Scratch build: pro-jet-x

Hoe denken jullie dat dit gaat vliegen?


  • Total voters
    23
Nog een goede 330km erbij en je benaderd het speed record.
Als dat iemand gaat lukken...ben jij het wel..
Wel een helm opzetten..
 
@Herman.

Lees net dit bouwverslag door, had dit niet bij de 'bouwverslagen' gezocht eerlijk gezegd maar bij het turbine gedeelte.
Wat een mooi project man, hoe komen ze op het idee om de goed vliegende Projeti uit te vergroten tot dit zeer handzame formaat.
Bewondering man hoe je dit project hebt opgepakt en hebt voltooid met dit schitterende resultaat.
Je neemt hem bijna in een koffertje op de fiets mee naar het veld en toch een zeer goed vliegende 'volwasen' jet, zeker met die beer van een turbine erin.
Kleuren schema goed gekozen, lekker zichtbaar.
Mooi simpel gehouden allemaal, 1 retract unit, 6 roer servo's, en het gewicht zo laag kunnen houden.
Maar ehhhh ik heb ook nog wel een 14 kilo turbine liggen hier, neem je ook opdrachten aan???

Geintje Herman, ben benieuwd naar je volgende proje..ti (X)

Groet Ger ut et diepe zuden.
 
Bedankt Ger. Zitten maar 4 servos in, 2 kan ook prima. Rudders doen niet veel.

Ga later een keer met de mallen verder ;)
 
Na 3 jaar vliegen en 1 harde landing heeft de kist wat onderhoud nodig. Het mindere weer komt eraan dus de kist eens gestript:
IMG_20190924_071936.jpg


Op zich mankeert er niet veel (kan zo vliegen) maar de onderkant waar hij op land heeft bij een harde landing een breuk gekregen. Ik probeerde een keer te landen met het neus wiel uit, en dat gaat echt niet (stuitert dan). Daardoor is de afdekking naar achteren ook minder geworden en komt er nu meer vuil binnen dan anders. Ook heb ik de kist gebruikt om dingen te testen wat qua kabels niet lekker uit komt, en dat gaat dus ook anders nu. Dan is het plaatje waarop de pomp en ecu edg zitten te zwak en heeft de motor nieuwe lagers nodig eigenlijk. Ook zit de folie op de vleugels niet strak en raken een paar naden los.

Genoeg redenen om de kist eens onderhanden te nemen. Hij vliegt immers zo leuk dat dat het wel waard is. Het grote vraagstuk was of deze oude half gesmolten motor betrouwbaar bleef, maar die loopt gewoon bovenverwachting goed. De lagers worden alleen echt wel minder en ik hoop dat dat als oorzaak de oude problemen heeft en dat de as tunnel zelf niet krom is. Ik maak het sowieso schoon en kijk het na en als het niet goed lijk komen er nieuwe lagers in.
 
Zo, de bodem is weer sterk. Alleen het stukje in het midden is nieuw, de rest is sinds de bouw. Ook de kabels lijken nu weer netjes. De afdekking van de wiel opening is ook weer gras dicht.
IMG_20190926_181116.jpg

IMG_20190927_191456.jpg

De ecu / pomp / klep plaat is niet vervangen maar versterkt met vuren latjes om het buigen tegen te gaan. Door het buigen braken de bevestiging punten steeds af.
Aangezien er geen grote rudders op zitten had ik altijd al het idee om ene vector nozzle erop te zetten. Dat zou hem nog wendbaarder moeten maken. Een clubgenoot had nog een simpele nozzle over (alleen het rechte binnen deel) dus daar eens mee lopen knutselen:
IMG_20190929_145207.jpg

IMG_20190930_220719.jpg

De aansturing kan alleen maar op deze manier en heeft wat mixing nodig in de zender. Er is geen andere nette manier om de servo's te plaatsen en helaas ook niet naar voren. Dan maar wat lood in de neus.
 
Back
Top