Scratch build van een 1/6 scale SZD Bocian

Gerben zei:
Even een vraag over de vleugelverbinding. Hoe worden de krachten van de hoofdligger in de hulpligger met verbindingsstalen geleid? Is de wortelrib van triplex oid?

De hulpligger komt uiteindelijk tussen de hoofdligger uit en zit ook zijdelings met de hoofdligger verbonden. Of die verbinding sterk genoeg zou zijn, daarover had ik geen twijfels. Waar ik wel bang voor was was dat het verbindingsstaal zelf zou doorbuigen bij de overgang naar de romp, vandaar de tweede erbij.

Eerder in deze thread staan wel een paar foto's waar je het op kunt zien.

Arthur

Bertus zei:
Wordt de cockpit van binnen ook op schaal?
Metertjes pop enz.

Waarschijnlijk wel twee piloten (anders is het ook zo kaal). Misschien ook wat meters. Maar de kapbevstiging op schaal maken (voorste deel scharnierend, achterste deel naar schteren schuivend) dat gaat me waaarschijnlijk te ver.

Arthur

Ondertussen zijn de vleugels bepankt. Het wordt spannend om straks de rolroeren los te snijden. Nu kan ik ook met de vleugelaanvorming aan de romp beginnen.

compleetopbed.jpg

De onderbeplanking heb ik voor het eerst met contactlijm gedaan. Dit bevalt goed. Een zijde vasttapen. Dan ribben/liggers insmeren, aandrukken, wegklappen, 15 minuten wachten, weer dichtklappen en aanstrijken, vast!

Het cabineframe maak ik van balsatriplex, 3 lagen hard 1/5 mm balsa die haaks verlijmd zijn:

balsatriplex1.jpg

balsatriplex2.jpg

Als dit straks opgedroogd is zaag ik het frame hieruit.

Helaas de rest van de week voor mijn werk op stap, maar het blijft (langzaam) vorderen.

Arthur

Vorderd al mooi Arthur.
Wordt heel mooi.
Drukt wel lekker aan zo'n accu.
Wat ik ook mooi vind is die stapel plankjes en latjes achter die accu.
Hier herken ik mij zelf in.
Een echte modelbouwer kan niet zonder.
We blijven het volgen.
Ga zo lekker door.

Han de Bouwer.

Ok, ondertussen zijn we weer wat verder:

Uit het balsatriplex is de cockpitbodem gezaagd. Dit is niet op schaal dus heb ik hem gespikkeld grijs gespoten dan valt dat het minste op:

cockpit.jpg

De twee delen van de cockpitkap passen redelijk, zonder vastgelijmd te zijn ziet het er al zo uit:

closeupcp.jpg

Op de romp is een 'aansluitrib' nodig. Om die precies uit te lijnen lijm ik deze rib met een balsavulstukje en een drupje secondelijm aan de vleugel. Dan wordt de vleugel geplaatst. De uitgelijnde aansluitrib wordt nu aan de romp / messing velugelverbinder getackt.

Goed uitlijnen met behulp van een touwtje.

touwtje.jpg

uitgelijnd.jpg

Lossnijden van het balsavulstukje, vleugel weer afschuiven, restjes afschuren en de rib zit eraan.

ribopplek.jpg

En opgevuld met balsa.

aansluting.jpg

Arthur

Wordt cool Arthur.
Kleine opmerking, maak je nog driehoekjes bij de achterlijst van je hoogte en richtingsroer.
Verder wachten we inspanning op verder resultaat.
succes verder.

Groeten Han.

Hoi Han,

Het vordert gestaag - soms wat sneller, soms wat langzamer...

De romp is in principe klaar, heeft een 25 grams glasmat jasje en kan bijna geverfd of gespoten worden. (Aangezien ik geen voorbeelden heb kunnen vinden van niet wit/rode Bocians wordt ie wit met rode tips.)

Stabilo, richtingsroer, kielvlakken zijn bespannen met papier en spanlak.

De vleugels zijn bijna klaar, aan een kant heb ik de servo's al aangesloten, de andere kant moet nog. Daar komt nog een laagje spanlak op voor de stevigheid en dan witte Oratex, die ik samen met de ferrietkernen etc. gekocht heb in Dortmund.

Daarna rest nog het afwerken, schilderen, inbouwen RC en het vinden van een flinke klomp lood.

Ik zal binnenkort weer eens wat foto's posten.

Groeten
Arthur

Bijna klaar! Op het schilderen na is de Bocian gereed!

De romp is bekleed met 25 grams glasmat.
Stabilo en richtingsroer zijn bekleed met spanlak en papier.
De vleugels zijn bekleed met Oratex - ik dacht wit gekocht te hebben in Dortmund maar het blijk transparent te zijn, het witte schutvel hield me voor de gek.

De servo's zijn ingebouwd - hoogte, richting, rolroeren (2) en kleppen (2), 6 stuks in totaal.

Het gewicht is nu (met het zwaartepunt op de goede plek door een 8 cellen pak in de neus te leggen) ruim 3200 gram. Bij 3 meter spanwijdte voor dit soort kist toch niet slecht. Het origineel stond bekend als de zwaarste tweezitter van zijn tijd.

Hieronder wat foto's:

30_5_1.jpg

30_5_2.jpg

30_5_3.jpg

Plakbandje zit er nog op omdat de penscharnieren nog niet vastgelijmd zijn.

Nu voor de afwerking. Het kleuren schema is simpel, er vliegen eigenlijk alleen witte Bocians met rode tips / striping.

boc_2.gif

Ik was van plan simpelweg met een rollertje watergedragen arcrylverf op te dragen.

Moet ik hiervoor hoogglans gebruiken - of is zijdeglans beter gezien het karakter van de kist? Of liever helemaal geen acrylverf? Zowel de romp als de vleugel hebben wat structuur (glasmat / oracover)

Arthur

Dat is heel mooi geworden Arthur.

Heb hier zelf alles gedaan met acryl zijdeglans.
Als je het gaat rollen, iets verdunnen.
Anders wordt het tesnel stroperig tijdens het rollen.
Ben zelf van plan om mijn vleugel ook zo tedoen.
Spuiten wordt te mooi.

Groeten Han.

Hoi Arthur,

Net zelf acrylverf gekocht bij de Hema.
Heel mooi rood.
Wit hebben ze er ook.
Ook in potjes van 250ml.

Is ook mooi dekkend.

Han.

Ok, eindelijk weer eens wat verder met de Bocian. Afgelopen winter kon ik me er niet toe zetten en was ik met andere projecten bezig (CNC router etc.) Vreemd genoeg moest het eerst 30 graden (en meer) worden voordat ik weer aan de slag ging. Nu doe ik elke dag wel wat.

De romp nogmaals geschilderd. De stuurvlakken opnieuw bespannen met Oratex (vond papier toch te kwetsbaar). Scharnieren vervangen. Kleuerenschema aangebracht.

De hele romp en het stabilo staat in de 25 grams glasmat en zijn geschilderd met Flexa wit & rood. Het kleurenschema op de romp zelf (de 'bliksem') is rode oracover, bijna dezelfde kleur.

bocian_romp_klaar1.JPG

bocian_romp_klaar2.JPG

bocian_romp_klaar3.JPG

Nu iemand vinden met een snijplotter die 'Bocian' en numers kan snijden - tijd om 'm weer mee te nemen naar de club.

Nog te doen aan de romp:

- Neus rood schilderen en kleurenschema afmaken
- Lier haak
- RC
- Lood in de neus

Gewicht van de romp (inclusief 2 servos) = 1225 gram

Arthur

Het is alweer een tijd geleden dat je de vorderingen hier postte. Hoe staat het met dit project? Zijn er al mooie vliegfoto's?

Back