Sebart SU29 2.2m

Heeft er iemand al ervaring met de Sebart SU19 2.2 meter. Ik wil zo langzamerhand wat meer F3A X B programma gaan vliegen. (puur voor mezelf< geen tijd voor wedstrijden). Qua maatgeving past hij prima in mijn auto en mijn ZG 62 kan erop volgens de geleerden.

Hopelijk heeft iemand ervaring met deze kist.

Rinus

Hallo,

Heb zijn grote broer ( 2,6 m ) een keer zien vliegen zij het op electro. Zag er goed uit.

Zenoah 62 zal zeker gaan, maar word de kist daar niet onnodig zwaar van ?

Grt,

Klaas-Pieter Maas

Gewoon je eigen plan trekken , alle Sebart modellen vliegen goed.
Als je een ZG 62 hebt deze op het model schroeven en vliegen.
Zet alle spullen die je nog hebt in het model en beleef er veel plezier aan.
Je kan naarmate je met het model ervaring hebt opgedaan altijd nog aanpassingen doen.

Een bouwtijd van een paar weken en je hebt een fijn vliegend model.
Zelf heb ik deze zomer een Sukhoi van 2.60 m van Sebart gemonteerd en hier al vele vluchten mee gemaakt. Een lage vleugelbelasting en goede vliegeigenschappen.
De constructie is goed geconstrueerd en duurzaam.

Laat ons even wat weten als je gaat monteren.

Ik durf zelfs nog meer zeggen, eindelijk iemand die slimmer is en een ZG 62 op een 2m20 kist schroeft ipv een DA50.

Het is niet zomaar dat DA weldra met een 60cc versie uitkomt.

geen idee hoe verder de kist opgebouwd is, past er een reso in ? Met een reso KS1060 van Krumscheid is een ZG62 een goede kombinatie. Die pijp moet er natuurlijk wel in kunnen.

Persoonlijk vind ik de sebart 2.2mtr en 2.6mtr wel wat aan de zware kant qua gewicht. Teminste het opgegeven gewicht. 8,5kg en 12,9kg respectievelijk. Het zijn wel echt hele mooie kisten qua afwerking en ze zitten ook constructief goed in elkaar voor zover ik dat kan beoordelen. Maar het gewicht heeft mij, toen ik een nieuwe ARF zocht, toch tegengehouden om er eentje te kopen.

@Fraggy, gewicht alleen zegt weinig, deze merken brengen hun kist niet op de markt als hij "te zwaar" is ...

Mannen,

Fijn dat jullie allemaal even gereageerd hebben. De keuze voor een ZG62 is dat ik een goede ervaring met de motor hebt. Na 8 jaar vliegen, nog nooit afgeslagen of niet willen. Inderdaad hij is zwaarder, maar daarin tegen is de romp ook 2.12m en ik heb diverse bouwverslagen gelezen dat bij dergelijke lengtes er toch nog lood voorin moest bij lichtere motoren zoals de DA of DLE. Qua uitlaat zal het een KS demper moeten worden, daar de kist niet op een tunnel is voorbereid. Maar ook met een KS demper heb je 25% meer vermogen en zou voldoende moeten zijn.

Ik hou jullie op de hoogte.

Rinus

Jammer dat de 62 zenoah minder vermogen heeft als die DA 50 of DLE 55
En zelfs een 3W70 of 80 weegt nog minder dan de 62 zenoah
Dat zou jij tog moeten weeten

Ik durf zelfs nog meer zeggen, eindelijk iemand die slimmer is en een ZG 62 op een 2m20 kist schroeft ipv een DA50.

Het is niet zomaar dat DA weldra met een 60cc versie uitkomt.

geen idee hoe verder de kist opgebouwd is, past er een reso in ? Met een reso KS1060 van Krumscheid is een ZG62 een goede kombinatie. Die pijp moet er natuurlijk wel in kunnen.

@ 3Wflyer,

Kun je misschien toelichten waarom het verstandiger zou zijn om zenoah te monteren ?

Toevallig sta/stond ik voor ongeveer dezelfde keuze daar ik een EF Yak 88 inch aan het 'assembleren'' ben.
Ik overwoog de 62 daar ik deze nog had liggen, ik heb echter toch voor een Da-50 gekozen de 62 kan een grotere prop hebben en heeft meer trekkracht, maar hij is ruim een kilo zwaarder. Ik dacht dat dit elkaar dan ongeveer opheft of is dit een foute redenering ?

Overigens de 62 is verder een super motor hoor letterlijk onverwoestbaar !.

Grt,

Klaas-Pieter

zoals al aangegeven heb je meestal in deze kisten gewicht nodig van voor.

En of een ZG 62 met goede uitlaat minder vermogen heeft dan een DA 50 wil ik niet geloven. Het feit dat de DA een kortere slag heeft doet hem iets vlugger optoeren, maar top vermogen met eenzelfde prop zal de ZG een 100 toeren meer doen. Een 3W 70 is zwaarder. En ik kan het weten, heb destijds mijn 2m40 extra de ZG eraf gehaald en de 3W 70 erop, gewicht moest naar achteren verplaatst worden.

als je alles meetelt wat gewicht betreft zal het maar een 500 gram zijn.

In Rinus zijn geval dus de beste oplossing. Hij heeft hem liggen, kent hem en is volgens mij geen hardcore 3D vlieger.

Na 8 jaar competitie figuurvliegen met deze kisten heb ik wel geleerd dat een laag gewicht niet alles is.

En als ik nog 1 verschilpunt mag aanhalen met een DA : op gebied van trillingen, de DA heefst slechts 2 lagers, terwijl een ZG / 3W er 3 hebben, dat verklaart meteen het hogere gewicht maar de motor trilt een pak minder, wat dan weer de levensduur van je kist (arf made in china) bevorderd.

Uiteraard zal niet iedereen dit met me eens zijn, gelukkig maar of DA verkocht niets meer.

En lees nu niet verkeerd, ik zeg niet dat DA slechte motoren zijn, in tegendeel, ik argumenteer hier enkel waarom je evengoed een ZG62 motor kunt gebruiken.

Inderdaag ik ben geen heftige 3D vlieger, daar heb ik de "guts" niet voor. De zenoah heb ik inderdaad al jaren met een electronische ontsteking van Kees Maas. De motor weegt 425 gram zwaarder dan een DA50. Qua vermogen heeft de ZG net iets meer power.

Ik heb al heel wat op het forum gelezen en over motoren raken we niet uitgepraat denk ik. Elk merk heeft z'n voors en tegens. De een gaat voor prijs, de ander voor vermogen of weer betrouwbaarheid.

Voorlopig ben ik nog niet in de gelegenheid om naar "Bert" te rijden. Ik wil eerst de kist zien en dat is voor mij ruim 7 uur rijden (heen en terug). Mijn vrouw is nog herstellende van een beroerte, dus vandaar.

Su 29 2,2

Ik heb sinds 2 weken de Su 29 vliegend met een motor Revolution 50 die nog niet los is ,wat betreft F3aX is er zo al goed mee te vliegen .
Toestel heeft van vlucht 1 af geen trim nodig en vliegt zoals alle sebarts perfect.
je motor keuze is met de Zg niet verkeerd zoals peter-3Wflyer al zei,omdat ik wat betreft CG wel wat gewicht in de neus heb moeten brengen.
Ik heb die van mij in Wijk en Aalburg gekocht in Brabant vlakbij Waalwijk -Den Bosch

Uploaded with ImageShack.us

gr Michel

Vreemd ik moest bij mijn hurigane juist alle accu's naar vorem plaatsen toen ik de zg62 had veruild voor de 70 3w
De zenoah motoren zijn niet ontworpen om een prop aan te drijven maar voor bosmaaiers en ketingzaagen
De vermogen kopol toerenverhoudingen zijn heel erg anders
Ga je met een vertraging werken dan is het weer een ander verhaal

zoals al aangegeven heb je meestal in deze kisten gewicht nodig van voor.

En of een ZG 62 met goede uitlaat minder vermogen heeft dan een DA 50 wil ik niet geloven. Het feit dat de DA een kortere slag heeft doet hem iets vlugger optoeren, maar top vermogen met eenzelfde prop zal de ZG een 100 toeren meer doen. Een 3W 70 is zwaarder. En ik kan het weten, heb destijds mijn 2m40 extra de ZG eraf gehaald en de 3W 70 erop, gewicht moest naar achteren verplaatst worden.

als je alles meetelt wat gewicht betreft zal het maar een 500 gram zijn.

In Rinus zijn geval dus de beste oplossing. Hij heeft hem liggen, kent hem en is volgens mij geen hardcore 3D vlieger.

Na 8 jaar competitie figuurvliegen met deze kisten heb ik wel geleerd dat een laag gewicht niet alles is.

En als ik nog 1 verschilpunt mag aanhalen met een DA : op gebied van trillingen, de DA heefst slechts 2 lagers, terwijl een ZG / 3W er 3 hebben, dat verklaart meteen het hogere gewicht maar de motor trilt een pak minder, wat dan weer de levensduur van je kist (arf made in china) bevorderd.

Uiteraard zal niet iedereen dit met me eens zijn, gelukkig maar of DA verkocht niets meer.

En lees nu niet verkeerd, ik zeg niet dat DA slechte motoren zijn, in tegendeel, ik argumenteer hier enkel waarom je evengoed een ZG62 motor kunt gebruiken.

Laatst bewerkt:
Back