Tadango
Forum veteraan
Het idee lag er al lang en omdat ik nu een motortje en wat servo's had liggen ben ik er maar aan begonnen: Een jet bouwen vanaf scratch. Het is geen zelf bedacht model maar bestaat al een tijdje als schuimpje. Een paar duitsers hebben een grotere versie gebouwd maar niet zoals ik wou en te klein. Dus maken we hem wel zelf
(btw, er zal snel geraden worden welk bestaand schuimpje het is
)
Eerst eens tekenen. Alles is nieuw, ook de software, maar het werkt erg eenvoudig. Voor de romp heb ik getekend in DevFuse (niet de foam versie, niet nodig voor mijn bouw wijze). Dat levert dit plaatje op:
De romp wordt een gfk versie waarvoor ik een mal maak. Wat meer werk maar ik hoop dat er meer dan 1 komt
Vliegt het leuk is het ook handig om een mal te hebben voor reserve delen.
Achterste blok uit PIR gesneden (werkt heerlijk) en de motor past er mooi in.
Na wat snijden komt de ruwe (erg ruwe
) vorm erin
De vleugels zijn getekend in profili XT waarmee de snij mallen zijn gemaakt. Vervolgens vleugel kernen gesneden uit eps platen. Was de eerste keer dat ik dat deed en deze vleugel vorm is een leuke uitdaging. Moet niet te makkelijk worden
Toch aardig gelukt
Nu eerst wachten op een bestelling, dan kan ik verder bouwen. Nog wat specs:
Spanwijdte: 2.07m
Romp lengte: 1.20m
Servo's: 2x 13kg (rol/hoogte) en 2x 7kg(rudder)
Motor: 15-16 kg
Tank: 3.5L
Gewicht: <8kg droog
Constructie: Romp vol gfk, vleugels styro / carbon / balsa / oracover

Eerst eens tekenen. Alles is nieuw, ook de software, maar het werkt erg eenvoudig. Voor de romp heb ik getekend in DevFuse (niet de foam versie, niet nodig voor mijn bouw wijze). Dat levert dit plaatje op:

De romp wordt een gfk versie waarvoor ik een mal maak. Wat meer werk maar ik hoop dat er meer dan 1 komt

Achterste blok uit PIR gesneden (werkt heerlijk) en de motor past er mooi in.

Na wat snijden komt de ruwe (erg ruwe

De vleugels zijn getekend in profili XT waarmee de snij mallen zijn gemaakt. Vervolgens vleugel kernen gesneden uit eps platen. Was de eerste keer dat ik dat deed en deze vleugel vorm is een leuke uitdaging. Moet niet te makkelijk worden

Nu eerst wachten op een bestelling, dan kan ik verder bouwen. Nog wat specs:
Spanwijdte: 2.07m
Romp lengte: 1.20m
Servo's: 2x 13kg (rol/hoogte) en 2x 7kg(rudder)
Motor: 15-16 kg
Tank: 3.5L
Gewicht: <8kg droog
Constructie: Romp vol gfk, vleugels styro / carbon / balsa / oracover