Sd.Kfz.167 StuG IV (Metaal op 1/6)

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Droopy'ke, 30 jan 2011.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi iedereen,

    Binnenkort gaan jullie hier de bouw kunnen volgen van een wel heel speciaal model.
    Ik heb het hier over het Duits gemechaniseerd geschut Sd.Kfz.167 Sturmgeschütz IV. Beter gekend onder de naam StuG IV.

    Ietsje meer info over de StuG:

    Doordat er meer vraag naar gemechaniseerd geschut was, paste Krupp het Sturmgeschütz III aan. De nieuwe, licht aangepaste vorm, het StuG IV, was wat groter, had een ander, beter kanon en was gebaseerd op de Panzer IV in plaats van de Panzer III.

    Het StuG IV had veel succes aan het oostfront. Het werd vooral ingezet door infanteriedivisies. Er zijn er zo'n 1100 van gemaakt van december 1943 tot het einde van de oorlog. In het begin kende het Stug IV niet veel problemen aan het oostfront, totdat de strenge winters kwamen. Doordat de temperaturen zakten tot -30°C, kreeg het Stug IV problemen met bevroren leidingen en koelvloeistof. Ook bleek het geschut moeite te hebben over de metersdikke sneeuw te rijden. De Russische tanks hadden dit probleem niet, aangezien ze gebruik maakten van bredere rupsbanden. Ondanks deze problemen richtte het StuG IV nog altijd veel schade aan bij de Russische troepen, zeker nadat de nodige aanpassingen aan het klimaat en de omgeving gedaan waren.
    Bron: Wikipedia

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het model is van Field Of Armor en is op schaal 1/6.

    Het chassis en bovenbouw van het geschut bestaat uit 0,9mm stalen platen en dit in combinatie met plastic en resin onderdelen.

    Lengte van het model: 111cm, Breedte: 49cm, Hoogte: 36cm, Gewicht: zal de toekomst uitwijzen. ;)

    De StuG zal uitgevoerd worden in een exemplaar van de 17 SS Panzer Division Götz von Berlichingen.

    [​IMG]
    Wapen van de 17 SS Panzergrenadier Division Götz von Berlichingen.

    In afwachting van de bouw zullen alle resultaten van mijn opzoekingswerk (waar ik nu volop mee bezig ben) en nieuwtjes over dit project, hier geplaatst worden.

    In geval dat ik toch nog moest besluiten om het model rc te maken, dan zal ik ten gepaste tijde aan een mod vragen dit topic te verplaatsen.

    [​IMG]


    Wordt vervolgd,


    Droop
     
  2. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    wow... gaaf project, ben benieuwd wat je er van gaat maken, heb je wat foto`s van de doos en het materiaal zoals je het aangeleverd krijgt?

    btw ik zou het zeker RC maken... maar ja, dat ben ik :).... ik denk trouwens dat je NU beter kan bepalen of je het wel of niet RC wilt maken... anders moet je later een heleboel aanpassingen doen... als je het zeker NIET rc wilt maken, kan je bepaalde dingen achterwege laten of intern wat minder mee doen... als je WEL rc maakt of er rekening mee wil houden dat je dat gaat doen, kost dat meer werk. als je hem dan alsnog NIET rc maakt, heb je wel boel werk verzet voor niets :)...

    succes met de bouw!!
     
  3. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    wow... gaaf project, ben benieuwd wat je er van gaat maken, heb je wat foto`s van de doos en het materiaal zoals je het aangeleverd krijgt?

    btw ik zou het zeker RC maken... maar ja, dat ben ik :).... ik denk trouwens dat je NU beter kan bepalen of je het wel of niet RC wilt maken... anders moet je later een heleboel aanpassingen doen... als je het zeker NIET rc wilt maken, kan je bepaalde dingen achterwege laten of intern wat minder mee doen... als je WEL rc maakt of er rekening mee wil houden dat je dat gaat doen, kost dat meer werk. als je hem dan alsnog NIET rc maakt, heb je wel boel werk verzet voor niets :)...

    succes met de bouw!!
     
  4. johannesw

    johannesw

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Hoogezand
    Mooie tank!

    Lijkt helemaal goed in camouflage:

    [​IMG]
     
  5. johannesw

    johannesw

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Hoogezand
    He Droop, ga je nu je Kübelwagen ook voorzien van het embleem van 17 SS Panzer Division Götz von Berlichingen?

    Dan krijg je een echte eenheid.

    [​IMG]
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Kuperus: de foto's van de doos met inhoud volgen zo spoedig mogelijk. :p

    @ Johannes: Ik zou inderdaad het embleem van de kubel kunnen aanpassen. Daar had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. :D



    Droop
     
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    In afwachting dat ik hier de foto's plaats, kunnen jullie alvast van dit filmpje genieten:



    Veel kijkplezier.

    Ik kan jullie ook al verklappen dat het tarra gewicht van de tank nu een 24 kg bedraagt.


    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    hmm wel een erg MAK filmpje :)... tank moet je toch een beetje mee kunnen rauschen :)..
     
  9. johannesw

    johannesw

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Hoogezand
    Wel een maf filmpje, maar wat een mooi geluid heeft ie...
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2011
  10. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    wat voor motor lag er eigenlijk in?
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Maybach HL120 TR (12-cilinder met 300PK)

    Zo eentje dus:

    [​IMG]



    Droop
     
  12. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    De eerste foto's

    Zo luitjes, hier ben ik dan met de eerste foto's van dit project:



    [​IMG]
    Hier zien we al enkele van de 0,9mm stalen platen die samen later de StuG moeten gaan vormen.
    Dit zijn ze uiteraard niet allemaal.


    [​IMG]
    Zakken vol met resin en plastic spullen .
    Die doos is bijna niet te tillen, pffff... .


    [​IMG]
    Om jullie nu al een ideetje te geven van de grootte van dit model: de diameter van een aandrijfwiel (zonder de metalen tanden) bedraagt 11,5 cm.


    [​IMG]
    De bouwbeschrijving bestaat uit twee delen.
    Het grootste gedeelte beslaat de bouw van de tank en het tweede deel beschrijft de montage van de Schuertzen (sideskirts ;) ).
    Alles samen beslaat dit 71 pagina's op A4 formaat.



    [​IMG]
    En hier hebben we een peek inside het verslag.


    Ik ben nu in overleg met de leverancier in de US over hoe ik het beste deze tank eventueel rc gestuurd zou kunnen maken.
    Eer ik een beslissing neem, gaat hij mij eerst foto's opsturen van zo'n rc -StuG.

    Dus er kan nog veel gebeuren.


    Wordt vervolgd,




    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. johannesw

    johannesw

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Hoogezand
    Eeehhhh.... Tikkie groot lijkt me :cool:
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Tja, een tank die maar 6 keer kleiner is dan z'n 1/1 broer is nu eenmaal een groot beestje, Johannes. :D



    Droop
     
  15. dikke hond

    dikke hond

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    Land van Cuijk
    Ik ben wederom reuze benieuwd hoe dit project gaat verlopen! Keep up the good work!
     
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Alles klaarleggen voor de start

    Vandaag ben ik begonnen met de praktische kant van dit project: namelijk het openleggen van de stukken.

    [​IMG]
    De hoeveelheid is zo groot dat die m'n hele werktafel in beslag neemt.


    [​IMG]
    Alle genummerde zakken liggen mooi op volgorde zodat ik straks niet al te veel moet gaan zoeken als ik een onderdeel nodig heb.


    [​IMG]
    Dit is dan dé plaats waar alles zal gebeuren.
    Om het me gemakkelijk te maken heb ik een workmate op een palet-met-wieltjes geplaatst.
    Op die manier hoef ik er niet steeds rond te lopen als er aan de andere kant van het model iets moet gebeuren maar hoef ik maar enkel de hele werkbank te draaien.
    Zoals jullie kunnen zien liggen de eerste stalen platen al klaar.
    Die moeten straks het chassis van de StuG gaan vormen.
    Let ook op de grootte van de platen.



    Wordt vervolgd,


    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. johannesw

    johannesw

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Hoogezand
    Tjonge, dat wordt nog een hele klus.
    Vraagje, moet er aan de ijzeren platen nog iets gebogen worden oid, of kun je alles zo gebruiken?
     
  18. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    btw is het las werk, of montage werk?
     
  19. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Sommig stukken moeten echt in vorm gebogen worden. Gelukkig zijn er met de laser al 'vouwlijnen' aangebracht. Dus dat vergemakkelijkt de zaak.

    Lassen moet ik niet doen. Alles wordt via rivetten aan elkaar gezet.

    Maar tijdens het bouwproces zal alles jullie wel veel duidelijker worden. ;)



    Droop
     
  20. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Dit wordt opnieuw de max van een project. Wow,... wow,... wow,...

    - Luc, als we verder zo zot blijven doen, sluiten ze ons hier vroeg of laat voor op...
    Niet dat da erg zou zijn, dan kunnen we samen bouwen... -

    Enne,... maak deze beauty RC hé, mé alle mogelijke toeters en bellen...

    Heligroeten vanuit heliland,

    Nick
     

Deel Deze Pagina