnenwerk plaatsen.
 
Hou het spul zo lang mogelijk droog Cor! Weet dat het kriebelt om te zien wat motor en schroef doen, maar wacht lekker totdat de boel is geconserveerd met G4/epoxy. Als er een beetje water in je hout trekt en de boel gaat werken heb je een probleem. En dat wil je niet. Gr. Klaas.
 
c5b09bb6ea5a7b99390736c0f92f2206.jpg

Zoals je kunt zien zitten er in de romp ook nog genoeg patrijspoorten, 46 als ik ze goed geteld heb. Wat kan ik het best doen, eerst boren en dan keperdoek/epoxy of wachten met boren tot de epoxy er op zit.

Heb nl geen ervaring met epoxy en vroeg me af of het niet moeilijker wordt om de gaten netjes op een rij te krijgen als dit er op zit.

Ga de patrijspoorten waarschijnlijk maken van kopere pijp, heb op het forum gezien dat dit voor schaal 1 op 100 de mooiste oplossing geeft.
 
Cor, Als je de gaatjes boort voordat de epoxy/keperdoek erop gaat kun je nog corrigeren zonder de epoxylaag te beschadigen. Geen idee of het beter is de pijpjes voor of na het bekleden met epoxy erin te zetten. Als je de pijpjes eerst doet en ze steken een klein beetje uit, zoals bij een echte patrijspoort, ben ik bang dat het weefsel net naast de poort gaat wijken. Misschien de beste methode om ze na het bekleden te plaatsen, daarna nog een keer met epoxy "schilderen" en dan glad schuren. Dan heb je een poort die nog net buiten de romp steekt en is alles goed geseald. Maar misschien heeft iemand anders een slimmer idee. Gr. Klaas.
 
gewoon achteraf boren en de buisjes met epoxy vastzetten.
mocht een gaatje niet helemaal correct geboord zijn kan je dit wat groter boren en tijdens het lijmen corrigeren.
vgr Marc
 
Kon het niet laten, gisteren de boel in de G4 polyester gezet dus kon wel even nat proef draaien.......
Helaas lukt het me nog niet video te uploaden, wordt vervolgd.
 
Gefeliciteerd Cor! Had je er al 12 volt op staan? Wel even kijken of alles in lijn staat. Voor mijn gevoel komt er een beetje teveel geluid uit de aandrijflijn en wringt er iets. Probeer eens om tijdens een "droge" run op een laag voltage de bevestigingsbouten van de motor wat los te draaien. Met een starre verbinding tussen as en motor luistert het ontzettend nauw of het motorschot haaks op motor- en schroefas staat. Als je een ampèremeter in de stroomtoevoer kan zetten zie je gelijk wat er gebeurt. Maar dat los je wel op met een vulplaatje of iets dergelijks. Gr. Klaas.
 
Hoi Klaas, ik moet inderdaad de schroefas nog een kleine beetje naar sb duwen, je ziet dat hij iets uit het lood staat. Had al gemeten en als ik hem een klein beetje opschuif dan duikt het stroom verbruik bijna naar de onbelaste waarde. Voor de test een beetje vaseline aan de buitenkant gesmeerd omdat de as nog los ligt.
 
Ahoy Cor,
Zoals je weet zijn er 2 (ex) Mercantics in renovatie en even terug komend op jouw probleem wat betreft de patrijspoorten, in deze 2 schepen zijn er al patrijspoorten aanwezig en verwacht geen probleem om er met keperdoek overheen te gaan:thumbsup:
 
Cor, Je hebt de truc door, begrijp ik. Zag net je roer bij Bert zijn Ebba etc. Ben eigenlijk een beetje verbaasd dat jullie een houten roer maken. Met de roerkoning er dwars doorheen is het erg kwetsbaar voor vocht/inwateren. Ik heb ze wel gemaakt van een dubbel gevouwen plaatje messing, aluminium of kunststof.. Het messing aan de koning en boven en onder dicht gesoldeerd. Alu en kunststof gelijmd met 2-C en een paar pennetjes of een M-2 boutje door de koning. Boven en onder ook dicht geplamuurd met lijm. Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas.
 
En er stond pas 6 volt op, hing aan de regelbare voeding, maar bij 12 volt kan je er volgens mij achter waterskiën.
Trouwens nog een vraag, ik heb van raboesch een roer as gekocht, nu zit daar een huls bij met aan 1 zijde een rubberen ring, moet deze aan de boven of aan de onderkant komen? Ik denk aan de bovenkant zodat de servohevel voor de afdichting zorgt, maar hoor graag jullie advies.
 
Cor, Heb hiermee geen ervaring, maar om de ring af te laren dichten moet er iets goed tegenaan sluiten. Aan de bovenkant kan dat de roerhevel zijn. Onderaan zou je iets op het roer moeten maken dat goed aansluit. Voordeel bij onder is dat het water een beetje smerend werkt. Aan de bovenkant kan een beetje vettigheid daarvoor zorgen. Een goede afdichting is wel mooi, want dat voorkomt dat opgestuwd schroefwater naar binnen komt. Een beetje vaseline in het pijpje wil ook wel helpen. Bij de eigen bouw roerkoningen in mijn Smit Finland heb ik tussen de roerhevels en de pijpjes afdichtingen gemaakt van een stukje fietsband. Geen passende rubber ringetjes voor handen. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Zag net je roer bij Bert zijn Ebba etc. Ben eigenlijk een beetje verbaasd dat jullie een houten roer maken. Met de roerkoning er dwars doorheen is het erg kwetsbaar voor vocht/inwateren. Gr. Klaas.

Cor / Klaas, ik denk dat een houten roertje - mits met de nodige zorgvuldigheid gemaakt en behandeld - prima moet gaan.
Ik weet niet of er straks onder het roer nog een messing steun of lageringspunt zoals bijv. bij de E-V komt maar mocht dit zo zijn dan zijn de schroefgaatjes daarvan nog zeker zo gevoelig voor het indringen van ongewenst vocht e.d. Ook daar dus extra aandacht!
Mocht er over tien jaar toch wat vernietigend vocht in het roertje gekomen zijn is het misschien tijd voor een beurtje op de werf en grote kans dat dat niet alleen voor een nieuw roertje zal gelden :oops::).

Even kort (zonder je topic al te veel te vervuilen) naar mijn E-V, ik heb bewust voor een houten roer gekozen omdat het hier een model uit de jaren 60 betreft die destijds in een houtuitvoering op de markt is gebracht en waarbij ik gekozen heb om die - weliswaar in een iets andere uitvoering en naamgeving - zoveel mogelijk met dit materiaal en als een pakket van die tijd af te willen bouwen.
Dat komt bij mij bijv. ook o.a. naar voren bij de aanpassingen van brug en bemanningsverblijf.
Dat laatste zou in alle eerlijkheid ook veel beter en gemakkelijker met kunststof materialen gaan.
Het zijn gewoon de keuzes die je als bouwer voor je model maakt en kiest ;).

Terug naar je MS Crania; Ik volg je topic al vanaf je eerste begin ermee, het is een echte "Oldy" en ben er van overtuigd dat het een prachtig model gaat worden :koud:.
 
Laatst bewerkt:
Wel leuk een mooie zeeg in het schip, maar om het dek nu ook in de vorm te krijgen, zonder het vast te lijmen, is wel een uitdaging.
Dus nu eerst het hout geweekt in warm water met ammonia en na het plaatsten de bovenkant warm gestookt.
98370f3fe09c23017f9de5d9a78110a9.jpg


Voor de zekerheid nog twee latjes in de juiste kromming gezaagd om het dek aan vast te lijmen.
Dus morgen even kijken of de kromming blijft staan.
 
mooie strakke bondage , als het dek droog is zou het moeten blijven staan.
Heb al wel ondervonden, als je enkele dagen wacht om het te lijmen na je het los gemaakt hebt, het toch iets terug buigt naar zijn oorspronkelijke vorm.
 
Cor, Lijkt het zo of loopt het dek naar voren iets op? Het voorste deel zou toch parallel met de kiel moeten liggen, of liep dat in het echt ook iets op? Gr. Klaas.
 
Back
Top