Scratch build: pro-jet-x

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Tadango, 7 jul 2015.

?

Hoe denken jullie dat dit gaat vliegen?

  1. Niet

    0 stem(men)
    0,0%
  2. Lastig

    8,7%
  3. Goed

    65,2%
  4. Geen idee....

    26,1%
  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het idee lag er al lang en omdat ik nu een motortje en wat servo's had liggen ben ik er maar aan begonnen: Een jet bouwen vanaf scratch. Het is geen zelf bedacht model maar bestaat al een tijdje als schuimpje. Een paar duitsers hebben een grotere versie gebouwd maar niet zoals ik wou en te klein. Dus maken we hem wel zelf :) (btw, er zal snel geraden worden welk bestaand schuimpje het is ;))

    Eerst eens tekenen. Alles is nieuw, ook de software, maar het werkt erg eenvoudig. Voor de romp heb ik getekend in DevFuse (niet de foam versie, niet nodig voor mijn bouw wijze). Dat levert dit plaatje op:

    [​IMG]

    De romp wordt een gfk versie waarvoor ik een mal maak. Wat meer werk maar ik hoop dat er meer dan 1 komt ;) Vliegt het leuk is het ook handig om een mal te hebben voor reserve delen.

    Achterste blok uit PIR gesneden (werkt heerlijk) en de motor past er mooi in.

    [​IMG]

    Na wat snijden komt de ruwe (erg ruwe :)) vorm erin

    [​IMG]

    De vleugels zijn getekend in profili XT waarmee de snij mallen zijn gemaakt. Vervolgens vleugel kernen gesneden uit eps platen. Was de eerste keer dat ik dat deed en deze vleugel vorm is een leuke uitdaging. Moet niet te makkelijk worden :) Toch aardig gelukt

    [​IMG]

    Nu eerst wachten op een bestelling, dan kan ik verder bouwen. Nog wat specs:
    Spanwijdte: 2.07m
    Romp lengte: 1.20m
    Servo's: 2x 13kg (rol/hoogte) en 2x 7kg(rudder)
    Motor: 15-16 kg
    Tank: 3.5L
    Gewicht: <8kg droog
    Constructie: Romp vol gfk, vleugels styro / carbon / balsa / oracover
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Dat wordt nog flink stofhappen met zo'n constructie. Succes met de bouw!
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bandschuurmachine buiten gaat heel snel ;) Zonder freesmachine is dit toch de makkelijkste manier om een plug te maken.......
     
  4. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Doet me een beetje hieraan denken al klopt de verhouding van de romp tov de vleugel niet.[​IMG]
    Wat het in model brengen van de foam betreft gebruik ik voor het grovere werk een vlijmscherp aardappelschillertje en een aanzetstaal, om bij het minste haperen bij het snijden het mesje weer scherp te zetten. Zo vermijdt ik zoveel mogelijk het lastige stof dat overal tegenaan blijft plakken. Het mesje is er ook best eentje dat roest, dat krijg je veel scherper dan eentje van RVS. Eens de grove vorm er in zit ga ik verder met enkele schuurblokken met eerst grof en dan fijner schuurpapier en steeds een stofzuiger in aanslag.
    [​IMG]20150126_200031 by Dirk Wouters, on Flickr
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het model klopt :) Het is inderdaad een grote projeti (van daar ook de naam). De romp is veel voller achter omdat er een tank en motor in moet. De neus is langer (eigenlijk zit de vleugel wat naar achteren) omdat de duitsers met hun 1.7m model lastig uit kwamen met het zwaartepunt.

    Inmiddels zijn de bestellingen binnen (glas, hars, balsa) en gaan we verder. 1 vleugel is ingedekt en ligt te drogen. Vanavond de 2e. Door het glasmat is er aardig wat epoxy nodig om het hout te laten hechten, de volgende krijgt schuim middel toegevoegd zodat het met iets minder ook goed gaat hechten.

    Nu eerst de finnen uit schuim ontwerpen. Denk gewoon weer Naca profiel. Dikte wordt bepaald door de plek en formaat van de servo.
     
    Speedycon vindt dit leuk.
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Volgende keer het hout eerst met sterk verdunde spanlak (50% tot 100% thinner toevoegen) behandelen, dan zuigt het niet meer.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Daar heb ik aan gedacht maar gewicht is niet zo belangrijk dit keer. Ik lamineer eerste de mat op de schuim kern met 140g hars (de 2e vleugel met schuim toevoeging in de epoxy). De glasmat lamineer je "droog" en daarover komt nog een dun laagje van 28g hars voor de hechting van het balsa. Deze vleugel moet vooral erg sterk zijn. Ik bouw hem zo sterk dat elke aandrijving die past volgas gebruikt moet kunnen worden. Veel komt er niet in dus gewicht is geen issue (met 16kg droog vliegt het ook nog). Ik zit nu op 300g schuim kern, 250g balsa, 100g glas en 340g hars per vleugel. De weegschaal geeft ook mooi 1kg. Het kan veel lichter, misschien wel 600g maar met snelheden van 400 km/h (300 - 350 haalt hij zeker met deze motor) wil je toch echt een sterke vleugel hebben. Daarom de vleugel ook iets dikker gemaakt met maar iets snelheids verlies.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Epoxy maakt niet sterk. Vezels maken sterk (glas, carbon, kevlar, ...).
    Als het balsa alle epoxy opzuigt, blijft er te weinig epoxy over om het bals goed met het schuim te verbinden. In dat geval verzwakt de boel (dat zal in jouw geval niet het geval zijn). Een volgende keer kun je beter het hout vooraf lakken en evt. een 2e laag glas oid. gebruiken. Dat zet veel meer zoden aan de dijk.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Balsa is alleen ter afwerking, hoeft geen epoxy in, maar mag wel. Hechting is wel goed met schuim middel, alles vult mooi op. Gewicht maakt hier echt niet zoveel uit. Ik denk dat deze zeker niet te licht moet zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Iedereen heeft zo z'n eigen benadering maar ik zou toch blij geweest zijn met ietsje minder gewicht van mijn jet. Niet zozeer tijdens het vliegen want dat doet hij, al staat hij al jaren op de kast, fantastisch maar wel tijdens het landen.

    Dirk
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het totaal gewicht is zeker belangrijk en minder landt beter, dat klopt. Maar zwaardere vleugels zijn iets stabieler. Daarnaast is het totaal gewicht voor dit formaat vleugels gewoon laag. Wil je 400g lichter kan dat makkelijk, maar dat is meer werk. Ik wil eerst vliegen en kijken of alles klopt. Als ik wat moet aanpassen bouw ik zo een 2e. Die zal misschien wat lichter worden dan.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Beetje weinig tijd... maar de vleugels zijn ingedekt. Heb ook staart finnen gemaakt met Naca profiel. Neuslijst zit ook overal aan net als het tip blok. Van 1 vleugel is de neuslijst en tipblok al grof in model gemaakt. De kant en klare 22mm neuslijsten kwamen heel aardig in de buurt en schelen een hoop stof rommel ;)

    Qua roeren is het een beetje schatten wat er nodig is maar afgaande van andere modellen ga ik voor 10 x 600 mm aan roer oppervlakte per vleugel. Een delta heeft wat nodig.... Ik heb 13kg metal gear servo's, dat moet wel kunnen als we niet te gek doen :) Is het niet genoeg komen er anderen op later. Voor de rudders heb ik 6kg (geen 7) en dat gaat wel genoeg zijn als remkleppen. Op een andere snelle jet zat 4kg en dat werkte daar prima. Is dat voor meskant niet genoeg (12kg samen.... moet kunnen :)) kan daar nog 8kg in.

    Binnenkort ook eens kijken naar het maken van een glas huls voor een alu buis. Heb nog een mooie buis liggen die ik ga gebruiken. Als dat uitgemeten is kan ik de montage voor de finnen bepalen en de plek van servo's / bedrading.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren eens begonnen met het schuren van de romp. Schuurt best aardig. Ik moet nog wel goed kijken naar de neus lijn van de romp, die is echt veel te fors nu.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Vleugel gaat wat naar voren nog. Komt veel beter uit:

    [​IMG]

    Heb ook het zwaartepunt berekend en daar wordt je blij van. ligt bij de pen. Motor er net achter, tank er net voor. De buis komt dan ook op dat punt. Heb nog een mooie dikke buis van 85cm lang. Moet genoeg zijn. De verticale fin loopt net tot aan de buis, dus die schroeven komen er ook mooi net voor.

    [​IMG]
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Romp schiet al lekker op. De lastige delen moeten nog maar de vorm voor zit er al mooi in.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Kon het niet laten om hem even inelkaar te leggen. Span nu 2.03m.

    [​IMG]

    Vleugel aansluitingen kosten ook wat werk nog maar het kan niet anders...
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Niet veel tijd gehad de afgelopen weken, maar toch iets voortgang. De cockpit kap is voorzien van een harde laag en de romp is nu aan de beurt. Romp is qua vorm voor nu af. Na het glassen worden alle kleine deukjes weggehaald. In schuim zie je alles waar je net even iets te hard de vorm raakt direct als een deuk terug. Ook met schuren hapt soms net ene hoekje van het schuurpapier en heb je weer een kras. Eerst maar glassen en dan plamuren.
     
  18. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi project hoor. Ben benieuwd.

    Freek
     
  19. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    2.4 video, 433 uhf, pz0420 camera, apm rth en dan zal het wel vliegen denk ik zo.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Uhf is helemaal niet nodig, apm ook niet. Alleen een cam en vtx was op de kleinere prima :)
     

Deel Deze Pagina