Scratch build - Depron vliegtuig

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Rednas_N, 8 jun 2017.

  1. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Sinds vandaag ben ik in bezit van 4 platen Depron van ongeveer 125 bij ongeveer 80 centimeter, hiermee wil ik een RC vliegtuig maken. De bedoeling is dat het vliegtuig een spanwijdte krijgt van 200 centimeter en een lengte van +/-110 centimeter. De uitdaging zal vooral het bouwen zonder tekeningen en voorbeelden zijn, echter heb ik ondertussen wel wat inspiratie opgedaan op het internet.

    Elke vleugel heeft een breedte van 100 centimeter. De vleugels bestaan uit twee 'semi symmetrical ribbed wings' die ik vervolgens bedek met Depron. Het plan is om op elke 10 centimeter een rib te plaatsen.

    Voor de rib gebruik ik onderstaande afbeelding. Deze print ik uit op een A4 papier, de vleugel wordt ongeveer 29 centimeter breed en is op z'n dikste punt ongeveer 4,5 centimeter. De ronde gaten wil ik vullen met twee carbon buizen in beide vleugels zodat ik ze met elkaar kan verbinden.



    [​IMG]
    Dit is momenteel alles wat ik heb, ik heb overige onderdelen, carbon buizen en electronica al besteld. Ik werk deze post bij zodra ik verder kan met bouwen.

    Update 11-06-2017
    Vandaag heb ik de template voor het vleugelprofiel uitgeprint en uitgezaagd. Nu is het een kwestie van wachten totdat ik m'n schuim snijder binnen heb zodat de vormen kan uitsnijden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2017
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    OK, dit zul je vast nog gehoord hebben en ik zal je het ook nog eens vertellen.

    Waarom direct 2m?
    Waarom niet vasthouden aan een iets uitgekiender stramien?
    Ken je iets van stijve lichte vleugelopbouw?
    Ken je iets van vliegtuigontwerp? Ik zeg maar iets, invalshoekverschil, zegt je dat iets?
    Depron heeft zijn gaven, maar ook zijn beperkingen.
    Is het 3mm, 6mm?

    Iedereen is in staat om een vliegend modelvliegtuig te bouwen (nu ja, iedereen...)
    Niet iedereen is in staat om een vliegend modelvliegtuig te ontwerpen.
     
  3. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt voor je opmerkingen. Ik maak gebruik van 6mm Depron. Ik doe dit puur voor de lol en om te kijken wat er precies uitkomt, voor mij is dit een leuk project. Wat ik hiervan leer kan ik eventueel weer toepassen in de volgende versie. Ik ben straks allang blij als het vliegtuig de lucht in gaat en het zou leuk zijn als het mooi vliegt.

    Ik heb me minimaal verdiept in vliegtuigontwerpen, de termen waar je mee gooit zeggen me wel iets maar de formules erachter ken ik niet. Ik waardeer je kritische reactie in ieder geval wel!

    Edit: ik zit er trouwens wel aan te denken iets meer onderzoek te doen naar het vleugelprofiel, om de kans op succes wat te vergroten... ;)
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2017
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Leuk idee Rednas!

    Uit deze 2 posts lees ik in ieder geval je enthousiasme en flexibiliteit.

    Ik las nog niets over een romp....(behalve een lengtemaat)
    Laat jij je leiden door de reacties van medeforummers?
    Wil jij een semi zweefvliegtuig bouwen?

    Groet:Robin
     
  5. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb eigenlijk nog weinig nagedacht over de romp, wat ik wel weet is dat ik hiervoor een carbon buis (vierkant profiel) voor wil gebruiken en die bedekken met Depron (waar nodig). Vervolgens kan ik hierop de servo's monteren voor de rudder en de elevator. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik 3mm Depron wil gebruiken om de vleugels te bedekken, anders wordt het namelijk een erg dikke vleugel.

    Ik probeer me vooral te laten leiden door wat mij zelf verstandig lijkt en wat ik lees en zie op het internet, daar hoort ook het Modelbouwforum bij. Tips en tricks zijn tenslotte altijd welkom.

    Op dit moment heb ik een Easystar waarbij ik het leuk vind om naar boven te klimmen om vervolgens weer naar beneden te zweven. Met dit vliegtuig wil ik ongeveer hetzelfde bereiken. Ik verwacht wel dat het vliegtuig dat ik nu ga bouwen sneller is.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  6. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Leuk project, ik hoop dat je er veel van leert en een bevlogen modelvlieger wordt.

    voor een vleugel met veel lift zou ik gekozen hebben voor het klasieke Clark-Y profile. Denk ook om een beetje V-stelling.
    2 meter is toch redelijk fors, 1,4 meter is een zeer gangbare afmeting, zeker voor een eerste kist.
    het zwaartepunt zou ongeveer op 1/3 van de diepte van de vleugel moeten komen. (in de buurt van waar normaal de hoofdligger zit).

    ik wens je heel veel success en leerzame momenten.
    houdt ons op de hoogte.
     
  7. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Gerard, ik heb naar aanleiding van jouw post nog wat onderzoek gedaan naar het profiel van het de vleugel en jouw advies opgevolgd, waarvoor dank. Ik heb een Clark-Y profiel gebruikt en die iets dunner gemaakt gezien ik de ribben ga bedekken met 3mm Depron platen. Wel is er nog genoeg 'vlees' om er twee carbon buizen van 10mm in te verwerken.

    Ik wil in eerste instantie de hele vleugel maken en later het stuk eruit snijden voor de ailerons. De ailerons wil ik met schanieren bevestigen aan de ribben.

    Ik heb de startpost inmiddels bijgewerkt met foto's hiervan. Zodra ik m'n schuimsnijder binnen heb ga ik beginnen met het uitsnijden van de ribben.

    Meer foto's en voortang volgt later weer!
     
    Gerard VLC vindt dit leuk.
  8. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Zo ben ik ook ongeveer begonnen in 2009 zie ik nu ik mijn bouwdraadje van toen weer op zoek.

    Wat voor vliegtuig gaat het worden? 2 meter is wat te veel voor een motorvliegtuig dus je zult een zwever willen maken?
    Gaat die vleugel dan de gehele lengte dat profiel met die carbon buis krijgen?
    wat voor motor gaat er op komen?

    Het is beter om nu voordat je al veel gaat bouwen eerst een schets/tekening gaat maken met hoe hij er uit ziet.

    Hier was mijn poging toen om een depron vliegtuig te maken. Inmiddels heb ik ruim 50 vliegtuigen gemaakt van depron en nu de eerste van hout.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/depron-educator-op-brandstof.85840/
     

Deel Deze Pagina