Sebart 50E/Katana 50/Sukhoi 50/Wind 50/Edge 50/Extra

WillydeWoofer

Forum veteraan
Sportvliegtuig / Kunstvlucht / 3D: het duizelt mij op het moment allemaal.
Ik begrijp dat hoe groter de ailerons zijn, hoe meer een toestel ineens kan uitwijken. In wezen ben ik in het laatste niet geïnteresseerd, maar welk type vliegtuig komt het dichtst bij "normaal" vliegen.
Wie weet de weg in het oerwoud van deze kisten?
O ja, het valt op, dat deze allemaal rond de 3kg wegen. Dat lijkt me niet verkeerd!

De Sebarts zijn over het algemeen lichter gebouwd en dus ook lichter in gewicht.
Nadeel is dat als je even te hard land je je landinggestel door je romp heen ramt.

De Wind is het meest met de Xtra te vergelijken wat betreft toepassing (kunstvlucht).
De Angel ligt een beetje naast de Wind, ook kunstvlucht.
De 50E en Katana zijn vliegtuigen die denken dat ze helikopter zijn, 3D dus.
En de Sukhoi is ook meer 3D dan echt kunstvlucht.

De Xtra is zwaarder dan alle Sebart modellen maar is ook ouder en meer voor het oudere kunstvluchtprogramma gemaakt.
Toen werd er nog sneller door de figuren gevlogen.
Tegenwoordig (corrigeer me als ik het fout heb) is het meer constant speed, dus langzaam op constante snelheid je figuren vliegen.
Als je nog ouder dan de Xtra gaat was het meer zo hard mogelijk vliegen en door de figuren heen knallen.

Als ik jou mag adviseren, vlieg eerst even een tijdje met de Xtra, die kan een stootje hebben, en dan van de zomer een Sebart achtig model als de Wind of de Angel.

GJ

Dank je GJ.
De kans op een harde landing is voorlopig nog ruim aanwezig.
Goed te weten dat de Xtra, die ik binnenkort verwacht, tegen een stootje kan.
Ik neem je advies zeker ter harte.
Zoals bekend, denk ik altijd ver vooruit.

Heb eigenlijk met alle van deze kisten al eens gevlogen (ofwel de mijne ofwel van clubleden).

In de categorie kunstvlucht heb je de Angel, Wind S, Miss Wind (dubbeldekker), Mythos. En het loopt ook in de volgorde qua specifieker kunstvlieggedrag. De Angel is de speelvogel van de 4 in de rij, heeft ook een dikkere vleugel en is heel heel gemakkelijk te vliegen. Naarmate het rijtje vordert hebben ze allemaal een iets strakker vlieggedrag, meer en meer richting kunstvlucht. Ik vind ze allen fijn vliegen. Heb heel veel gevlogen destijds met een tweedehands Angel en heb er ontzettend veel van geleerd. Spijt dat ik die verkocht heb want qua alledaags vliegen was dit een topkist.

Van hun 3D toestellen heb ik er ook al enkele gevlogen behalve de Edge.
Maar de Sukhoi vliegt gewoon heel goed, net als die Katana. Die Katana is het favoriete toestel van een clubmaat van me.
Toch zijn ze niet zo op 3D gericht zoals de Extreme Flight toestelletjes, die zijn nog lichter en heftiger.
Alleen de Sebart 50e (SBach, of Sebach genoemd) vond ik echt niet lekker vliegen, en heb nog mindere ervaringen van deze kist gelezen.

Heb zelf nog nooit een landingsgestel van onder m'n Sebartjes gehad, maar je moet ze niet tegen de grond smijten. Maar meestal vliegen ze zo netjes dat landen zeer gemakkelijk ermee is.
Die clubmaat van me met de Katana is geen toppiloot maar kan met die kist zeer goed overweg en land 'm meestal probleemloos, en de accidentele stuiter heeft hij al zonder problemen overleefd. 3D vliegt hij er zeker niet mee, hij is eerder een goed gevorder sportpiloot die stapje per stapje bijleert qua inverted en meskant e.d. maar het is dus geen must.

Als je eenmaal goed met een sportlaagdekker en de Xtra 60 weg kunt vind ik de Angel een mooie aanrader!

Dat is ook een fijn en uitgebreid antwoord Dries, waarvoor dank.
GJ noemde de Angel ook al.
Jij, GJ en nog een paar vliegers zijn al een paar jaar mijn vaste adviseurs ;) :rolleyes:.

Altijd een second opinion vragen bij elk advies!

Ik zal je trouwens nog even het gezicht van mijn vriendin tonen toen je me in Turkije belde..
Ik zeg altijd tegen haar dat ze haar telefoon niet mag gebruiken als we eten (en haar kippetje was ook niet zo lekker).
50275085_10219039410642621_4863947473699209216_n.jpg

Heb zelf een sebart sukhoi. Dit vliegt als een trainer!!!! Zeer goedmoedig.

Maar lg is erg zwak idd.

Maar ze zijn gemaakt om te vliegen. Her en der wat epoxy, ook bij het motorschot. Het is mijn lieveling toestel. En kan nul komma nul 3d vliegen. Heb hem al 5 jaar, destijds 2ehands aangeschaft.

Echte aanrader. Is een genot om mee te vliegen

Back