Sebart Stev S 30e als beginner

Beste allemaal,

Na een heli-avontuur en een heleboel vlieguren in de sim heb ik besloten om een echt radiografisch vliegtuig aan te schaffen. Na een aantal toestellen bekeken te hebben zoals de Multiplex Mentor en de Kyosho Calmato EP1400 kwam de Sebart in het visier. In eerste instantie kwam ik op het pad van de Sebart Shark. Na een aantal ervaringen via google te hebben gelezen en een aantal filmpjes op youtube toch besloten om me meer te gaan verdiepen in dit toestel.

Na een onderzoek bleek dat er sinds kort een nieuwer model op de markt is gekomen, namelijk de Stev S. Hier zijn een aantal verbeterpunten in opgenomen tegenover de Shark. Bijvoorbeeld een canopy die niet met magneten vast zit maar met een degelijker schuifsysteem. Ook het landingsgestel is veranderd van een 2 wiel met sleepstaart naar een 3 wiel landingsgestel.

Dat nieuwere model sprak mij meer aan, ook omdat de kinderachtige haaientanden en haaienvin er niet meer bij zitten. Dit model is afgelopen weekend gebouwd en is de aanbevolen setup ook al ingebouwd.

Dit is de aanbevolen (en geinstalleerde) setup:

Hacker A30-14L V2 Borstelloze Outrunner 800kv
Hacker Masterbasic 55SB Regelaar
4x Hitec HS-82MG Servo 3,4kg / .10sec / 19g
Gens Ace 3300mAh 3S 25-50C Lipo Accu
14x7 propellor

Na het bouwen bleek dat het voorwiel nog een eigen servo nodig heeft, deze wordt vandaag opgehaald. Tevens wordt geadviseerd om 2x 60 cm verlengkabels te gebruiken vanuit de staart naar de ontvanger, maar dat is zo'n 5-10 centimeter te kort, hier komen dus de 90cm variant in te zitten.

Als alles vliegklaar is wordt dit toestel als trainer-leerling ingevlogen, dat heeft een beetje met onzekerheid temaken. Ik zal hier mijn eerste ervaring delen op het moment dat dit toestel zijn maiden gehad heeft.

StevS-30E-10.jpg

Alle vragen zijn welkom en zal ik uit eigen ervaring proberen te beantwoorden.

Beste allemaal,

Na een heli-avontuur en een heleboel vlieguren in de sim heb ik besloten om een echt radiografisch vliegtuig aan te schaffen. Na een aantal toestellen bekeken te hebben zoals de Multiplex Mentor en de Kyosho Calmato EP1400 kwam de Sebart in het visier. In eerste instantie kwam ik op het pad van de Sebart Shark. Na een aantal ervaringen via google te hebben gelezen en een aantal filmpjes op youtube toch besloten om me meer te gaan verdiepen in dit toestel.

Na een onderzoek bleek dat er sinds kort een nieuwer model op de markt is gekomen, namelijk de Stev S. Hier zijn een aantal verbeterpunten in opgenomen tegenover de Shark. Bijvoorbeeld een canopy die niet met magneten vast zit maar met een degelijker schuifsysteem. Ook het landingsgestel is veranderd van een 2 wiel met sleepstaart naar een 3 wiel landingsgestel.

Dat nieuwere model sprak mij meer aan, ook omdat de kinderachtige haaientanden en haaienvin er niet meer bij zitten. Dit model is afgelopen weekend gebouwd en is de aanbevolen setup ook al ingebouwd.

Dit is de aanbevolen (en geinstalleerde) setup:

Hacker A30-14L V2 Borstelloze Outrunner 800kv
Hacker Masterbasic 55SB Regelaar
4x Hitec HS-82MG Servo 3,4kg / .10sec / 19g
Gens Ace 3300mAh 3S 25-50C Lipo Accu
14x7 propellor

Na het bouwen bleek dat het voorwiel nog een eigen servo nodig heeft, deze wordt vandaag opgehaald. Tevens wordt geadviseerd om 2x 60 cm verlengkabels te gebruiken vanuit de staart naar de ontvanger, maar dat is zo'n 5-10 centimeter te kort, hier komen dus de 90cm variant in te zitten.

Als alles vliegklaar is wordt dit toestel als trainer-leerling ingevlogen, dat heeft een beetje met onzekerheid temaken. Ik zal hier mijn eerste ervaring delen op het moment dat dit toestel zijn maiden gehad heeft.

StevS-30E-10.jpg

Alle vragen zijn welkom en zal ik uit eigen ervaring proberen te beantwoorden.

Mooi toestel,waar heb je deze gekocht als ik vragen mag?

Hoi,

ik zit ook naar dit model te kijken. Ik heb nu 1 jaar zweefervaring en wil nu ook een motorkist hebben. Ik ga je draadje met belangstelling volgen!

Ik zag op sebart.it dat er een andere speedcontroler aanbevolen wordt, de Jeti/Hacker
40A ESC SB.
Zou dat nog veel uitmaken, behalve 10,- euro :-)

Rob

Ik zag op sebart.it dat er een andere speedcontroler aanbevolen wordt, de Jeti/Hacker
40A ESC SB.
Zou dat nog veel uitmaken, behalve 10,- euro :-)

Rob
Het enige verschil is dat mijn gekozen regelaar 15A meer kan leveren, als ik ooit een zwaardere motor wil plaatsen dat dat meteen kan zonder dat de regelaar ook vervangen moet worden. Uiteindelijk had de 40A ook volstaan.

Sebart stev

Al met al een heel mooi toestel maar ook behoorlijk prijzig met de juiste setup! gauw zo'n 500 euro.
Ben zeer benieuwd hoe het vliegt,voorlopig nog maar even oefenen met de funcub.
Veel plezier er mee en hou ons op de hoogte aub.
Groetjes,
Ronald.

Ik heb de geel/zwarte versie besteld.

Maar ik wil er wat grotere wielen onder omdat ons veld nogal hobbelig is. Kan je me vertellen wat de diameter van de wielassen is?

En wat is de grootte van de spinner die er op moet?

Heb je nog meer aandachtspunten of dingen die meebesteld moeten worden?

Rob

Mooi toestel Mark. Ik heb wat filmpjes bekeken en het is echt een zeer veelzijdig toestel.

Hier ga je veel plezier mee hebben komend seizoen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk toestel, ik ga dit draadje zeker even volgen.
Dit toestel kan wel eens mijn volgende project worden (eerst de lopende projecten afronden.)
Ben benieuwd naar jullie vlieg ervaringen.

adviseert Hacker je een 55amp ESC te gebruiken.
De motor trekt met 14x7 max. 44amp, met 13x6.5 max. 38amp.

grt, Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij ons in de club dit toestel verleden weekend aan het werk gezien en het vliegt fantastisch . De persoon van wie het toestel is ken ik zeer goed en hij was zeer enthousiast . Wat hij een beetje spijtig vond is het neuswiel met de kapjes erond. Als het gras wat hoog staat belemmert dat altijd wat.
Maar dat is maar een detail.
Super toestel en zeer goed zichtbaar in de lucht met oranje bekleding .
Oranje boven LOL :thumbsup: en ... leve de koning !

Ik heb de geel/zwarte versie besteld.

Maar ik wil er wat grotere wielen onder omdat ons veld nogal hobbelig is. Kan je me vertellen wat de diameter van de wielassen is?

En wat is de grootte van de spinner die er op moet?

Heb je nog meer aandachtspunten of dingen die meebesteld moeten worden?

Rob
De maten moet ik even opmeten, ben momenteel op het werk :)

Wat je bij moet bestellen en waar je rekening mee moet houden:
- 90cm verlengkabel vanuit de staart
- Ykabel voor je richting roer + neuswiel
- Servo voor je neuswiel, deze mag niet langer zijn dan 21mm, montage maakt het echt onmogelijk voor grotere servo's.
- EC3 busjes voor aan je regelaar

Momenteel ben ik nog ruzie aan het maken met de servo van het richtingroer en het neuswiel. Omdat deze met Ykabel zit aangesloten ben ik beperkt tot het aansluiten hiervan. Aan de neuswielservo kan niets ingesteld worden, dus de servo aan de staart moet geïnverteerd worden om de neus met de staart de goede kant op te laten bewegen.

Dat is nu het geval, maar ik vind de pushrod te scheef zitten nu. Ik ben me nu aan het afvragen of ik de servo op een andere manier geïnverteerd krijg, iemand ideeën?

Hiernaast was het probleem dat het neuswiel bijna niet naar rechts kon sturen vanwege een te beperkte montagemogelijkheid. Deze heb ik iets uitgesneden en nu maakt hij wel een normale uitslag, ik zal hiervan een foto posten als ik thuis ben.

MarkyB;2962020 Dat is nu het geval zei:
Welke zender heb je? Je zou eventueel een mix kunnen maken van rudder naar een aux kanaal. De servo van het neuswiel komt dan op de aux. Dan kan je beide een uitslagen ook nog eens instellen en inverten.

Grt, Frans

Op de aux zit al de 2e aileron, ik wil deze afzonderlijk kunnen trimmen.
Dit toestel gaat bestuurd worden met een DX6i.

Enige poort die nog vrij is is de Gear poort, daarvan weet ik niet of die daarvoor bruikbaar is.

Aileron op aux1 das i.d.d een goeie oplossing. In het filmje waarvan in de link in post 9 heb staat, zie je op 7:30 dat die modelvliegtuigchauffeur flaperons heeft ingesteld. Die mogelijkheid heb je dus ook.

Het gear kanaal kan je ook gebruiken om mee te mixen. Ik neem aan dat je die vrij hebt.

Gaat het hiermee lukken? Heb dit zo snel even op google gevonden:

1) MIX1: (make gear into a proportional channel)
GEAR -> GEAR
D = -100%
U = -100%
Switch ON
Trim INH

2) MIX2:
RUDDER -> GEAR
D = +100%
U = +100%
Switch ON
Trim ACT

Ziet er zo even snel bekeken goed uit.
Hooguit dat je de waardes moet omdraaien, maar dat zie je snel genoeg.
(T'is alweer en tijd geleden dat ik met Spektrum vloog),

Gaat het hiermee lukken? Heb dit zo snel even op google gevonden:

1) MIX1: (make gear into a proportional channel)
GEAR -> GEAR
D = -100%
U = -100%
Switch ON
Trim INH

2) MIX2:
RUDDER -> GEAR
D = +100%
U = +100%
Switch ON
Trim ACT

Dualerons + bovenstaande instellingen hebben geleid tot de juiste instelling, dus rudder apart en neuswiel in GEAR en samen in de mix. Fotocamera is aan het laden en zal dan wat plaatjes neerzetten van het model en de knelpunten.

ziet er mooi uit.... t.z.t komt ie bij mij ook in de vloot.

Je neuswiel heeft een meer dan behoorlijke uitslag, je hebt nu grote kans dat je toestel in een bocht kapseist. Op asfalt kost dat je prop.

Hey Mark,

heb je nog wat foto's hoe je alles hebt ingebouwd? Ik zie dat de servo's iets te groot zijn voor de vleugels. Hoe heb jij die groter gemaakt? Kan je een foto maken hoe de servo's bij jou precies zitten?

Rob

Back