Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Maar natuurlijk het is mijn mening, jij moet gewoon doen wat je zelf vindt.

Maar als ik op die echte boot zat had ik gevraagd welke prutser heeft dat zo opgelost:hammer:

Jan, Spanschroeven zijn in het klein wel te maken van een paar stukjes draad, waarin je op het eind een oogje knijpt. De rechte einden schuif je in een passend stukje pijp en knijpt of lijmt ze op lengte vast. Exemplaren met schroefdraad zullen denk ik te fors uitvallen. Er is in het echt wel een truc om geslagen draad iets langer of korter te maken. We draaiden het wel een halve slag in of uit en dat scheelde best wel iets. Er is op het smalle deel waar de radarmast staat geen gelegenheid om de tuidraden verder te spreiden. De funktie is om het zwiepen van de paal te voorkomen. De grootste krachten komen erop als het schip bruusk wordt gestopt door een grote golf. Paaltjes pikken heet dat en dan kraakt het schip in al zijn of haar voegen. Als het schip rolt zijn de bewegingen vaak veel geleidelijker. Gr. Klaas.

Anders heb ik nog wel een paar van die dingen liggen van BB in verschillende maten. Kan ik je even toesturen als je wilt.
Verder vind ik het wél heel goed gelukt. Ik kan me wel voorstellen dat de stagen pas later zijn aangebracht en dat daardoor de plaatsing wat vreemd is. Het geeft zo'n schip een stoer uiterlijk.

Klaas, zo'n constructie had ik ook in gedachte.
Alleen heb ik daarbij nog twee gedachten...
Ten eerste heb ik nergens die spanners gezien. Maar ik begrijp de opmerking van Ernst daarover wel.
Ook op het model in het museum zitten ze niet... . En op mijn tekeningen staat alleen een dun lijntje...en zijn ook geen spanners ingetekend.
En ten tweede, : Als ik dan spanners maak, moeten ze wel realistische afgemetingen hebben...
Zal weleens verder zoeken naar redelijke verhoudingen.. Dit is ook geen stukje high tech...
De diameter zal toch ook niet veel groter zijn dan ongeveer 1 mm.

Laatst bewerkt:
Jan, Veel dikker moeten ze niet zijn. Op mijn zeilboot waren de spanners in 4 mm draad ongeveer 20 mm in doorsnee. Bij 8 mm draad waren ze ongeveer 30 mm. Gr. Klaas.

Kees, bedankt voor je aanbod, . Ik weet wat je bedoeld, maar daar hoef ik geen gebruik van te maken.
De spanners zullen alleen in uiterlijk erop lijken. Functioneel hoeft niet te zijn.
Als ik de stagen inkort en op dezelfde manier afwerk, dan kan ik de stagen netjes passend maken.
Zal komende week weleens wat experimenteren.

Ik heb met mijn veel te dikke vingers zo ongeveer bepaald tot hoe klein ik kan gaan.

Dan ben ik met een h.o.h. afstand van 12 mm voor een spanner toch echt wel aan het eind van mijn bereik...
Omgerekend zou dit dan in werkelijkheid zo'n 30 cm zijn. Ik denk dat dit redelijk past in de verhoudingen...

IMG_1572.JPG

Voor de vergelijking er even bijgehouden.

IMG_1573.JPG

Vraagje:
Terwijl ik bezig was dacht ik dat het best mogelijk moet zijn geweest om de lengte van de 4 stagen vooraf goed op te meten en te maken.
En toen dacht ik dat het m.i. ook best zou kunnen dat er niet op alle 4 de stagen noodzakelijkerwijs een spanner heeft gezeten.
Dus misschien wel alleen op bijv. de voorste twee stagen, want dat moet volgens mij ook al genoeg zijn geweest om voldoende te spannen.

Is dat een realistische gedachte..? (nogmaals , ik heb nergens info over die aanwezigheid van die spanners gevonden, alhoewel ik de technische noodzaak daarvan wel begrijp ...)

Laatst bewerkt:
Is best wel een mooi maatje Jan. Twee zouden afdoende moeten zijn en het zou me niet verbazen als er helemaal geen spanners op hebben gezeten. Die zie je het meest bij trimbare masten op zeilschepen. Nu ik er verder over nadenk schiet me te binnen dat de spanners op mijn zeilboot op het eind waren voorzien van gaffels met een pin erdoor. Hoefde je geen sluiting meer te gebruiken. Officieel hoorde er dan wel een toggle tussen. Leek op een soort kruiskoppeling en moest ervoor zorgen dat er geen puntbelasting optrad. Gr. Klaas.

Of, hoe en hoeveel zal voor mij wel een raadsel blijven. Daarom heb ik er nu twee spanners tussen gezet. Het totaal beeld is denk ik wel redelijk in verhouding. Daarbij op advies van Kees ook de sluitingen bovenaan niet vergeten..

IMG_1584.JPG

Als het realistisch oogt, dan is het dat ook. Dat is een regel die ik probeer aan te houden als ik aan het bouwen ben. Je bent geen kopieermachine en soms moet je keuzes maken. Een ander had misschien andere keuzes gemaakt, maar dan moeten die dit schip maar zelf gaan bouwen. Ik vind het er erg mooi uit en de harpsluitingen laten het zeer realistisch ogen.

Ziet er prima uit Jan! Ze zijn (of waren) er ook in plastic. Heb er diverse van gebruikt, maar op den duur worden ze bros en breken bij de minste belasting. Van lieverlee vervang ik ze door exemplaren zoals jij ze hebt gemaakt. En ze lijken een stuk echter. Gr. Klaas.

Afgelopen dagen nuttig besteed aan het achterdek. En omdat foto's het goed doen....

Dit dek wil ik eerst in de kleur gezet hebben voordat de relingen erop gaan
Het dek heeft de zelfde kleur als het dak op de stuurhut en moet natuurlijk een beetje verweerd zijn.

En het dak op de stuurhut had ik destijds eerst de verflaag gezet en daarna de vlekken van de veroudering erop gemaakt. Toen kreeg ik op dit forum de logische tip om andersom te werken.
Zo heb ik dat nu gedaan. Eerst een metaalachtige onderlaag ( mix van donkerblauw, zilvermetallic en zwart) en daarover roestkleurige laag, dan de donkere vlekken van de belopen delen ( mix van dekkleur en zwart en een heel klein beetje zilvermetallic) tenslotte de uiteindelijke dekleur laag.. Zo heb ik dat nu gedaan, waarbij ik alles in dunne lagen heb opgebouwd.
Door zo op te bouwen kun je de nieuwe laag op bepaalde plaatsen meer of juist minder doorschijnend houden, en hoef je daarna niets weg hoeft te schuren.
En zo ziet dat er dan uit. Daarbij ook maar de "lasnaden" van de platen een accentje gegegeven.

Als dan straks alles op z'n plaats staat kan er lichte witte waas van opgedroogd zeewater overheen...
IMG_1599.JPG

Het dek loopt door tot aan de opbouw boven de machine kamer en bij de overgang naar de opstaande wanden is de kleur van het dek tegen opbouw meegenomen. Zoals het hoort.
Zie hieronder
IMG_1595.JPG

Daarna kon de stuurinrichting afgemaakt worden.
D.w.z., ik vond toch dat het duidelijk zichtbare mechaniek met de schroefdraad en de kruiskoppeling voor het lagerblok er wel nog op moesten.
De schroefdraad is gewonden als een veer. Dat was redelijk makkelijk, maar de kruiskoppeling kostte bijna een middag. Maar het is gelukt.
Een werkende kruiskoppeling met een diameter van 3,2 mm
(deze functie is geheel onnodig op het model, maar dit werd aldoende een uitdaging aan mezelf..)
Na het plaatsen ook maar vast wat roestig gemaakt ....
IMG_1598.JPG

Laatst bewerkt:
Net echt Jan! Klasse. Op de naar voren stekende helmstok kan in de twee ogen de noodstuurinrichting worden bevestigd. Die zal bestaan uit 2 talies waarvoor om het andere eind op vast te zetten aan de rand van de accomodatie ook twee ogen moeten zitten. Aan elke kant dus één. Kan je ergens op een foto zoiets ontdekken? Is geen kritiek hoor! Puur belangstelling of ik dat goed interpreteer. Gr. Klaas.

Klaas, zulke kritiek kan ik goed hebben....
Je verhaal klopt helemaal.
Die ogen komen inderdaad later nog tegen de rand.
(Ps: zie ook post 17)

Aan de rand komen nog wel een paar details. Bijv. zelfde ogen voor de giek, maar ook nog de steunen voor de stagen naar de achterste visgalgen.
En op het dek komt natuurlijk ook nog een reddingsvlot. Het komt nog wel vol...
Jan

Laatst bewerkt:
Keurig Jan,je heb je huiswerk goed gedaan.

Je kan op donkere oppervlakken, ook nog een beetje zout effecten toepassen.

Ernst,
Dat huiswerk komt ook zeker van de gewaardeerde reacties, waaronder die van jouw, op dit forum.
Zout effecten gaan zeker ook nog komen Dat had ik ook aangegeven ( > "witte waas van opgedroogd zeewater".)

Op deze foto is de "witte waas" op de stuurhut wel te zien,
Het is een subtiel verschil, maar toch wel duidelijk denk ik .
Foto is gisteren met de IPhone gemaakt bij kunstlicht en al de foto's worden niet nabewerkt.
Daardoor hebben de kleuren wel wat minder contrast...

IMG_1600.JPG

Laatst bewerkt:
Back