Seawind bouwen uit FMT bouwplan

Hallo allemaal,

ik ben bezig met het bouwen van de Seawind uit FMT 3/2005.

gegevens:
Span: 1,45 m
Geschat gewicht 1,25 kg
opp: 36,33 dm2

Nu ben ik een absolute leek op het gebied van elektro aandrijvingen en wil ik wat advies inwinnen bij jullie.

Bij FMT vliegen ze de kist met een JETI Phasor 15/4 en een JETI Jes 40-3p; 8x 1250mAh NICD. Nu wil ik heb graag vliegen met een Tsunami 30 regelaar die ik nog heb liggen.
Als motor lijkt mij een motor uit de 100-250 grams reeks geschikt met bijvoorbeeld deze motor: 2814/08 Outrunner 1000KV (100 gram) 1.4Kg op een 3S lipo met een 12x6 APC-E prop (25A!) en met deze accu: LiPo 11.1V 2250MAH (20C) (185 gram)

foto's schiet ik straks nog even.

Nog een ander vraagje: is het mogelijk om de romp helemaal met oracover te bespannen? gaat dat goed in het water?

Hallo allemaal,

ik ben bezig met het bouwen van de Seawind uit FMT 3/2005.

gegevens:
Span: 1,45 m
Geschat gewicht 1,25 kg
opp: 36,33 dm2

Nu ben ik een absolute leek op het gebied van elektro aandrijvingen en wil ik wat advies inwinnen bij jullie.

Bij FMT vliegen ze de kist met een JETI Phasor 15/4 en een JETI Jes 40-3p; 8x 1250mAh NICD. Nu wil ik heb graag vliegen met een Tsunami 30 regelaar die ik nog heb liggen.
Als motor lijkt mij een motor uit de 100-250 grams reeks geschikt met bijvoorbeeld deze motor: 2814/08 Outrunner 1000KV (100 gram) 1.4Kg op een 3S lipo met een 12x6 APC-E prop (25A!) en met deze accu: LiPo 11.1V 2250MAH (20C) (185 gram)

foto's schiet ik straks nog even.

Nog een ander vraagje: is het mogelijk om de romp helemaal met oracover te bespannen? gaat dat goed in het water?

Qua afmetingen zit je dan een beetje tussen de Seawind EP (die ik heb 1m wingspan 800gram) en de z'n grote broer (180cm wingspan 5kg) in.
het lijkt me dan 1,25kg iets te laag geschat is qua gewicht (afhankelijk van het materiaal natuurlijk).
Als gevolg hiervan is je setup dan natuurlijk ook te licht.

De kleine Seawind heeft een 8x6 slowfly prop met een aanbevolen 950kV motor, dit is licht underpowered.
De grote heeft standaard een 3-blads 11x7 met een brandstofmotor, maar bij RC Groups hebben ze een e-conversion gedaan naar een 13x8 APC prop en een 500kV motor.

Hoi,
Een poosje heb ik mijn Robbe Cardinal vanaf het water gevlogen. De woog vliegklaar iets van 1350 gram op drijvers bij een span van 150 cm.
Als motor een Typhoon 29/12/10 van 123 gram, kV 1040. Accu 3 cellen lipo 3200 mAh. Als prop een 10x6 Graupner CAM of 10x6 APC-E.

Met deze setup vloog het erg goed, ruim voldoende voor ongeveer 20 minuten vliegtijd met 5 á 6 waterstarts.

De motor die jij hebt uitgezocht is 100 gram en dat is aan de lichte kant. Zou minimaal 125 gram nemen, kV van rond de 1000 en dan met 3 cellen. Deze bijvoorbeeld met de aanbevolen prop RCtechnics Internet Store

Om je een idee te geven:

-edit- Die Jeti is ook 135 gram. Wat bij RCTechnics bij die motoren staat aan aanbevolen vlieggewichten is voor landvliegtuigen. Watervliegen vraagt wel wat extra, vandaar die zwaardere motoren.

Laatst bewerkt door een moderator:
oke, bedankt voor jullie reacties. :-)
@PH_AJH, welke regelaar gebruik je in deze setup? is een 30A regelaar voldoende?

verder ziet het er erg leuk uit om te watervliegen. ben benieuwd hoe het me gaat bevallen....

Iemand trouwens nog ervaring met een bespannen van de romp met Oracover i.c.m. watervliegen?

Hoi,
Bij mij zat er een 40A regelaar in maar dat was omdat die het goedkoopst waren. Volgens mij trekt mijn setup iets van 25A op piek - beetje afhankelijk van de prop natuurlijk.

Verder, als je brushless gaat: zorg dat je regelaar onder alle omstandigheden droog blijft (dus ook op z'n kop en bij flinke stuiterlandingen met spatwater) want 1 drupje water en de eerste keer dat je daarna gas geeft vliegt je regelaar in de fik. Mij heeft het 3 regelaars gekost en toen ben ik er mee gestopt. Werd me te kostbaar. Maar het is wel héél erg leuk.

Hou ons op de hoogte hé!

tja... volgende probleem: de prop 12x6 electric gaat niet passen. :-(
Maximum is 22 cm diameter. dit is een 8 of 9 inch. bah..
optie is dan 9x5 en dan 3 blads?

Laatst bewerkt:
3 blads kan maar levert je meestal weinig winst op. Je kunt op de voorgestelde motor een 9x6 proberen. Die aangegeven 12x6 is het maximum (en dan zal hij waarschijnlijk richting de 35 ampere trekken - wat je toch niet nodig hebt). Je haalt met een 9x6 niet het maximale uit de motor maar waarschijnlijk wel ruim genoeg om lekker te vliegen.
Ik vlieg mijn Cardinal met Typhoon ook met een 9x6, ook vanaf het water.

aha. dus het is niet zo als met brandstofmotoren dat je in een bepaalde range maar een prop kunt gebruiken? want het verschil tussen 9x6 en 12x6 is nogal wat. in principe: grotere prop; meer stroomverbruik. Kleinere prop, lagere stroom maar geen problemen te verwachten met toerental etc. zoals bij brandstofmotoren.

p.s. je bent wel even druk met mij... dank daarvoor!

en nog de beloofde fotootjes:

romp:
IMG_2598.jpg

motorpylon:
IMG_2597.jpg

detail staart:
IMG_2599.jpg

Hallo Peter,

Ik heb de tekening gezien in de FMT, maar heb kortgeleden de "schuim" versie aangeschaft.

Ben erg benieuwd hoe deze uitvoering vliegt.

Ga dit volgen.
Succes.

Gr Harry

hallo allen,

ben ondertussen op vakantie geweest. Helaas is het niet gelukt om hem hiervoor af te bouwen.
Heb wel de spullen aangeschaft. De gesuggereerde motor met prop en accu. Hier gisteren mee proefgedraaid. Wat een boel wind van zo'n elektro motortje. Mijn ampere meter ging maar tot 20A, en daar draaide hij overheen.
Hoop binnenkort deze kist wel af te maken, omdat ik hier in de buurt ook wel kan opstijgen van water.

tot later.

Geweldige kist die Skymaster :yes: ;-)

Ja klopt, alleen lijkt het me een dorstig beestje. Bird dog misschien voor mij als beginnerstoestel, heb ik gelijk een beetje een schaalmodel. Zou de robbe charter een goede basis zijn? Staartvorm durf ik zelf nog wel aan te passen alleen ik weet niet of de charter een staartwiel verdraagt.

Even helemaal off topic, is de 3-blads prop al binnen?

Back