Seagull Pilatus PC-9 Roulette

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bastiaandj, 18 dec 2007.

  1. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Hieronder volgt een bouwverslag van de Pilatus PC-9 van Seagull.

    Vorige week heb ik deze bouwdoos gekocht bij Hobby-in. Nu druk bezig met de bouw. (lees montage)

    http://www.seagullmodels.com/Product.asp?m=2

    [​IMG]

    En zo ziet de inhoud van de doos eruit.

    [​IMG]

    Meer volgt binnenkort.

    Groeten Bastiaan
     
  2. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Deze kist draagt al een tijdje mijn interesse weg. Welke setup ga je gebruiken?
     
  3. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Hoi,

    Ik heb nog een Saito FA-80 liggen. Die komt er op.
    Begin volgende week denk ik hem wel klaar te hebben. Dan zal ik de resultaten van de proefvlucht online zetten.
    Momenteel ben ik nog aan het monteren. De kwaliteit van het vliegtuig is heel goed. Ook de accessoires zijn goed bruikbaar.
    Ik zal het vervolg van de bouw zo snel mogelijk online zetten.

    Groeten Bastiaan
     
  4. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Laat ik nou net interesse hebben in de electro-versie...
    Maar ik ga het volgen, succes ermee!
     
  5. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Vervolg bouwverslag.

    Voor de duidelijkheid, dit is dus de versie van 1,54 mtr spanwijdte.

    De romp:

    De romp is al volledig gemonteerd in Vietnam inclusief pilot, cockpitkap, motorsteun, neuswielbevestiging, stuurstangen, vleugelmoeren en servobevestigingen.
    Al met al echt ARF.
    Het stabilo en kielvlak moeten in de romp verlijmd worden. (eerst de folie verwijderen op die plaatsen).
    [​IMG]
    Vervolgens kunnen de vliesscharnieren worden vastgelijmd met secondelijm en daarna de roerhoorntjes en stuurstangenm aangesloten worden.
    Standaardservo's passen zo in de openingen in de romp.
    [​IMG]
    Daarna heb ik de brandstoftank gemonteerd en geinstalleerd en vervolgens de motor (saito FA-80 op de motorsteun vastgeschroefd. De motorkap is bij gebruik van deze motor net niet lang genoeg om op de normale manier gemonteerd te worden. Dit heb ik opgelost door aan beide zijden een 10x10 hardhout latje op het motorschot te schroeven waaraan de motorkap kan worden geschroefd.
    Het gat in de motorkap moet aan de onderzijde iets ruimer gemaakt worden om de motor netjes vrij te laten komen van de motorkap en aan een kant komen twee kleine gaatje voor het afstelstangetje en de choke bediening. In deze gaatjes heb ik een servo bevestigings rubbertje gedaan om uitslijten van het gat te voorkomen.
    [​IMG]
    De motorkap is gemaakt van glasvezel en is al rood gespoten, ook de beide uitlaten zijn al gemonteerd aan de kap en zijn al zwart gespoten.
    Je hoeft alleen nog de witte streep te plakken op de kap.
    I.v.m. de brandstof heb ik die witte streep niet geplakt met de bijliggende plakfolie, maar met 2k lak gespoten.
    Ook het landingsgestel heb ik rood gespoten om de puntjes op de i te zetten.

    De vleugel:
    [​IMG]
    De bouw van de vleugel is ook heel snel gedaan, want deze bestaat uit twee delen die d.m.v. een alubuis aan elkaar bevestigd worden. Deze buis wordt aan de vleugel gelijmd met epoxi, en over de naad komt een stuk zelfklevende rode folie. Ik heb nog even overwogen om de vleugeldelen deelbaar te houden, maar bij een spanwijdte van 1,54 mtr is het geen probleem om die vleugel in 1 stuk in de auto te vervoeren.
    Door de vleugel moeten nog servodraden getrokken worden.
    Het rare bij de vleugelservo's is dat in deze gaten net geen standaard servo past. Groter maken dan maar met een mes.
    Dit werk is ook snel gepiept, nog even de rolroerscharnieren vastlijmen en het landingsgestel monteren.
    Zo, dan is de vleugel ook klaar.

    Vervolgens alle servo's controleren + uitslagen en vliegtuig balanceren.

    Aangezien ik geen tijd meer had om voor de eerste vlucht de stikkers te plakken, komt dat daarna wel.
    Snel naar het vliegveld voor de proefvlucht.
    [​IMG]
    Vliegtuig tanken, starten en naar de startplaats taxieen, maar ja daar valt het neuswiel eraf.
    Snel even opnieuw monteren, maar wat zie ik daar. er is een heel stuk uit de spinner gebroken, omdat de propeller net iets verdraaid is.
    Dan maar zonder spinner.
    Starten en alle roeren nog even controleren en volgas. Hij stijgt zowat vanzelf op en er hoeft helemaal niets getrimd te worden.

    Hij vliegt super, is snel en wendig.
    Zo nu nog even langzaam vliegen, motor stationair en up geven. Ook dan gebeuren er geen rare dingen, hij valt niet over een kant weg of zo, maar blijft gewoon een beetje in de lucht hangen zelfs bij weinig wind.

    Daarna nog wat rondjes gedraaid en ingezet voor de landing. Ook dit gaat als een eitje.

    Dit is dus een geweldig model erbij die ik iedereen kan aanraden.

    pluspunten:
    -echt ARF.
    -Alle hardware is bruikbaar.

    minpunten:
    - Spinner is van slechte kwaliteit.
    - kleuren van stikkers zijn doorzichtig, waardoor ik achter het ronde logo op de romp eerst een witte bekleding moest plakken over de rode bekleding. (zie foto)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007
  6. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Rutten
    pilatus

    Hallo bastiaan

    hoe vliegt de pilatus nu, bevalt hij nog.
    ik heb er ook interesse naar. heb mijn fourstar gecrasht en zoek wat anders,maar moet wel makkelijk te vliegen zijn.
    ik heb nog een O.S 55 ax 9cc liggen ,past deze wel onder de kap ook als ik deze op 9 uur monteer ipv ondersteboven?
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2008
  7. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    PC-9

    Hallo,

    De Pilatus vliegt nog steeds perfect. Zeer goede vliegeigenschappen. Lage overtreksnelheid.
    Als je de motor dwars zet moet je wel een gat maken voor de cilinderkop.
    De motorbok zit al wel gemonteerd op het vliegtuig. Dit is al in Vietnam gebeurd. De motorbok zit er zo op dat de motor met de cilinderkop naar beneden komt, maar dit zou je natuurlijk wel kunnen ombouwen.

    Groeten Bastiaan
     
  8. Turbi

    Turbi Guest

    Hoi Bastiaan,
    Mooi vliegtuig.
    Ikzelf ga binnenkort ook een pilatus 9 kopen, maar dan van het merk BMI.
    Deze is 10 cm. kleiner van spanweidte als jouw toetsel.
    Zie link http://www.bmi-models.com/#nl/Balsa_&_Fibre_glass/4/129
    Wat voor motor erin komt zal wel een 7.5 ccm worden.
    Van elektro of vierlakt weet ik namelijk niet echt veel, maar dat terzijde.
    Groet Evert.
     
  9. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Hallo Evert,

    Dat is inderdaad ook een leuk ding, lijkt er veel op.

    Groeten Bastiaan
     

Deel Deze Pagina