Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Ziet er heel mooi uit zo met die 1 mm proppen en de kartonnen kitnaad. Oorden roest is weer erg realistisch.

Het is dat je een stuk van je werktafel ziet anders zou het zo 1:1 kunnen zijn.
 
Zoals ik in post 44 had aangegeven heb ik nu eerst de dekplanken ingelegd tegen het voorschot (is straks onder de luifel).
Werkwijze iets aangepast door de eerste ervaringen.
De stoppen komen nu op het laatst als de planken er in liggen. Die kan ik dan mooier uitlijnen.
Ook de kartonnen stroken die de naden voorstellen snijd ik nu eerst op de dikte van de planken en pas bij het leggen van de planken druk ik ze in de natte lijmnaden. Dan planken aandrukken en het zit strak.
De stroken zwellen dan zo wat minder op.

Wel een werk om het patroon passend en goed gespiegeld te houden.
Dus om en om werken vanuit het midden.
Ook wijken hier de foto's van het originele schip af van de tekeningen.
Bij het origineel ligt er een plank precies in het midden (als een koningsplank) terwijl op de tekening op de middenlijn een naad is aangegeven.
Ik volg de foto's en voor zover ik het kan beoordelen verschuift de kopse naad in het patroon iedere keer 1/4 van lengte van de langste latten. (afgeleid van de foto's zijn de langste ongeveer 5.50 mtr)
Dat patroon is op deze foto's niet zichtbaar. Tussen het voorschot en de mastvoet zijn de lengtes kort en is een deling niet nodig.
Na wat probeersels met de breedte van de stroken kom ik nu wel redelijk goed uit.

(Ik zal zeker niet vergeten dat het anker nog wat zeewaardiger moet worden gezekerd...)



IMG_1116.JPG


En met de luifel dry-fit er over ziet het er dan zo uit....

IMG_1112.JPG


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me dat het dek is vervangen in de loop van de jaren en dat daarom de tekening en de foto van elkaar verschillen.
Je zou zo de deur openen en op de geur van koffie afstappen die uit de kombuis komt :)
 
Jan,
Mag ik je alsjeblieft vragen bij de foto's te zetten welk het model is en welke de echte!
Ongekend! Ik blijf maar heen en weer scrollen omdat ik het verschil niet zie ;).
Ook zijn je eerdere dekken mooi(er) geworden met de kleinere houtproppen.

With compliments!
Dennis
 
Wat een prachtig model wordt hier gebouwd. Ongeloofelijk gedetailleerd en met zorg uitgevoerd. De wethering maakt het allemaal nog mooier. Diepe buiging voor u skills.
 
Model-bouwen was even op een laag pitje door wat klusjes in en rond huis. Intussen wel door blijven zoeken naar info, en toch wat gevonden over de beplanking bij de stuurhut aan BB (zie ook mijn post 60).
Nu was ik zelf toch al niet helemaal tevreden over de grote breedte variatie van de zwarte breeuwnaden die ontstaat door het zwellen van het zwarte papier. En nu vond ik ook nog informatie waarop in de beplanking duidelijk een opening met een hemelwaterafvoer was te zien . Ook waren er geen 45 graden afgeschuiningen op de hoeken bij de ingang van de stuurhut.
Ja, en dat alles had ik niet voorzien.
Ik heb wel voldoende redenen om aan te nemen dat BB en SB elkaars spiegelbeeld zijn, dus nu wel een excuus om de SB zijde op de nieuwe , veronderstelde "juiste", manier te doen.

Dat geeft het onderstaand (dry-fit) resultaat met een opening voor de waterafvoer. Daarin komt straks de afvoerpijp naar het hoofddek eronder.
Wel weer met de 1 mm proppen en met iets dunner zwart papier voor de naden bevalt mij dit beter. Zo komt het ook beter overeen met de werkelijkheid.

IMG_1136.JPG
IMG_1137.JPG


Dus: Nu de BB zijde maar weer opnieuw......
 
Laatst bewerkt:
Wel wat extra werk Jan, maar je krijgt het steeds beter in de vingers en wordt het helemaal naar je zin. En is de voldoening groter. Succes verder. Gr. Klaas.
 
Twee stappen vooruit en een stap terug.. Wie kent het niet..
Maar deze naden staan veel beter, De dekplanken liggen er een stuk strakker in en beide kanten zijn elkaars spiegelbeeld.
Nu helemaal naar mijn zin.
Deze foto is genomen direct na het vlakschuren. (midden in het beeld de achterste mast..)
Nog wat verfwerk, verouderen en wat roestvlekken erop en de waterafvoeren pasmaken, en dan kan dit van de lijst...

IMG_1147.JPG


Het volgende "leerproject" wordt de afwerking van de patrijspoorten, en met name de klinknagels rondom de patrijspoorten. De koppen daarvan zijn maar 1 mm .

Jan
 
Ernst. Jazeker ga ik dit verder "verouderen". Met sterk verdunde verf (voornl. wit en zwart) maak ik zelf een soort wash.
En dan verwacht straks weer zoiets te krijgen als bij post 60.
Eerst toch wat meer tekening in de nerf proberen te krijgen met de zwarte wash, dan daarover de planken "bleken" met de witte wash, en tenslotte wat "roest" d.m.v. olieverf en poeders van pastelkrijt.

Ik heb ook nog wel getest met azijn en wat toevoegingen (verf, en kleurstoffen) maar dit hout heeft zo'n fijne en dichte nerf dat dit voor mij niet voldoende effect gaf.
 
Laatst bewerkt:
Ok dat is duidelijk, ik zal het volgen.

Ik gebruik voor het verweren van hout, gewoon een potlood en dat veeg ik met een lapje uit.

Zoals hier:
full


full


Met een azijn staalwol mengsel heb ik niet zo goede ervaringen mee, werd veel te donker
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Van de winter ga ik wel eens verder met de rest van de dekken(opbouw).

Succes verder !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ernst. Bedankt voor de tip.
Maar het is die precies die grijze verwering zoals op je bovenste foto's die ik eigenlijk zoek...
Maar mijn hout is nu te geel, dus ik zal daar zeker eerst wel witte/grijze wash op moeten zetten.
Dan met een zachte koperen borstel in de Dremel de houtstructuur wat beschadigen om wat meer "diepte" te krijgen.
Ik kan me helemaal voorstellen dat dit met een zacht potlood kan worden geaccentueerd. Ga dit zeker even uittesten.
Jan
 
Met dank aan het idee van Ernst, heb ik met potlood de grijzige houtverwering kunnen maken.
De foto's via m'n iPhone kleuren wat matjes, maar ik ben zeer tevree met het resultaat.

Na wat experimenteren was dit mijn uiteindelijke werkmethode:
1) De naden vlak schuren.
2) Planken geruwd in de nerfrichting met een Dremel met metalen borstel (zachtere koperen/messing borstel was niet effectief genoeg )
3) Wash van grijze verf om de gele houtkleur te onderdrukken. (gemerkt dat dit het papier in naden toch wat doet zwellen waardoor ook het hele nieuwe er ook af gaat).
4) Grafietpoeder (van potlood geschuurd) met de vingers in de nerven "gemasseerd".
5) Accenten aangebracht met de scherpe punt van het potlood.
6) Met olieverf weer de roest accenten aangebracht langs de randen en bij de afvoeren.
7) Met donker bruine olieverf bij de kopsekanten van de planken wat accenten aangebracht.
7) Tenslotte nog wat pastelkrijtpoeder in een mix van roest kleuren op de olieverf gestrooid.


IMG_1152.JPG


IMG_1153.JPG


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Top hoor, de volgende keer kan je ook de zijkanten van de latjes zwart maken.

Beide kanten met potlood of stift alleen met een stift uitkijken dat het niet door vloeit, als dan de latjes tegen elkaar liggen heb je ook het effect van een zwarte naad.

Hoef je niet te kl*ten met papier.

Nu moet je eigenlijk de boel nog fixeren met een spray, het zelfde spul gebruiken waar ze een potlood tekening mee fixeren.

Als je je vinger een beetje nat maakt en op het het hout wrijft word het grafiet nog donkerder.

Maar ik zou het zo laten in één woord schitterend.
 
Laatst bewerkt:
Ernst.

Ik heb zeker verschillende methodes voor de zijkanten geprobeerd. Ook met een viltstift, maar deze methode met een papieren laagje vond ik het beste resultaat geven.
Vooral vanwege de zichtbare breedte van de naad. Ik had alleen in het begin niet het goede papier.
Maar je hebt wel gelijk dat dit (en zeker deze plaats) wel wat geklieder kan geven. Hier moest ik bijv. ieder plankje (deels) vooraf van een papieren strookje voorzien.
Omdat alles eerst pas gemaakt moest worden. Toen alles er weer uit om alle houten proppen erin te kunnen maken.
Op het hoofddek kan dat anders.
Daar kan ik bij het verlijmen van de dekplankjes de papieren strookjes er gewoon tussen leggen en aandrukken. Daar kan ik nl. de proppen achteraf nog boren en plaatsen.

Mij is deze methode wel bevallen.
Ik zal inderdaad nog wel een beschermlaagje moeten zetten. Maar dat komt wel als meer onderdelen op hun plaats zitten.
(een "vlekje meer of minder" maakt het nu misschien alleen maar realistischer...).

Ik denk overigens niet dat ik zoveel poeder moet gebruiken dat het loont om speciaal daarvoor grafietpoeder aan te schaffen.
De poeders maak ik zelf van een goede kwaliteit vetvrije pastelkrijt. en wat grafietpoeder van een potlood schuren is ook geen opgave.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top