scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

In 1975 stond de Friesland bekend als de snelste jager van de vloot. Wist er 42 knopen uit te persen op vier ketels. Klinknagels vlogen je om de oren, maar het ging wel hard.

Recht zoo...
Hip
 
hallo han

voor je keperweefsel doet zou je niet een laagje G4 zetten ???
dat dringt lekker diep in het hout zodat het zeker water bestendig wordt

mooie romp en die lijm die ken ik maar al te goed
vast is vast dat is wel zeker met dat spul

groetjes raf
 
Hoi raf,
Ik ken dat G4 eigenlijk niet, ik heb het nog nooit gebruikt.
Voor afdichting/waterdicht lijkt mij een van beiden voldoende.
Is G4 vloeibaar, vergelijk bijvoorbeeld tinner, of is dit stroperig ?

Een laminaat met bijvoorbeeld keperweefsel heb ik al vaker gebruikt. Is sterk, je kan tenminste eens ergens tegenop knallen. ( Vraag maar aan luc met z'n Tromp :-) ) Is waterdicht. En je hebt vrij snel door wanneer je te veel wegschuurt.
Het geeft daarnaast wat extra rompdikte waardoor je een grotere tolerantie overhoudt om de laatste fouten weg te schuren of lijnen te accentueren.

Groet,
Han.
 
hallo han

G4 is een poluerethaen vernis
dus redelijk lopend en daarom dringt het ook diep in je hout
daarboven op moet je nog wel je epoxy zetten maar het is een soort extra bescherming voor zowel binnen als buiten kant van de boot
als je BV een balsa stokje er mee zo insmeren dan wordt het zo hart als een vuren lijstje van dezelfde dikte maar wel lichter van gewicht
zoeken bij vosschemie of hier op het forum op G4
er is reeds veel over geschreven

groetjes raf
 
een epoxy bied meer dan genoeg bescherming ;) waarschijnlijk meer als een G4. voor delen die niet bekleed worden is G4 wel mooi natuurlijk, maar daar kan epoxy ook prima ;)
 
In 1975 stond de Friesland bekend als de snelste jager van de vloot. Wist er 42 knopen uit te persen op vier ketels. Klinknagels vlogen je om de oren, maar het ging wel hard.

Recht zoo...
Hip


Klinknagels, waar zaten die dan?

stoker
 
In 1975 stond de Friesland bekend als de snelste jager van de vloot. Wist er 42 knopen uit te persen op vier ketels. Klinknagels vlogen je om de oren, maar het ging wel hard.

Recht zoo...
Hip


Klinknagels, waar zaten die dan?

stoker

Hij spreekt over 4 ketels
Dus zullen het wel stoomketels geweest zijn
En die waren dus meestal geklonken
mvg
Frederik
 
Nou weet ik 't niet meer.
Moet er straks nou zwarte of witte rook uit de schoorstenen ????????

Ik kan mij de nederlandsche marine overigens niet op stoom voorstellen.
De belgische misschien, Raf ?

Han
 
Laatst bewerkt:
De jagers van de friesland klasse hadden stoomturbines, deze stoom werd in ketels opgestookt.

Een mooi linkje: MARINE IN BEELD :: Onderzeebootjager 'Holland- & Frieslandklasse'

Mijn vader heeft overigens gevaren op de hr. ms. Friesland, heb weinig fotos gezien dat ze in volle vaart was en rook uitblies. Op de fotos in het linkje zie ik dat niet.

Lijkt me not done voor een marineschip, je ziet ze dan ook van mijlenver aankomen lijkt me. Vaak zie je dit havens nog wel eens gebeuren, bij het geven van een stoot gas. Dan blaast de schoorsteen even alle roet en rotzooi de lucht in.

Gr robin
 
Nou weet ik 't niet meer.
Moet er sraks nou zwarte of witte rook uit de schoorstenen ????????

Ik kan mij de nederlandsche marine overigens niet op stoom voorstellen.
De belgische misschien, Raf ?

Han

Is mijn antwoord dan zo slecht
En de marine zal best wel een stoomtijdperk hebben gehad hoor
 
Nee, Frederik, je antwoord was prima...

@Han: voor de komst van gasturbines waren stoomturbines voor middelgrote en grote schepen dé manier om een schip met een bloedgang aan te drijven.
 
Dacht ik toch dat er na de tweede wereldoorlog niet meer onder stoom gevaren werd. Weer wat wijzer geworden.
De romp zit ondertussen in de polyester. Ik zal binnenkort eens wat fotoos plaatsen.
 
typ op wikipedia maar eens Friesland klasse in.
Dan lees je o.a. dit:


"De jagers van de Frieslandklasse waren voorzien van twee ketelruimen en twee machinekamers. Beide ketelruimen waren uitgerust met twee Babcock & Wilcox ketels met regelbare oververhitter vuurhaard. Uit economisch oogpunt werd er gevaren op één ketelruim. De machinekamers waren voorzien van hoge- en lagedrukturbines en een uitschakelbare kruisvaartturbine voor economische vaart. Het vermogen bedroeg 60.000 apk. De ontwerpsnelheid bedroeg 36 knopen (zeemijl/uur), in de praktijk konden sommige eenheden zelfs 42 knopen halen."
 
Hij spreekt over 4 ketels
Dus zullen het wel stoomketels geweest zijn
En die waren dus meestal geklonken
mvg
Frederik

Er waren inderdaad 4 ketels verdeeld over 2 ketelruimen.
Ik heb zelf in die ketelruimen gewerkt en gevaren, maar klinknagels heb ik niet gezien.

groeten, stoker
 
hallo frederik

na 41 werden de duitse duikboten reeds gelast dus ik denk wel dat de techniek van het lassen op het laatste van de oorlog wel door verchillende landen zo geperfectioneerd was dat ze een ketel konden lassen

groetjes raf
 
hallo frederik

na 41 werden de duitse duikboten reeds gelast dus ik denk wel dat de techniek van het lassen op het laatste van de oorlog wel door verchillende landen zo geperfectioneerd was dat ze een ketel konden lassen

groetjes raf

Dan zal dat wel een soort gezegde zijn
Als dat de klinknagels rond vlogen he

Ps
Ze vlogen dus wel om je oren
Heb het nog even nagekeken hoor
mvg
Frederik
 
Laatst bewerkt:
Dan zal dat wel een soort gezegde zijn
Als dat de klinknagels rond vlogen he

Ps
Ze vlogen dus wel om je oren
Heb het nog even nagekeken hoor
mvg
Frederik

Het is inderdaad een soort gezegde.
Ik heb nog een foto van een B&W ketel van een B-jager (Friesland-klasse)
Op die foto is te zien dat de stoomhouder en de drie waterhouders gelast zijn.
De ketelombouw (het gedeelte waarbinnen de verbranding plaatsvindt en nagenoeg drukloos is) is met bouten in elkaar gezet.
Hoe die foto op dit forum te plaatsen weet ik niet.
Als iemand dit wil doen, geef een mailtje en ik stuur hem op.

groeten, stoker
 
Heren,
Ga gerust door met de discussie.
Altijd leuk om van ervaringsdeskundigen te horen hoe het er op die schepen aan toe ging.

Ondertussen pruts ik lekker door.

De romp is geschuurd.

IMG_0401.jpg


Vervolgens in de polyester laminaat gezet.
IMG_0404.jpg


En van z'n voetstuk gehaald. Ik vindt 'm nog niet helemaal 100%. Wordt dus weer schuren, plamuren etc... En natuurlijk op dezelfde bouwwijze gaat straks het dek er ook op.

IMG_0406.jpg
 
hallo

effe door prutsen noemt hij dat hahahaha
mooie romp al kun je der op een foto niet zoveel over zeggen maar normaal zou ze kaarsrecht moeten zijn op deze bouw wijze
ik blijf volgen want dit wordt echt een mooieboot

groetjes raf
 
Back
Top