Seawolf directdrive of niet?

• Topicstarter Topicstarter Pjoeter
  • Startdatum Startdatum
P

Pjoeter

Guest
Ik ben reeds begonnen met een restauratieproject van een seawolf.
En stuit nu op de aandrijving, ik heb nog liggen een mabuchi 540 met een paar race-packs van tamiya.
Nu wou ik dit dus gaan gebruiken dmv directdrive, maar dan stuit ik op een
tweetal problemen.
1 De accu is rond de 5 minuten leeg.
2 Het resulteerd in een duikspeedboot 8O

Het 2de is wel lachen maar niet echt de bedoeling.

Nu is dan ook de vraag van welke motor zou geschikt zijn in combinatie met welke accu.:?:
Om een leuke vaartijd te krijgen en ook de juiste snelheid tbv het dynamisch duiken.
Of moet ik van het directdrive idé afstappen?

Hoi Pjoeter,

Direct zou denk ik prima moeten kunnen. Een mooie motor zou kunnen zijn de nieuwe POWER 755/40 van Robbe.
P1001_1-4491.jpg

Deze wordt ook in de U 2540 gebruikt, ze trekken 4 Amp op een 50mm Dynamic driebladschroef, lopen erg mooi, en hebben flink vermogen, zeker genoeg voor de Seawolf. De u 2540 heeft er twee in die configuratie en gaat als de brandweer! Je zou mogelijk voor de Seawolf denk ik met een kleinere schroef kunnen volstaan, dat is even uitproberen.

Ok,bedankt

Even bij robbe gekeken.

Betriebsspannung: 12-18 Volt
Durchmesser: 47.00 mm
Gewicht: 286 g Länge: 83 mm
Zellenzahl: -5 Strom (max. Wirkungsgrad): 4.50 A
max. zulässiger Strom: 8.00 A

€20,95

Mijn vaartregelaar houd op bij 8,4V
Dit motortje is 12/18V.
Motortje doet het ook wel bij deze voltage.

En accu's?

Het liefst wel, maar hoeveel vaartijd hou ik dan?

Elektro was nog nooit mijn sterkste kant. :oops: :wink:

Pjoeter zei:
Het liefst wel, maar hoeveel vaartijd hou ik dan?

Elektro was nog nooit mijn sterkste kant. :oops: :wink:

Dat licht aan de grote van je racepack en wat het motortje gaat opnemen.

2Ah race pack in 5min leeg.... Motortje trok dus richting de 25A :oops: voor dat de BEC ingreep. Het motorje zal wel warm/heet geweest zijn.
Is meer iets voor een auto of e-zwever.

Als je nu richting de 4A gaat met een 2Ah pack dan ga je richting de 30min maar reken met wat marge op 20min. Kan je met die twee pack's toch zo'n 40-60min continu varen.
Als je dan nog eens continu langzaam vaart, dan wordt het nog langer.

Hoi Pjoeter,

Ja, sorry, het voltage had ik overheengelezen..... :oops:

Op 7,2 volt zou'ie denk ik op 2 tot 2,5 Amp uit moeten komen. Of je dan echter voldoende power overhoud voor dynamisch duiken valt te bezien.

Hoeveel vaartijd is uit te rekenen:

Het stroomverbruik in Amp delen door de accucapaciteit in Ah, en dat dan vermenigvuldigen met 60 minuten geeft je vaartijd. (Bij benadering)
Bijvoorbeeld je accu is 3300 mAh. Dat is dan 3,3 Ah. Laten we van 2,5 Amp verbruik uitgaan: 2,5 / 3,3 = 0,76. 0,76 maal 60 = 45,6 minuten vaartijd. Bij benadering want dit gaat uit van altijd volgas, en houd geen rekening met het stroomverbruik door de RC installatie.

Lex Verkuijl zei:
Het stroomverbruik in Amp delen door de accucapaciteit in Ah, en dat dan vermenigvuldigen met 60 minuten geeft je vaartijd. (Bij benadering)
Bijvoorbeeld je accu is 3300 mAh. Dat is dan 3,3 Ah. Laten we van 2,5 Amp verbruik uitgaan: 2,5 / 3,3 = 0,76. 0,76 maal 60 = 45,6 minuten vaartijd. Bij benadering want dit gaat uit van altijd volgas, en houd geen rekening met het stroomverbruik door de RC installatie.

Dus als ik een 1600ma accu heb en een motor van 2Amp dan zou ik dus
2/1.6 = 1.25 * 60 = 75 minuten kunnen varen?

Volgens mij moet je je accucapaciteit delen door het verbruik en dan maal 60. zo dus:

1.6/2 = 0.8 * 60 = 48 minuten

Correct me if i am wrong.

en voor de fijnproevers ;-)

een ampere is hoeveel stroom er per seconde door de draad gaat,

wat lex hanteert is een AmpereHour (Ah). dat betekent de energie van een
uur lang 1 ampere leveren.

meestal staat er op een battery pack hoeveel (milli) Ah het pack kan leveren.

dat zegt dan overigens nog niks over hoeveel Ampere het ding kan leveren, met andere woorden, hoe snel het pack zich bij kortsluiting laat leegtrekken.

Als de motor meer amperes wil hebben als dat het pack kan leveren is er nog steeds een probleem. maar uitdagingen moeten er blijven

Beste Pjoeter,
Waarom niet gewoon de boot opbouwen zoals het hoort?
Ik heb hem zelf al jaren en hij vaart perfect mede door zijn rompvorm en kruisstaart.
De boot is in tegenstelling tot wat ik vaak lees op het forum zeer goed dynamisch te varen wel natuurlijk met wat ervaring maar dit komt vanzelf.
Koop een gesloten loodaccu van Robbe bestn.4533 welke erin hoort
vaart lang (zolang dat je het al aardig zat zal worden) en hard zat.
In de boot hoort een Navy Kompakt bestn.4105 met een 3 blads-werkschroef van 50mm.

Je hebt dan een perfecte boot.
Je woont erg ver weg van mij vandaan anders zou ik zeggen kom kijken dan kun je het ook zelf proberen.

wil je nog wat weten mail maar in een PB of via het forum.

mvg Rene Witteman

Een keer waterskieen achter zo'n boot lijkt me ook best gaaf.
Ik had ook eens zo'n racemotor in mijn U-953(type VII) ingebouwd. Die ging dus als een speer in de olie maar het afremmen gebeurde via de kant van het zwembad en dat was niet zo'n succes.
Ik mocht daarna ook niet meer met mijn raceduikboot in het zwembad komen ('k begrijp nog steeds niet waarom)
Vervolgens heb ik toch maar andere motoren gepakt (Navy's van Robbe) en die voldeden uitstekend.

Groetjes,
U-Kater :roll:

PS: na de aanvaring met de kant kon ik hem nog net te pakken krijgen voordat ie op " permanente Tauchstation" ging. Reparatie kostte een paar platen maar toen had ik ook weer iets om mee op te scheppen. :oops:

De aandrijving heb ik nu enigzins klaar, de motor hangt op dusdanige wijze dat deze in zeer kort tijdsbestek omgewisselt kan worden.

Mocht de MB 540 toch te dapper zijn, dan heb ik nog een paar andere motoren liggen. :wink:

Ben met deze boot niet echt van plan om er "groot"geld in te pompen.
Eerst even "proeven" aan deze tak van de modelbouw.

Ben nu bezig met het besturingsdeel.
De "neuskegel" heb ik reeds ook al verbouwd ( iets spitser ).
Dit was noodgedwongen, er zat een barst in de neus en dit had ik gepoogd om het even dicht te lijmen met ...........pvc-lijm...........Nee dat ging dus niet, de neus werd één zachte massa. :oops:
Ok weer wat geleerd :?

Ik heb links en rechts foto's gemaakt van de restauratie, zodra het bootje vaarklaar is en zijn z.g.n. maiden achter de rug heeft dan zal ik het e.e.a.
hier op dit forum plaatsen mits er behoefte bestaat. :)

U-Kater zei:
Een keer waterskieen achter zo'n boot lijkt me ook best gaaf.
Ik had ook eens zo'n racemotor in mijn U-953(type VII) ingebouwd. Die ging dus als een speer in de olie maar het afremmen gebeurde via de kant van het zwembad en dat was niet zo'n succes.

Mischien remflappen op mijn sub :P :wink:

Ik heb eindelijk het bootje zover dat ze luistert.
Servootjes erin geplant,asjes er in gedrukt....pens vol werk ook nog.
Maar ze doet het 8) 8)
Alles dicht gemaakt en even "kaal" ( alleen het middelste gedeelte ) in bad.
In bad functioneerde alles ook nog naar behoren, alleen is het net of de servo's wat "zwaar" draaien.
Mischien dat ik de "norbert" doorvoeren wat losser moet stellen, alleen ben ik
bang dat ze dan toch gaat lekken.

Hoe vast of los moeten ze eigenlijk?

Morgen het staartstuk eraan sleutelen en dan nog eens even kijken naar
die doorvoeren.

Maar eh..stuwkracht voldoende, toch wel aardig zo'n "slagroommixer"
in bad :D

Maar nu naar bed :sleepy:

Hè top fokko dat het al zover weer is.

als het kan even toelichten met foto`s altijd leuk.

Komen er ook aan, maar pas na de "maiden voyage". :wink:
Ik heb nu het staartstuk in de lijm, dus moet weer wachten :roll:

Back