Scratch build: pro-jet-x

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Tadango, 7 jul 2015.

?

Hoe denken jullie dat dit gaat vliegen?

  1. Niet

    0 stem(men)
    0,0%
  2. Lastig

    8,7%
  3. Goed

    65,2%
  4. Geen idee....

    26,1%
  1. R0bbie

    R0bbie

    Lid geworden:
    10 feb 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Zutphen
    In dat geval heb ik niks gezegt en volg vol bewondering de rest van de constructie! ;)
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren naar Pro-wing geweest en folie opgehaald. Dat er thuis opgezet en vandaag afgemaakt. Toen draadjes gesoldeerd snel naar het veld voor een proef vluchtje :) Was maar 200g lood nodig in de neus. Exact gewicht moet ik nog meten maar zal dicht rond 9kg zitten

    Start was super, vlucht ook. Landing was wat snel want veel weerstand zit er niet in. Weinig vermogen nodig in vlucht. Gooi je het gas open gaat hij heeeeel makkelijk verticaal. En dat met een begrensde motor en nog niet eens volgas..... wordt nog leuk :) Remp kleppen zijn nodig en werken ook aardig. Ik moet de kist nog leren kennen en denk dat hij wel wil gaan hangen dus dat wordt vast nog beter. Bij het landen hing hij nog 0 aan hoogte.

    Hij is goed stabiel al wil hij bij lagere snelheden wat doordraaien in bochten soms. Beetje wind gevoelig. Uitslagen zijn prima maar moeten iets omlaag nog. Met meer gas wordt hij duidelijk stabieler.

    Bewijs (beter filmpje komt de volgende keer)


    Bij de landing op het modderige veld schepte hij een hoop rommel in de romp. Romp is nu ook leeg voor een schoonmaak beurt en plamuur / schuur beurt. Dan lak erop Wielen krijgen kappen om rommel buiten de romp te houden.
     
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Weer mooi gedaan Herman!!
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dankje :)
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig Herman :worship:
     
  6. R0bbie

    R0bbie

    Lid geworden:
    10 feb 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Zutphen
    Vette kist hoor
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Service van HobbyKing is deze keer super geweest. Heb netjes het geld terug gehad van de defecte retract. Heb dus nu wat spares. Er moet een 1:100 gearbox in zitten dus deze bestel ik binnenkort. Heb ik mooi een backup.

    De romp begint aardig strak te worden na een paar sessies met plamuur en schuurpapier. Komend weekend met spuitplamuur eens kijken hoeveel werk het nog is. Het weekend erop hoop ik de witte laag te kunnen spuiten. Helaas geen oracover wit kunnen kopen op de beurs maar de witte romp gaat nergens de witte oracover direct raken. Een beetje verschil valt niet snel op. Als rode verf heb ik wel oracover lak gekocht dus dat moet straks aardig overeen komen.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tzow! Dat gaat mooi zeg! Gefeliciteerd met de maiden!
    Snel bij de landing? Oogt eigenlijk zeer beheerst hoor, komt eigenlijk prachtig binnen, zoals het hoort...
    Vies veld...taartschep? Zja... dat heb je natuurlijk met zo een buikschuver in de kouwe klei :)
    Prachtig hoor! En helemaal DIY! Top!
    Gr Bas
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Om rommel buiten de romp te houden heb ik een kap gemaakt over het hoofdwiel. Weegt niet zoveel en dekt het goed af. Het achterste gat is ook voorzien van een afdekking.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Romp is geplamuurd en geschuurd dus tijd voor een laagje verf. Ik hou van spullen van de bouwmarkt en heb 2k bootlak staan voor de witte ondergrond. Dat komt erg overeen met oracover wit. Voor de rode kleur heb ik 2k lak van oracover.

    Spuit cabine weer opgebouwd:
    [​IMG]

    Eerste hecht laagje zit erop Even een paar uur laten hechten voor de 2e laag.
    [​IMG]

    Kleur komt heel mooi uit en is zo goed als gelijk. Helaas is het spuiten wel mislukt. De verf is plukken / vezels gaan vormen oid waardoor er overal een soort stofjes in de lak zitten. Ik heb geprobeerd met meer en minder lucht / verf maar merkte geen verschil. Ach, als hij volgas voorbij komt zie je dat toch niet :)

    [​IMG]

    Nu mooi laten uitharden en donderdag de rode laag erop spuiten. Ondertussen ben ik de radio/accu plaat en andere delen aan het schilderen.
     
    johnnyb vindt dit leuk.
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Zo, nu wachten tot het binnenwerk droog is en dan alles inbouwen :) Ben er wel tevreden mee :banana:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MikeMohawk en johnnyb vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi werk, mooi werk! En in behoorlijk kort tijdbestek eigenlijk.
    Neem je hem mee naar Odoorn in september naar de Fly-In?
    Dat zwitserse kruis, zo een beetje gecursiveerd... mooi gedaan.
    Maar wel nu flink gaan vliegen... weer is er helemaal klaar voor dit weekend!
    Échte jet hé! :worship:
    Gr Bas
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dankje. Deze gaat overal mee heen :)
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren in de zon was de binnenkant zo droog dus alles er weer ingeschroefd en snel naar het veld. Nog 3 heerlijke vluchtjes gemaakt en eens gekeken hoe hij vliegt als je de grenzen gaat opzoeken. Grenzen nog niet gevonden :) Hij vliegt exact als de kleine projeti en gedraagt zich perfect. Je moet flink aan up trekken en hem langzaam maken wil hij even iets op de rol bewegen als hij het al doet. Tip stall is gewoon onmogelijk. Laat je hem doodvallen recht omhoog reageert hij weer zodra de neus naar beneden gaat. Beetje gas en hij blijft al vliegen. Met idle remt hij echt niet af en blijft hij glijden. Motor uit landen al merk je niet echt dat de motor uit gaat. Delta's......

    En uiteraard eens gekeken wat hij op snelheid doet want daar is hij voor gemaakt. Vol gas wordt hij iets tammer op hoogte wat erg prettig is. Zal met de stroming over de roeren te maken hebben. Hij vliegt als op rails en is super strak op hoogte. Motor staat op 12kg denk ik (geschat op hoe hij nu omhoog versnelt) en daarmee is hij leuk snel maar nog niet snel genoeg. Gaan we nog wat aan doen zodra de motor nagekeken is. Voor nu is het leuk.

    Hij moet alleen op hoogte iets meer uitslag hebben. Dan kom ik qua verhouding weer mooi op 100/50 voor hoogte/rol. Beetje minder expo op hoogte mag ook dan voelt hij niet iets directer aan.

     
    renetl50 vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In de verte lijkt het wel op het vliegbeeld van een grote Britse Vulcan Bomber.
    Gist vliegt gracieus! Je zou hem bijna 1:1 willen hebben, als sportvliegtuig :)
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Daag me niet uit ;)
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Vulcan.... of-ehhh.. de 1:1 jet :yes:
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen


    Damn wat is dat ding stabiel :) Vliegt gewoon enorm lekker en makkelijk.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Helemaal goed (Her)man :thumbsup:
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Zoals op de video al te zien is is de kap metallic blauw gemaakt. Staat wel mooi. Is nog niet 100% af....
    [​IMG]

    Ook de camera eens naar achteren gericht om te kijken of de fins een beetje blijven staan. Die doen het prima maar het valt wel op dat de roeren iets onrustig worden op hoge snelheid. Motor staat inmiddels volledig open en dat overleeft hij prima. Verticaal accelereert hij nu erg lekker :) Binnenkort een gps moduul bestellen om de snelheid eens te testen.

     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het light gewicht achterwiel is niet meer. Is niets meer van over na 12 vluchten :) Deze vervormd teveel en loopt tegen de romp aan en vreet kapot. Ik had ooit HK zware jet wielen gekocht. Ongeveer 68mm en erg degelijk. Dikke rubber banden met alu velgen. Deze pas gemaakt met een messing bus zodat deze mooi over een 4mm bout draait. Zit spelingsvrij opgesloten en zal niet zo snel vervormen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina