Hoi Heren Subbouwers Ik heb vandaag de Sea-wolf van Robbe gekocht. ik heb al diverse bovenwaterschepen(targets?) gebouwd en wilde nu een sub bouwen. Ik wilde een goedkope en eenvoudige boot hebben voor te beginnen. (het zou zonde zijn als ik er niets aan vind of als het niet lukt om dan honderden Euro’s weg te gooien. Ik denk het niet maar je weet maar nooit.) Mijn vraag is deze hebben jullie nog tips en trucs om dit project goed te bouwen. Bijvoorbeeld hoe diep kun je duiken met de rubberbalgen die er bij geleverd zijn. en is er een mogelijkheid om de voorste duikroeren ook met een servo aan te sturen. verdere vragen zullen vanzelf op komen tijdens het bouwen.
Hallo René, welkom op dit forum! Even de zoekfunctie gebruiken op dit forum levert al heel wat antwoorden op je (toekomstige) vragen op. O zo makkelijk en o zo tijdsbesparend ........ Groeten, Rob
hallo seawolf of u47 of u2540 bij deze boten zitten allemaal die balgen niet weg gooien maar ook niet gebruiken bestel bij norbert de doorvoeren en gebruik die ze zijn garantie water dicht en dit voor een heel lange tijd gaat er eentje lekken hoef je gewoon de O ring te vervangen de balgen gebruik je als stofhoezen in het natte gedeelte zo komt er geen vuil op de stuur stangen wil je deze boot statisch of dynamisch laten duiken ???? want daar moet je wel rekening mee houden als je begint te bouwen link naar norbert Modell-Uboot-Spezialitäten groetjes raf
Hallo René, Welkom. Hier is een site waar de gehele bouw ervan beschreven wordt. Seawolf V2 - Funtech.org Forum zelf heb ik twee seawolfs, eentje is dynamisch duikend en de tweede is statisch duikend, de laatste is nog niet helemaal gereed. Ik heb alleen geen gebruik gemaakt van de "beweegbare periscoop" , ik heb het voorste duikroer apart met een servo aangestuurd, deze kan ik wel/niet met de achterste duikroeren laten meegaan. Ik heb wel miniserco's gebruikt de HS82MG van hitec deze zijn wat gemakkelijker te monteren als een standaart servo. Als je nog vragen heb of als je wat foto's wil hebben laat het maar weten. En bij mij langskomen is ook een optie. Hans
sorry voor de wat late reactie maar ik moet af en toe werken het werken blijft een hinderlijke onderbreking van hobbie,s ik ben nu de tekeningen aan het bestuderen om aanpassingen al te maken voor later. Raf :weet jij wat de levertijd is bij Norbert? Hans: het lijkt mij interessant om eens te kijken hoe jij hem bouwt vooral de voorste duikroeren wilde ik al apart aansturen dus niet met die stang met radar. heb jij daar een apart doosje voor gebouwd want je kunt volgens mij niet met een servo in de WTC werken ivm de servostangen die je dan altijd los moet koppelen. verder hoe hebben jullie het aangepakt met de stroomschakelaar die je vanbuiten aan en uit kunt zetten? ( ik vind het systeem met dat stangetje dat voor de schroef uit de staart komt niet erg fijn overkomen)
Levertijd van Norbert Bruggen is circa 1 week na ontvangst van betaling. Bestel er ook meteen een lageregler, hiermee kun je je sub perfect op diepte houden tijdens de vaartijd. de lageregler zit tussen de ontvanger en de achterste duikroer servo, de lageregler houd dmv een stukje electronica je boot altijd waterpas in/onder water. kost iets van 65 euro geloof ik.
Hoi Heren Subbouwers Ik ben vandaag even naar Norbert Bruggen gereden om onderdelen te halen. München Gladbach ligt maar 38km van mij vandaan. Ik heb de lageregler, de magnetische stroomonderbreker, betere rubbers voor de WTCafdichting en de stangdoorvoeren bij hem gehaald. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van zijn werkplaats(je) en zeker van zijn kennis wat betreft sub's. Ik heb nog waardevolle tips gekregen. Ik kan dus aan de slag. Ik denk dat ik omdat ik aanpassingen wil maken er een bouwverslag over begin
hallo rene laat maar komen dat bouw verslag je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd en zelfs een oude rat kan van een beginner nog iets leren groetjes raf ps ik had toch voor een bajonet sluiting gegaan LOL
hallo te gek of niet het blijft een sub als je de wtc niet vast lijmt kan je nog steeds overschakelen als de sluiting het moest begeven groetjes raf
Hoi Raf Stel ik wil na een tijd de bajonetsluiting monteren denk dat je met de buitenhuid in de problemen komt...... maar dat zien we dan wel weer.
ps Raf Ik ga de WTC niet verlijmen want ik wil de voorste duikroeren ook kunnen bedienen en daarvoor wil ik een servo tegen de voorste deksel monteren. Als ik deze dan verlijm kan ik er nooit meer aan.....dus monteer ik daar ook een rubber van Norbert Bruggen in en kan ik er altijd nog aan. Ik moet dan wel sommige maten aanpassen b.v het draadeinde aan de voorkant dat dient om de sub bij elkaar te houden zal waarschijnlijk langer worden. De bouwvolgorde van Robbe zal ik moeten aanpassen Er zijn geen problemen alleen maar uitdagingen
hallo rene lees eens de posting over mijn u47 of de u2540 bij mij komt alles achter aan de eind dop uit vooraan een servo is geen goed idee daar je steeds met een kabel zit die je zal moeten verbinden en als je de voorste dop ook nog los gaat laten heb je weer een kans meer op lekken groetjes raf
@Rene, ik kan jou adviseren een dikker draadeinde te nemen dan het bijgeleverde en let op hoe je de bevestiging borgd in je techrek (boven en onderzijde goed fixeren)
@Jan is het draadeinde te slap of draai je het snel dol??? en aan welke maat denk je dan?? ik hoor het wel @Raf waar kan ik je postings CQ bouwvwerslagen van jou vinden? het lijkt mijn namelijk intersant hoe jij problemen oeps...uitdagingen hebt opgelost. het idee van met voor en achter rubbers had ik aan Norbert Bruggen voor gelegd en hij vond het wel een goed idee als je maar de wekere rubbers gebruikt. dit om inderdaad waterlekage te voorkomen. wat zou anders een goede oplossing zijn om de voorroeren aan te sturen? want het systeem wat Robbe vind ik een beetje vreemd en nu kan ik nog alles aanpassen. ik hoor het wel
hallo rene ik heb in de u47 drie uitgangen langs achter (ja nie lachen het klinkt stom haha) twee voor de achterste roeren 1 voor de voorste deze stuur ik aan met een bowden kabel dat is een kabel die ze voor vliegtuigen ook gebruiken die kabel gaat over de wtc naar achter onderlangs zou ook kunnen maar zo goed ken ik de romp van de sea wolf niet en daar waar de boot in twee gaat koppelt deze kabel door twee magneten om te ont koppelen servo zo stellen in duiken (in mijn geval)en dan de duikroeren vooraan met een snokje in de tegenover gestelde richting plooien en demagneten ontkoppelen en dan kan je de boot openen zonder problemen wat die stang betreft das prul, rommel en rotzooi tegelijk loskomen van de soldeer las doordraaien van de 6 kant moer het loskomen van de bus in het tech rek beschadiging van de draad in de bus zelfde met de messing draadstang ga voor een bajonetsluiting het kost je wat meer maar je spaart je veel ellende op deze foto zie je bovenaan de bus waar de magneet in zit ik zal eens verder zoeken in de paar 1000 foto's waar je ook de kabel op naar voor ziet lopen anders 13/14 juni in mol alles live te zien LOL groetjes raf
Rene, bespaar in deze fase niet en luister naar Raf. Koop een bajonet en je bent later blij als de boot klaar is. Een boot verbouwen is veel werk en kost geld. Dus beter nu ineens goed dan later vloeken. Hein
@Hein Ik zal er nog eens over nadenken... @Raf Het idee met de bowdenkabel is op zich best goed maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de U31 de U2540 of de U47 is de buitenhuid strak gemonteerd om de WTC dus je hebt zoals bij de bovengenoemde modellen geen mogelijkheid om langs de WTC iets langs te leiden... Maar ik zal er nog eens over nadenken hoe ik het ga aanpakken. Jullie zorgen er wel voor dat ik steeds weer iets anders moet bedenken...lol Ik denk dat we er wel uit komen want er zijn geen problemen alleen uitdagingen en dat maakt dit hobby CQ verslaving juist leuk
hall onder het raketen dek lijkt me toch plaats genoeg te zijn daar robbe de roeren vanuit de toren bestuurt met dat pendeltje moet er vandaar uit een verbinding te maken zijn naar achter groetjes raf