Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

:
image.jpeg

Zoiets misschien Jan?
Deze vlotten zijn in gebruik genomen in WO2 , en hebben nog dienst gedaan tot in de jaren '60.

Makkelijk te maken en toch authentiek, je kan ze recht op plaatsen of liggend.

Of schuin op een frame, richting het water.

En in de door jou gewenste groote, ze werden gewoon met de hand over de muur gekieperd

De vlotten waar jij aan refereert zijn volgens mij pas ergens half de jaren '70 in zwang gekomen.

De marine zal ze wel iets eerder hebben gehad.

Laatst bewerkt:
Het is maar een idee, de veerboot hier had ze voor kort nog steeds.
Maar zelf opblaasbare vlotten,waren zeker niet aanwezig in het tijdsbeeld van het vissersschip.
Ik denk dat Jan er wel uit komt,ik denk dat er wel ergens een foto te vinden is van een trawler uit die periode dat de foto gemaakt is.

Hier een foto van een vlot van begin 50 er jaren. Het schip is gebouwd in usa om hier in nl als zijtrawler gebruikt te kunnen worden. Na de oorlog

10462624_454652261338267_8102330336794754179_n_zpszsn31vgo.jpg

En hier een menneke zittend op zo'n kist waar reddingspullen in zouden zetten\

10409334_454651998004960_703248856027707367_n_zps2jqcosqm.jpg

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Maar in tegenstelling tot wat Ernst aangeeft is het daarmee helemaal niet opgelost, De verwarring,is eigenlijk alleen maar groter ..
Maar ik heb wel een nieuw inzicht op basis van de levensloop van het schip..

Het schip is gebouwd in 1957/1958 onder de naam "Pactole" (nr. LO4119).
En het is aannemelijk dat er toen een houten sloep opgezet is. Dat hadden deze schepen toen eigenlijk allemaal.
Alleen zijn er geen beelden /tekeningen meer van die begintijd en die zouden eigenlijk wel nodig zijn .
Bij dit schip loopt de bediening van het roer nl. over het dek, Dit is m.i. ook juist zo'n mooi detail, maar deze roer constructie, incl de noodvoorziening, (zei ook eerder in dit verslag) moet op de een of ander manier ook mede- bepalend zijn geweest voor de afmetingen en vooral de positionering van de sloep. Zonder verdere gegevens kan ik dat niet uitvoeren.
Maar.....
Het schip is in 1971 verkocht aan rederij Nicot in Concarneau en toen omgedoopt tot Hemerica. (met nr CC 4119). Dat betekent dat het schip al 13 jaar oud was toen het onder de naam Hemerica ging varen.
En dan past het weer perfect bij het verhaal van Klaas dat de rafts de vervangers zullen zijn van de oorspronkelijke houten sloep (of zoals Kees aangaf> een kist).
Dat leidt dan tot de conclusie dat de "moderne" rafts op de tekeningen (en ook op het museum schip ) wel degelijk historisch verantwoord zijn voor het schip in de actieve periode vanaf 1971 tot ongeveer 1980....
Zoals ik eerder aangaf vind ik een sloep op het dek mooier staan maar zal dat waarschijnlijk toch niet kloppen bij de periode onder de naam Hemerica. Dus wacht ik nu eerst nog even af ofdat ik antwoord krijg van het musuem.
Maar als dat niets oplevert gaan het dus wel rafts worden.....

Laatst bewerkt:
Heb nog even naar de foto's op de site van de Hemerica zitten staren. In gedachten zie ik een sloep dwars op het achterschip staan. Die zou dan met de boom aan de achtermast opgepakt kunnen worden. Geen flauw idee hoe lang die boot dan zou kunnen zijn om tussen het railingwerk te passen. Aan de relatief kleine schhorsteen leid ik af dat het een motorschip is. Midden 50-er jaren bouwden de Duitsers soortgelijke trawlers, maar dat waren stoomschepen. Die hadden overdekte gangboorden met aan weerszijden een sloep. Zoek maar eens op Johannes Kruss. Wat me opviel op de foto van de brug van de Hemerica is dat het stuurwiel aan de voorkant van de stuurlier zit. Hopelijk krijg je nog info m.b.t. de originele positie van de sloep of een ander reddingsmiddel. Dat zou beter bij het schip passen dan een opblaasvlot. Verder wordt het een beauty Jan! In mijn optiek meer waard dan de echte. Gr. Klaas.
https://www.fondation-patrimoine.or...35/detail-bateau-l-hemerica-a-concarneau-2938

Klaas, je bent er weer snel bij.
Dwars zou een optie kunnen zijn . Maar dan wel een voor een heel klein bootje. Het achterschip loopt rond en ook de lijnen van de giek zitten dan in de weg.
Op de zwart/wit foto bij de aanvang van dit verslag lijkt er wel "iets" achterop te liggen, maar ik kan dat niet definieren.
Het is inderdaad een motorschip. Met een 600 pk Duvant motor die nog deels in het museum schip zit.
Dat het stuurwiel aan de voorkant van de stuurstand zit is inderdaad wel opvallend.
Was allemaal wel heel simpel toen.. Er zit overigens wel een zitje aan de stuurstand.... toch nog enige luxe voor de schipper....

Laatst bewerkt:
Het object op het achterdek heeft wel iets van een U-vormig bootje, waarschijnlijk met metalen drijvers. Inderdaad niet duidelijk te onderscheiden.
Zat nog even te denken over de positie van het stuurwiel. Je schreef dat de ramen open konden. Waarschijnlijk stond de schipper tijdens werkzaamheden aan dek tussen het wiel en een van de open ramen. Inderdaad allemaal heel simpel, maar wat je niet had kon ook niet stuk. Als ik zo de gehavende steven zie, dan gingen ze er niet al te zachtzinnig mee om. Nu belemmert zo'n hoge kop wel het zicht bij gemanoeuvreer in een nauwe haven. En dan met een hand aan de regulateur en de andere met de arm schuin achteruit aan het stuurwiel. Weet niet of ze daar met de kop tegen een havenmuur meerden. Toch wel leuk om met zoiets eens een stap terug in de tijd te maken. Nu heb ik wel niet gevist, maar wel de ontwikkeling van dat soort technieken meegemaakt. Da's de andere kant van het ouder worden/zijn. Waarmee ik niet wil klagen hoor! Kijk terug op een mooie tijd, waarin ik een hoop ervaring heb opgedaan. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.

Klaas.
Klopt helemaal. De schipper communiceerde via een "open raam" en stond daarbij tussen het stuurwiel en het raam.
Maar ook de regulator en alle andere middelen (kompas, radar, echo enz) staan allemaal praktisch tegen de ramen aan...Allemaal heel krap. Maar "bij het raam" was duidelijk zijn werkplek...

Hieronder een vroege foto van de opzet/inrichting van de stuurhut. Een stukje (gesleten) houtenvloer . De stuurstand in het midden waar aan de voorkant het stuurwiel komt, en met aan de rechterzijde het plateautje van het zitje.
De kastjes in de hoeken zijn overigens niet conform het origineel.
Deze heb ik toegevoegd om de montage punten en de draad-doorvoeren van de deklichten aan de voorkant en de zwaaiarmen aan beide zijkanten wat netter weg te kunnen werken.

IMG_1004.JPG

Nog zoiets :
De enige toegang naar de brug was via de opgang aan de buitenkant. Geen trap binnen. De enige toegang naar het verblijf van de schipper en de radioruimte was ook via de brug.
Het basis concept van deze schepen is ook al heel oud en is pas wezenlijk veranderd na de komst van de hektrawlers.

Ik lees nu pas dat het schip pas vanaf 1971 de naam heeft gekregen die jij wilt bouwen. Dan heeft het schip so goed als zeker dingy's gehad. Wel even zoeken naar de juiste vormen want die is wel wat veranderd in de loop van de jaren

Kees.

Mooie foto. Herkenbaar en erg vergelijkbaar met mijn scheepje.
Deze opstelling zou ook kunnen, maar misschien zit mijn giek te laag..
Als ik de opties zo eens beoordeel op mijn model zou zo'n bootje toch maximaal 3 tot 3,5 mtr geweest kunnen zijn. Zeker niet langer.
Maar weet jij toevallig wat een gebruikelijk type was zo rond 1960-1970. en weet jij misschien ook wat de gangbare afmetingen.waren?

Ja toen je het over een sloep en de stuurinrichting had moest ik direct aan dit plaatje denken. De sloep is weggeslagen door een klap water en daarom is deze foto waarschijnlijk ook gemaakt. Geen idee waarom maar foto's van het achterdek zijn zeldzaam.
De afmetingen weet ik niet eerlijk gezegd maar ik weet wel dat er meestal houten overnaadse sloepen meegingen. Het waren stevige jongens want ze werden niet alleen als reddingsboot gebruikt.
Ik kan je eventueel een algemeen plan sturen waarop je de maat van de sloep kan opmeten? Ik heb er één van een vlaamse trawler waarom voor-zijn en bovenaanzicht van de sloep staan vermeld.

Groeten, Kees

Op mijn coastertje uit 1967 staan 2 spitsgat 16 voets sloepen op de tekening. Een kleine 5 meter dus. Er was accommodatie voor 6 personen. Op het filmpje zie je een overnaads platgat. Wel geen vissersschip, maar toch een idee uit die tijd. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor het meedenken, En ook Erwin voor je aanbod.
Maar de definitieve keuze of oplossing heb ik nog niet. Ook het museum heeft nog niets van zich laten horen.
Inmiddels wel vele uren op internet rondgestruind om foto materiaal te vinden, en het is voor mij steeds aannemelijker geworden dat er origineel vanaf 1958 een boot op stond. En wel in de opstelling zoals Kees dat aangaf. Dus in het midden onder de giek en deels boven het stuursysteem.
Maar dit alles lijkt te zijn veranderd in 1971 toen het onder de huidige naam Hemerica (en Concarneau kleuren) ging varen.
Heeft geen haast dus, dit staat nog even "on hold".
Maar er zijn nog genoeg andere klusjes.
Zo zijn bijv. nu alle ramen van de stuurhut afgemaakt.
IMG_1782.JPG

IMG_1784.JPG

en het nodige pas- en soldeerwerk aan de achtermast (alle traptreden en de kikkers onderaan zijn gereed) .

IMG_1787.JPG

Beide klusjes kostten me toch wat meer tijd als ik gedacht had...Maar ook dit is nu van de lijst.
Bouwtempo gaat er nu ook een beetje uit met het voorjaar op komst....
Maar mocht het toch nog "modelbouwweer" worden.....op de lijst staat nog het e.e.a. aan klein dekmateriaal zoals diverse bevestigingspunten enz...

Laatst bewerkt:
Heb voor mijn gevoel nog niet alle gegevens/bevestigingen over de reddingsmiddelen achterop.
Het zullen wel dingy's worden...

Toch nog een wat andere dingetjes kunnen doen door het slecht weer. Zoals wat meer details aan - en bij de masten.
Bij de achtermast moest nog een spanner. Voor zover ik kan zien wordt hiermee de draad tussen de voor en achtermast gespannen. En aan deze draad lijkt de antenne te hangen.

IMG_1806.JPG

Verder zijn op het achterdek bevestigingspunten aangebracht. In totaal 4 stuks.
Twee zijn voor de stagen van de giek van de achtermast , en zijn twee voor de draden bij een eventueel gebruik van de nood-stuurinrichting.
IMG_1788.JPG

Daarna ben ik begonnen aan de verdere afwerking en detaillering van de voorste mast.
Constructie is vrijwel klaar. Nu alleen de de trap nog.
Hier zijn vaste stagen en de versterking te zien.
Overeenkomstig het origineel zijn de stagen d.m.v. pennen bevestigd en zo blijft deze ondersteuning wegneembaar.

IMG_1808.JPG

De mastvoet is nu voorzien van bouten en kikkers. En ook zichtbaar zijn de bevestigingspunten voor de steunen naar de galgen (net boven de rollen ).

IMG_1792.JPG

De komende grote klus wordt het aanpassen van de scheg, schroefasdoorvoer en de roerconstructie .
Deze zijn in onderdelen wel al zo ver klaar dat dit kan worden aangepakt, maar dat wordt wel een klus voor het komend winterseizoen.
Zal tussendoor wel overdenken hoe de grote lier kan worden gemaakt...

Dus ter afsluiting van deze post een overzicht van de huidige staat. De vorm en silhouet komen er steeds meer in...

IMG_1800.JPG

Laatst bewerkt:
Back