Sebart Katana S30

• Topicstarter Topicstarter Cpt. Ed
  • Startdatum Startdatum
C

Cpt. Ed

Guest
Afgelopen weekend mijn nieuwe kistje ingevlogen: een Katana s30 van Sebart :lol: .

Setup:
- Motor: A30 14L
- Prop: APC-E 14 x 7
- Regelaar: Hacker X40 pro BEC
- Accu: Evo20 2500 mAh 3s
- Servo's: Hs - 81 (één mg op hoogteroer)
- Ontvanger: Futaba R319 DPS

Bouwen:
Goede kwaliteit kit met zeer goed afgewerkte onderdelen. De constructie zit zeer doordacht in elkaar. Daarnaast is de kist prima gefolied. Het wordt de 'bouwer' echt gemakkelijk gemaakt.

Enig minpunt van deze bouwdoos zijn de bijgeleverde rudderhorns. Hiervoor zijn bij de kit een paar grijze plastic deeltjes, schroefjes, verenstaal en (lompe) connectoren geleverd. Niet fraai voor z'on mooi kistje. Ik heb deze spullen niet gebruikt. In plaats hiervan uit printplaat rudderhorns gemaakt. De aansturing uiteindelijk gecomplementeerd met een m3 kogelkopje op de rudderhorns en een connector (graupner) op de servo. In plaats van het verenstaal heb ik 2mm koolstof toegepast.

Daarnaast de servo's uitsparing groter gemaakt. Aangezien ik grotere servo's gebruik, waren de bestaande openingen niet lang genoeg. De constructie laat toepassing van deze grotere servo's goed toe.

Vliegen:
Gisteren was het een geschikte dag om de katana uit te proberen. Vanaf een graspiste (waar ik vooraf twijfels over had) was de katana binnen 10 meter los. De trim is tijdens vlucht onaangeroerd gebleven. Het model oogt tijdens het vliegen een stuk groter dan hij op de grond doet voorkomen. De vliegkwaliteiten zijn eveneens zoals die je bij een grotere kist mag verwachten: neutraal in alle vliegposities, hoge rolsnelheid (waarbij deze netjes in 1 lijn zonder al te veel corrigeren plaatsvinden) en een heel mooi 'heveleffect' tussen het hoogteroer en de hoofdvleugel. De kist heeft nauwelijks neiging tot wegvallen op lage snelheid. Meskant gaat beide kanten prima, alhoewel de uitslag wel wat groter mag. In een slow rol hoeft nauwelijks richtingroer te worden gestuurd. Verder vloog het gewoon strak (ondanks een licht briesje).
Het viel mij daarnaast op dat, ondanks het bruut geweld van deze motor op de grond, in de lucht hele beschaafde prestaties worden geleverd. Het had van mij nog wel iets sneller / meer trekkracht mogen hebben. Torquen/hooveren doet de katana op ongeveer 50 á 55% uitslag op de gasknuppel. Vooral het wegvliegen uit deze manoevre had ik sneller verwacht.

Al met al ben ik heel tevreden met deze kist. Hier ga ik nog een hoop plezier aan beleven. :o

Tot slot een paar foto's

MBF%20-%201.jpg

MBF%20-%202.jpg

MBF%20-%203.jpg

leuk ding :) wat is het gewicht zo? Ik vindt die 3s 2500 mAh wat weinig... hoe lang vlieg je daar mee?

Mooi!!
Heb je een idee hoeveel amps de A30 14L verbruikt met deze prop?
Vind de blauwe (zoals jou Katana) mooier dan de groene versie. Ook al is de groene de originele Silvestri kleur... Een detail voor de puristen :wink:

@ Tadango:

ik heb nu twee vluchten met een 2500 mAh accu gemaakt. Hiermee heb ik ongeveer 10 minuten gevlogen (gas niet gespaard :wink: ). Bij het opladen ging er in beide accu's ongeveer 1800 mAh. Voor mijn gevoel haal je met 'gedoseerd' vliegen met gemak 12 minuten vliegtijd. Een meevaller voor dit type vliegtuig. Ik gebruik de 2500 mAh accu's vooral als compromis tussen gewicht en een acceptabele vliegtijd (3000 mAh is stukje zwaarder, 2000 mAh levert vliegtijden van ongeveer 8 minuten).

@ The stoffel:

Thanks, ik heb getwijfeld maar uiteindelijk besloten voor de (Ned.) driekleur :wink: . Heb er geen spijt van.
Ik heb alleen amperes gemeten met een 12 x 8 prop. Hiermee trekt de motor 30 ampere (bij een kleine 7000 toeren). Met de huidige prop (14 x 7) heb ik nog geen amperes gemeten. Resultaten van deze meting zal ik in dit draadje zetten (ik schat 35 ampere met 6500 toeren).

@ tadango:

het gewicht licht rond de 1150 / 1200 gram (het streefgewicht van 1000 gram :?: :!: , zoals op de doos aangegeven, wordt niet gehaald. Overigens net als in het bouwbericht dat in Modell van 01/2007 stond). Ik heb iets zwaardere servo's gebruikt en een ander aansturingsysteem. Verder is hij helemaal standaard :? . ben benieuwd wie de 1000 gram haalt..... :|

Ed,

Die fabrikanten zijn altijd heel optimistisch wat het totaal gewicht betreft. Ik zelf heb nog geen enkel toestel gehad (en dat zijn er al heel wat) die het gewicht voorgeschreven door de fabrikant haalde.Ze waren dus allemaal zwaarder zelfs flink wat zwaarder dan voorgeschreven. Verder een heel mooi kistje moet ik zeggen.

Stevo

Electro kisten halen het gewicht nooit ;) Dan gaan ze altijd uit van minimale motor en lipo's enz. Bij brandstof kisten in electro uitvoering haal je het gewicht vaak wel ;)

Mooi kistje !
Het zou fijn zijn als je de afmetingen er even bij zet ; hoeven wij ze niet op te zoeken :wink:

Cpt. Ed
Wat betreft die driekleur heb je gelijk, je mag best een beetje chauvinistisch zijn. Nederland is ten slotte een leuk land :wink:
En ik maar wachten op een zwart-geel-rode kist! Haha
35 amp valt nog goed mee voor zo'n grote prop.
Zou inderdaad ook niet kiezen voor 3000mah lipo's. Dat gaat echt wel ten koste van het vlieggedrag zijn. Vooral 3D vliegen.
Tenzij je enkel strakke acro wil vliegen...

De katana heeft inmiddels een paar vluchten gemaakt. Vervelend was een afwijking in meskant. In meskant heeft het kistje een afwijking naar de buik :evil: . Dit is nu gecorrigeerd met een mix tussen rolroer en hoogteroer (Futaba field force 9: mix rol / hoogte, 10 - 15% UP op hoogteroer bij rol). Meskant gaat nu zonder correctie recht uit.

Irritant was een haperende motor op 60 á 70% gas. Alsof ie overschakelde. Aanvankelijk dacht ik dat mijn regelaar niet goed afgesteld stond (2 lipo cellen i.p.v. 4). Navraag bij Hacker leerde dat dit 'probleem' in het gebruik van een pcm ontvanger zit. Bij gebruik van een ppm ontvanger moet het 'probleem' verholpen zijn :idea: . Hiermee heb ik nog niet gevlogen.

@The Stoffel
een kleurencombinatie in rood-zwart-geel is natuurlijk niet ondenkbaar aangezien wellicht ook onze oosterburen hier voor warm lopen :lol:

Onterecht wordt in het vorige bericht over 4 cellen gesproken. Dit moet natuurlijk gewoon 3 zijn 8). Zijn er overigens meer mensen met dergelijke ervaringen met de Hacker (X40) regelaar :?:

Lijkt me erg vreemd dat het aan een PCM ontvanger ligt.
Elke ontvanger geeft gewoon een puls af, of dat nou PPM of PCM is.
Ik heb er zelf geen ervaringen mee.

Tja, maar de kleuren bij onze oosterburen hebben een andere volgorde :lol:

Vlieg momenteel ook PCM en heb dat probleem nog niet gehad...

Stevo zei:
Ed,

Die fabrikanten zijn altijd heel optimistisch wat het totaal gewicht betreft. Ik zelf heb nog geen enkel toestel gehad (en dat zijn er al heel wat) die het gewicht voorgeschreven door de fabrikant haalde.Ze waren dus allemaal zwaarder zelfs flink wat zwaarder dan voorgeschreven. Verder een heel mooi kistje moet ik zeggen.

Stevo

met de new power modelisme extra haalde ik het minimum gewicht 1.9kg 8)

vraagje voor cpt.ed

als je de vleugels monteerde aan de romp sloten de vleugels direct mooi tegen de body aan ?
ik heb namelijk het probleem dat ze vanachter zo een 5 mm van de romp staan daar waar het pinnenke de romp in gaat.(toch gaat het pinnenke de romp binnen) wat zou ik daar kunnen meedoen alle info is welkom

alvast bedankt

Hi Demarnix,

mijn vleugels sluiten idd niet helemaal strak (zoals ik het zelf wel graag zou zien :lol: ). Als je het model uit de doos hebt gehaald moet je de (voor de katana zo typerende) 'driehoekjes aan de achterlijst van de vleugel' zelf nog monteren. Dit geeft enige speling. Je kunt het beste de vleugels er op steken en dan met de driehoekjes proberen een zo goed mogelijke aansluiting op de romp te krijgen.

Ik heb begin maart mijn regelaar opgestuurd vanwege de hiervoor (zie pag 1 van dit draadje) beschreven problemen. Ondertussen heb ik gevlogen met een geleende regelaar (van een clubgenoot): castle creations 45A. Vanochtend heb ik met de post een gloednieuwe regelaar van hacker ontvangen.....................nu maar weer inbouwen en proberen............

Ondertussen heb ik nog enige aanpassingen gedaan. Het viel mij op de de katana de neus omhoog steekt zodra gas wordt verminderd. Vooral bij de landing is dit behoorlijk irritant. Mijn accu lag inmiddels al zo ver mogelijk naar voren. Ik ga nu de motordomp veranderen: een nieuwe gefreesde motorophanging met enkele graden meer motordomp. Daarnaast heb ik de gascurve veranderd. Ik had bij de hacker regelaar het gevoel bij 50% uitslag op de gasknuppel als 70/75% van het totale vermogen aan te spreken. M.a.w.: na 50/60% uitslag op de gasknuppel gebeurde er niet zo veel meer. Met expo op het kanaal van de gasknuppel is het e.e.a. nu verbeterd.

Verder nog zeer tevreden over de keus voor een katana (en de service van Hacker) :P .

M vr gr

@ Demarnix,

overigens sluiten mijn vleugels wel beter dan de 5mm die jij omschrijft. Bij mij is het hooguit 2mm. Misschien dat je nog iets met de hiervoor geschreven driehoekjes kunt doen.

Vr gr

Back