scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door han mul, 24 jun 2009.

  1. Hip

    Hip

    Lid geworden:
    21 aug 2007
    Berichten:
    18
    In 1975 stond de Friesland bekend als de snelste jager van de vloot. Wist er 42 knopen uit te persen op vier ketels. Klinknagels vlogen je om de oren, maar het ging wel hard.

    Recht zoo...
    Hip
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo han

    voor je keperweefsel doet zou je niet een laagje G4 zetten ???
    dat dringt lekker diep in het hout zodat het zeker water bestendig wordt

    mooie romp en die lijm die ken ik maar al te goed
    vast is vast dat is wel zeker met dat spul

    groetjes raf
     
  3. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi raf,
    Ik ken dat G4 eigenlijk niet, ik heb het nog nooit gebruikt.
    Voor afdichting/waterdicht lijkt mij een van beiden voldoende.
    Is G4 vloeibaar, vergelijk bijvoorbeeld tinner, of is dit stroperig ?

    Een laminaat met bijvoorbeeld keperweefsel heb ik al vaker gebruikt. Is sterk, je kan tenminste eens ergens tegenop knallen. ( Vraag maar aan luc met z'n Tromp :) ) Is waterdicht. En je hebt vrij snel door wanneer je te veel wegschuurt.
    Het geeft daarnaast wat extra rompdikte waardoor je een grotere tolerantie overhoudt om de laatste fouten weg te schuren of lijnen te accentueren.

    Groet,
    Han.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo han

    G4 is een poluerethaen vernis
    dus redelijk lopend en daarom dringt het ook diep in je hout
    daarboven op moet je nog wel je epoxy zetten maar het is een soort extra bescherming voor zowel binnen als buiten kant van de boot
    als je BV een balsa stokje er mee zo insmeren dan wordt het zo hart als een vuren lijstje van dezelfde dikte maar wel lichter van gewicht
    zoeken bij vosschemie of hier op het forum op G4
    er is reeds veel over geschreven

    groetjes raf
     
  5. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    een epoxy bied meer dan genoeg bescherming ;) waarschijnlijk meer als een G4. voor delen die niet bekleed worden is G4 wel mooi natuurlijk, maar daar kan epoxy ook prima ;)
     
  6. stoker

    stoker

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Ridderkerk
    In 1975 stond de Friesland bekend als de snelste jager van de vloot. Wist er 42 knopen uit te persen op vier ketels. Klinknagels vlogen je om de oren, maar het ging wel hard.

    Recht zoo...
    Hip


    Klinknagels, waar zaten die dan?

    stoker
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hij spreekt over 4 ketels
    Dus zullen het wel stoomketels geweest zijn
    En die waren dus meestal geklonken
    mvg
    Frederik
     
  8. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Nou weet ik 't niet meer.
    Moet er straks nou zwarte of witte rook uit de schoorstenen ????????

    Ik kan mij de nederlandsche marine overigens niet op stoom voorstellen.
    De belgische misschien, Raf ?

    Han
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2009
  9. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    De jagers van de friesland klasse hadden stoomturbines, deze stoom werd in ketels opgestookt.

    Een mooi linkje: MARINE IN BEELD :: Onderzeebootjager 'Holland- & Frieslandklasse'

    Mijn vader heeft overigens gevaren op de hr. ms. Friesland, heb weinig fotos gezien dat ze in volle vaart was en rook uitblies. Op de fotos in het linkje zie ik dat niet.

    Lijkt me not done voor een marineschip, je ziet ze dan ook van mijlenver aankomen lijkt me. Vaak zie je dit havens nog wel eens gebeuren, bij het geven van een stoot gas. Dan blaast de schoorsteen even alle roet en rotzooi de lucht in.

    Gr robin
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Is mijn antwoord dan zo slecht
    En de marine zal best wel een stoomtijdperk hebben gehad hoor
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, Frederik, je antwoord was prima...

    @Han: voor de komst van gasturbines waren stoomturbines voor middelgrote en grote schepen dé manier om een schip met een bloedgang aan te drijven.
     
  12. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Dacht ik toch dat er na de tweede wereldoorlog niet meer onder stoom gevaren werd. Weer wat wijzer geworden.
    De romp zit ondertussen in de polyester. Ik zal binnenkort eens wat fotoos plaatsen.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    typ op wikipedia maar eens Friesland klasse in.
    Dan lees je o.a. dit:


    "De jagers van de Frieslandklasse waren voorzien van twee ketelruimen en twee machinekamers. Beide ketelruimen waren uitgerust met twee Babcock & Wilcox ketels met regelbare oververhitter vuurhaard. Uit economisch oogpunt werd er gevaren op één ketelruim. De machinekamers waren voorzien van hoge- en lagedrukturbines en een uitschakelbare kruisvaartturbine voor economische vaart. Het vermogen bedroeg 60.000 apk. De ontwerpsnelheid bedroeg 36 knopen (zeemijl/uur), in de praktijk konden sommige eenheden zelfs 42 knopen halen."
     
  14. stoker

    stoker

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Ridderkerk
    Er waren inderdaad 4 ketels verdeeld over 2 ketelruimen.
    Ik heb zelf in die ketelruimen gewerkt en gevaren, maar klinknagels heb ik niet gezien.

    groeten, stoker
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Waren die dan al gelast net na de oorlog dus
    mvg
    Frederik
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo frederik

    na 41 werden de duitse duikboten reeds gelast dus ik denk wel dat de techniek van het lassen op het laatste van de oorlog wel door verchillende landen zo geperfectioneerd was dat ze een ketel konden lassen

    groetjes raf
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dan zal dat wel een soort gezegde zijn
    Als dat de klinknagels rond vlogen he

    Ps
    Ze vlogen dus wel om je oren
    Heb het nog even nagekeken hoor
    mvg
    Frederik
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2009
  18. stoker

    stoker

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Ridderkerk
    Het is inderdaad een soort gezegde.
    Ik heb nog een foto van een B&W ketel van een B-jager (Friesland-klasse)
    Op die foto is te zien dat de stoomhouder en de drie waterhouders gelast zijn.
    De ketelombouw (het gedeelte waarbinnen de verbranding plaatsvindt en nagenoeg drukloos is) is met bouten in elkaar gezet.
    Hoe die foto op dit forum te plaatsen weet ik niet.
    Als iemand dit wil doen, geef een mailtje en ik stuur hem op.

    groeten, stoker
     
  19. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Heren,
    Ga gerust door met de discussie.
    Altijd leuk om van ervaringsdeskundigen te horen hoe het er op die schepen aan toe ging.

    Ondertussen pruts ik lekker door.

    De romp is geschuurd.

    [​IMG]

    Vervolgens in de polyester laminaat gezet.
    [​IMG]

    En van z'n voetstuk gehaald. Ik vindt 'm nog niet helemaal 100%. Wordt dus weer schuren, plamuren etc... En natuurlijk op dezelfde bouwwijze gaat straks het dek er ook op.

    [​IMG]
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    effe door prutsen noemt hij dat hahahaha
    mooie romp al kun je der op een foto niet zoveel over zeggen maar normaal zou ze kaarsrecht moeten zijn op deze bouw wijze
    ik blijf volgen want dit wordt echt een mooieboot

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina