Scratch built eigen ontwerp 1m 3D electrokistje

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Het onderwerp dekt de lading eigenlijk al. Ik zag de parkmaster van Acromaster voorbijkomen, gaf mijn gehavende Gemini weg aan een clubgenoot, zag mijn oude Vision nog staan..

Wat te doen.. geen rommelkistje meer. Feitelijk zijn de enige vliegklare kisten die ik heb staan op het moment een shockflyer, m'n Derwisj (2m F3A wedstrijdkist) en een Top Flite Cessna. Dus niets om bij een beetje wind gewoon een beetje lekker mee te gooien en te smijten.

Brandstof investeer ik neit meer in. Wat ik nog heb mag z'n leven volmaken bij mij maar iets nieuws komt er op dat vlak niet meer in.

Ik wil geen 100-en euro's uitgeven voor een funkistje. Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van de spullen die ik nog heb.

Wat heb ik nog liggen.. een OS .46 FXI, een Saito FA82a en 2 electromotoren, een Robbe Roxy 3536/06 en een Graupner Compact 7.2v. Beide buitenlopers. Een stelletje 9 grams servo's, een 2150mAh 3s lipo (en een 1200 2s).

Dan kom ik toch snel tot een electrokistje van rond de 1m span met een vliegklaar gewicht tussen de 700 en 900 gram. Enige wat ik daarvoor nodig heb, is het kistje zelf.

Dan ga je eens rondkijken.. al die kistjes kosten tussen de 70 en 120 euro ongeveer, als je verzendkosten erbij rekent ga dan van gemiddeld 100 euro uit.

Als ik dan kijk naar mijn plan om a la Hans Meij een eigen ontwerp F3A kist te gaan bouwen, lijkt zelf bouwen mij een handiger optie. Dat lukt in dit formaat voor die 100 euro zeker ook wel, plus dat ik dan wat ervaring opdoe met het zelf ontwerpen en bouwen van een kist.

Ik heb rhinoceros gedownload en ben daar nu een beetje mee aan het spelen, nog veel te leren.

Wat voor kistje gaat het worden? Nou ik heb goed gekeken naar de foto's van de Fliton Prodigy en de Kyosho Osmose 70. Het doelkistje wordt iets wat daar een beetje tussenin zit.

Dus:

- Brede romp, hoge romprug
- Spanwijdte ca. 95 cm
- Totale lengte ca. 100 cm
- vliegklaar gewicht rond de 800 gram
- taildragger
- houtbouw, vnl balsa
- 3D capable
- geprofileerd stabilo.

Verder viel mij bij het bekijken van de foto's de plaatsing van motor, vleugel en stabilo op. Als je een hartlijn trekt door motor en stabilo, ligt de vleugel hier iets onder. Dat ga ik ook doen. Als profiel zal er waarschijnlijk een NACA op komen, rond de 10, 12%. Ik zit te denken aan een instelhoek voor de hoofdvleugel van ca. 0.3 graden.

Vooralsnog is er nog niets gebeurd. Ik heb wat hele ruwe schetsjes gemaakt van de rompvorm en een stapeltje hout aangeschaft genoeg voor 5 van dit soort kistjes. Oralight 2m doorzichtig geel en 2m doorzichtig rood.

Verdere vorderingen ga ik in dit topic bijhouden. Verwacht geen Han de bouwer achtige prestaties, het kan wel een jaar gaan duren voordat het resultaat daar is.

Zozo, geprofileerd stabilo bij een span van 95cm? Dat wordt priegelen met bouwen:)

Je kunt van zo'n kistje wel erg veel plezier hebben merk ik nu met de Prodigy, ik had een slechte start met een Katana Mini (was niet wat ik er van verwachtte) maar het is uiteindelijk goedgekomen dus....

Grt.

Nou ik zit nog een beetje te goochelen met het formaat.. het kan ook zijn dat ie straks eerder 1m10 wordt, maar dat hangt totaal van het gewicht af. Hij moet rond de 800~900 gram wegen uiterlijk en ik ga 'm zo groot maken als ik bij dat gewicht voor elkaar kan krijgen.

Er zijn wel vorderingen, ik ben heel erg aan het stoeien geweest het rhinoceros. Nog nooit eerder mee gewerkt, dus dan is het altijd een beetje uitzoekwerk. Maar ziedaar het eerste begin is er

De zijkant.. is op het oog grofweg overgetekend van een foto van een CPLR Osmose

5381481b7b58d8f7c.jpg

De eerste doorsnedes zijn gemaakt, maar nog niet goed..

5381481b7b58bca58.jpg

Qua afmetingen.. bij een totaallengte van 1m is de romp op het breedste/hoogste punt (canopy) zo'n 25cm hoog en 17cm breed. Ik weet nog niet of dat een goede verhouding is, maar dat zie ik pas als ik het model verder af heb qua doorsnedes..

Het kielvlak is ongeveer 31 cm hoog. Alles is op gevoel getekend dus het kan maar zo zijn dat ik qua maten/verhoudingen de plank totaal missla, maar we zien wel.. het is ook de bedoeling er van te leren ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Correctie mbt. de maten. Op het hoogst is de romp 20cm hoog en 12cm breed. Het kielvlak is 24cm hoog.

Waarom zo'n brede (12cm) romp? :confused:
Binnen 6-8 cm raak je toch makkelijk al je electronica kwijt?
De rest levert alleen maar luchtweerstand op, lijkt mij...

De Osmose is inderdaad een F3A kist, ik wil ook niet de Osmose nabouwen in het klein, maar heb dit als beginpunt genomen. De bedoeling is om de afstand tussen vleugel en stabilo iets kleiner te maken dan bij de Osmose en de roeren groter.

De hoge/brede romp is een experiment. Voor zover ik weet krijg je er beter meskantgedrag van.

Van boven gezien heeft de romp een vleugelvorm..

5381481bb55cb9d50.jpg

Ik denk dat ik de voortgang het best zo kan samenvatten:

5381481f8812a8664.jpg

Hmm... appart, meestal begin ik met de motorkap omdat die 9/10 keer niet echt door sweep2 gedaan kan worden. En daarna in een keer de rest van de romp.

Hier een click van op dit moment 1m, rode en groene lijnen ff wegdenken.
click1.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb ook al wat zitten experimenteren met Rhino, heel leuk pakket, de basislijnen teken ik wel in ZwCAD of AutoCAD (werk ik al 20 jaar mee). Ik hoef dan alleen maar de sweeps te doen.

@hezik: knap werk, ik ben verbaasd dat jij zonder ervaring met zo'n pakket dit voor mekaar krijgt. Zoals nando aangeeft kan je wel de romp best in één keer sweepen omdat ie dan mooi vloeiend zal zijn.

@nando: zeer mooi die romp !! Is dat die Fliton Prodigy ? Lijkt mij een leuk model om eens te maken in de schijvenconstructie zoals ik de P51D gemaakt heb. Zou je mij de .3dm ervan kunnen bezorgen ? Heb je hier een bouwdraadje van ?

Het is een click, op dit moment een van de beste (in mijn optiek de beste) voor indoor f3p/3d.
Ik had de buitenlijnen als pdf van internet geplukt maar die heb ik eerst nagetrokken want het was niet echt bruikbaar.
Ik denk dat ik de romp wel 20 keer opnieuw heb gedaan tot ik tevreden was maar dan heb je wel wat.
Ik zit nu met het iedee om hem echt te maken maar er zijn zo ongelovelijk veel bouw methodes dat ik dang ben dat hij er niet gaat komen vanwegen de lastige keus.
Ik zou het ERG leuk vinden als je hem zou bouwen, die p51 ziet er goed uit!

Ik mail je de .3dm

zou je het met zon tekening niet kunnen laten uitfrezen in schuim ofzo en dan de hele romp indekkken met glasmat ofzo?? schuim er weer uit en klaar is kees ;)

Idd dat is een van de vele bouwmethode, ik heb beschikking tot een cnc machine...
een andere optie is een negatief in mdf zodat je direct een glad resultaat krijgt.
Maar alles is veel werk (VEEL meer dan je zou denken) ik wil eerst een heli kapje maken omdat het zoveel kleiner is is het minder weggegooit materiaal als het niet lukt.

Maar dit draadje ging over hezik zijn aangepaste f3a toestel ;) , Back :ontopic:

Ziet er goed uit hoor Nando.. ik zie dat wat ik getekend heb ook wel een beetje op een click lijkt.. ach ja, als je toch al een beetje richting F3A gaat, worden de vormen snel hetzelfde.

Wat betreft het in 1 keer sweepen van de romp.. ik heb dus nog niet zoveel ervaring met Rhino (voordat ik dit draadje startte nog nooit mee gewerkt) en ik wist niet dat sweep zo krachtig was. Het aansluiten van de vlakken is niet zo'n probleem, maar het is wel makkelijker als ik 'm in 1 keer het geheel kan laten sweepen, dat ga ik dus nog wel proberen.

Heb je ook het wireframe van bovenstaande romp Nando? Om eens te kijken hoe je dat gedaan hebt..

tja niet zozeer een wireframe... als 5 doorsnedes en een boven en onder lijn.

Ik heb dat plaatje in ghosted view gemaakt en (in properties) isocurve density op 0 staan Anders kun je door het "wireframe" dat rhino zelf maakt niks meer zien.

Sweep2 uitvoeren:
Met als 1e rail de onderkant: gewoon een lijn van achterkant (onder midden) motorkap tot einde rudder.
2e rail is van de bovenkant: achterkant (boven,midden) motorkap tot einde rudder

Op het plaatje zie je die donkerbauwe rand aan het einde van de motorkap (polysuface edge) dat is cross section curve 1
Dan is die zwarte lijn op het hoogste deel van de romp 2
De zwarte lijn op het laagst van de romp 3
De zwarte lijn op het schanierpunt 4
Het einde van het rudder de zwarte rechthoekige lijn 5
-klik enter-
Je moet alle pijltje de zelfde richting op krijgen ik doe dat door onderaan []int (intersection) aan te vinkenen dan te die witte vierkantjes verplaatsen naar waar de cross section curves de 1e rail raken dit werkt goed.
-klik enter-
Dan in de window die opent []maintain height aanvinken meestal is dat mooier, ff op preview kikken om te controleren.
Dan ok.

Hoop dat dat voldoende uitleg geeft.

Ik wil je best het .3dm bestand opsturen zodat je alles zo uitgebreid kan bekijken als je wilt.
Dan kun je zien hoe ik de lijnen getekend heb.

Back