Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Mooi hoor... wordt er stil van. Klasse! :)
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  2. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik voel me net alsof ik op de kotter van mijn oom stap op Texel in mijn jeugd....
     
    vGenLheftruck_Maarten en Jan Blonk vinden dit leuk.
  3. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vol bewondering zit ik dit bouwverslag te lezen. Er zijn niet zoveel mensen die altijd alles kunnen maken zoals ze willen, maar jij bent er wel één van.
    Dit is een bijzonder project, zo precies en realistisch.
    Echt....petje af.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  4. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Wat verschrikkelijk mooi allemaal zit dit al een tijd te volgen en telkens als ik kijk zie ik weer nieuwe dingen op je foto,s
    wat een hoog niveau is dit van bouwen.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Een poosje stil geweest rond de Hemerica.
    Om een paar redenen, maar de belangrijkste is wel dat er weinig was gedaan dat hier vermeldenswaardig is. Heb intussen wel al het een en ander kunnen doen aan de restauratie en verbeteringen van mijn 30 jaar oude Smit Enterprise,

    Ook ligt er inmiddels een uitnodiging vanuit Frankrijk om deel te nemen aan het visserijfeest in augustus a.s. op de presentatie van het museum. Alleen was dit alles nog van voor de Corona crisis, en daarom is dit allemaal wel heel twijfelachtig geworden.....

    Maar goed...
    Toch wel wat gedaan aan mijn scheepje... ik vond nl. dat er nog wat ontbrak....
    De aangroei op de waterlijn. Daar heb ik wat proefjes voor gedaan, en dit gaat het geworden... ga dit hier en daar nog wel wat verder langs de lijn aanbrengen.
    Ik las ergens dat je daarvoor fijn zand voor vogelkooien kan gebruiken, maar ik woon dicht bij de rivier en wat is dan logischer dan het gebruiken van echte schelpen.... oprapen, fijnmaken, zeven ...en opbrengen... . Hoe lang het blijft hangen zullen we moeten ervaren.
    De kleur hoeft dan in ieder geval niet tot discussies te leiden. .

    01D0846E-3183-4F75-B121-36EF72EFF029.jpeg
    B94327D3-9D29-4BF6-B02F-F0A7EC69D205.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Al heel lang volg ik dit verslag, maar man wat kan jij toch realistisch schilderen en verweren, echt dit is volgens mij bij het beste werk wat ik ooit heb gezien, op dat schilderwerk zou iedereen jaloers worden.
    Dit is niet meer top hoor, maar WAY ABOVE, echt!

    Damn kon ik dit maar van je leren echt.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2020
    vGenLheftruck_Maarten en Zeiler vinden dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Jan.
    Dank je , maar als ik zie wat jij kan maken, twijfel ik er niet aan dat jij dit ook kan.
    3 Jaar geleden had ik ook geen enkele ervaring met verweren...
    gewoon beginnen , fouten maken en weer opnieuw doen.....
    Vraagt wel heel veel tijd, want dit komt na het schilderen. En mijn ervaring is dat verweren al gauw tot 3 keer zo veel tijd kost als alleen nieuw schilder/spuitwerk.
    Belangrijkste is om goed te kijken naar de werkelijkheid, Dan weet je wat je wil bereiken en werk je bewust naar het resultaat....Dat kun jij , want zo bouw je ook de mooiste schepen.

    Ben intussen ook begonnen met restauratie van mijn oude Smit Enterprise . En ook daar ga ik nu verweren. Gewoon omdat ik het leuk vindt.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2020
    k-k, Jan Walpot en kaapstander vinden dit leuk.
  8. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Misschien nog een tip Jan, ik weet niet precies hoe de schroef er nu uitziet, maar van buiten naar binnen kleurt deze van mat licht brons naar de naar donker brons,
    rond de naaf is deze aangegroeid met pokken.
    Wat ook een mooi contrast/effect kan geven is dat er een begin is gemaakt met een nieuwe laag antifouling, zo maar een idee he.

    Het is en blijft een waanzinnig mooi project, schittert op eenzame hoogt!

    Mvg,

    Pascal.
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Pascal , dank je voor het meedenken. De schroef is een standaard Rivabo 3 blad.
    Deze wordt meestal met een contramoer vastgezet. Daar heb ik een speciale afstandbus met schroefdraad voor gemaakt. Die maakt nu deeltijd van de afdichting, (Dat staat ook ergens in dit verslag,)
    Aan de voorkant ( ik bedoel daarmee kant van het roer....) heb ik de kop veranderd en gemodelleerd naar een foto die ik van het echte schip had.
    De schroef heb ik opzettelijk niet behandeld en niet geschilderd... messing schilderen vind ik ook best een dingetje want de hechting blijft bij mij een probleem . Dus alhoewel je suggestie zeker uitvoerbaar is, denk ik dat het er bij mij wel snel af zal slijten.

    Wel ben ik verder gegaan met de afwerking van de waterlijn. Over de hele lengte nu voorzien van “schelpen en aangroei”. En bij schroefas , en bij het roer komt zeker nog wat. Dat staat nog op mijn lijstje. Maar ik wil het ook niet te veel opbrengen.
    57FBC81A-5595-4CA8-A2BF-49299F89E4CE.jpeg

    Wat meer in detail..
    369CF9F1-C39E-4640-982D-89370E3A53C2.jpeg

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL en P Voogt vinden dit leuk.
  10. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    wederom ongelooflijk fraai. elke foto zou zo van een echt schip kunnen zijn. Ik heb je filmpje laatst aan mijn vrouw laten zien. ze geloofde haar ogen niet en dacht eerst dat het echt was.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    "Hay,
    wederom ongelooflijk fraai. elke foto zou zo van een echt schip kunnen zijn.
    Ik heb je filmpje laatst aan mijn vrouw laten zien.
    ze geloofde haar ogen niet en dacht eerst dat het echt was.


    Dat is toch ook Hay.
    Dit schip is echt.

    Willum
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    zekers!
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Denk je alweer klaar te zijn, duikt er toch weer nieuwe informatie op die aanzet tot “meerwerk”
    Zo had ik de scheepscode TQOP met witte letters op het rode dak van de stuurhut gezet.
    Dat had ik zo van een voorbeeld overgenomen, maar dit blijkt historisch niet correct.
    Uit historische gegevens blijkt dat er tijdens een hevige storm in november 1954 veel schepen voor de kust van Engeland in nood zijn gekomen. Daarbij zijn er bij de reddingsoperaties met waarnemingen vanuit de lucht ernstige vergissingen gemaakt omdat de identificatie van de schepen te lastig bleek.
    Er zijn daarna diverse proeven gedaan om de herkenbaarheid te verbeteren. Met als gevolg dat er in April 1956 Is bepaald dat de scheepscode op vissersschepen langer dan 10 mtr. met contrasterend gekleurde letters op een wit vlak moest zijn aangebracht.
    Oorspronkelijk zouden rode of oranje letters het best waarneembaar zijn geweest, maar in de praktijk werden zwarte letters op het witte vlak gezet....
    Dat is inderdaad ook vanuit het museum zo bevestigd.
    Dat betekent dus ook dat ik de belettering niet volgens de toen geldende voorschriften had gedaan en daarom moest dit worden gecorrigeerd.
    Intussen gedaan.....

    oude situatie

    C29BD37A-5695-4298-ABFA-514CFCD76AC7.jpeg


    Nieuwe situatie.
    A3DF4356-2ECD-4BED-95C5-0237C27A3C50.jpeg

    Wordt vast weer vervolgd....
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Omdat ik toch iedere keer weer een klein detail kan verzinnen ...
    Bij de helling een roestig trapje toegevoegd.... van zulke details zijn er tenslotte niet snel teveel...
    E8F4EE1E-02A7-4A60-89F9-96A2E0D3B44C.jpeg
     
  15. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    :waveWat realistisch is dit toch weer, ik hoop dat er nog veel meer verzinsels mogen komen.
    Petje af Jan dit is topwerk.

    Grt John
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    John, in antwoord hierop.
    Een beetje strooimateriaal van de fijngestampte schelpen dat ik had overgehouden, nu toegevoegd op de hellingvloer en bij de weg...Maakt het weer een beetje levendiger. ...
    5EA033AB-6158-4B05-B74A-5C7AC40B1B56.jpeg
    1EBF3EDC-2EB5-433F-9D32-51CB4C70BEAA.jpeg
    7B42DC07-FF16-4ADD-B3CC-FD35B68865A6.jpeg
     
    Jan Walpot, k-k, JaFa en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Jan,
    Is het visserijfeest al geweest in Frankrijk. Of ook afgelast?
    Gr. Peter
     
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Peter, Daar komen normaliter tienduizenden bezoekers. Een paar dagen diverse evenementen.
    Zoek maar eens op YouTube bij “ les filets bleus” in Concarneau..
    Zou afgelopen week geweest zijn, maar was niet meer verantwoord door de Corona en daarom ook al in juni afgeblazen.
    Volgend jaar misschien een herkansing, want de contacten met de Fransen gaan gewoon door....
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    Tug.NL en P Voogt vinden dit leuk.
  19. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Jan, zou je die trap aan de damwand geen oplawaai naar binnen geven, ik spreek uit ervaring, zelden dat zo,n trap niet flink verbogen is.

    Mvg

    Pascal.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Pascal. Je hebt zeker een punt, maar ik hou de trap zoals die is.
    Maar ik neem je opmerking zeer serieus, en de bedoeling is om nog een stootrand te maken tegen de damwand. Die de trap “beschermd”, en dan hoef ik die ook niet te verbuigen....
    Het eerste stukje is intussen al gedaan. Foto’s volgen ..
     

Deel Deze Pagina