Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Mozes kriegel,wat is dit mooi!!
    Lijkt wel of ik naar het echte schip zit te kijken,in plaats van het modelo_O
    Dit is hoogstaande modelbouw:worship:
     
  2. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Tsjonge Jan !! ik wordt er stil van , wat ontzetten mooi , wat Ernst al aangeeft of je werkelijk op dek staat.
    het is straks jammer dat het eind in zicht komt. prachtig !!!:thumbsup:
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi Jan! Het rondschijnend licht in de mast hoort daar nog iets bij? Buiten de boordlichten en het heklicht voert een vissend vaartuig een groen en een wit rondschijnend licht boven elkaar. Het groene licht boven. Stomend naar en van de visgronden hoort er een normaal toplicht te branden. Zie het s.v.p. niet als kritiek, maar ter aanvulling voordat de schilder komt. Wilde dat ik half zo goed kon weatheren. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2017
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Schitterend, kan niks anders bedenken.
     
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bedankt allen voor al de lovende woorden. Zeker als die ook nog eens komen van collega bouwers die ik zelf heel hoog heb staan om hun geweldige bouwkwaliteiten.
    Prachtig om op dit forum te zien dat er voor iedereen ruimte is voor een eigen stijl.

    Klaas,ik weet dat er tijdens het vissen andere verlichting wordt gevoerd.
    Afgezien van mijn onzekerheid ofdat deze regels in Frankrijk rond 1960-1970 hetzelfde waren als nu, had ik eerder eigenlijk al besloten om de verlichting niet werkend te maken. Gewoon omdat ik eigenlijk helemaal niet van plan ben om in het donker te gaan varen....
    Maar later zag ik dat enige verlichting onder de donkere luifel ook overdag wel wat toegevoegde waarde kan hebben. En toen was het eigenlijk wel makkelijk om toch ook maar de basis navigatie verlichting te laten werken.
    Maar de speciale "vis-verlichting" gaat niet werkend worden. Zou ook eigenlijk niet correct zijn omdat het schip niet als werkend (=vissend) model zal varen. Eigenlijk zal het dus alleen maar altijd "onderweg" zijn....

    Zoals je hieronder ziet zijn de van aluminium gedraaide (kleinere) armaturen voor de speciale verlichting hoger op de mast aangebracht,
    Hiervan zal ik het "glas" nog wel kleuren voor de suggestie..

    IMG_2349.JPG ..

    wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2017
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Bedankt voor de info. Inderdaad geeft een beetje verlichting, ook op een statisch model, net iets extra's. En in dit stadium kun je nog redelijk "makkelijk" draadjes trekken. Gr. Klaas.
     
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Weer verder gegaan met de achterste galg aan stuurboord.
    Nu had ik de constructie van de rol onder aan de poot overgenomen van de tekening, maar dat bleek toch niet in overeenstemming met de foto's van het schip. Met name de hoek van rol t.o.v. de stander klopte niet.
    Dus heb ik dat afgeslepen en opnieuw gemaakt. Op de onderste foto is de nieuwe rolconstructie nog net zichtbaar. Dit is beter en nu klopt ook "de loop van de kabel" .
    Verder alles passend gemaakt, en voorzien van de details (kikkers, harp sluitingen waarvan er een straks gebruikt gaat worden voor een staag van de boom en beschermplaten boven in de galg).
    Toen de stagen passend gemaakt. Onder de montage platen op het dak van de opbouw zijn 2 mm paspennen gesoldeerd waarmee de steunen in het dak zijn gepositioneerd. En zo blijft alles afneembaar en zonder dat dat opvalt.
    Wat impressies van de galg.
    IMG_2413.JPG
    IMG_2415.JPG
    IMG_2425.JPG
    En dan nu de bakboord kant...

    word vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2017
    MikeMohawk en Ronald Vis vinden dit leuk.
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu ook de bakboord galg in ruwbouw gereed. Goed gelukt mag ik wel zeggen..
    Wat de technische afbouw betreft volgen nog de afmontage van de stagen naar het dak, en de fundatie op het dek.
    Ik wil dit, en ook het schilderwerk hiervan, in de komende weken nog proberen af te maken, voordat de zomer echt begint en ook weer eens andere hobbies kunnen worden opgepakt.......

    Hier de actuele staat.

    IMG_2447.JPG

    IMG_2445.JPG

    IMG_2446.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  9. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Netjes Jan, het enige wat nog ontbreekt is de geur van de vis;)
     
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ernst.
    Dat moeten we maar zo houden ook... de meeste tijd staat zo'n schip tenslotte toch binnen....

    Aan BB zijde is de constructie van de achterste galg ook in het eindstadium. Een copie van de SB galg.
    Zo zijn ook hier de montagepunten voor de stagen weer met paspennen op het dak gepositioneerd .
    Nu kunnen de stagen worden aangepakt. In de galgflens waren daarvoor al pasgaten voorgeboord.
    De massieve 2mm messing staf waarvan de stagen zijn gemaakt zijn bij het uiteinde een beetje ingevijld om een (juiste) scherpe bocht te kunnen buigen.
    Het korte gebogen uiteinde steekt net een stukje in de flens van de galg en wordt straks stevig gesoldeerd,

    De stagen zijn hier ook nog te lang, en zullen pas afgekort worden als alles gesoldeerd is .

    IMG_2450.JPG

    Maar de werf is opgeruimd , want we gaan nu even een weekje vakantie houden ...



    .
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  11. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Geniet, er van!!
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Wat een achterstand had ik weer opgelopen :(
    Jan ik kan enkel maar schrijven dat ik blijf genieten van je prachtige werk, dat zoals vanaf het begin steeds tot in de puntjes verzorgd is.
    Geniet van je vakantie , die heb je zeker verdiend.
    vgr Marc
     
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Na een korte stop weer verder gegaan met de galgen..
    Alles gesoldeerd, stagen zijn ingekort en de "bouten"in de montage platen toegevoegd.
    Daarna het schilderwerk en het verweren. Foto's zeggen het hele verhaal..
    En ook deze galgen kunnen nu van de lijst...

    IMG_2464.JPG

    IMG_2470.JPG

    IMG_2472.JPG

    IMG_2465.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2017
    Marc w vindt dit leuk.
  14. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Blijft mooi om dit te volgen,weer een mooie toevoeging aan je schip:thumbsup:
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    't Wordt tijd dat er iemand met schrapper en een kwast(je) menie rondgaat, Jan! Of komt dat straks op de werf? Mooi werk man! Eerdags komt de timmerman weer langs om een stuk teakdek te gaan leggen zeker? Gr. Klaas.
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank jullie weer voor de reacties
    ,
    Het houten dek verder afmaken... Ja Klaas, dat komt wel dichterbij nu vrijwel alles dat op het dek komt klaar is. Ook wel verleidelijk, want dat brengt zeker werk in het gezicht...
    Maar zoals ik eerder heb geschreven heb ik geen echte planning of volgorde.

    Want misschien pak ik de romp zelf eerst aan... De schroefas en roerconstructie moeten er nog in. Dan wordt de verdere inrichting van de stuurhut vulwerk ..
    Beetje vreemde volgorde, maar dat komt omdat ik al eerder had besloten om de roerconstructie anders te maken.
    De belangrijkste onderdelen daarvoor zijn al 2 jaar terug gemaakt, en kunnen worden ingebouwd. Alleen vereist dit eerst weer het nodige aan sloopwerk, en onbedoeld stelde ik dit daarom toch steeds maar uit....
    En pas als dat klaar is, kan ik de romp afwerken. En dat is allemaal nog best veel werk.
    Daarnaast lopen de voorbereidingen voor een helling als statief ook door.
    Dus nog heel veel te doen dat ik hier ook zal rapporteren.
    ... maar binnenkort ga ik met pensioen... en dan hoop ik dat mijn modelbouwtempo (nadat alle klussen in en rond het huis klaar zijn) wat omhoog kan...
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Uit een soort van nieuwgierigheid over "hoe het zou worden" , toch wat aan de dekplanken gedaan.

    Wat een puzzelwerk is dat om het originele patroon over te nemen en toch ook redelijk uit te komen. Gaat wel heel veel tijd van rekenen, passen en meten inzitten..
    Sommige karakteristieke elementen wil ik er toch in hebben .Zoals bij de hoeken van de luiken.
    Het is dat ik zelf alle plankjes kan zagen, en daarmee dus ook kleine verschillen kan wegwerken ( maar dat gebeurt in het echt volgens mij ook ..) want anders is dit zo helemaal niet te doen.

    Maar het brengt wel werk in het gezicht. Hieronder een paar impressies van het beplanken van het middenstuk van het dek.

    Nu kan ik het dek naar de zijkanten en verder naar achter gaan afwerken.
    Ook daarbij loop ik tegen de nodige "hindernissen" aan. Zoals bijv. bij de 8 poten van de 4 galgen, en rond de kabel geleiders en de bolders. Maar goed , zonder zulke uitdagingen is het misschien ook maar saai.....
    En als alle planken erin liggen, komt nog de afwerking met de 1 mm proppen die de boutgaten afdekken.


    dek2.jpg

    dek3.jpg

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2017
    Dennist, sjouke en Marc w vinden dit leuk.
  18. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ziet er keurig uit toch en met je verwering technieken wordt het nog mooier, volgen de keer in het midden beginnen is makkelijker werken en eindig je keurig aan beide kanten het zelfde.
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ernst. In het midden beginnen, ja daar heb je gelijk in. Daar vanuit meet ik ook.
    Ik wil het originele patroon zoveel als mogelijk volgen en dan komt de breedte van de planken er wel op aan.
    Een kleine afwijking in de breedte vermenigvuldigt zich bij iedere nieuwe rij.
    Dat maakt toch dat ik niet zomaar door kan blijven leggen. Daarbij komt ook nog eens dat ik de breeuwnaden van papier direct insluit bij het aanleggen van de volgende plank, en het papier zwelt enigsinds onregelmatig op als gevolg van de variatie in de verwerkingstijd.
    En dat maakt het dat ik toch iedere keer weer de plankbreedtes (minimaal) moet aanpassen, maar het is nodig om de aansluitingen bij de luiken en de mastvoet redelijk strak te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2017
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Beplanken is toch niet echt mijn lievelingswerkje. Ik vergelijk het maar met Tetris. Gelukkig denk ik maar dat het lastigste deel gedaan is. Nl.de aansluiting vanuit het midden naar de aansluiting op gangboorden langs de opbouw.
    Af en toe moest wel af en toe deel opnieuw worden ingelegd en ook de fundatieplaat waarop de lier staat moest opnieuw worden gemaakt.

    Wat beelden van de vorderingen van de ruwbouw. En als alles erin ligt kan ik het gehele dek vlak schuren.
    In reactie op de opmerking van Ernst daarover, is hier goed te zien dat "gespiegeld" vanuit het midden is opgebouwd ingelegd.

    IMG_2482.JPG

    Hier onder het "patroon" bij de poot van de voorste stuurboord galg

    IMG_2484.JPG

    Hieronder het verloop van het dek naar de gangboorden.
    Met de nieuwe fundatieplaat waardoor ook de overgang wat strakker is.

    IMG_2506.JPG

    Hieronder de aansluiting bij de achterste bakboord bolder
    IMG_2504.JPG

    Wordt vervolgd.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina