Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Proficiat Jan, als nieuweling in de modelbouw sta ik versteld van zoveel detail.
Heb dan nog een lange weg te gaan denk ik.

Delta,

Ik moet zeggen dat ik nu ook meer details maak dan vroeger, en ik heb eens nagedacht waarom dat eigenlijk is....

En Ik concludeer nu dat het in mijn geval meer te maken heeft met een andere instelling dan met mijn "skills". Ook dat is wellicht ervaring, maar dan wel een heel andere....
In mijn dagelijkse bestaan moet alles "gepland" worden, en als reactie daarop heb ik onbewust geleerd in mijn modelbouw alle planning weg te laten.
Ik doe wat ik leuk vind, wanneer ik dat wil en hoe ik dat wil.

Het effect daarvan is dat ik ineens nu alle tijd heb, en neem, voor zulke details
Ook beleef ik zeker net zoveel plezier aan het uitzoeken als van het maken,
Als je weet hoe iets er uit ziet, (en waarom het er zo uitziet), is vaak het maken daarvan ineens toch een stuk makkelijker.
Dus als ik een tip zou mogen geven aan iedereen die aan modelbouw wil beginnen, is het dat je bij de bouw van een model vanaf het begin moet proberen om de lat zo hoog mogelijk leggen. Ieder model, hoe goed ook, heeft wel een imperfectie. Het gaat er dus om dat je het moment waarop je moet gaan afwijken zo lang mogelijk uitstelt.
Klinkt misschien allemaal wat filosofisch, maar voor mij, en ik weet zeker ook voor vele modelbouwers, werkt het.

Jan

Laatst bewerkt:
Hetgeen je hier schrijft zal ik zeker in gedacht houden en inderdaad de lat zo hoog mogelijk proberen te leggen:thumbsup:

Ik denk dat het eveneens ook belangrijk is " dat je er aan begint" tijdens het bouwen merk je wel wat je moet aanpassen om een goed resultaat te bekomen.
op voorhand denken dat het te moeilijk gaat zijn voor je, is gedoemd te mislukken.

blijf voor al bouwen Jan, wij genieten wel.
vgr Marc

Nadat stuurboord van de nodige onderdelen is voorzien, aan de voorkant nog wat toegevoegd. O.a het ovale bronzen schildje van de werf.
Omwille van de veroudering is het messing dan ook niet schoongemaakt. (is in werkelijkheid ook van enige afstand volledig onleesbaar...).
Ook aan bakboord is de opbouw nu voorzien van de reling , verlichtingsarmaturen en en de zwaaiarm met de lamp.

IMG_1429.JPG

Toch ook maar besloten om met beter passend materiaal, de "bedrading" van de lampen aan de zwaaiarmen en aan de voorkant opnieuw te doen. Daardoor moest ik wel een kleine concessie doen door kleine ophanging/oogje voor de kabel te maken.
Goed, nu zijn de beide zwaaiarmen ook echt beweegbaar, maar dan komt meteen de vraag op.:

Wie weet hoe deze zwaaiarmen in het echt gezekerd werden ?
Zowel wanneer ze uitstaan als wanneer ze ingeklapt tegen de wand zitten?

Daarvan heb ik nl.geen tekeningen of foto's, .

IMG_1431.JPG

De details aan de opbouw aan bakboord zijn nu ook vrijwel gereed., en langzaam maar zeker komt het meer en meer tot leven.
Volgende zaken zijn de afbouw van de twee kleine takels (stuurboord en bakboord) ter hoogte van de schoorsteen en daarna de details op het achterdek en de verstaging van de achtermast. Dan ook maar eens voorzichtig kijken hoe ik de ramen op de machinekamer kan gaan maken.....

IMG_1436.JPG

Vervolgens geprobeerd om gelijkende "D" sluitingen te maken zoals die her en der aan de verschillende ogen hangen.
Gemaakt van 1 mm draad voor de "bocht" en 1,5 mm draad (in het midden terug gedraaid naar 1 mm) voor de pen. Deze zijn alleen decoratief en hoeven niet te functioneren.

IMG_1432.JPG

Laatst bewerkt:
Jan, Waarschijnlijk zat voor het vergrendelen van de lamparm in het onderste lager een stuk vierkant. Door de arm een paar cm op te tillen kon je dan ontgrendelen en 90 graden verder zakte de arm vanzelf weer in zijn "nest". Je ziet zoiets ook wel eens aan het eind van een stukje as van een slinger. Je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Gr. Klaas.

Klaas,

Bedankt voor de suggestie over het vierkant onderin. Dat zou inderdaad een goede mogelijkheid kunnen zijn. Ik kan dat alleen "op schaal" mechanisch niet "hufterproef" genoeg namaken vrees ik en daarom ga ik er maar voor dat de scharnieren een beetje klemmen...

Hier een paar overzichtsfoto's van de huidige stand van zake..
De zijwanden van de opbouw zijn nu voorzien van de laatste details, zoals nog een paar kikkers, de "traptreden" naar het bovendek, en het support voor de kleine kraan.
Hier aan bakboord ligt de kraanarm "rustend" tegen de opbouw naast de schoorsteen. Die kraanarmen (aan bakboord en aan stuurboord) zullen later met ieder 3 kabels aan de top van de arm worden vastgezet.
Een kabel komt vanaf de schoorsteen (montagepunten daarvan zijn ook te zien in post 37 en 38), een kabel vanaf het dek en een kabel vanaf de achterste galg. Maar zulke details komen allemaal pas veel later.

Komende dagen gelukkig wat extra vrije tijd.
Op het programma staan het fabriceren van de andere kraanarm en het lichtarmatuur op het achterdek.
Als er nog tijd overblijft dan ga ik verder met de details op het achterdek en de achtermast..

IMG_1450.JPG

IMG_1451.JPG

IMG_1449.JPG

Laatst bewerkt:
Wederom netjes gemaakt allemaal.

Dat is het fijne van vissersschepen, je kan lekker veel details en verwering toepassen op een kleine oppervlakte.

Ik loop ook met plannen rond om voor een vissersschip te gaan.

Veel succes en "prettige feestdagen"

Jan,
Ik heb het al eens eerder gemeld, je maakt er echt een plaatje van. Daarbij kom ik leuke leerzame weetjes tegen zoals benamingen van onderdelen e.d. Ook die maakt je verslag compleet en uitnodigend om te lezen hoor!

Ik blijf!
Groet Dennis

Bedankt allemaal voor de reacties,
Ik heb inderdaad een voorkeur voor schepen waarop gewerkt wordt. Zoals visserschepen Mooie lijnen en barstensvol met details.
En heel leerzaam, want de typische benaming van unieke onderdelen op zulke schepen kende ik toch echt niet. Maar op dit forum is genoeg kennis en ervaring......
Intussen gisteren en vandaag toch de beide kranen kunnen afmaken, en even provisorisch geplaatst voor het plaatje..
IMG_1471.JPG

Daarna ook de onderdelen van het heklicht gemaakt.
En toen ik die wilde plaatsen viel mij pas op dat deze niet , zoals ik verwachtte, in het midden staat ...maar iets naar bakboord.
En de enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat precies in het midden een staander van de reling staat en dat het niet logisch is om een lamp daarachter te zetten...... .
Misschien is dit gewoon een practische Franse oplossing of misschien heeft de lamp eerst ergens anders gezeten, dat weet ik niet, maar mijn lamp staat dus ook naast de hartlijn....
IMG_1470.JPG

Overigens heb ik wel stiekum besloten om de navigatielichten te kunnen laten branden.
Ik gebruik daarvoor toch "ouderwetse" 3 mm gloeilampjes. Dit omdat ik het zachtere licht daarvan gewoonweg beter vindt passen bij dit schip uit de jaren ' 60.

Laatst bewerkt:
Jan, Het komt wel meer voor dat een navigatielamp iets buiten de hartlijn staat. Op het schip waar ik met mijn ouders op voer zat het heklicht ook iets aan BB. Ziet er allemaal gelikt uit. En inderdaad, gloeilampjes zien er echter uit dan leds. Gelukkig zijn er de laatste tijd ook ledjes met warm wit licht en de juiste weerstand wil ook wel wat helpen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
In de afgelopen dagen de extra vrije tijd gebruikt voor wat werk op het achterdek.
Het plaatsen van de de derde ontluchting, het kleine "koepeltje" naast de mastvoet waarin nog ramen komen. En ook de stagen van de achtermast en de giek (waaraan een klein zeil kan worden gehesen).
Vooral de montagepunten van de stagen op het dek en het scharnier van de giek waren tijdrovende klusjes. Geen tekeningen daarvan, dus alles van een paar foto's namaken.

Ik ben geen visser maar ik dacht begrepen te hebben dat dit kleine zeil aan de achtermast toen gebruikt werd om het schip op koers te houden.
Wie kan mij vertellen hoe dit zeil heet en hoe dit precies werd gebruikt?

IMG_1504.JPG

Laatst bewerkt:
Jan, Het zeil heeft meer een functie om het slingeren te beperken en het helpt om de kop in de wind te houden tijdens het inhalen van de netten. De hoge kop van het schip wil gemakkelijk van de wind "af vallen". Op die manier hoef je minder met het roer te corrigeren, loopt het schip minder vaart en is het gemakkelijker werken aan dek. Gr. Klaas.

Dit noemen ze een "Steun zeil" en inderdaad wat Klaas al schreef waar het voor dient.

Het zeil werd veel gebruikt bij het vleet vissen, om het schip recht in de wind achter de vleet te houden.

Ernst, Vleetvissen deden ze met een logger. Daarbij lieten ze achteruitdrijvend de netten uit. Jan bouwt een trawler en die visten vooruitvarend. Maar het steunzeil hield de kop op de wind. Gr. Klaas.

Ik schrijf ook niet dat met een trawler aan vleet vissen wordt gedaan, alhoewel het met dit type wel kan, het is namelijk geen hek trawler .

Back