Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je wel Klaas, maar stil zitten is niet mijn ding.
    Alhoewel er de nodige mobiliteitsbeperkingen zijn, toch maar wat blijven hobbyen.
    Dus bijv. de planken verder afgemaakt en verouderd.
    Wat fotos' van het eind resultaat.

    IMG_0204.JPG

    IMG_0205.JPG

    IMG_0207.JPG

    Hiermee zijn is nu alle vaste onderdelen van de dekuitrusting gereed.
    In mijn onlogische bouwvolgorde ben ik nu toch onvermijdelijk toe aan het afmaken van de romp.
    Allereerst moet ik de gangboord wand aan BB kant opnieuw stroken. Daar zal toch te veel spanning op gestaan hebben want dat is iets naar buiten getrokken . Met als gevolg een kleine horizontale knik in wand ter hoogte van het dek. En die moet er natuurlijk wel uit.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2017
    MikeMohawk en aac vinden dit leuk.
  2. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    jan,
    ik heb vroeger met zulke trawlers gevaren van uit oostende,
    en als ik de foto's van uw model bekijk ,dan heb ik het gevoel
    als dat ik terug aan boord ben,
    diep respect voor uw werk jan
    geroeten,ronny
     
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Ronny
    Mijn enige eigen ervaringen op zee zijn een overtocht naar Engeland, een nachtelijk zeiltocht langs de kust naar IJmuiden en een paar keer zeevissen op zaterdag morgen.
    Ik kan dan ook niet anders dan werken met informatie die ik verzamel van foto's en vooral van internet.
    Zoals ik eerder had geschreven bestaat het originele schip nog als museumschip, maar helaas is het intussen vrijwel geheel ontmanteld en eigenlijk alleen nog bruikbaar als referentie voor wat hoofdafmetingen.

    Mijn vakantie is door mijn blessure geheel in het water gevallen, maar "aangepast" werk was snel gevonden...
    En daarom met wat restant materialen maar begonnen met de eerste trawldeur ( of scheerbord).
    In de stijl van die tijd bestaat uit een stalen frame met daarin houten planken. Met hier en daar de nodige versterkingen.
    Ik heb wel een concessie moeten. Zo heb ik de basisvorm van 1,5 mm triplex moeten maken.
    Aan een kant (de uiteindelijk zichtbare kant) zitten daar "planken" tegenaan. Ik moest daartoe besluiten omdat ik het frame niet apart gesoldeerd kon krijgen en daarom eerst een stabiele houten basisvorm moest hebben waar omheen ik het frame kon vormen.
    En zo is deze geworden, voor het schilderen en verouderen. Hier staat de deur tegen de bakboord wand, maar deze komt aan stuurboord...
    IMG_0229.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2017
    Fuel Monkey vindt dit leuk.
  4. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    hij is zeker geslaagd, net echt,word de voorste aan stuurboord
     
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klop Ronny. Deze komt aan stuurboord te staan.

    Na een eerste ronde verouderen wordt het dan zoiets. (hier gepositioneerd op de juiste plek aan stuurboord kant).

    Volgens mij redelijk in overeenstemming met oude foto's van houten borden die ik op het internet heb gevonden.
    Als het andere bord later ook zover is volgt de uiteindelijke afwerking (touch up en aflakken met blanke matte lak) .
    Uiteindelijk worden de borden vastgezet met een ketting. Deze volgen nog.

    IMG_0233.JPG

    wordt vervolgd
     
    Marc w en sjouke vinden dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Tussendoor het interieur van de stuurhut verder afgemaakt. Stuurwiel gemaakt van messing.
    Dit alles is straks ook nauwelijks te zien, maar toch... .
    Hier is de wat vreemde opstelling te zien met het stuurwiel voor de stuurstand. (Zoals Klaas eerder ook al was opgevallen)
    Luxe was er niet. De schipper had een klein zitje aan de andere kant van de stuurstand. (Zie ook #251)

    IMG_0267.JPG

    wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2017
  7. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    Wat een prachtig model.
     
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Heel mooi dat scheerbord. Het schip wordt echt een plaatje
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven moet door mijn onlogische werkvolgorde de romp nog worden afgemaakt.. Ik had al in het begin besloten om de constructie van de schroefas en het roer volledig anders te gaan maken dan wat gebruikelijk is..
    Zo wordt de scheg nu niet langer een deel van het langsspant zoals dat meestal gaat bij een enkelschroef schip, maar wordt dit een apart stuk .
    De redenen daarvoor zijn dat het hout van het langsspant niet van een hele beste kwaliteit is, maar ook omdat de roerconstructie van het origineel wil aanhouden en dat vraagt dan om een andere aanpak. Ik kan dat alles alleen realiseren als ik de hele constructie vooraf pasklaar maak en als "sectie" aanbouw.
    De roerkoning zit nl met een hockeystick-vorm bovenop het roer vast. En daardoor zijn de roerkoning en de as van/in het roer zelf afzonderlijk onderdelen. Maar tegelijk moet alles goed wel uitgelijnd zijn.
    De verschillende onderdelen had ik al lang geleden gemaakt . maar het was er nog niet van gekomen om dit echt aan te pakken
    Foto' s zeggen meer...

    Hier de eerst fase van het sloopwerk. Het verwijderen van de stukken van de scheg die in de weg zitten en het voorbereiden van de doorvoer van de schroefas koker.
    IMG_0307.JPG

    Het samenstellen van de onderdelen van de scheg/schroefas. Scheg is nu van 3 mm messing.
    Dit complete deel is nu heel sterk. Het roer is verwijderbaar doordat de as van onderaf in het zadel is geschroefd. Deze as loopt door een buis in het roer tot bovenin het scharnier.
    De as is hier niet te zien , maar onder in de hak is de opening net zichtbaar was de as is ingeschroefd.
    Voor deze constructie is gekozen omdat het verwijderen van het roer erg simpel is en daarna kan de schroefas naar buiten getrokken worden.
    De schroef is een 3 blad Rivabo schroef ( punt heb ik iets wel afgevlakt) met M5 draad op een 6 mm RVS as.. De schroef wordt gezekerd met de aluminium afstandbus als contramoer.
    De bus valt daarbij deels nauwsluitend in de koker en ligt ca.15 mm dieper precies aan tegen de binnenring van het (kogel) lager.
    Het idee is dat de kracht van de schroef straks via de aluminium bus wrijvingsloos tegen het lager drukt..

    IMG_0308.JPG

    Het uiteindelijk pas maken van de hele unit in de romp
    IMG_0310.JPG

    wordt vervolgd.
    Ps: later foto's opnieuw geladen
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  10. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Mooi doordacht te werk gegaan Jan.
    Gaat helemaal goed komen, zit er in het frame van het roer hout?
     
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ernst,
    Ben begonnen met een houten roer uit multiplex van 10 mm dik.
    Boven en onder zijn messing platen gelijmd. Die platen hebben de juiste druppelvorm en bepalen bij de afwerking de uiteindelijke vorm. Door het roer is een gat geboord en daarin zit een messing buis waarmee boven en onderplaat aan elkaar gesoldeerd zijn. In deze buis steekt vanaf de onderkant een as waar omheen het roer draait. Die as heeft onderaan een verdikking met schroefdraad. Daarmee wordt deze in de hak vastgezet.
    Door een ring/afstandhouder als aanslag op de hak wordt de schroefdraad begrenst en kan de as worden vastgedraaid. Werkt perfect en zo kan het roer vrij scharnieren.

    Dan de bediening.
    Zoals eerder aangegeven wordt het roer bedient met een hockeystick vormige arm. Het roer is daarmee los van de roerkoning . Juist omdat ik het roer moet kunnen verwijderen voor onderhoud aan de schroefas, heb ik wat details moeten uitdenken om demontage mogelijk te maken.
    Zo is de onderste messing plaat voornamelijk versterking , maar de bovenste plaat is opzettelijk veel dikker . Na afwerking zal dit overigens niet meer opvallen.
    Op de dikkere bovenplaat zit een dummy flens met daarin een blind gat . Het idee is dat daarin later een meenemer valt die aan de de hockeystick aan de roerkoning zit. Met een dikkere plaat is er immers wat meer "vlees"voor een blind gat.
    Nu moet de roerkoning netjes uitgelijnd worden zodat de hockeystick van de roeras in de dummy flens valt en de meenemer in het blinde gat.
    Op de een of andere manier wordt deze de roeras straks verticaal gefixeerd
    Bij eventuele demontage kan ik deze as losmaken, dan iets omhoog te trekken, en daarmee los koppelen van het roer . Dan kunnen het roer en de schroefas eruit.
    Althans dat is het plan...

    Intussen heb ik het roer al weer verder bewerkt . Zo zit er ter versterking/bescherming inmiddels een messing rand aan de achterkant en heb ik, in navolging foto,s van het originele schip in dok, een stroomlijn vorm in het verlengde van de schroefas toegevoegd. (Jammer dat de vorm van de schroef niet helemaal klopt, maar voorlopig moet het zo maar...)

    Ben nu wel al begonnen met de verdere constructie van de schroefaskoker in het schip ter voorbereiding op de eindlagering en het uitwerken van de constructie van de roerbediening.
    Foto's volgen .
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2022
  12. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  13. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    je bouwstijl en wheathering zijn subliem :thumbsup:
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bedankt voor de positieve commentaren. Ik zal proberen zo voort te gaan.

    Zoals een paar weekjes terug vermeld ben ik tijdelijk wat minder mobiel door een afgescheurde achillespees. Maar dat is een kwestie van (veel) tijd en dan komt het wel weer in orde.
    Wat ik nog niet had geschreven is dat ik inmiddels , en een beetje vroeger als wat de regering wil, met pensioen ben gegaan.
    En omdat ik meer tijd zou krijgen had ik al veel plannen voor deze zomer gemaakt. Helaas zijn deze allemaal in een keer door de blessure van de baan.
    Maar heeft ooit een wijs man niet gezegd dat alle nadeel ook een voordeel " hep" ... Nou in mijn geval betekent dit dat ik nu meer dan verwacht kan bouwen aan mijn scheepje. Aan mijn handen mankeert gelukkig niets.

    Dus ook het klusje van de roerbediening schiet al lekker op. Technisch is alles wat aan de buitenkant zit nu klaar.
    Het idee van de vertikaal verschuifbare roeras in een dubbele roerkoning om het roer en de schroefas te monteren functioneert volgens verwachting en nu volgt de definitieve fixatie van de roerkoning in de romp.

    De beloofde foto's .
    De dummy flens op het roer, met daarin het gat voor de meenemer. Daarnaast het passende hockeystick-achtige deel (uit 5 mm messing) en de duidelijk zichtbare meenemer van de roeras. In het echt is dit volgens mij een gietstuk dus de afwerking hoeft niet beter.
    De lengte van de meenemer is maximaal en bepaald door de ruimte die ik (nodig) heb om alles te monteren en te demonteren..
    IMG_0318.JPG

    Gemonteerd ziet dat er dan zo uit. Om de roeras te kunnen inbrengen moet ik langs de scheg steken. Daarvoor heb ik wat speelruimte nodig.
    Om dit probleem op te lossen is de roeras/ roerkoning naar boven opgebouwd uit in elkaar schuivende/passende buizen die allemaal tot bovenaan (ruim boven de waterlijn doorlopen) . En alleen de middenas , de eigenlijke roeras, daarvan wordt straks met de servo bedient. Goed met vet ingesmeerd is dit hufterproef..
    Op de foto hierboven is rand van de eerste buis boven de hockeystick nog net zichtbaar.

    IMG_0315.JPG

    Tot slot een plaatje van het geheel (inclusief de laatste aanpassingen aan het roer zelf).
    Met deze typische roerconstructie heb ik het mezelf niet makkelijk gemaakt, maar het volgt het ontwerp van het origineel wel..
    IMG_0320.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er natuurgetrouw uit, Jan. Verwacht je geen corrosie van de combinatie messing, aluminium en (RVS?) schroefas? Als het allemaal een beetje vet blijft zal het wel meevallen denk ik. Geniet van je pensioen en hopelijk ben je gauw weer mobiel! Gr. Klaas
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas.
    Dank je Klaas,
    Over corrosie risico heb ik niet echt nagedacht. Beschikbaarheid en het gemak bij het maken van de onderdelen waren voor mij bepalend.
    Misschien onderschat ik dit, maar ik ben er eigenlijk niet bang voor.
    Als ik terug denk aan mijn ervaringen met lagers ken ik nogal wat voorbeelden waarin ook deze materiaal combinaties gekozen zijn.
    Denk aan bijv. RVS lagers in aluminium lagerhuizen en de keuzes voor messing kooien.
    Ik verwacht daarom niet dat dit in onze gebruikelijke modelbouw toepassingen een probleem zal kunnen zijn. (maar misschien dat dit voor onze stoomcollega's anders is).
    Maar ik beloof je dat ik het zal melden als dit ooit toch een probleem blijkt.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Wauw, je hebt weer een pluim verdien hoor,prachtig vakmanschap .
    Vgr Marc
     
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu ook het systeem voor het roer in de romp gereed gemaakt.
    IMG_0323.JPG

    Met deze constructie wordt de roeras vertikaal gezekerd en kan hij niet uit het roer loskomen..

    Op de montageplaat zijn de roerkoning en het support gesoldeerd .
    Deze plaat wordt permanent vastgeschroefd aan de spanten.
    In de roerkoning zit een uitneembare opvulbuis en hierin draait eigenlijk de roeras. De opvulbuis past vrij draaiend in de roerkoning.
    Bovenop het support is een brug vastgezet met de vleugelbout. Met deze brug wordt de roeras bovenin opgesloten. Het topje van de roeras valt in het cilindrische stukje aan de brug en beperkt zo de verticale bewegingsruimte.
    Het stuurheveltje wordt vastgezet aan de roeras en past met wat speling tussen de opvulbuis en de brug. Daarmee is dan tegelijk ook elke vertikale beweging van de opvulbuis uitgesloten.

    Waarom al deze moeite ?
    Alles moet demontabel blijven om de schroefas te kunnen trekken.
    Dat betekent dat het roer uitneembaar moet zijn. En daarvoor is het noodzakelijk om de roeras omhoog te kunnen trekken. Maar die moet niet alleen iets omhoog, maar ook iets naar de zijkant om dan langs het roerscharnier te kunnen zakken. De verwijderbare tussenbuis in de roerkoning geeft me deze extra ruimte.

    Bij demontage van het systeem wordt eerst de vleugelbout losgemaakt om de brug te kunnen afnemen.
    Dan het hevel losmaken en verwijderen. Dan kan de opvulbuis uit de roerkoning.
    Als dan de as in het roer zelf verwijderd is kan alles zo uit elkaar.
    De verschillende buizen passen goed in elkaar ( had toevallig Inch en metrische buismaten beschikbaar en door elkaar geeft dat net wat meer speling..).
    Bij uiteindelijke afmontage zal het vet voor smering en afdichting zorgen. Maar de bovenkant van de roerkoning komt zo'n 60 mm boven de waterlijn. Samen met een vetgevulde roerkonig/opvulbuis buis moet dat voldoende zijn.

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt er wel werk van gemaakt hoor Jan! Maak je van je servo ook een trekstang naar de noodstuurinrichting, of laat je die niet met het roer meelopen? Gr. Klaas.
     
  20. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Keurig,hier is wederom goed over nagedacht.
    En dit alles duidelijk gefotografeerd en uitgelegd.
    Kan niets anders zeggen dan,vakmanschap :worship:
    Een genot om dit alles te kunnen volgen.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina