Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    De muur en de damwand zien er mooi uit, net echt.
     
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Klaas en Jan
    Ja , een paar ankertjes gaan er denk ik nog wel komen, maar dat komt nog wel. De damwand
    moet ook wel nog wel wat verdere roestafwerking krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2019
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat ziet er weer schitterend uit , je bent een meester in het verweren geworden met dit project.
    veel schilder en klodder ( geen idee wat het in het NL is- maar komt sterk overeen met wat kleutertjes in de knutsel uurtje doen maar dan voor volwassenen) plezier
    vgr Marc
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    In een verloren moment toch even een poging gedaan om een groutanker na te makken. Inderdaad niet zo moeilijk en toch wel decoratief.
    Zoals ik al gezegd had, heb ik geen bouw achtergrond. Op internet foto's zag ik dat het aantal ankers ook heel verschillend kan zijn. Ik heb dan ook maar niet in elke plaat een zitten..... Hoeveel het toevoegt na het schilderen en verweren moeten we even afwachten. Maar zeker een goede tip van Pascal.

    Zo zitten ze nu .
    Gemaakt van een 6mm messing staaf, borst er aangedraaid, doorboord, topje 6 kant gevijld, afsteken en de achterkant afschuinen, vervolgens onder een hoek een 2 MM gat boren in de damwand, 4 kant plaatje styreen erachter, en alles lijmen met een stukje 2 mm draadeind erdoor.
    Door het schuine vlak van de helling zijn de ankers trapsgewijs aangebracht.
    Hier de middelste 3 op gelijke hoogte. Naar voren en naar achter zitten ze hoger resp. lager.

    IMG_2764.JPG

    in detail een van de voorste..
    IMG_2770.JPG
    IMG_2769.JPG
    Twijfel nu of ik ook de felsnaden van de profielen er nog bij moet doen... En misschien dan alleen in de "dalen" van het damwand.
    Ben bang dat het te druk wordt.

    wordt vervolgd.
     
    Dunsz en Marc w vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou die felsnaden ook op de buitenkant zetten Jan. Kijk eens hoe het lijkt met een paar strookjes isolatieband, net over elkaar geplakt. Is het niet wat je ervan verwacht is het ook zo weer verwijderd. Soms is de vraag wat je niet maakt in detail groter dan wat je nog wel maakt. Gr. Klaas.
     
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas,
    Op de foto van post 682 zijn deze felsnaden behoorlijk nadrukkelijk aanwezig.
    En bij dat type damwand zitten die dan zowel in de “dalen” als ook op de “toppen”.

    Ben het met je eens dat het soms beter is om bepaalde zaken bewust weg te laten. Dit is er voor mij zo een, maar ik kan dat zeker ook even uitproberen.
    En met 1 mm styreen staaf (dan nog even afvlakken aan de achterkant) krijg ik ook wel een leuk naadje denk ik dat misschien ook niet te veel aanwezig zal zijn.
    Ik zal er nog een nachtje over slapen
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2019
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Jan ik heb ooit styreen strips gebruikt van 0,25 x 3,2 mm. Met een hulpstukje kan je de breedte aanpassen.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Denk dat de perfectionist in je, net als bij die andere Jan, het wint. We zien wel hoe mooi het wordt. Gr. Klas.
     
  9. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ook dit ziet er weer zeer realistisch uit, meestal zitten de ankers om de kas, thans de wanden die ik heb gezet.
    Zoals je nu het diorama afbeeld is het pal hoogwater, als het water min of meer gezakt is ziet je dat altijd afgetekend op de damwand en ook op de helling in de vorm van een vloedlijn, het is maar wat je wil natuurlijk;)

    Mvg,

    Pascal.
     
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Pascal .
    Ik zag op diverse foto’s dat het aantal ankers kan variéren, maar als het technisch correcter is kan ik er zo nog ankers tussen zetten.

    De damwand heeft nu alleen nog maar een basis laag bruine verf. De afwerking volgt later en daar zou dan ook de aftekening van het waterniveau bij moeten komen.
    Het klopt dat het inderdaad hier vrijwel “hoog water” is, want Ik heb gewoon te weinig hellinglengte.....dat is nl. een afgedwongen keuze als gevolg van een door mijzelf opgelegde keuze om de afmetingen van de grondplaat te beperken.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2019
    Dennist vindt dit leuk.
  11. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Snap het Jan, en waarom geen hoogwater, het komt immers tweemaal per 24.00 uur voor, dus het zij zo.
    Misschien is het wel mooi wat drijfvuil op de waterlijn te creëren, op de helling, wier, fles, jerrycan, wat hout, mogelijk had je dat zelf ook al in gedachten :)
    Meestal zie je op de hoogwaterlijn op een damwand groene aanslag, circa een meter daaronder begint het dierlijkenleven, eerst de pokken en dan oesters, mossels en dergelijken, maar daar heb jij geen last van.

    Mvg,

    Pascal.
     
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Pascal, ik ben me inderdaad wel al een beetje aan het verdiepen in hoe de afwerking van de waterlijn moet worden gedaan.
    Maar het water zelf zal toch eerst nog moeten.
    Ik wil niet gaan kliederen met epoxy, en bovendien wil ik geen spiegelglad oppervlak.
    Op de website van “marklinofsweden” staat een methode om water te maken die mij wel wat lijkt.

    Ik vind het prachtig dat er ideeën worden aangedragen, maar er zijn wel grenzen aan mijn capaciteiten... (Het is wachten op de suggestie om een onderzeeboot langzij te leggen....).
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2019
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Stukje waterlijn in Druten. Puur voor de indruk. Dat halve schip moet je maar voor lief nemen Jan. Stond erbij en keek ernaar. Apart gevoel, dat wel! Gr. Klaas.

    1970-8 Druten 5.jpg

    1970-8 Druten 6.jpg
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, Pascal, zulk afvalmateriaal geeft wel levendigheid . Oude stukjes hout moeten wel te vinden zijn op mijn werfje...
    Vandaag wat verloren uurtjes gebruikt om te oefenen met verouderen van de betonnen deksloof en de damwandprofielen.
    Moet zeggen dat het aardig lukt en mede daarom heb ik besloten om er verder geen groutankers bij te zetten. Ook komt er geen felsnaad.
    Ik denk dat het daarmee te druk wordt en de presentatie heeft het m.i. niet nodig.

    Hier wat sfeerbeelden van mijn schilderwerk.
    IMG_2771.JPG IMG_2772.JPG IMG_2774.JPG

    wordt vervolgd
     
    Marc w, modelvisserij.nl en Bert V vinden dit leuk.
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Gezien het aantal bezoekers, en vooral de reacties, wordt dit helling project goed gevolgd. Leuk om dat te zien, .
    Ook de ideen voor details die daaruit komen kan ik zeker waarderen...Daarom zal ik de stappen die ik maak blijven posten.

    Vandaag verder gewerkt aan het strand en het water.
    Het strand is in kleur gezet en ik heb het idee van een oude fles direct gebruikt en er een half uit het zand te laten steken.
    Het zand is gemaakt op de gele kleur basis met daarin een onbestemde mix van bijpassende kleuren. In de natte verf heb ik soda uitgestrooid. Dat zuigt zich vol met verf en geeft een korrelig oppervlak. Als alles goed opgedroogd is gaat er een dun laagje matte lak over (heel voorzichtig met de airbrush) om alles te sealen.
    De fles is gedraaid van een restje messingstaaf waar de onderkant schuin is afgevijld , laagje wit en daarover verdunde groene verf... . en op het zand geplakt.

    IMG_2775.JPG
    IMG_2776.JPG

    Daarna door met het water.... Zoals in de eerder post is aangegeven, kies ik voor de methode in "Marklinofsweden".
    Een heel eenvoudige manier met toiletpapier en verdunde hobbylijm.
    Betekent dat de bodemplaat goed nat moet worden en dan een aantal laagjes papier over elkaar erin deppen (steeds goed nat houden).
    Het papier wordt uiteindelijk een papje en kun je dan met een kwast in een golfpatroon duwen...
    IMG_2777.JPG
    Nu maar heel goed laten drogen, eventueel nog wat bijwerken als dat nodig is, en dan schilderen... Door de nabewerking zullen. de golven deels wat afvlakken, maar ik kan dan met witte verf de toppen weer ophalen. (althans dat is de bedoeling......) .
    Daarna afwerken met een eerste laag hoogglans blanke lak, dan nog een laagje verdunde lijm (geeft meer diepte..) en tenslotte nog een paar laagjes blanke lak .
    Maar omdat alle lagen goed moeten drogen gaan hier wel een. paar dagen overheen...

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2019
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Helemaal in mijn nopjes. Heerlijk veel tijd en te koud en te nat om buiten wat te doen.. Dus. alle aandacht voor de hobby.
    Vandaag verder gewerkt aan de oude binnenkant van de muur. Deze is nu zover klaar dat alleen op de buitenkant de steentjes nog moeten komen.Daarvoor heb ik intussen de bouwmaterialen uit de UK binnen, maar ik moet er nog even op uit voor een spuitbus met hechtlijm om het sjabloon tijdelijk fixeren.
    Een beeld van de binnenkant van de muur.
    IMG_2785.JPG

    Tussendoor een klein muurtje gemetseld van "kurksteentjes".
    De kurk is gezaagd van onderzetters uit het bekende Zweedse woonwarenhuis.
    Tussenmuurtje is een steunmuurtje voor het dakje boven de opslagplaats. Hier denk ik later bijv. gas-/zuurstofflessen te zetten. Voorlopig een mooi plekje voor de flessenkar.
    Voor het dak wil ik eigenlijk golfplaat gebruiken. Ben er alleen nog niet uit hoe ik deze op mijn schaal 1:25 zelf kan maken...
    IMG_2788.JPG

    Ook het watereffect heeft een kleurtje gekregen en moet nu een paar dagen goed drogen voordat ik die verder kan afwerken.
    De overgang van het strandje naar dieper water door mengen van veel kleuren.
    En de golftoppen een beetje opgewerkt met drybrushen met wit..
    Op de rand van water en damwand zit een randje donkerbruin/zwart (vuile waterlijn) en daarboven zijn groene stippen gezet als aangroei imitatie.
    IMG_2783.JPG

    Ondanks de enorme hoeveelheid arbeidsuren die ik besteed aan het verouderen vind ik het een uitdaging en is het gewoon heel leuk om te doen..Veel. foto's kijken om inspiratie op te doen en dan is het een kwestie van gewoon maar doen...

    Alle verf die ik tot nu toe gebruik heb voor de helling is goedkope acrylverf van de A. Ook voor het water.
    Voor een paar euro een pakket kleuren voldoende voor weken plezier. Alleen wat extra gebruikt in zwart, wit en (roest)bruin.
    Nu eerst het water een paar dagen goed laten drogen.

    Volgende op de lijst worden de aanpassingen aan de hellingfundatie en de hellingkar.
    Zoals ik eerder had aangegeven ga ik deze iets aanpassen. Daarbij hoort dan ook een nieuw set kabelschijven voor de hellinglier.
    Dit moet nu eerst omdat ik dan de definitieve positie van de helling lier wil bepalen.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2019
    Bert V vindt dit leuk.
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Het ziet er prachtig uit Jan.
     
  18. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Geweldig, ik kijk met plezier naar dit verslag waar zoveel moeite in wordt gestopt om het er "echt" uit te laten zien.
    Complimenten Jan, ik hoop dat je nog veel foto's zal plaatsen.
    Groeten,
    Arie
     
  19. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Jan , ik weet niet hoe je het klaarspeelt, je bent de Rembrandt in de modelbouwwereld, en dan in dat tempo!
    Is golfkarton iets voor het dakje?

    Mvg,

    Pascal.
     
  20. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker

Deel Deze Pagina