zoals al aangegeven heb je meestal in deze kisten gewicht nodig van voor.
En of een ZG 62 met goede uitlaat minder vermogen heeft dan een DA 50 wil ik niet geloven. Het feit dat de DA een kortere slag heeft doet hem iets vlugger optoeren, maar top vermogen met eenzelfde prop zal de ZG een 100 toeren meer doen. Een 3W 70 is zwaarder. En ik kan het weten, heb destijds mijn 2m40 extra de ZG eraf gehaald en de 3W 70 erop, gewicht moest naar achteren verplaatst worden.
als je alles meetelt wat gewicht betreft zal het maar een 500 gram zijn.
In Rinus zijn geval dus de beste oplossing. Hij heeft hem liggen, kent hem en is volgens mij geen hardcore 3D vlieger.
Na 8 jaar competitie figuurvliegen met deze kisten heb ik wel geleerd dat een laag gewicht niet alles is.
En als ik nog 1 verschilpunt mag aanhalen met een DA : op gebied van trillingen, de DA heefst slechts 2 lagers, terwijl een ZG / 3W er 3 hebben, dat verklaart meteen het hogere gewicht maar de motor trilt een pak minder, wat dan weer de levensduur van je kist (arf made in china) bevorderd.
Uiteraard zal niet iedereen dit met me eens zijn, gelukkig maar of DA verkocht niets meer.
En lees nu niet verkeerd, ik zeg niet dat DA slechte motoren zijn, in tegendeel, ik argumenteer hier enkel waarom je evengoed een ZG62 motor kunt gebruiken.