Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Harm, als die blokken op hun kan staan kunnen ze kantelen, en als ze beide een andere kant op kantelen, dan lopen de draden over elkaar heen.
    Niet goed.
    Als de blokken liggen kan dat niet gebeuren.
    Een van de blokken kan normaal bewegen, meestal beide.
     
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dit dacht ik ook dat er bedoeld werd
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ben benieuwd naar het antwoord van Ernst met foto's wellicht.
    Ik heb volgens mij nog geen hellingkar met losse blokken (die kunnen "swivelen") gezien.
    Ze kunnen wel scharnieren, maar niet met vierloper en al ronddraaien om de sluiting.
    Is ook helemaal niet nodig met de beide einden vast, het is niet dat de draad om een verhaalkop wordt binnengehaald.
    Dan kan je kinken krijgen en extra twist en dan is een swivel wel erg makkelijk.
    Bij hijskranen en bokken heb je toch ook geen losse blokken?
    Dan draait die twee- tot 12-loper toch ook niet tot een kluwen?
     
  4. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Bij kranen hangt het meestal onder spanning of verticaal.
    Maar ik heb met de vijfloop van mijn vader wel meegemaakt dat er een slag in kwam.
    Als het aan beide kanten niet scharnieren kan, ja, dan kan er niks gebeuren.
    Maar dan nog is horizontaal gemakkelijker iv inscheren.
     
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Leuke discussie, en volgens mij geen consensus wat betreft de technische reden.
    Met de opmerking van Jinny dat het inscheren zo wel makkelijker is, (zoals ik ook had gedacht in post 491 ) zijn we wel weer rond...Iedereen lijkt het wel eens te zijn dat de schijven beter vlak kunnen te liggen. En zo had ik het nu ook gedacht....
     
    Jinny vindt dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zoals Harm al een keer had aangegeven moesten de steunen waarop het schip ligt aangepast worden.
    Daarbij wilde ik eigenlijk ook iets anders dan alleen op elkaar gestapelde houten balken...
    Veel op internet gezocht en ook hier zijn weer zo veel verschillende ontwerpen dat ik ook maar de vrijheid genomen om iets "soortgelijks" te ontwerpen op basis van de principes in de verschillende voorbeelden.
    Mijn eigen voorwaarde was dat het een systeem moest zijn dat op alle dwarsbalken zou passen en daartoe voldoende aanpassingsmogelijkheden zou hebben.
    Eerst het ontwerp uitgewerkt, daarna een houten voorbeeld gemaakt en vervolgens de steun gemaakt.

    IMG_0827.JPG

    Hier dezelfde steun in de laagste en in de hoogste positie die ik nodig heb.
    IMG_0823.JPG
    IMG_0824.JPG

    De verstelling zit in de positionering van de scharnierpunten en in de lengteverstelling van de staande cilindrische steun.
    In de "wieg" komt een houten inleg die aansluit op de scheepshuid. Zie ook de bovenste foto.
    Het is de bedoeling dat er aan iedere kant 4 zulke steunen komen te staan. Dus nu nog 7 stuks te gaan.....
    .
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2017
    Jaap Smith, Zeiler, Ronald Vis en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De afgelopen dagen de bouw van de steunen opgepakt.
    De eerste 3 van de serie van 7 zijn hier vrijwel gereed.
    Allemaal op basis van hetzelfde universele en instelbare ontwerp.

    IMG_0835.JPG

    Intussen zijn op de helling mock-up aan BB kant de "oude" houten stutten al vervangen.
    Hieronder de voorste stut in hoge positie en op de onderste foto een doorkijkje op ongeveer werkelijke "ooghoogte"
    .
    IMG_0843.JPG

    IMG_0844.JPG
    De stutten worden nog op de vierkante dwarsbalken vastgezet met een M3 draadeind. Daarmee komen ze ook haaks op de helling, en dus 6 graden achterover. Niet elegant, maar wel in overeenstemming met alle praktijk voorbeelden die ik kon vinden. Dus de voorbeelden maar gevolgd... .
    Dan worden de definitieve posities van de armen en de schalen nog bepaald i.v.m. de positie van de kimkielen, gevolgd door het passend maken van de houten inleg in de wiegen/schalen.
    Hieronder het overzicht van de nieuwe opstelling. In ieder geval veel beter dan de oude houten stutten.
    Mogelijk historisch allemaal niet helemaal juist, maar technisch en praktisch en ook optisch (, althans dat vind ik...) een verbetering.
    IMG_0842.JPG

    Straks met een likje verf erover kan dit ook van het lijstje. (worden in de basis blauw zoals alle " werf onderdelen").

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2018
    MikeMohawk, Bert V en Ronald Vis vinden dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Het is maar goed dat ze bij jou op de werf van alle markten thuis zijn! Ziet er allemaal professioneel uit. De romp van l'Hemerica zal je dankbaar zijn met zulke steunen in haar zij. Gr. Klaas.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit ziet er toch heel realistisch uit , als ik niet beter wist zou ik zo geloven dat je weer foto's van een echte werf aan het tonen bent.
    vgr Marc
     
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De steunen zijn gemonteerd op de dwarsbalken, voorzien van de houten inleg, en alles is voorbereid om te kunnen worden afgesteld . Maar daarbij liep ik toch tegen een probleempje aan.
    Door de toelopende vorm van romp hebben de voorste en de achterste steunen nl. de neiging om iets weg te buigen.. En om dat te voorkomen kan het niet anders dan dat ik daar dwarsverbanden op maak.
    Dus nu aan het bedenken hoe ik deze kan maken, zonder daarbij de geloofwaardigheid van de constructie te verliezen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2018
    sjouke vindt dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Na een middagje freubelen ben ik op deze constructie uitgekomen. Dit is de voorste steun aan BB kant.
    Het montagepunt van de "schaal" en het montagepunt aan de voet van de naastgelegen steun zijn door de schoor direct met elkaar verbonden. De lengte van de schoor is instelbaar en is hier op de juiste lengte ingesteld. De voorste steun staat nu onbeweegbaar gezekerd.
    Een zelfde constructie komt ook bij de achterste steun, en uiteraard zowel aan SB als ook aan BB kant..

    IMG_0866.JPG
    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2018
    vGenLheftruck_Maarten, MikeMohawk en Dunsz vinden dit leuk.
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat gaat rap.
    Denk er nog even over na of je ze niet beter op druk ipv op trek zou kunnen construeren.
     
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Harm.
    Dat heb ik ook wel overwogen omdat het technisch logischer zou zijn, maar toch hiervoor gekozen om een aantal redenen.
    In de verschillende voorbeelden op internet ben ik zulke schoren ook niet tegengekomen.
    In het groot bedrijf zitten zulke romp steunen meer midscheeps en daar is de romp over het algemeen toch wat minder gewelfd. Dan is dat ook niet nodig.
    Maar het schip blijft los van de helling omdat het ook moet kunnen varen.... , en omdat ik verder geen andere steunen wil gebruiken heb ik deze met opzet wat breder uit elkaar gezet. Want met alleen steunen rond het midden zoals in het groot bedrijf, werd het geheel op schaal toch te wankel.
    De voorste en achterste steunen raken de romp om dezelfde reden ook bewust iets hoger voor extra stabiliteit . Hierdoor hebben deze ook redelijk lange armen.
    Dus het probleem van het weg schuiven heb ik zelf veroorzaakt door de gekozen posities van de voorste en de achterste steun.
    Daarbij komt dat er ook wat “flexibiliteit” in mijn steunen zit door de speling in de scharnieren en de verstelbare delen.
    Maar de laterale belasting is heel laag en op deze manier hou ik alles wel binnen de afmetingen van de 4 steunen
    Als straks ook achter zo’n schoor zit, ontstaat optisch ook een wiegvorm.
    Dat oogt m.i. mooier dan wanneer ik schoren verder naar voren en naar achter laat uitsteken zoals dat zou moeten om een drukbelasting op te vangen.
    Technisch gezien heb je helemaal gelijk, maar ik kies hier bewust voor wat creatieve vrijheid...
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu ook de achterste schoor aan BB kant gemaakt.
    Hiermee is het een stabiel geheel geworden, zoals ik het ook had bedoeld. De beide middelste steunen hebben door hun posities t.o.v. de romp geen neiging om schuin weg te draaien. Die hoeven ook niet extra gezekerd te worden.

    IMG_0887.JPG

    Met de drie A frame poten toegevoegd krijgen we een beeld van hoe het gaat worden.
    Aan deze poten komen later nog trappen en bordessen.
    De schoren zullen dan waarschijnlijk niet of nauwelijks nog opvallen.

    IMG_0885.JPG

    Nu volgt SB kant.
    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2022
    Marco_Polo, Marc w, Dunsz en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu alle steunen gemaakt zijn begonnen met het afwerken.
    Zoals gezegd op basis van de blauwe kleur die ik tot huiskleur van de werf heb gemaakt.
    Daarna weer wat verwering.
    Eerst het "nieuwe" eraf met een waas van grijs en een heel klein beetje zandkleur, daarna een donkere wash op de naden (van zwart met donker bruin en heel klein beetje groen) en dan de roest accenten met verf en poeders. Alles afgewerkt met een matte blanke lak.
    Hier het resultaat van het eerste paar ( BB achter).

    IMG_E0986.JPG

    Een detail van het onderste knooppunt.:
    IMG_E0987.JPG
    Overigens zal ik in het laatste stadium van de bouw van de definitieve helling nog wat extra verfvlekken maken in de kleuren die veelal op rompen van vissersschepen worden gebruikt. ( bijv. groen, zwart, blauw, antifouling..).

    Tussendoor ook nog wat "scenery" gemaakt. Een paar oliedrums, gedraaid uit aluminium.
    Ook die komen ergens op de werf als decoratie.
    En omdat de airbrush uit de doos gehaald was, ook gelijk maar even afgewerkt..
    De logo's zijn gewoon van internet gehaald, verschaald en op normaal papier geprint, Kwestie van uitknippen en plakken...
    Even laten drogen, half glanzende blanke lak erover en klaar..
    IMG_E0980.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2018
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er natuurgetrouw uit, Jan! Ging er in die bouwperiode nog koolteer op de romp en waren er ook voorzieningen om de (steun)zeilen te tanen? Oude 20 liter verfblikken werden ook overal voor gebruikt. En maakten ze zelf acetyleengas om te branden, of kwam dat al in flessen aan. Een flessenkar had je dacht ik al. Gr. Klaas.
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Wauw, dat ziet er al goed gebruikt uit, prachtig werk dat weer laat zien.
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dit is echt wel uitzonderlijk mooi hoor! Ik volg dit al geruime tijd in stilte maar man wat een knap werk!
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank u allen voor de lovende woorden, en dit motiveert mij zeker om zo door te gaan... (mijn bouwtempo is daardoor misschien niet zo hoog..).

    Klaas vroeg:
    Ging er in die bouwperiode nog koolteer op de romp en waren er ook voorzieningen om de (steun)zeilen te tanen?

    Voor zover ik weet werd er geen koolteer gebruikt.
    In de uitvoering welke ik als voorbeeld gebruik, voer het schip vanaf 1960. En alle foto's die ik tegenkom geven de indruk van een meniekleur-achtig onderwaterschip.
    Over de zeilen heb ik helemaal geen info. Oude foto's geven alleen een lichte kleur te zien.
    In de eind fase wil ik het steunzeil wel op de giek leggen.
    Maar ik heb hiervoor en hiermee, geen verdere plannen

    Ik had al eens aangegeven dat ik een "reserve" schroef beschikbaar had die als detail op de beoogde presentatie van de werf komt....
    Nu dacht ik dat het wel passend zou zijn om ook hiervoor een stelling te maken bij het achterschip....
    Dus op dezelfde manier als eerder beschreven, nu een kleine stelling gemaakt.
    Dus van 2 mm lasdraad met "koppelingen" van 0,8 mm.
    Nu nog een paar trappen fabriceren...

    IMG_E1012.JPG

    Verder;
    De nieuwe Rivabo schroef die ik daarvoor had is in de tijd wat mat geworden, (zoals ook de schroef aan het schip), en qua uitstraling vind ik deze voor een nieuwe schroef te "gladjes " ..
    Ik heb daarom met de Dremel met kleine slijpschijfjes (en veel geduld) geprobeerd wat slijpsporen op de bladen te zetten.
    Dergelijke nieuwe schroeven zijn tenslotte ook geslepen.
    Lastig te fotograferen door de lichtval, maar hier het resultaat.
    Ben niet voor de volle 100% tevreden, maar dit is het beste dat ik kon bereiken.

    IMG_E1001.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2018
    Marc w, Bert V, Herm en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    In de afgelopen week een nieuw speeltje op de werkbank.
    Mijn lang gekoesterde wens om een freesmachientje is ingevuld...

    IMG_1036.JPG

    Maar ook het werk gaat door. Bijv. de trappen bij de steigers, en dit was een mooie gelegenheid om de digitale aflezing van de freesbank eens uit te proberen en te gebruiken om de posities van de traptreden voor te frezen.... En zo is het geworden...
    IMG_1035.JPG
    IMG_1031.JPG

    Intussen ook gestart aan het meer serieuze werk... Het afmaken van de grote staanders/ geleiders
    Eerste werk was het plaatsen van houten beslag.

    IMG_1029.JPG
    IMG_1028.JPG

    Volgende wordt het grote bordes bovenaan en de trapopgang daar naar toe.
    Ik wil deze in messing maken, maar ik heb nog geen echt goed (en betaalbaar) materiaal gevonden voor de traptreden en de roosters. Wie heeft een tip.., want ik vrees dat ik die anders uit messing gaas moet maken...

    En een andere vraag:
    De craddle met daarop het schip wordt met een lier uit het water getrokken, maar zal toch gezekerd zijn tijdens alle werkzaamheden.
    Hoe zit dat?
    Ik heb hierover geen enkele toepasbare info kunnen vinden.
    (en helaas krijg ik ook geen contact met de Newlyn haven voorlichtingsdienst. Da's jammer, want die helling is waar ik de meeste inspiratie vandaan heb..)

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2018

Deel Deze Pagina