Afgelopen dagen nuttig besteed aan het achterdek. En omdat foto's het goed doen....
Dit dek wil ik eerst in de kleur gezet hebben voordat de relingen erop gaan
Het dek heeft de zelfde kleur als het dak op de stuurhut en moet natuurlijk een beetje verweerd zijn.
En het dak op de stuurhut had ik destijds eerst de verflaag gezet en daarna de vlekken van de veroudering erop gemaakt. Toen kreeg ik op dit forum de logische tip om andersom te werken.
Zo heb ik dat nu gedaan. Eerst een metaalachtige onderlaag ( mix van donkerblauw, zilvermetallic en zwart) en daarover roestkleurige laag, dan de donkere vlekken van de belopen delen ( mix van dekkleur en zwart en een heel klein beetje zilvermetallic) tenslotte de uiteindelijke dekleur laag.. Zo heb ik dat nu gedaan, waarbij ik alles in dunne lagen heb opgebouwd.
Door zo op te bouwen kun je de nieuwe laag op bepaalde plaatsen meer of juist minder doorschijnend houden, en hoef je daarna niets weg hoeft te schuren.
En zo ziet dat er dan uit. Daarbij ook maar de "lasnaden" van de platen een accentje gegegeven.
Als dan straks alles op z'n plaats staat kan er lichte witte waas van opgedroogd zeewater overheen...
Het dek loopt door tot aan de opbouw boven de machine kamer en bij de overgang naar de opstaande wanden is de kleur van het dek tegen opbouw meegenomen. Zoals het hoort.
Zie hieronder
Daarna kon de stuurinrichting afgemaakt worden.
D.w.z., ik vond toch dat het duidelijk zichtbare mechaniek met de schroefdraad en de kruiskoppeling voor het lagerblok er wel nog op moesten.
De schroefdraad is gewonden als een veer. Dat was redelijk makkelijk, maar de kruiskoppeling kostte bijna een middag. Maar het is gelukt.
Een werkende kruiskoppeling met een diameter van 3,2 mm
(deze functie is geheel onnodig op het model, maar dit werd aldoende een uitdaging aan mezelf..)
Na het plaatsen ook maar vast wat roestig gemaakt ....