scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Ha die Han!

Klopt, op de achtergrond zie je de antenne in volle glorie.

full


E.e.a. komt dan overeen met jou tekening in #228. Als je de oude tekeningen bekijkt is de fundatie ook anders. Dus ik ga deze aanhouden.

Groeten Sjaak
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Sjaak. Geweldig zoals je die, achterschoorsteen ,hebt gebouwd. Maar ik heb een vraag, wat voor een materiaal gebruik je voor die ladders en reling. Is dat zo gekocht ? Ik zelf ben ook bezig met de schoorstenen en gebruik ijzerdraad van 1.5 mm rond. Maar het is niet naar mijn zin ,vandaar mijn vraag. Groet Pedro.
 
Hey Johan;

De ladders zijn van aero.... 5mm. De reling is van 1mm polystyreen. Op de schoorsteenkap zijn deze 0,75mm. Handvatten naast de schoorsteenlampen: 0,75mm messing.

Groeten Sjaak
 
Gegroet heren jagerbouwers;

Bezig geweest met de aanzuigroosters van het achterketelruim. Daarbij in mijn archief gezocht naar een duidelijke foto. Toevallig een gevonden en wat schetst mijn verbazing? Kijk even naar de antennes op de achtergrond...

full


Zat dus al die tijd gewoon in mijn archiefje. Leermoment: beter archiveren.

Groeten Sjaak
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niets gepost, maar ook niet stil gezeten.

't is hier het afgelopen jaar een beetje stil geweest omdat ik met de radiobesturing van 't schip aan het experimenteren geweest ben.

Het zwitsers zakmes van de modelbouwer, mijn F-14, is nu voorzien van een USB besturing. En gelijk ook maar op 2.4Ghz gezet. Scheelt weer gehannes met wasknijpertjes op frequentieborden.

Zoals in bijgevoegd FILMPJE te zien is kan ik het schip nu vanaf de F-14 zelf of vanaf de laptop besturen.
In dit filmpje gebruik ik als voorbeeld een primair besturingskanaal en een gemultiplext kanaal.
Totale capaciteit van de USB interface is momenteel;
8 primaire kanalen (standaard F14) en op elk kanaal de mogelijkheid voor een 8 kanaals (proportionele) mux. Of dat handig is ? Totaal niet. :rolleyes:
Uiteraard is de sky the limit, maar indien je te veel kanalen multiplext wordt de reactietijd wat lang. (8 lijkt een praktisch maximum)

't ging mij er eerst om of dit mogelijk was.
Was even wat uitzoekwerk, maar 2.4Ghz + mijn eigen (proportionele) multiplexers vanaf laptop of vanaf de F14 werkt.

Volgens mij heb ik nou de eerste F14 met een werkende USB interface.

Stap-2 wordt een verassing. (zal ook wel weer een jaartje duren)

Han.
 
Hey Pedro;

full


Hierbij het F-dek van de Friesland van Joop van Poorten. Te zien 2 40 mm mitrailleurs met daar tussen de schuilhut voor de uitkijk. Net daarachter de aanzuiglucht en uitlaat hulpketel. 2 Keer de fundatie van de richttoestellen 40 mm daartussen fundatie 2 stuks antennes en daartussen de aanzuig turbofan achtermachinekamer.

De B-jagers in aanbouw op dit moment waarvan ik weet heb; Rotterdam 1:100, Overijssel 1:75, Groningen, Drenthe en Utrecht 1:72. Dus ongekende belangstelling voor de bouw van de wellicht de mooiste schepen die de Marine ooit gehad heeft. In ieder geval de snelste.

Groeten Sjaak[/QUOTE

Heb in de jaren '70 op een aantal B-jagers gevaren in die tijd was de zg schuilhut in gebruik bij de scheepstimmerman, (Kajoe)

gr Harke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo
Deze luiken waren zaten in de slaapverblijven en waren bedoeld om in de haven deze verblijven te kunnen luchten en zeer zeker niet bedoeld om munitie te laden. zowel in het achterschip als in het voorschip zaten grote slaapverblijven voor soms meer dan 40 personen.

gr Harke
 
Na de vakantie (2018) gestart met de bouw van de Friesland. ik kan het bouwverslag volgen tot pagina 13, daarna stopt het, heeft iemand enig idee waarom?
 
Hey Pedro;

full


Hierbij het F-dek van de Friesland van Joop van Poorten. Te zien 2 40 mm mitrailleurs met daar tussen de schuilhut voor de uitkijk. Net daarachter de aanzuiglucht en uitlaat hulpketel. 2 Keer de fundatie van de richttoestellen 40 mm daartussen fundatie 2 stuks antennes en daartussen de aanzuig turbofan achtermachinekamer.

De B-jagers in aanbouw op dit moment waarvan ik weet heb; Rotterdam 1:100, Overijssel 1:75, Groningen, Drenthe en Utrecht 1:72. Dus ongekende belangstelling voor de bouw van de wellicht de mooiste schepen die de Marine ooit gehad heeft. In ieder geval de snelste.

Groeten Sjaak
Dag Sjaak, ik ben de Amsterdam 1:50 aan 't bouwen (heb zo'n 50 jaar geleden gevaren op de Amsterdam en Drente) en toch al 'n eind gevorderd. Ik zoek nog detailfoto's/tekeningen van o.a. de richttoestellen, masten, radars e.d. Heb jij mssn nog beeldmateriaal daarover? Je zou me daar 'n groot plezier mee doen.
 
Scratchbuild onderzeebootjager Friesland klasse

Hallo Han,

Heb deze morgen dit onderwerp gelezen, omdat ik ook plannen heb om Hr. Ms. Drenthe te gaan bouwen.
Ik heb indertijd een tekening besteld bij de marine zelf, en ook die van de NVM.
Wat mij opvalt op die foto's van jou, overigens erg mooi schip, is dat op geen enkele foto van de 12cm kanons de koelvloeistofleiding niet is aangebracht.
De lopen werden gekoeld met glycol, die door die leidingen werd teruggeleid.
Dit was ook wel nodig, omdat ze 42 schoten per minuut konden afvuren, dus 84 moppen ijzer met springstof per minuut.
Heb indertijd op Hr. Ms. Drenthe en op Hr. Ms. Zeeland gevaren, deze laatste dus een A-jager.
In de doorgangen, 3 stuks op het H-dek van SB naar BB konden houten balken worden geplaatst in aangelaste u-balken om ze af te sluiten voor overkomend water tijdens stormweer.
Ook werden bij de achterste doorgang, achter de achterschoorsteen, schuin gemonteerde stalen netten geplaatst om de overkomende golven te breken als bescherming voor het achter dekhuis. .

Groeten Rieks Buter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top