Sea Wolf probleempjes.

Ik heb me ook in het onderwater gebeuren gestort, en heb een on-afgebouwde sea wolf aangeschaft; natuurlijk zijn daar een paar ingebouwde probleempjes, maar daarover heb ik geen klagen.
Maar ik wil wel graag een beetje advies:
Op de eerste foto staan de servo afdichtingen, en onder de rubber balgjes, zaten andere afdichtingen; dat zijn toch de bekende 'Norbert" onderdeeltjes?
IMG_3218.jpg

dan ben ik er achter gekomen dat de schroefas niet helemaal lekker draait; er zit een zwaar punt in.
Nu is het zo, dat het achterschot van de WTC aan de 'techrek' gelijmd zit, zoals dat ook hoort.
Maar dat betekent wèl, dat de motor/vertraging/schroefas en nooit meer uit kan, zonder breek werk.
De as zit al wel los in het achterschot, is dus draaibaar, maar hij kan er natuurlijk niet uit.

Nu is deze boot ingericht op het statisch duiken met een zak. Ook zit er een LC1 systeem in, wat bedoeld is om te werken met een duiktank, niet met een zak.
Lex heeft me al heel goed op weg geholpen met aanwijzingen, waardoor ik nu overweeg, om een duiktank in te bouwen.
Dat betekent zeker, dat de aandrijving er uit moet, omdat er dan een keer ring in de schroef as koker ingebouwd moet worden. Dat is op zich geen probleem voor mij, ik heb een draaibankje.
Maar dan MOET die aandrijving er uit.
Hoe die je dat?
Ik denk er sterk over om de plaat van het techrek door te zagen aan weerszijden van de motor reductie; daar zou oorspronkelijk het I profieltje door moeten lopen; en dan te versterken met 2 alu. hoeklijntjes en een serie boutjes.
Zoals op de foto te zien is, zijn de "I" profielen niet op de voorgeschreven wijze helemaal naar achteren [en naar voren] aangebracht; geen idee waarom niet.
IMG_3219.jpg

Maar goed, als ik , vóór het doorzagen van het techrek die alu profieltjes al aanbreng, zodat alles, na het doorzagen ook weer op de juiste positie terug komt, dan moet dit toch goed gaan?
Ik ben me er van bewust dat er een behoorlijke trekspanning op het geheel komt, afkomstig van de centrale trekstang aan de voorzijde.
Dus wat is wijs?
Het loshalen van het techrek uit de achterste afsluitkap zie ik echt niet zitten.
Elke info is welkom.
En bedankt alvast.
Cor

hallo cor

door zagen is inderdaad een optie net zoals je geschreven hebt
ik zou aan de zijkant van het techrek een stukje weg halen en het L profiel omlaag monteren;dit ook lijmen niet alleen schroeven
zo verlies je geen sterkte maar win je iets aan plaats (dikte van het techrek)
alsook zou ik overwegen om een baionet sluiting bij norbert aan te schaffen en deze te monteren
ben je van die vervelende stang af en ben je zeker dat je boot dicht is
kost je wel 75 euro maar het is wel veel gemakkelijker
http://modelluboot.de/
de brugge koppelingen zou ik aan de binnen kant monteren
de koppeling in een buisje solderen en dit dan weer terug in de deksel lijmen (endfest300)
zo kan je in de winter deze een beetje ontspannen wat de levensduur ten goede komt

voor het in lijmen alles eerst goed opruwen dan heeft de lijm meer grip
een baxterzak werkt wel goed maar dan met een BTS2
als je een graupner zender hebt op stand 1 zetten
de water lek detectie met een schakelaar en een weerstand als zak vol detectie gebruiken
wat die stang aan gaat
die is eens bij een deelnemer gebroken (u47)en toen kregen we de boot niet meer open
de 6 kant bout was over gegaan en de stang zat nog vast
niet plezant met een boot die aan staat en je moet nog 120 km naar huis
heel de boeg is er afgesloopt moeten worden
dit is ook een reden dat ik dus die baionetsluiting aan raad
blijft een plezante boot

gr raf en succes

Kennelijk zat de hele zaak een beetje onder spanning, ik heb nu geen zwaar punt meer, dus dat doorzagen houd ik voorlopig als een optie voor later, indien nodig.
Heb het hele ding zo'n beetje uitgekleed nu, incl. de servo-doorvoeren, en de hele zaak een beetje op geschoond; nu gaat hij ook lekker in en uit de WTC buis, zonder klemmen en vastlopen.
De trekstang die er in zit is al een RVS M5, dus niet de originele, deze zal niet breken of dol worden denk ik. Een banjonet houd ik voorlopig even in beraad, ik wik niet het hele ding gaan herontwerpen, omdat ik er per slot van rekening nog geen ervaring mee heb; die wil ik hierbij opdoen :D.
De afsluitservo [van de LC1] zat bovenop de 2 roerservos geplakt; op zich geen probleem, maar allen zijn de standaard dikte, en daar is gewoon geen ruimte voor; hiervoor 2 dunnere besteld, van 12 mm dik, zodat het geheel gaat passen, zonder wringen en klemmen.
Even de postbode afwachten....
Cor

Hallo
en is de post bode nu al reeds geweest ???want je vorder niet echt veel hier in je topic.

Zo! jij bent oude topics aan het afstoffen!

Ja de postbode is geweest, en het hele tech rek is opnieuw opgebouwd met aluminium schoten en RVS draadeinden, Ook een duiktank gemaakt waarop het Tripple-S systeem is aangesloten.
Maar ik dacht dat dit elders al is beschreven.
De boot werkt goed, alleen heb ik eenmalig een sloot water binnen gekregen, ondanks het feit dat er geen lekkage was toen ik er eerder luchtdruk op had gezet.
Ik denk dat ik toen slordig ben geweest en dat de antenne draad tussen de afsluiting heeft gezeten; tja, dan dicht het beste systeem niet meer af.
Nogmaals de boot werkt nu goed, en heeft ook op de open dag in Hengelo gevaren; er staan daarvan ook foto's op de site.

Cor

Hallo cor

ik sla topic's op waar ik in gepost heb en kijk die als ik de tijd vind nu en dan eens na.
het is altijd interresant om te zien of een project ook afgewerkt geraakt.
want er zijn er vele die gewoon onder het stof verdwijnen.
en nu we doppen om de week heb ik dus tijd om die topic's 1 voor 1 af te werken.

gr raf

Back