Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Heb intussen ook wat onderdelen voor op het voordek gemaakt.
    Ik heb de tekeningen en foto's , maar ik heb geen idee waarvoor dit allemaal dient.
    Dus wie kan mij vertellen waarvoor de twee apart opgestelde "geleiders' en de daarvoor liggende hoekstalen met daartussen de schuin naar vorenstaande bolder dienen ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2015
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Wat het ook mag zijn en waarvoor het ooit gebruikt is, mij een raadsel.
    Hopelijk kan iemand u aan de nodige info helpen. Het zou jammer zijn, zulke mooie onderdelen gemaakt maar niet weten waarvoor ze gediend hebben.
    vgr Marc
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Bij andere zijtrawlers die ik ken staat daar een soort trommel om het anker op te halen. Eén van de vislijnen wordt vastgemaakt aan een trommel waar ook de ankerketting aan vastzit. Dan wordt het anker uitgegooid en daardoor draait de vislijn mee op de trommel. Als het anker dan weer omhoog moet hoeven ze alleen de vislijn maar in te halen.
     
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Kees,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik had al in die richting zitten denken omdat ik niet kan geloven dat het simpele kraantje voorop geschikt is om het anker werkelijk binnen te halen.

    Hier zit geen trommel op, maar de combinatie met een lijn zou heel goed kunnen. Het inhalen van het anker gaat dan met de grote winch, en dan zijn de steunen alleen om de lijn naar/van een kluisgat midden op de boeg te ondersteunen .
    Ik vermoed ook dat de hoeklijnen met daartussen de schuine bolder op het dek hiermee te maken hebben.

    Verder : Wat gebeurt er met de ankerketting als het anker aan een kabel wordt binnengehaald. ....Of denk ik nu helemaal verkeerd?
     
  5. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo Jan, Ik kan je verder niet helpen wat die beugels betreft. Hier een foto van hoe het meestal werd gemaakt. De trommel heeft geen motor maar de vislijn (vanaf de grote winch )wordt er aan vastgemaakt en bij het zakken van het anker wordt deze lijn opgespoeld op de trommel. Als je de vislijn dan weer inhaalt draait de trommel de ankerketting omhoog.

    [​IMG]

    Hier een foto van de bak van het museumschip. Daar zijn zelfs de beugels verdwenen. Er staat wel een kraantje bij het anker dus wellicht heeft dit iets te maken met het lichten van het anker?
    [​IMG]

    Dan nog even iets wat me opviel bij je mast. Daar 'hoort' namelijk nog de mosterdpot onder te staan. Dit is een bouwsel met daarin twee horizontale rollen waardoor de vislijnen vanaf de winch naar de galgen wordt geleid. Ik heb geen goede foto kunnen vinden maar het ding bij het pijltje wekt wel de indruk dat jouw schip er ook één had.
    [​IMG]

    Hier een foto van een mosterpot op een andere zijtrawler. Het gaat om dat ding onderaan de mast. Met dat hekje erop. Je ziet de twee vislijnen er ook in gaan.
    [​IMG]

    Ik zou niet weten hoe de vislijnen anders op een veilige manier van de winch naar de galgen geleid zouden moeten worden dus misschien moet je hier nog even naar kijken?

    Groeten en heel veel succes met de bouw.
     
  6. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Aan die trommel zit een soort tandwiel waar de ketting omheen loopt. Als je de trommel draait wordt de ketting door dit tandwiel ingehaald en de ketting wordt onder het dek opgeslagen.
     
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Kees, bedankt voor het meedenken

    De beugels blijven dus nog even een raadsel...(alweer een goede reden om nog maar een keer naar Frankrijk te gaan..)

    De mosterdpot ( wist niet dat deze zo werd genoemd), daarvan zijn er twee. Staan op het dek naast de mastvoet. Bij post 8 is te zien dat daarvoor op de voetplaat ruimte is. Die staan ook goed op de tekeningen en daarvan heb ik ook voldoende fotomateriaal om deze natuurgetrouw na te maken.


    Het schip is afgelopen najaar op z'n "Frans" gerestaureerd . Dat betekent dat alles netjes geschilderd is en dat er een nieuw houten dek is gelegd, maar ook dat opnieuw weer originele dekuitrusting en details zijn weggehaald. Hier en daar zijn nog wat aanpassingen gedaan die niets meer met het origineel te maken hebben. Jammer, zal wel met geld en veiligheid te maken hebben.
    Maar zij is ook in dok geweest en daarvan is nieuw fotomateriaal beschikbaar gekomen. Zo blijkt met name de skeg toch heel anders te zijn als het algemene plan en het spantenplan vanuit het museum deden vermoeden (en blijkt er ook een 3 blad schroef onder te zitten terwijl de tekening een 4 blad voorstelt)
    Kortom ik wil toch weer e.e.a. gaan aanpassen. Daarmee moet ik nogal wat gaan veranderen.
    Ik moet/wil nu een aangepaste valse skeg, incl de schroefas(koker) en roerophanging maken en deze er als complete eenheid onderhangen. Ik wil dit ook grotendeels in messing uitvoeren. Daarmee kan ik zowel voor de roerophanging beter kan maken als ook voor de schroefasconstructie nu een mooie oplossing bedenken.

    Begin is inmiddels gemaakt.
    Het houten roer uit post 10, wordt steeds meer omgevormd tot de uiteindelijke vorm. Voor de definitieve constructie maak ik passende delen . Zo zijn de montageplaat waarop de " hockeystick" vormige roerarm en daaronder de basis vorm (ei vormig) van het scharnier inmiddels vrijwel klaar.

    [​IMG]

    Tussendoor heb ik nog een oude schroefas ( met nieuwe 3 blad Rivabo ) en laatste deel van de schroefastunnel met daarin een afstandbus (is ook gelijk de contramoer om de schroef te zekeren) en het lager pasgemaakt.


    [​IMG]

    Dit alles moet straks , samen met de roerconstructie in de nieuwe te maken messing scheg worden opgenomen. Ben nu aan het bedenken hoe ik een nieuwe scheg kan gaan vastmaken.
    Zoals ik eerder al heb geschreven ontstaan bij mij de ideen van de definitieve constructie vaak pas tijdens het werk.
    Beginnen met de hoofdlijnen en wel iets vooruit denken maar de speciale problemen oplossen als je die tegenkomt.
    Voor mij werkt dat prima, want anders maak ik me vooraf te veel zorgen over veel te veel details.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2017
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Kees,

    Dit is een foto van de echte "mosterdpotten".

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2015
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Begonnen met de valse scheg.
    De scheg zelf wordt opgebouwd uit twee stukken 3 mm messing plaat met daartussen de schroefaskoker.
    Het idee is om dit eerst geheel pasklaar op te bouwen en dan als complete eenheid, onder de romp op te hangen. De bevestiging daarvan kan dan bijv. met draadeinden door de kielbalk en dan van binnenuit worden gezekerd.

    Van het eerste malletje naar de eerste resultaten....
    [​IMG]

    [​IMG]


    De schroefaskoker wordt alleen op het zichtbare deel 12 mm . Verder naar binnen wordt deze straks wat dunner opgebouwd.

    Wel is nu ook te zien is hoe de constructie van het roer gaat worden.
    De "roeras" is opgebouwd in twee lagen. Eerst is daar een buis in het roer en de scharnieren bovenop (buis 4/3,2mm) en daarin komt dan een as (3 mm) die, (hier nog niet afgekort) onderin wordt verdikt en dan met schroefdraad, in de uithouder wordt vastgezet.
    Ik kan door deze constructie de scharnierende roerdelen tijdens de bouw perfect in lijn houden. Bij de eindmontage hoef ik dan eigenlijk alleen de as er door te steken.
    Als ik zover ben zal ik daarvan de foto's weer posten.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2017
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Aanvankelijk had ik gepland om deze zomer de romp te kunnen gaan lamineren.Maar dat ga ik niet redden. Te veel andere interesses en activiteiten remmen mijn bouwtempo.
    Bovendien is de aanpassing van de scheg best ingrijpend en wil ik daarvan geen haastwerk maken. Daarom maar vast wat details maken. Zomaar wat foto's van de laatste vorderingen.

    lampen aan scharnierende uithouders.
    IMG_0924.jpg

    Hier de opgang naar het dak van de opbouw en een hemelwater afvoer.
    IMG_0948.jpg

    Begonnen met de inrichting en afwerking van de stuurhut, O.a. uitneembaar houten vloertje, raamlijsten, vensterbank, en in aanbouw : stuurstand met zitting en kompashuis. Verder, hier niet zichtbaar, tegen de achterwand wat zitplaatsten, de kast voor de radio/navigatie en de toegang naar de radiokamer en hut voor de kapitein..
    IMG_0955.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2017
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Wie kan mij vertellen wat ik fout doe. Foto's zijn 800 x 600 pixels .
    De foto's zijn zichtbaar op groot formaat als ik ingelogd ben, maar als ik niet ingelogd ben zie ik alleen mini- formaat ?
     
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Door zo'n zondag met motregen toch weer wat kunnen doen.
    Hemelwaterafvoeren en opstaande randje langs op de bovenbouw.
    Bevestigingen voor de tuien van de kleine kraan aan de schoorsteen
    IMG_0978.JPG
    IMG_0976.JPG

    Voor het gezicht ook het dak van de stuurhut maar even voorbewerkt. Juiste bolling (dekrondte) en pasvorm. Dit dak zou er eigenlijk moeten op zitten voordat ik de rest van de opbouw afwerk, maar ik denk nu dat ik dit toch op een of andere manier afneembaar hou. Even uitdokteren wat de beste (lees > onzichtbare) oplossing kan zijn waarbij ook de pet er netjes en vast op zit..

    En nog even wat hoekkastjes in de stuurhut. Bijna zover dat deze een kleurtje kan krijgen .
    Volgens het museum is in de stuurhut voor veel delen oxiderood RAL3009 gebruikt. (Dit is toevallig daarmee ook dezelfde kleur als voor het onderwatership.... en zelfs voor het dak).
    Alle apparatuur in de stuurhut wordt verder grijs zoals het origineel..... Het zal allemaal wel praktisch zijn geweest, maar echt sfeervol ziet dat er toch niet uit......
    IMG_0968.JPG
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2021
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Heb toch een eenvoudige oplossing gevonden om het dak afneembaar te houden. Met wat extra spantjes en doorlopende draagbalken had ik toch net voldoende "vlees" gevonden om het vast te maken aan de opbouw. Dus als ik nu de opbouw waar de schoorsteen op en tegen staat weghaal, komt het dak van de stuurhut mee ( zoals het natuurlijk vanaf het begin af aan beter had geweest ).
    Moest daarvoor wel e.e.a. aan de ondersteuning en de achterwand van de stuurhut aanpassen, maar gelukkig kon net alles buiten het zicht blijven.
    Maar daarmee kon ik ook weer verder met de ruwbouw van alles wat straks op het dak van de stuurhut komt...

    IMG_0984.JPG
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2015
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zo'n oud model vraagt er eigenlijk om, om er roestig en gebruikt uit te zien. Terwijl toch vroeger alle modelschepen eruit moesten zien alsof ze rechtstreeks van de werf kwamen.
    Ik heb ook helemaal geen ervaring met verweren en verouderen, maar ,mits goed gedaan, geeft het toch zeker wel veel meer karakter aan een model.

    Op internet, Youtube , en ook op dit forum is er best veel over te vinden en dan blijkt dat iedereen daar zo z'n eigen methode voor heeft.
    Dus maar eens wat proberen op wat afneembare onderdelen om te zien ofdat het wat kan worden.
    Nu heb ik iets tegen het gebruik van weathering poeders op schepen. Misschien wel helemaal ten onrechte, maar toch.... Dus ik heb wat met verf gerommeld.
    Gewoon met verf op waterbasis van de schilderszaak. Oxyderood (ral 3009) , wit en wat okergele pigment pasta. En daarmee kun je al een heel scala van tinten mengen.
    Eerst maar een basis opgezet van een mix van vergeelde-wit tinten, (wit en de pigment pasta) en daarover een wat roest immitatie in een mix van oxiderood vermengd met wit en de al genoemde gele pigment pasta.
    Belangrijkste tip die regelmatig genoemd wordt is om het niet te overdrijven...

    Het eerste resultaat.. Valt me niet tegen, en heel belangrijk, ontzettend leuk om te doen....

    IMG_0995.JPG
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2021
    vGenLheftruck_Maarten en Jan Walpot vinden dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het ziet er realistisch uit, dus zal het wel goed zijn.
    Nu de rest van je schip nog.... :)
    vgr Marc
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Gewoon omdat dit mij beter uitkomt heb ik mij de laatste tijd vooral toegelegd op kleinere deelprojectjes.
    Zoals wat details als hierboven aangegeven, tegelijk ook wat oefenen met "verouderen" . Hier het schot onder de luifel.
    Misschien nog niet helemaal perfect, maar toch... Ik moet nog wat kleine accenten aanbrengen en dan komt het wel goed denk ik.
    De eerste dekplanken liggen ook al klaar.
    IMG_1024.JPG


    Heb intussen mijzelf een nieuw airbrushsetje kado gedaan en ook daarmee moet toch wat geoefend worden ... Kon het toch niet laten om de schoorsteen en de opbouw boven de machinekamer hun kleurtje te geven... Binnenkort eens proberen om er nog wat "roet" en "roest" op te zetten.
    Verder het dak op de stuurhut in ruwbouw afgewerkt .
    Zo moesten de pet en het smalle randje er nog op. En daarmee is de opbouw bijna klaar voor een eerste verflaag...

    IMG_1021.JPG

    IMG_1023.JPG
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2015
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De ruwbouw is zo langzamerhand klaar en kan ik aan de details gaan beginnen.
    Hier zijn de pet en de zijwand achter de stuurhut voorzien van een afronding. Geeft ook wat meer karakter van de jaren 50-60.
    Ik heb dat uitgevoerd in messing, want dat geeft me straks het voordeel dat ik de reling er tegen kan solderen.
    Kost even wat meer tijd en aandacht om netjes pas te buigen en af te werken, maar geeft wel wat meer stevigheid.

    IMG_1027.JPG


    Weer wat geoefend met verweren. Zie de binnenkant van de schoorsteen. Nu nog wat "roet" erbij en dan ben ik tevreden.
    Ik denk dat het door de camera instellingen komt, maar het oogt hier wel iets "roder" dan het in werkelijkheid is.


    IMG_1025.JPG
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2015
    vGenLheftruck_Maarten en Jan Walpot vinden dit leuk.
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu met wat "roet" erbij. Volgens mij wel geslaagd zo.... ik vind het er vet genoeg uitzien.

    IMG_1029.JPG


    Heb ook het dak van de stuurhut/opbouw haar kleurtje gegeven. Ook maar weer wat geprobeerd met het verouderen van het wit van de opbouw..... Het dak zal wat lastiger zijn om verouderen denk ik. Door het kleine kleurverschil met roestkleuren.
    Dat is dus de volgende uitdaging... en daar wil ik ook de wittige aanslag van aangedroogd zeewater op zien te krijgen..


    IMG_1032.JPG


    Ook het kleine kraantje met de fundatie maar even aangepakt. Vooral om even te zien hoe roest er op deze donker rode kleur uitkomt. Nadat de basiskleur was gedroogd heb ik op nog natte roest kleurige verf wat fijngemaakt roestkleurige krijt gestrooid. Die combinatie geeft m.i. wel een redelijke geloofwaardig beeld.

    IMG_1034.JPG
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2015
    RenéH en Jan Walpot vinden dit leuk.
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er goed uit. Ik heb het nog nooit gedaan maar er is een manier met zout om de romp te verweren. Ik dacht dat het staat in een bouwverslag van @keesdemol . Dat was iig heel mooi geworden.
     
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dennis, die methode heb ik ook gezien, maar dat was niet wat ik bedoelde. Wat ik bedoel is dat ik de wittige oppervlakkige waas van opgedroogd zeewater op het dak wil nabootsen. .
    Ik heb intussen wel het dak al verweerd en dat is redelijk gelukt. En nu maar experimenteren en zien ofdat ik het effect dat ik wil bereiken ook kan realiseren.
    Foto' volgen nog.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2015
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina