SebArt Mythos

Een nieuwe kist van SebArt...niks nieuws. Maar het betreft hier een F3A-kist die op 6S zou kunnen gevlogen worden(?)
De kist meet 180 cm spanwijdte en 190 cm lang. Ge-adviseerde motor is een Hacker A-60-6xs V.2 met een 19X12-prop of 20X12-prop

Hier dan de kist zelf:
qo41211.jpg

Ikzelf vind het een mooie kist.

Maar wat vinden de F3A-piloten er van? Is F3A op 6S te doen met een kist van deze afmetingen? Waarom wel of waarom niet?

Ik vind m niet mooi, maar dat is verder niet relevant.

Een paar jaar terug las je nog wel van mensen die met de 6s aandrijving in F3A experimenteerden, de bekendste is denk ik wel Gernot Bruckmann.

Het heeft totnutoe niet doorgezet.

Mijn redenering ( toegegeven het is theorie):

Bedenk dat als je op 6s gaat vliegen je nog steeds dezelfde hoeveelheid energie mee moet nemen, en ook op de prop moet brengen, om je F3A programma te vliegen.

Bij 10s (40V) heb je stromen van 80 Amp nodig om 3000 Watt te leveren. Dat zijn gebruikelijke waarden in F3A. Ga je terug naar 6s dan heb je stroomsterktes van meer dan 130 Amp nodig om hetzelfde vermogen te leveren. Je zult ook dienovereenkomstig meer accucapaciteit aan boord moeten hebben, dus van de 5000 cellen die bij 10s gebruikelijk zijn ga je naar 8000 cellen bij 6s om dezelfde capaciteit te bereiken. Ofwel 6s2p 4000. Dan heb je dus effectief toch weer 12 LiPo cellen aan boord. Je schiet er mijns inziens dus niets mee op.

Just my 2cents

Laatst bewerkt:
Vind hem ook erg mooi, hoewel ik de Pro nog steeds mooier vind, maar dat toestel vind ik ook het meest fraaie F3A toestel dat er bestaat.

Specs verbazen me een beetje. Het ding gaat 4400 gr zonder accu wegen zoals nu gepubliceerd:
Catalogo Sebart 2012
(Dan krijg je hem met 8s nog niet de lucht in. Ik ga er maar van uit dat dit een foutje is)

Ben benieuwd wat de prijsstelling gaat worden. Als deze wordt als de 110 dan wordt het een hit. Als hij boven die van de Vanquish komt is hij vreemd gepositioneerd zo net onder een 2m toestel.

Laatst bewerkt:
Ik vind het ook een mooie kist, ik heb me laten prijs maken voor een sukhoi 50e
maar nu ik deze zie begin ik te twijfelen...
Wanneer komt het model uit ? Ik wil overschakelen op 6S5000mah dus als deze F3A kan vliegen op 6s, heb je hier een koper :)

Ik vind het ook een mooie kist, ik heb me laten prijs maken voor een sukhoi 50e maar nu ik deze zie begin ik te twijfelen...
De Sukhoi is geen F3A toestel en de Mythos geen 3D toestel, twijfelen is daarom helemaal niet nodig. Als je niet beide aan wilt schaffen hoef je alleen jezelf maar af te vragen wat je wilt F3A of 3D

Wanneer komt het model uit ?
Pas in of na de zomer heb ik ergens gelezen.

dus als deze F3A kan vliegen op 6s
De WindS50 en MissW 50 kunnen het in ieder geval wel. Is dat geen optie als je F3A wilt gaan vliegen?

Heb een AngelS50 voor F3A, aan de wind S heb ik ook gedacht...
Misswind vind ik niet mooi, en idd de sukhoi is geen F3A, het is omdat ik me interesseer in F3A en 3D... Als deze goed op 6s kan wordt dit hem, maar het duurt nog een tijdje...

en met een 22x10 op 6 cellen motor van 370kv ga je inderdaad voldoende vermogen hebben, maar met een opgegeven 106 amp voor deze prop ga je niet ver komen met 5000 mah.

blijft dus de vraag, wat is nu het voordeel want je zult 2 paketten van 6 parallel met mekaar moeten gaan gebruiken.

Ik ben niet overtuigd. voor de Wind 110 misschien wel met een iets kleinere prop.

Als je stelt dat het geleverde vermogen constant moet zijn dan ben je met een hoger cellen aantal beter af, tenminste volgens de theorie.

Het vermgen P = Spanning V * Stroom A
In eerste instantie zou je denken dat 6S bij 80A even sterk is als 8S bij 60A of bij 10S 48A

Nu is het zo dat het rendement van een motor boven een bepaalde waarde daalt bij toenemende stroomsterkte. Dat wil zeggen dat een motor bij 60A een hoger rendement laat zien dan bij 80A, dit wordt slechter naarmate de stroom oploopt.

Dus bij hetzelfde input vermogen zal een 10S in theorie minder verliezen kennen dan een 8S of 6S. Er blijft dan meer over aan de propellor.

Dan nog de capaciteit, we negeren even de restcapaciteit voor de rekensom
Uit een 5000 mAh accu kun je in theorie 6,25 minuten 48A halen
Uit diezelfde 5000 mAh is dat bij 60A maar 5 minuten
Bij 80A daalt dat naar 3,75 en heb je voor voldoende vliegtijd 8000 mAh cellen nodig.

Je kunt dus met een lager cellen aantal best het gevraagde vermogen creeren alleen zal je accu capaciteit ergens vandaan moeten komen.

Ik zou voor 8S gaan met 4000 mAh cellen en de regelaar 20% groter nemen dan strikt noodzakelijk. De stoom blijft dan relatief laag met als gevolg een goed rendement. Blijkt het dat je vliegstijl meer vermogen nodig heeft dan kun je door alsnog naar 5000 mAh te gaan 20% vermogen toevoegen voor iets meer gewicht. Start je op 6S dan moet je niet alleen de accu maar ook de motor aanpassen

Nu is het zo dat het rendement van een motor boven een bepaalde waarde daalt bij toenemende stroomsterkte. Dat wil zeggen dat een motor bij 60A een hoger rendement laat zien dan bij 80A, dit wordt slechter naarmate de stroom oploopt.
Bij dezelfde motor wel, maar dat is niet het geval. Een motor geschikt voor een lagere spanning heeft een hogere Kv. Dat is bereikt door minder wikkelingen. Minder wikkelingen bij hetzelfde motorgewicht/hoeveelheid koper is een dikker draadje. Door het dikkere draadje kan met evenveel rendementsverlies meer stroom.

als je op de site van Lorenz kijkt zie je deze 6S aandrijfset ook als optie voor de Vanquish. Complete aandrijfset met prop (20x13) voor 475€....

Iemand zal de sprong moeten wagen maar het lijkt er toch op dat dit gezien wordt als een volwaardig vervanger van een "ouderwetse" 10S setup.

Volkert

De 6s/8s setups voor F3A gebruik zijn het gewoon niet, dat is al een meerdere keren naar voren gekomen.
Bij harde wind is het helemaal verre van ideaal en vereist het nodige throttle management.
Bij het 3D vliegen zie je wel dat er veel op 6s word gevlogen in de 2m Sukhoi maar dat is ook een hele andere tak van het vliegen.
Dit toestel is nagenoeg een volledig 2m toestel dus ik zou er gewoon een mooie 10s setup in zetten.

Denk dat Seba hier een hit te pakken heeft 599 euro voor een mooi toestel, beter geprijsd dan de Vanquish en volgens de laatste F3A trends.
Ben heel nieuwsgierig naar de nieuwe houten 2m F3A biplane :D

Dit toestel is nagenoeg een volledig 2m toestel dus ik zou er gewoon een mooie 10s setup in zetten.

Dat was mijn gedachte dus ook :)
Maar toch leuk om even hier een discussie te openen.

Ik zit er sterk aan te denken om dit toestel aan te schaffen als hij op de markt komt. Naast dat ik het een mooi toestel vind, is de prijs voor een (volbloed) F3A-toestel ook aantrekkelijk.

De 6s/8s setups voor F3A gebruik zijn het gewoon niet, dat is al een meerdere keren naar voren gekomen.
Bij harde wind is het helemaal verre van ideaal en vereist het nodige throttle management.
Bij het 3D vliegen zie je wel dat er veel op 6s word gevlogen in de 2m Sukhoi maar dat is ook een hele andere tak van het vliegen.

Denk dat Seba hier een hit te pakken heeft 599 euro voor een mooi toestel, beter geprijsd dan de Vanquish en volgens de laatste F3A trends.
Ben heel nieuwsgierig naar de nieuwe houten 2m F3A biplane :D

Iemand al ervaring mee?
Persoonlijk zou ik,zeggen Ik heb de wind S 50E op 6 cell en een 2 meter f3a gaat op 10 cell.
Gezien deze er tussen in hangt is 8 of 9 cell eerder de logische keus.
Op 6 cell zijn de Ampheres veel te hoog, best apart dat ze dan 6 cell voorstellen.
Zefs de kleinere wind S 110 wordt op 8 cell gezet.

Ik heb nog een 5320-18 axi motor tekoop, gelijk aan de specs van de voorgestelde hacker...:D

Ik heb er 1 besteld ( Mythos). En nu is het afwachten wanneer deze binnenkomt. Ik ben er nog niet uit welke set-up ik wil gaan gebruiken. Suggesties iemand?

Back