Sebart Katana S30 met KlapProp NU TE KOOP !!!

Ben op zoek naar een geschikte motor voor m'n Sebart Katana S 30e.
Sebart schrijft zelf voor de Hacker A30-14L, deze levert 384W op 3S met een 14x7 apc-e prop.

Ik heb zelf een Dymond AL-3536 die 400W levert op 3S met een 9x6,5 prop, maar deze heb ik even aan de voorkant gehouden en moet zeggen dat de prop wel erg klein oogt in verhouding tot de romp, deze steekt aan weerskanten ongeveer 5 cm uit, is dit voldoende of moet ik op zoek naar een andere motor/prop.
Want ook de AL-3542 die ik eventueel kan overnemen van iemand levert wel meer wattage op maar ook op dezelfde prop diameter.

Iemand suggesties?

DSC_0024.jpg

DSC_0026.jpg

Laatst bewerkt:
A30-14L = 800kv motor van 143gram

Zoiets:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 $23.80
wat specs van een gebruiker:

of:3S = APC 14x12" > Schub 2,1Kg / Luftstrom 100Km/h / 35A
3S = APC 15x10" > Schub 2,2Kg / Luftstrom 80Km/h / 37A

4S = APC 12x10" >Schub 2,2Kg / Luftstrom 120Km/h / 33A
4S = APC 12x12" >Schub 2,6Kg / Luftstrom 140Km/h / 37A
4S = APC 13x6.5" >Schub 2,3Kg / Luftstrom 80Km/h / 31A
4S = APC 13x8“ " > Schub 2,5Kg / Luftstrom 95Km/h / 36A
4S = APC 14x7" > Schub 2,8Kg / Luftstrom 80Km/h / 38A

4S > 14x7 APC ist optimal für 3D Einsatz !

5S = APC 12x6" > Schub 2,6Kg / Luftstrom 95Km/h / 34A

of
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 4240 Brushless Motor 800kv $22.37

Laatst bewerkt:
Ben er uit, het wordt de standaard motor : Hacker A30-14L, gezien de youtube filmpjes en recensies gaat het deze worden.

Hoe bereken ik de omzetting van een vaste prop naar een klapprop?
Als vaste prop wordt de 14x7 apc-e gebruikt, deze heeft een vermogen (gemeten) van 427W bij 11.0V en trekt een stroom van ongeveer 38A.

Maar waarom een klapprop?

Een model als dit is toch vooral op continu aandrijving gebaseerd.
Klapprop zou ik eerder op een zwever zetten.....

Maar waarom een klapprop?

Een model als dit is toch vooral op continu aandrijving gebaseerd.
Klapprop zou ik eerder op een zwever zetten.....
Omdat ik meestal op vrij hoog gras vlieg/land en daar is het landingsgestel niet geschikt voor.
De prop wordt vrij vast gezet, alleen bij het landen klapt ie in, dat gaat vrij goed, hier vliegt ook een F3A Helios die het zo doet en dat gaat perfect.

Sebart Katana Prop Keuze !

In hoeverre is "Drive Calculator" betrouwbaar.

Ik heb de Hacker A30-14L ingevoerd met de 14x7 apc-e prop, volgens mij kloppen deze gegevens aardig.

Heb daarbij een klapprop gevonden van 13x8.

14x7 apc-e:
14x7-apc-e.jpg

13x8 aerocam met 55mm middenstuk:
13x8-aerocam-55mm.jpg

Laatst bewerkt:
Waarom een klapprop op een Katana

is tog meer wat voor op een zwever of vindt je dit mooier uitzien ? :p

Ik heb zelf ook de Katana S30 en er zit een gewone prop op ;)

Grt.

Voor diegene die een klapprop op de Katana wil gebruiken let er dan even op dat dit niet zomaar gaat passen !!!
De as van de Hacker A30-14L is te kort.

Een oplossing is om de meegeleverde meenemer te gebruiken en daaroverheen een spinner te zetten, alleen zit je dan met de kap die je niet vast kunt zetten (zal gelijmt moeten worden), maar dit is geen mooie oplossing.

Een betere oplossing is om een nieuwe langere as te maken voor de motor.

katanaS30e11.jpg

katanaS30e13.jpg

Vandaag de maiden, ging perfect.
1e vlucht even klein beetje bijtrimmen en daarna wat rustig rondgevlogen met af en toe een kleine acro.

Wat me wel opvalt is dat deze kist met erg veel expo gevlogen moet worden, maar daarna is ie erg voorspelbaar.
Landen zonder het landingsgestel gaat tot nu toe perfect, de klapprop valt mooi weg tot onder de neus.

Meskantvlucht valt me op dat de kist niet echt rechtdoor wil maar een afwijking heeft naar de onderkant (dus rechtermeskant vlucht gaat het vliegtuig naar links (onderkant vliegtuig)) maar gaat wel strak voorruit op z'n kant.
Hoveren gaat makkelijk met deze setup, maar moet ik nog wel even veel op oefenen, haha als Funjet en Hotliner piloot is dit wel weer even het andere uiterste.

Rugvlucht gaat erg makkelijk, de eerste keer ging ik al direct omhoog vanwege teveel down op de rugvlucht te geven, dit vliegtuig vliegt bijna vanzelf op z'n rug zonder veel down te geven.

katanaS30e27.jpg

katanaS30e29.jpg

katanaS30e31.jpg

katanaS30e32.jpg

Een paar shotjes van vandaag, toch nog heerlijk gevlogen, wat ongelofelijk langzaam kun je deze kist vliegen, heeft ook niet echt de neiging om naar links of rechts te vallen.

katanaS30e36.jpg

katanaS30e37.jpg

katanaS30e38.jpg

katanaS30e39.jpg

katanaS30e40.jpg

katanaS30e41.jpg

2 zeldzame shotjes van m'n ion ... de fotograaf had even moeilijk met het bijhouden van de ion haha, vandaar ook dat de remkleppen omhoog staan ;)

ion2.jpg

ion1.jpg

Hee Eric,
Mooie plaatjes. Vooral ook van je Ion. De prop klapt trouwens niet helemaal dicht, of is dat vanwege de lage 'landings' snelheid. Heb je de motor rem geprogrammeerd ?
Harm

Hee Eric,
Mooie plaatjes. Vooral ook van je Ion. De prop klapt trouwens niet helemaal dicht, of is dat vanwege de lage 'landings' snelheid. Heb je de motor rem geprogrammeerd ?
Harm

Bij vol snelheid klapt de prop mooi in, alleen bij langzamere vluchten (zweven) of bij landing wil deze nog wle eens iets los staan.
Er zit inderdaad een rem op geprogrammeerd.

Te Koop: SEBART Katana S30

Deze Katana staat nu te koop !
Erg goed onderhouden en nauwelijks mee gevlogen.
M'n voorkeur gaat toch meer uit naar de jets en speed modellen.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Back