Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jan, het is een echt diorama aan het worden waar je veel bekijks mee gaat hebben.
    Als je die helling meeneemt naar een vaardag ga je de ganse tijd dingen moeten vertellen en ga je aan varen niet toe komen.
    Je hebt natuurlijk nog maar even de tijd voor het nieuwe vaarseizoen van start gaat en nu nog een nieuw project starten gaat ook niets opleveren.
    Ga dus nog maar enkel weken hiermee verder, ik geniet met volle teugen van je creativiteit.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marc, de proefvaart staat gepland zodra het mooi weer gaat worden...Gewoon om zeker te zijn dat alles werkt zoals het hoort. Intussen gaat het werk aan de werf gewoon door.
    Aan vaardagen heb ik nog nooit meegedaan. En zoals ik ooit in het begin had aangegeven vind ik bouwen eigenlijk leuker dan varen. Maar tegelijk vind ik ook dat de schepen die ik maak wel moeten kunnen varen.. wel een beetje dubbel...

    Onder toezicht van de directie wordt het ook tijd dat er werk aan het schip kan worden gedaan. Daarvoor is een elektrische installatie gemaakt..
    IMG_2951.JPG

    De grote verdeelkast staat opgesteld halverwege de helling
    IMG_2945.jpg Daaraan

    En daaraan gekoppeld een paddestoel. Staat bij het achterschip en zal straks de voeding verzorgen voor een lasapparaat...
    IMG_2954.JPG

    Bij het directie overleg ontbrak een belangrijk attribuut.....Dus ook dat maar even toegevoegd.
    IMG_2955.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Dennist, Marc w, Roelof_l en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Even verder met de werfuitrusting.
    Het oude lasapparaat waarop werd gewacht is ook gereed, aangesloten en gebruiksklaar..
    IMG_2959.JPG
    IMG_2961.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Jan Walpot en Tazz 19 vinden dit leuk.
  4. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    in een woord, geweldig!!!
     
  5. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Wat een detaillering en wat een oog voor alle kleine dingen.
    Misschien nog een pakje las elektroden op het las apparaat:rolleyes:?

    Grt John
     
  6. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    misschien de stroomkabel van de paddestoel nog even in de huidige positie warm föhnen, dan gaat die mooi vlak liggen en houd hij zijn vorm.
     
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    John, zulke kleine details spoken wel ook mijn hoofd.
    Maar alleen een blokje dat een doos elektroden moet voorstellen gaat niet echt werken.
    Voor de suggestie zou dat dan een aangebroken pak moeten worden, waar elektroden uitsteken.
    Ook kijk ik naar diverse verpakkingen om te zien ofdat ik daarvan een laskap kan maken.

    Tinus.
    Alles staat nog los, want ik moet op de helling nog e.e.a. verder verweren en “rommel” toevoegen. Dus ik kan de lasaggregaat en de paddestoel nog niet vastzetten. De kabels moeten dan inderdaad netjes op de vloer liggen. Maar dan zal ik ze, denk ik, toch alsnog wel vast moeten lijmen.
    Ik heb de meeste kabels gemaakt van hele dunne, soepele kabels van goedkope oordopjes. En ik verwacht dat ze straks wel erg makkelijk in vorm te fixeren zullen zijn.

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2019
    Cavemannetje en Jan Walpot vinden dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er weer prima uit
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Poos terug wat "Roofmate" kunnen regelen en dat heb ik nu gebruikt voor het maken van de overgang van het strandje naar de muur. Dat moest een rotspartijtje worden.
    Klaas had wel al aangegeven dat het eigenlijk niet zo logisch is dat een damwand in/bij de rotsen wordt geslagen, en daar heeft hij zeker ook een punt, maar ik heb het toch gedaan.
    Gewoon omdat ik het wel mooi vind en zeker ook omdat ik van het begin al in mijn hoofd had om de mooie steentjes die ik uit Concarneau in Frankrijk (thuishaven van het schip) had meegenomen ook daadwerkelijk te gebruiken in de presentatie.
    Die stenen hebben een kleur die ook mooi past bij de kleur van de muur.
    Of eigenlijk, de muur heeft een kleur gekregen die past bij stenen en rotsformaties zoals in Bretagne ....

    De ondergrond van Roofmate eerst pas gemaakt, daarna de ruwe vorm eruit gesneden waarbij ook de twee grotere stenen (midden en rechts) erin werden verwerkt. Daarover is een basis van donker grijze verf gezet (wel om de stenen heen) en deze is steeds verder opgewerkt met diverse andere kleuren. Tenslotte het geheel bestrooid met steentje en gruis en alles gefixeerd met verdunde lijm. Dan een nachtje laten drogen.
    IMG_2969.JPG

    Toen de rotsen nog wat accentueren met drybrushen met wit...en tenslotte alles afgedekt met een laagje matte blanke lak.
    Nadat de lak droog was kon de rotspartij worden aangebracht.
    De overgangen naar de muur en de damwand zijn daarbij aan het zicht onttrokken door groen.
    Bij de overgang naar het strand, speciaal in de hoek bij de damwand, zijn nog wat kleine steentjes toegevoegd om het geheel af te werken.
    IMG_2973.JPG

    Beeld van de detaillering met de (echte) steentjes...
    IMG_2974.JPG
    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019
    Jan Walpot, k-k, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Het ziet er prachtig uit Jan. Je bent dit topic begonnen onder de titel "bouw van zijtrawler Hemerica" maar als je zo doorgaat is er straks meer bewondering voor de werf dan voor de Hemerica ;)
     
    Bert V vindt dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Jan, ik heb mezelf ook al een keer afgevraagd wat dit met scheepsbouw te maken heeft (post 676) . Maar, zoals Marc daarop terecht reageerde, eigenlijk is het toch ook niet meer dan een wat groot uitgevallen standaard. En bij een modelschip hoort ook een standaard...
    Gr. Jan
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Het is maar hoe je het noemt :D, ik vindt hem fantastisch en hoort hij er helemaal bij!:banana:
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Jan,
    Ben een poosje niet op het forum geweest, en zie nu wat voor ontwikkelingen ik de laatste maanden heb gemist... Dit forum kent vele getalenteerde bouwers, maar wat jij laat zien in dit verslag heeft iets extra's... Natuurlijk laat dit verslag een zeer hoog niveau van vaardigheden en techniek zien waarvoor niets anders dan lof. Maar naast dit heb ik ook erg veel bewondering voor het totaalplaatje waarbij een zeer hoge mate van realisme wordt bereikt. Wat ik wil zeggen is dat het resultaat meer is dan de som van de delen, en dat gaat wat mij betreft verder dan modelbouw, ik vind dit gewoon kunst van hoog niveau...

    Ik lees dat je niet naar vaardagen gaat, maar ik hoop dat er gelegenheden zijn dat anderen dit werk kunnen bewonderen....

    Al over gedacht om les te gaan geven? :)

    Vriendelijke groet, Ronald
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ronald, dank je voor je reactie.
    Misschien ben ik wel een typische modelbouwer. Een zonderling op een zolderkamertje. Eentje met autistische trekjes.
    Maar sinds ik gepensioneerd ben heb ik meer tijd gekregen en minder behoefte om dingen “af te krijgen”.
    Ik heb de tijd, en ik neem ook de tijd. Bovendien is geduld ook te oefenen....en daardoor kan ik nu ook “iets extra’s” doen.
    Nogmaals, mijn technieken zijn echt niet bijzonder en ik gebruik gewone alledaagse materialen.
    Maar ik vind het zeker wel leuk dat het breed wordt gewaardeerd.

    Maar nu het eind van het project nadert vraag ik me wel steeds meer af (en meer nog, mijn vrouw) wat ik er straks mee moet.... het schip kan ik voorlopig nog wel ergens in huis kwijt, maar als ik aan een volgende project ga beginnen zal ik toch ruimte moeten maken...
    Dit zomer seizoen eerst toch maar een paar keer ergens varen, dan zien we later wel weer ....

    Gr. Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Vroeger keek ik altijd uit naar de nieuwe Tamiya katalogus, daarin stonden geen getekende plaatjes van de modellen (zoals bij Revell of die vreselijke pasvorm van Italeri) maar foto's van echt gemaakte bouwdozen. Die waren al van zulke hoge kwaliteit, als dat er mee gemaakt kon worden dan moest het wel echt goed zijn.(en dat waren ze ook, net als van Hasegawa)
    Maar er waren ook altijd een paar grote pagina grote foto's van een model in een klein diorama, en die waren pas echt inspirerend. De naam weet ik niet meer en vind ik zo gauw niet (klonk vlaams staat me bij) dus ik kan zo geen voorbeelden vinden maar geloof me, jouw werk heeft datzelfde effect. Prachtig en bijzonder leuk om mee te mogen kijken met de bouw. Dank voor het delen!
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Toch een poging gewaagd om zelf golfplaten voor op het dakje te maken.
    Een pers malletje gemaakt om daarmee het profiel te kunnen drukken in een dubbele laag stevig tekenpapier dat is week gemaakt met verdunde lijm. Daarvoor heb stukjes geknipt waaruit ik aan het eind ruim de individuele platen kan knippen. En om te voorkomen dat het papier aan het malletje kleeft, heb ik het tussen folie gelegd (van een boterhamzakje).
    Dat procédé werkte wel redelijk om de basisvorm te maken, maar omdat het papier zo ingepakt is droogt het niet of nauwelijks.
    Dus heb ik later alsnog de natte voorgevormde delen weer voorzichtig handmatig tussen satestokjes samengeperst en zo met een gewichtje erop laten drogen.
    Dat gaf uiteindelijk wel het verwachte resultaat, maar betekende ook een laag productietempo.
    Daarna volgde het samenstellen van de losse delen en het schilderen en daarna afwerken met een laag matte blanke lak.
    Door de materiaal keuze en de productiemethode zijn niet alle delen precies gelijk. Maar uiteindelijk blijkt dat nu juist het rommelige karakter van een oud dak te geven.
    Intussen had ik ook al een frame op de muren gezet zodat het dak er snel opgezet kon worden.
    IMG_2985.jpg

    Na het drogen moet het dak worden bijgewerkt om de windveren te kunnen plaatsen. Daarom moet bij de overlapping wat materiaal worden afgeslepen. (zie de witte strookjes op de randen)
    En zo ziet dat er dan uit.
    IMG_2988.jpg
    De andere windveer ligt nog te drogen en zal er morgen opgaan.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2019
    Herm, Dunsz, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Volgens planning vandaag het dak afgemaakt door de tweede windveer te plaatsen.
    Toen was de "inrichting" aan de beurt..
    Besloten om een deel onder de overkapping te gebruiken voor opslag van de oliedrums. Een rekje gefabriceerd als tussenwand en afscheiding .
    En natuurlijk is zo'n gereserveerde opslagruimte niet kompleet zonder brandblusser. Dus ook maar even van dun messingplaat een ophangbeugel gemaakt en de blusser een mooi plekje aan de wand gegeven.
    IMG_2993.JPG

    Vanuit een andere hoek, met instemming van de "directie". Maar misschien toch ook nog een lampje ophangen ?
    IMG_2998.JPG
    wordt vervolgd.
     
    Katwijk56, Jan Walpot, Jaap Smith en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Mijn zoon is beroepshalve bezig met film en video. Een paar weken terug heeft hij wat opnames gemaakt tijdens mijn werkzaamheden aan het schip. Hij heeft de beelden voor mij op zijn eigen wijze, en met wat extra achtergrond geluiden, tot een kort filmpje bewerkt.
    Ik vind het eigenlijk heel geslaagd en wil het graag in dit draadje toevoegen.



    Gr. Jan Blonk
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2019
    ozy, Marco_Polo, Ronald Vis en 10 anderen vinden dit leuk.
  19. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Jullie zijn beide kunstenaars !!
    Wat een pracht !
     
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Omdat de "directie" graag wat meer licht onder het afdakje wilde, toch maar een lampje opgehangen en aangesloten op het lichtnet op de werf....
    Alle straatverlichting gaat over de schakelaar die verstopt is in de kist naast de lier en wordt gevoed vanuit een 12 volt transformator.
    In het half donker hier vooraan een van de straatlantaarns met daarachter de verlichting boven de lier, en achteraan de verlichting onder het dakje.
    Op de foto's ziet het er eigenlijk beter uit dan in het echt, en het geeft wel een mooi plaatje.
    IMG_3014.JPG

    Intussen gestart met het afwerken van de buitenkant van de presentatie. D.w.z. glad maken, gronden en aflakken.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2019
    Ronald Vis, Marc w, Fuel Monkey en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina