Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Pascal, dank voor je belangstelling.
    Ik heb geen tekening van de hellingen en eigenlijk improviseer maar wat op basis van alle mogelijke info die ik kan vinden.
    Zoals eerder aangegeven ben ik vooral geïnspireerd door de helling in Newlyn omdat die zo klein en overzichtelijk is. Het ontwerp van de helling en de hellingkar zijn daarop gebaseerd, maar zo heeft deze helling bijv. geen damwand . De Newlyn slipway staat op palen.
    Ik heb toch gekozen voor damwand omdat ik ook een randje water wil namaken. En om dit onder de helling om ronde palen te maken lijkt mij wat moeilijker dan tegen een damwand.

    Onlangs de schaalverhoudingen probeer ik wel een geloofwaardig geheel te realiseren en ben daarom nu nog vooral bezig met de hoofdconstructies. De details volgen later..
    Ik ben geen bouwkundige en eerlijk gezegd had ik nog nooit van groutankers gehoord, dus
    maar even mijn vriend Google geraadpleegd.
    Inderdaad zou dit een leuk aanvullend detail kunnen zijn en is ook niet te moeilijk te maken lijkt me.
    Bedankt voor de suggestie. . Ik ga dit zeker uitproberen .

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2022
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    @pascall, weet wat geleerd en wat een leuk tip!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Cripsijn, mooie detail foto inhakend op het idee van Pascal.
    Daar kan ik later wel wat mee.

    Intussen heb ik wel bereikt wat Trump niet is gelukt.... De bouw van de muur is begonnen.
    Volgens voorbeeld van de Newlyn helling wordt de muur getrapt.
    In totaal komen er 5 of 6 delen op de aflopende helling. Dat aantal moet ik nog bepalen en laat ik afhankelijk zijn het het. "aanzicht" .
    Later wil ik de buitenkant van de muur voorzien van hetzelfde steenpatroon als de schuine wand .
    De binnenkant wordt conform het voorbeeld, glad "cement" .
    Op het vlakke deel moet de muur nog worden gemaakt. (daar staat nu alleen een stukje om de pilaar te steunen), maar de muur loopt daar door op dezelfde hoogte als van het hoogste schuine deel. Op de Newlyn helling staat daar een schuurtje tegenaan, maar omwille van de (bewuste) beperkingen voor de afmetingen van de grondplaat heb ik daar naar verhouding eigenlijk te weinig ruimte voor.
    En dat geldt ook voor de hellinglier. Misschien kan ik nog wat aanpassingen doen aan de hellingrails en de hellingkar om wat ruimte te winnen.
    Als je zonder tekeningen bouwt moet je improviseren.....

    Voor de oplettende volgers.
    Ik heb nog twee kleine stukjes damwand toegevoegd. Ik heb besloten dat daar ongeveer de rotsen uit het water gaan komen.
    IMG_2749.JPG
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2019
    Jan Walpot, sjouke en Dunsz vinden dit leuk.
  4. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Eigenlijk hoort dit, schip/diorama, in een glaze kast, en nog mooier in een museum, dat iedereen van dit sfeerplaatje kan genieten.
    Zonde om met zo'n museumstuk te varen, anderzijds snap ik het ook wel, maar toch......
    Goed bedoel hoor!

    Mvg,

    Pascal.
     
    vGenLheftruck_Maarten en sjouke vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik zie de lier toch al staan, of moet hier nog wat aan wijzigen?
    Maak de schutting niet te hoog, ze ontneemt de kijker het zicht op de rails en de kiel.
    Maar je bent zeker goed bezig.
     
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Pascal, ik heb vanaf het moment dat ik tekening had de intentie gehad om een varend schip te maken.
    Ik heb ook de Smit Enterprise op schaal 1:25 gemaakt en ik vind die schaal in het water erg mooi.
    Daarom heb ik dit vissersschip op dezelfde schaal gemaakt. Zullen het goed doen naast elkaar.

    De romp is ouderwets opgebouwd op stevige spanten met een dubbele laag latjes.
    Later is er nog een laagje glasvezel met epoxy overheen gezet. En in de opbouw zit veel messing op plaatsen waar sterkte nodig is. Dus het schip zou wel een stootje moeten kunnen hebben.

    Ik was al aardig op weg met het schip toen ik besloot ook een helling te maken.
    Dat kwam voornamelijk omdat ik voorbeelden zocht van roestige schepen om daaruit inspiratie te halen voor het verouderen en ja, dan kom je vanzelf bij schepen op werven en hellingen..
    Dan groeit tegelijk het idee van een helling als presentatie, en begint het zoeken naar specifieke informatie en ga je ook nadenken over een constructie en afmetingen. Overigens ook zonder maar een idee te hebben waar en wanneer ik dit zou kunnen presenteren. Ik bouw omdat ik dat nu eenmaal erg graag doe....

    Marc.
    Klopt, de lier staat er bij. Maar ik ben er nog niet uit waar die precies gaat komen.
    Zo staat er ook een afvalbak die ik tussendoor ook even gemaakt heb. Ergens anders liggen nog pallets . Door tijdens de bouw zulke onderdelen erbij te houden, ontstaan bij mij weer nieuwe ideen en hou je toch ook oog in het geheel.
    Daarom bouw ik nu ook aan de muur. De positie van de muur staat natuurlijk wel vast en als zulke vaste elementen klaar zijn dan denk ik beter te kunnen overzien hoe de presentatie als geheel in balans is.
    De muur krijgt de schaal-hoogte van mijn voorbeeld in Newlyn. Bedenk daarbij ook dat het schip op de hellingkar straks ook verhoogd ligt t.o.v. de vloer.
    Misschien dat de rails inderdaad vooraan vanaf deze kant wat verscholen ligt, maar daarvan blijft zeker voldoende zichtbaar.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2019
    Marc w vindt dit leuk.
  7. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    even een kleine aanvulling op de schuur die er bij hoort je zou daar een open schuur van kunnen maken

    in de model bouwwereld is het een doorkijk schuur die je kan inrichten met werkzaamheden of voor de opslag van spullen

    Ook zou je er een overkapping van kunnen maken voor een klein deel zo krijgt men nog meer kijk plezier

    https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72120.300

    Hier is een klein idee van hoe ik het bedoel
    hoop dat het te zien is zo niet kan ik wel wat foto's plaatsen
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Rienk,dat is een goed idee. Een open constructie, misschien alleen een overkapping. Het dak daarvan kan ik laten rusten op de muur. Dan moet ik inderdaad de hoogte van de muur weer even kritisch bekijken..
    Onder z'n afdak kan ik dan inderdaad wat verdere onderdelen kwijt, en dan denk ik direct bijv. al aan gas-zuurstofflessen.

    Om de toegang totdat helling optisch te verbeten ga ik ook de twee buitenste helling rails aan de bovenkant iets inkorten en ook de voorste dwarsbalk van de hellingkar ga ik versmallen ( is trouwens bij de Newlyn werf ook , zag ik later).

    Verder ook weer wat nieuwe info die werk oplevert.
    De kabelschijven van de hellingkar en bij de lier blijken zijn te klein.
    Bij de Newlyn helling zijn deze in diameter zo groot dat de doorhangende kabel dan precies naast de rails valt. Natuurlijk logisch, maar wel een detail dat ik nu technisch gewoon fout heb gemaakt en dus om verbetering vraagt.

    Door deze vergroting van de schijven zou de hellingkar ook iets minder naar voren kunnen (die lengte gebruik ik overigens nu ook al niet ) waardoor de kortere buitenste railbanen weer helemaal daarbij passen.

    Wordt vervolgt.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2019
    Zeiler vindt dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ben eerst even verder gegaan met de basis voor de muur.
    Daarna wel een even vorm profiel voor een overkapping gemaakt om de mogelijkheden te beoordelen op de bouwplaat.
    Ik denk dat het idee van Rienk wel zou kunnen werken.

    Hier het profiel van een overkapping. Het afdakje steunt achter op de muur.
    Daarbij even de laskar gezet voor de beoordeling van de verhoudingen.
    IMG_2754.JPG

    Voor de compleetheid het schip erbij gehaald en wat foto's gemaakt.
    De hoogte van de muur is op de hoogste punten omgerekend 250 cm. en deze hoogte vormt m.i. geen belemmering voor de kijk op de kiel en de helling rails., maar is ook redelijk in overeenstemming met mijn inschatting van de muur op de Newlyn helling.
    IMG_2751.JPG

    Aan bakboordzijde is meer ruimte gelaten tussen de helling en de schuine wand. Hier vraagt de opgang naar de grote steunen ook al meer ruimte. Maar dit heb ik ook met opzet wat ruimer gelaten om "werkvloer" te creëren .

    De hellingkar met het schip liggen hier op de juiste plaats. Nu is ook te zien dat de buitenste rails inderdaad kan worden afgekort en ook dat de voorste dwarsbalk van de hellingkar iets smaller kan worden. Daarbij onstaat dan ook meer vrije toegang naar de werkvloer (bij de gele afvalcontainer).
    IMG_2753.JPG

    Oorspronkelijk had ik bakboord kant gedacht als voorkant van de presentatie. .
    Maar door alle details aan de waterkant (stuurboord) wil ik dat eigenlijk geen achterkant meer noemen...

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2019
    Jan Walpot en Bert V vinden dit leuk.
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Wat mij betreft heeft dit alleen maar voorkanten.
    Als idee voor details, er ligt op een helling ook altijd wel ergens een anker met ketting eraan.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vooruit, omdat Jan Walpot het schrijft, hierbij dan een plaatje uit 1963. Niet omdat de bouwer geen inspiratie genoeg heeft. Reparatie ijsschade. Platen verwijderd om te strekken, spanten warmstoken en in model trekken. Ankers verwijderd om het scharnier tussen schacht en bladen te overhalen. Wil je niet op een verkeerd idee brengen Jan, dus laat de romp maar heel. Wordt een mooie werf. Bedacht nog wel even of de heier de damwand in de rots heeft geslagen. Op ga je het in de hoek aanstorten met beton? Het is genieten van je verslag. Gr. Klaas.

    1963 IJsschade 1 Jonker&Stans.jpg
     
    Bert V en Jan Walpot vinden dit leuk.
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Jan en Klaas,
    De werf zal zeker moeten worden aangekleed met dergelijke details om het levendig te maken. Ik had al een pallet met een schroef, en oude kettingen en ankers zijn zeker mooie aanvullingen
    Prachtige foto van Klaas, ook dat A-frame waarop de stellingplanken liggen is een mooi voorbeeld. Dit is een frame van stalen buis,. Op de Newlyn helling zijn ze van hout.
    Ik heb zelf in die 60 er jaren stages gelopen op twee werven hier in de buurt. maar zulke scènery details kan ik me niet echt meer herinneren....dus ik word wel blij van zulke foto’s.

    Voorlopig nog even bezig met de basisvormen van de helling zelf.
    De rotsen komen tegen de damwanden te liggen en dan lijkt het misschien ofdat de wand daar doorheen geslagen is, en dat kan natuurlijk niet . Alleen weet ik nog niet hoe dat gaat worden ingevuld.
    De oorspronkelijke gedachte is om in dat hoekje een “natuurlijke” overgang naar het water te maken.
    Moet wel zeggen dat ik als scheepjesbouwer wel plezier heb aan dit extra project.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2019
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oei, laten we maar hopen dat je Jan niet te hard inspireert en hij de boeg gaat opengooien. :)
    Ik zou wel een hoek kiezen hoe je het diorama wil showen op de beurzen en dan hier een beetje rekening mee houden voor de aankleding.
    Twee richtingen kan natuurlijk ook dan kan je afhankelijk van de ruimte een andere positie kiezen.
    Laat vooral je hoofd niet op hol brengen door ons Jan en bouw vooral wat je zelf wil.
    vgr Marc
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nee hoor Marc. De boeg blijft dicht....het scheepje moet wel kunnen blijven varen...
     
    Marc w en Jan Walpot vinden dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor de sfeer nog een foto met o.a. een paar houten ladders. We schrijven 1970 en liggen bij Jansen in Druten op de werf voor een verlenging met 10 meter. Of er nog iets van je gading tussen de hellingwagenrails ligt Jan? Helaas niet al te scherp. Scan van half kleinbeeld dia. De vorige, bij Jonker&Stans in H I Ambacht is gemaakt met 6x9 cm negatief. Kijk maar. Als ze bij je verslag in de weg staan, veeg ze dan maar weg. Wat je op foto's uit die tijd ziet kan heden ten dage natuurlijk niet meer. Nu verlangt men een vloeistofdichte vloer en een opgeruimde werkplek. Misschien had ik wel een zuinige baas, die de goedkopere werven afstruinde. Gelukkig hebben we de plaatjes nog. Gr. Klaas.

    1970-8 Druten 8.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2019
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Hier het profiel van een overkapping. Het afdakje steunt achter op de muur.
    Daarbij even de laskar gezet voor de beoordeling van de verhoudingen.


    Hallo Jan,
    Die autogene laskar is een mooi detail.
    Mooie robuuste strijdwagen met grote stalen wielen.
    Ze bestaan in die vorm nog steeds.
    Onverwoestbaar.

    Zeer realistisch allemaal tot in het detail. Compliment Jan.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  17. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Misschien de damwand over laten gaan naar een kiezelstrand en dan rotsen?

    Een omgevallen blik verf zou het ook goed doen in de diorama:)
     
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Pascal,
    Een kiezelstrandje als overgang naar het water had ik ook aangedacht. Maar ik denk wel dat zoiets wat lastig is want ik heb maar een paar cm in de diepte. Ik schuif dat “probleempje” van die rotsen daarom nog even voor me uit.
    Rotsen moeten natuurlijk ook niet, maar ik heb niet voor niets mooie stenen uit Bretagne meegenomen...
    Het idee van een omgevallen blik verf vind ik erg leuk. Dat zet ik op mijn lijstje.
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2019
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vooral bezig met experimenteren, met testen en leren. Uitzoeken hoe ik visuele effecten kan realseren.
    Bijv. de muur. Deze krijgt ruwe stenen aan de buitenkant, en krijgt een cement afwerking aan de binnenkant.
    Maar deze alleen even grijs verven is natuurlijk niet voldoende. Dat geeft geen oude "look".
    Ik heb de volgende stappen als werkmethode gevonden.
    1) De houten wand eerst voorzien van een laagje blanke lak als basis.
    2) Daarover spuit ik een dun laagje Action structuur verf.
    3) licht opschuren zodat de oppervlakte egaler wordt, waarbij door de structuurverf er wel
    oneffenheden blijven
    4) dan cementkleurige verf waar ik een klein beetje soda in poedervorm doorheen doe. Deze
    wordt eerst door de verf gemengd en geeft daarna net een beetje ruwheid aan het oppervlak
    5) Dan verweren. Met verschillende kleuren, wat scheuren in zwart opzetten met hele kleine
    witte accenten, wat gaten maken met de Dremel en deze weer invullen met bruine en
    zwart verf. enz.enz. En als laatste actie weer lichtjes opschuren.
    6 ) Dan nog een laagje blanke lak om alles te fixeren..

    Het resultaat is als volgt.
    IMG_2760.jpg
    Tot nu toe alleen dit stukje muur gedaan. Wel behoorlijk arbeidsintensief, maar het resultaat bevalt mij wel. De andere muurdelen gaan op dezelfde manier afgewerkt worden.

    Als de muur helemaal klaar en gemonteerd is volgt een laatste ronde verwering waarbij vooral de overgangen naar de staanders en naar de vloerdelen worden afgewerkt.
    De overige muurdelen zijn intussen voorbereid en de structuurverf ligt te drogen.

    Mooi de tijd om even de damwand een basis roestbruine kleur te geven en tegelijk na te denken over het idee van een zandstrandje. (Net zien is de dunne spuitlaag structuurverf op de deksloof)
    Begon de voordelen van het strandje voor mijn verdere afwerking steeds meer te zien.
    Uiteindelijk werd dit het resultaat. Hier al met een basis laagje gele verf (met wat korrel erin)

    IMG_2758.jpg
    IMG_2759.jpg

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2019
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Net echt Jan! Kijk maar uit met die betonrot in je muur. Moet je nog aan de groutankers voor die damwand? Ze zal wel een poosje stand houden eer ze gaat zetten en bobbelen. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina