Scratch bouw M.S. Crania 1:100

De afgelopen periode bezich geweest met leidingwerk aan dek, hoofd stoomleiding en damp afvoer zit er op. Nu bezig met de laad/los leiding. Deze maak ik van 2,5 mm elektriciteitsdraad, precies de goede maat, ruim voorradig en goed te buigen. Uitdaging is nu echter om geloofwaardige afsluiters te maken. Met een schaal van 1:100 is dat best een uitdaging. In de damp retour leiding (1,5mm) kon ik nog gebruik maken van kraaltjes als ik deze probeer op te boren versplinteren ze echter.
Image1609882921.761491.jpg

• Like
Reactions: k-k
Cor, Je hebt er al een hoop klaar zie ik, maar die afsluiters op de damp retourleiding zijn die niet te maken van korte stukjes isolatiekous? De zwarte trekdraden voor elektriciteit hebben ongeveer die maat.
Heb het voor de gekste dingen gebruikt. Bij twee van mijn schepen zit het in een 4 mm alu pijp geschoven als aandrijving voor de radar. Flenzen simuleer ik door ringetjes op een stuk pijp te schuiven. De ringetjes maak ik van passend koperdraad. Wikkel een 50 tal windingen op passend rond, schuif het eraf en knip het dan vanaf de zijkant open met een klein zijsnijtangetje. Fixeren met CA-lijm en de verf doet de rest. Zo maak ik ook versterkingsringen bij gaten in de verschansing en rond de kluisgaten. Succes ermee! Gr. Klaas.

Image1612383073.050904.jpg

Langzaam zijn alle details van het dek geplaatst. De hand wielen van de (schuif)afsluiters zijn poppen druk knopjes van onze oosterse vrienden. In 4 en 6 mm te vinden, voor de schaal 1:100 mooi op maat. Ook de trapjes daar gevonden. Nu alleen nog de veiligheids hekjes om de tank deksel plaatsen en het railing werk om de kippenloop en een belangrijk van het werk gereed.

Intussen schiet het dek aardig op, alleen de railingen ontbreken nog. Alle leidingen en afsluiters zijn geplaatst en de afgelopen weken ook de voor en achter mast en alle verstagingen gereed gemaakt. Ook de voorste laadboom geplaatst, nog niets hydroliek maar gewoon ouderwets met katrollen en de (stoom) winch.
Image1616169306.874074.jpg
IMG_0795.JPG

Ook deze keer verlichting, navigatie verlichting en dek verlichting weer van smd ledjes gemaakt. Is wel even pielen met de draadjes maar eind resultaat ziet er netjes uit. Zodra de bedrading aangesloten is zal ik een actie foto plaatsen.

Denk dat je vroeger niet zoveel licht aan dek had Cor! Het schip krijgt zo een heel ander "gezicht". Gr. Klaas.

Afgelopen periode bezig geweest met alle bedrading. Was niet tevreden met hoe de verbindingen in de achter accommodatie vast zat. Was ook het deel waar ik intussen al weer een jaar of 3 geleden mee gestart was. Intussen flink bij geleerd en dit geleerde dus doorgevoerd. Ook was niet helemaal duidelijk hoe de bedrading precies moest lopen. Eerst dus maar een de hele dradenboom in kaart gebracht.
Image1625085037.889189.jpg

Intussen ook de schroefas binnen en deze gemonteerd. Schroef er op en daarna kon ook het roer geplaatst worden.
Image1625085120.812293.jpg

Hierna nog eens nadenken hoe ik de koelwater uitlaten netjes kan monteren, doordat ik zo eigenwijs ben dat ook de machine kamer natuurgetrouw en demontabel moet zijn wordt dit weer even puzzelen.

Image1627640774.008438.jpg

Intussen alle bedrading van en naar de midscheeps nagelopen en een enkele soldeer verbinding opnieuw vastgezet en nu zo ver dat alles samen moet komen. Ook de print relais die ik tussen de stuurmodule en de pompen ga plaatsten binnen en een plekje voor gevonden. De uitdaging waar ik nu voor sta is alle bedrading van de connector naar de module solderen en de boel ook nog netjes wegwerken. Zo’n groot schip en zo weinig ruimte. Maar ja, als je het zo natuur getrouw mogelijk wil maken dan is het niet anders.

Hoewel het eigenlijk te mooi weer was om te veel binnen te zitten toch nog wat meters gemaakt. Me vooral eens goed verdiept in de techniek achter de beier soundmodule in combinatie met de SG14 zender. En hoewel er nog wel een blauwe led knippert werkt alles eigenlijk zoals ik het bedacht had. Heb nu dus 12 proportionele kanalen die ik kan gebruiken om van alles en nog wat te kunnen schakelen. Voorlopig alleen de 4 pompen aangesloten en wat geluiden. Afgelopen weekeinde de 1e proefvaart in de badkuip, en geen gekke dingen, geen lekkages en via het ballasten zakt het schip ongeveer 2 cm in, netjes tot aan het merk.

hoewel er nog wel een blauwe led knippert
Gebruik je een nautic module om 1 kanaal uit te breiden, dan knippert die blauwe led dus constant, omdat die module permanent een signaal zendt.
Beier geeft zelfs advies om de nautic module te testen als getwijfeld wordt of hij wel werkt, door een servo aan te sluiten op het kanaal van de ontvanger waar normaal de nautic module op aangesloten wordt, en die servo moet constant staan trillen. De trilling moet licht veranderen als je op de zender een schakelaar omzet. Dit permanente signaal veroorzaakt dus het blauwe knipperlicht.

Ik gebruik geen nautical module, misschien heeft het iets te maken met sbus en sbus2 op de ontvanger. Ik gebruik de sbus2 uitgang.

Gisteren voor het eerst echt water onder de kiel gehad. De werf heeft het schip op z’n eerste technische proefvaart gestuurd in het water van de mbvh in Hoogvliet.

Geen gekke dingen naar boven gekomen behalve dat de accu wat naar sb verschoven was tijdens de rit waardoor ik gelijk met 5 graden slagzij in het water lag. Gelukkig geen probleem gewoon bb wat meer ballast in pompen en ze kwam weer netjes recht. Alleen het geluid van de luidspreker welke nu onder in de MK zit komt nog niet echt tot z’n recht.
Verder moet ik de bedrading van de verlichting nog na lopen, midscheeps en achter accommodatie gaan niet goed samen.

Cor,
Gefeliciteerd met de proefvaart, het is altijd weer spannend om te zien hoe zij vaart en reageert op de commando's.
Ik heb wel een verzoek, hou bij de volgende filmpjes de telefoon horizontaal, je krijgt dan een mooi breed beeld.
Overigens, het ziet er mooi uit langs de Heriksweg.
Groet. Henk.

Mooi dat het allemaal een beetje lukt Cor. En zo'n eerste keer is altijd wat moeilijk. Als je wat vaker gaat wordt het een soort routine en weet je wat wel en niet zo handig is. Vind dat je het toch knap hebt gedaan en een mooi resultaat hebt verkregen. Zie in gedachten nog dat je met het achterschip bezig was en was benieuwd hoe je daar de rest van het schip aan vast zou "breien". Vaart best aardig zo te zien. Succes met het verder perfectioneren. Gr. Klaas.

Vandaag kwam ik er achter dat de proefvaart toch nog een defect opgeleverd had. Lekker bezig om de beier sound module verder te ontdekken zodat ik nu ook de buitenverlichting als TL lamp aan gaat en geluid van een stoompomp te koppelen aan de ballastpompen toen ik er achter kwam dat 1 van de pompen het niet meer deed. De achterste pompkamer bleek niet helemaal waterdicht te zijn en er was corrosie opgetreden in de elektromotor van de pomp. Dus maar 2 nieuwe pompen besteld en verder met de bouw van 6 schijnwerpers voor op de accommodatie, foto’s volgen binnenkort.

Verder eens voorzichtig aan het nadenken om een steiger te gaan maken zodat ik ergens netjes af kan meren en er ook een aantal laadarmen beschikbaar zijn. Via Klaas al een paar foto’s en goede tips gekregen.

Je hoeft je niet te vervelen dus. Altijd een uitdaging om een houten romp en schotten waterdicht te krijgen en te houden. En dat steiger met laadarmen is ook iets om over na te denken. Toen ik wat info bij elkaar had gezocht dacht ik opeens: Waren er in die tijd dat jij voer al (moderne) laadarmen. Toen BP in 1966 de raffinaderij in Europoort ging bouwen kwamen op de 4 steigers Woodfield laadarmen, die deels nog uit een slang bestonden. Als je een en ander mee moet nemen ben je misschien het best af met een T-steiger. Dus gauw maar een paar oude(re) foto's van de rol getrokken. Alle zijn van dezelfde steiger. Jaartallen staan in de tekst van de foto. Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas.

1966 BP bouw steiger 4.JPG

1999 Texaco benzine 3.jpg

1999 stg4-1.jpg

Laatst bewerkt:
Een sfeer impressie van de boot in het donker.

Er moet nog wel wat aanpassingen in de lichtsterkte van de verlichting gedaan worden. De schijnwerpers op de accommodatie geven te weinig licht en de buitenverlichting juist weer te veel.
Intussen ook geluid van generator toegevoegd en zodra de pompen gestart worden hiervoor ook stoompomp geluid te horen.
Dus aardig onderweg, radar moet nog aangesloten worden en dan is het elektrische gedeelte gereed. Nu nog een paar meter railing werk plaatsen dan begint de buitenkant aardig op te schieten. Gelukkig is er nog genoeg werk aan de binnenkant, alle hutten van de officieren moeten nog ingericht worden en het zwembad moet nog opnieuw gebouwd worden. In het begin had ik daar de ontvanger bedacht, maar deze heeft een plekje in de midscheeps gekregen dus nu de ruimte om een echt zwembad te gaan maken.

Image1635801952.791329.jpg

De vrouw van de kapitein heeft haar bikini al aangetrokken voor een duik.

Het is een tijd stil geweest hier, maar wel rustig door gewerkt. Alle hutten zijn intussen geheel ingericht, af en toe net een poppenhuis. Meeste railing werk zit er ook op dus eind komt langzaam in zicht. Vrijdag aar het maritiem museum in Rotterdam om nog een keer naar de originele bouwtekeningen te kijken voor wat laatste details. Wil nog 1 tank van alle originele langs en dwars Schotten voorzien en ook trap en leidingwerk. Ook waar de koel waterleidingen in de machinekamer zitten kan ik niet uit de huidige tekeningen halen.
Maar even wat foto’s om de stand van zaken te laten zien.
Image1646247973.477777.jpg

IMG_0942.JPG

IMG_0938.JPG

IMG_0939.JPG

IMG_0939.JPG

Komende periode de achterste pompkamer opnieuw bouwen, deze was tijdens de proefvaart volgelopen.

Bijlagen

• IMG_0940.JPG
    IMG_0940.JPG
    320,7 KB · Weergaven: 129
Met het mooie zonnige weer van de nood een deugd gemaakt en ook voor de wtk’s op het achterschip een zonnescherm gemaakt. Airco was toen nog niet de regel, gewoon windhappers en schaduw. Dus het nodige soldeerwerk, een oud laken laten weken in de thee voor een canvas look en het wordt weer een beetje koeler in de hutten.
Image1655059921.344786.jpg

Back