Bedankt voor de tip Ernst.
Afgezien van de toch niet helemaal perfecte vorm van de klemmen, is deze methode, incl. het stukje krimpkous, wel eenvoudig en (zeker zo belangrijk...) ook goed te herhalen.
Volgende uitdaging is het maken van de reling op de bovenbouw.
Ook hiervan blijken de tekeningen niet helemaal perfect.
Zo was bijv. een deel van de reling achter de trap oorspronkelijk ca. 15-20 cm hoger, maar dat staat niet zo op de tekening.
Wie weet waarom er dit hoogte verschil is?
Dat oorspronkelijke uiterlijk is wel weer een leuk detail en heb ik ook maar aangehouden. Wel met een beetje fantasie omdat ik bijv. niet de details heb van het verloop van de bovenste relingbuis naar de trapopgang.
Dit heb ik nu afgeleid van de positie van staanders, en de positie van de steunen naar de trapopgang. Lastig klusje om strak te krijgen, maar is wel goed gelukt.
Hier wat foto's van het hekwerk aan BB kant.
Meeste is gemaakt van buis 1,5/1 mm, behalve voor de stukken met de bochten. Die zijn massief omdat dat bij het buigen vorm houdt.
In de staanders soldeer ik vooraf een stukje 1 mm staaf. Daarmee positioneer ik de staaf en een klein gaatje in het dek. Werkt perfect. Belangrijk daarbij is om alles perfect te laten passsen zodat het zonder spanning gesoldeerd kan worden.
Aan de uiteinden van de losse stukken vijl ik nog een groefje. Makkelijk bij het positioneren en het zal een betere soldeerverbinding geven.
.
De grootste uitdaging was wel om de bovenste reling staaf uit 1 deel te maken. Dit om de constructie zo strak en ook zo sterk mogelijk te houden.
Hieronder weer een stapje verder. Hier is het verhoogde stuk te zien. Dat begint direct bij de trap (rechtersteun eindigt al hoger) en loopt dan door tot ongeveer halverwege. Daarachter verlaagt het weer en is de hoogte weer gelijk aan bijv. het stuk vanaf de trap naar de stuurhut.
En nu het zelfde doen, in spiegelbeeld, aan SB kant om daarna aan de schuine achterkant alles aan elkaar te passen.
Wordt vervolgd.